batterijklepje Nikon F2

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

batterijklepje Nikon F2

Berichtdoor Pruimpit » di jan 31 2012 12:35 pm

Ik heb een vraagje. Ik het mijn Nikon F2 Photomic verkocht. Nu ik hem in wou pakken kwam ik er achter dat er geen batterijklepje meer in zat.

Ik dacht, dan haal ik er één uit een andere oude camera, maar dat bleek tegen te vallen. Vaak zijn de klepjes net iets anders. Ik ga thuis nog even de laadjes nazoeken. Wellicht licht het klepje nog ergens. Maar het is net zoiets, dat je niet kan vinden als je er om zoekt.

Nu heb ik twee vragen.

1. Zijn er nog andere (Nikon) SLR's met hetzelfde batterijklepje?
2. Heeft iemand misschien zo'n klepje over, en zou dat uiteraard tegen een (geringe) vergoeding naar mij toe willen sturen? (Of kun je zoiets ergens bestellen?)

Wie kan mij helpen?

Alvast Bedankt.
Pruimpit



Onderwerp:

Re: batterijklepje Nikon F2

Berichtdoor gijs sandberg » di jan 31 2012 1:07 pm

Beste P,

Helaas...
Bij de NIkon F2 komt dat nogal eens voor, zeker als de kamera gekoppeld is geweest met een motor MD-1 of MD-2, daarvoor moet het klepje (O-C Key in het engels).
Oftewel: als je nog motoren heb liggen: check die dan of de O-C key er nog in zit.

oops, zie onder...

Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op di jan 31 2012 2:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: batterijklepje Nikon F2

Berichtdoor emdeklerk » di jan 31 2012 1:17 pm

Volgens mij gaan er nu twee dingen door elkaar lopen.

Een F2 heeft een batterijdeksel die je losschroeft met een munt (is speciaal gemaakt voor een Yen-stuk!).

Daarnaast is er de afsluiting van motordrive-aansluiting, die gaat inderdaad los met de opklapbare "D-vormige" greep.
Die laatste wil nog wel eens ontbreken omdat die in de motordrive geplaatst moet worden indien deze gemonteerd is. Wordt dan de motordrive losgenomen dan schijnt een enkeling te vergeten die afsluiting terug te plaatsen.

Wie dat wellicht nog heeft is Peter Lownds in Rotterdam Overschie, anders staan er op e-bay.com nog wel eens nieuwe reserve-onderdelen. Een andere mogelijkheid is natuurlijk Sover Wong.

Nagekomen: op ebay.com al één batterijdeksel gevonden: zie derde item.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_kw=Niko ... &_kw=parts

Peter Lownds / Quality Camera Shop:
http://maps.google.nl/maps/place?oe=utf ... 3550410781

Sover Wong:
http://www.soverf2repair.webs.com/

Kortom: vijf minuten werk en de Nikon F2-wereld ligt aan je voeten...

13:59 tikfout gecorrigeeerd
Laatst gewijzigd door emdeklerk op di jan 31 2012 1:58 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: batterijklepje Nikon F2

Berichtdoor gijs sandberg » di jan 31 2012 1:23 pm

Beste E,

Je hebt gelijk. Reden is dat een batterijdeksel zo zelden zoek raakt.
Het deksel van de F2 is van een bajonet-type..
Groetne, GIjs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op di jan 31 2012 2:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: batterijklepje Nikon F2

Berichtdoor Pruimpit » di jan 31 2012 1:27 pm

Het gaat mij om het deksel dat je los schroeft met een munt.
Pruimpit



Onderwerp:

Re: batterijklepje Nikon F2

Berichtdoor emdeklerk » di jan 31 2012 1:30 pm

Dat is dus inderdaad het batterijdeksel. Wat volgens mij overigens altijd chrome is, ook op de zwarte camera's. En daar is nog goed aan te komen, alleen wel 25 Dollar plus verzendkosten, als QCS en/of Sover Wong het niet goedkoper en/of sneller leveren kunnen. Ik weet overigens niet of QCS nog bestaat, ik ben er in geen jaren geweest.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: batterijklepje Nikon F2

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo feb 01 2012 7:53 am

emdeklerk schreef:Peter Lownds / Quality Camera Shop:
http://maps.google.nl/maps/place?oe=utf ... 3550410781


Het museum en de winkel zijn nu bijna een jaar dicht, de verkoop gaat gewoon door.
Peter is zeker op de fotograficabeurs in Nieuwegein: Zondag 11 maart 2012: http://www.fotografica.nl.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: batterijklepje Nikon F2

Berichtdoor emdeklerk » do feb 02 2012 12:46 pm

Ik weet niet of het ding al gevonden is of dat het gelukt is een vervanger te bemachtigen, maar ik vond ook nog deze aanbieder:

http://www.bocaphoto.com/products/new/n ... nparts.htm

Zie het plaatje met deze tekst:

Battery holder
holds 2 S76/PX-76/LR-44 or 1 CR1/3N
fits EM, FG, FG-20, FM, FM2, FM3a, FE, FE2, FA, F2, F3
$16.80

Het is duidelijk after-market, de F2 had van origine nooit een batterijhouder aan het dekseltje, maar ik heb even vergeleken met het origineel en het zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn. > WAT HET DUS NIET IS...
Laatst gewijzigd door emdeklerk op do feb 02 2012 3:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: batterijklepje Nikon F2

Berichtdoor gijs sandberg » do feb 02 2012 2:49 pm

Pas op, die heb ik ook gezien, maar het klepje in de advertentie heeft een SCHROEF deksel.
Prima voor een FE/FA, maar niet voor een F2, die usa vermelding lijkt een vergissing.

In een F2 gaan twee batterijen van 1.5 volt, in (liefst) zilveroxide of lithium (1 cel van 3 volt) of desnoods twee blokker-alkalines.
Het totaal moet altijd ongeveer drie Volt zijn, met de Positieve pool naar buiten.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: batterijklepje Nikon F2

Berichtdoor emdeklerk » do feb 02 2012 3:05 pm

Dank voor deze correctie!
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: batterijklepje Nikon F2

Berichtdoor Pruimpit » za feb 04 2012 11:40 pm

Bedankt voor alle hulp. Ik heb nog geen batterijklepje. Ik ben me nog aan het beraden wat het beste te doen.
Ik heb met de koper contact gehad en overeengekomen dat ik op zoek ga naar een batterijklepje. Koper had het geld al overgemaakt, maar voor dat geld heeft hij van mij een F3 gekregen die hij ook wou hebben. Hij wou de F2 nog wel graag hebben.

Op de fotografiebeurs in Niewegein hebben ze daar de klepjes op voorraad?
Pruimpit



Onderwerp:

Re: batterijklepje Nikon F2

Berichtdoor emdeklerk » za feb 04 2012 11:54 pm

Ik denk niet dat er in Nieuwegein bergen klepjes verkrijgbaar zijn. Je zult er echt tegenaan moeten lopen. Of er een aantreffen op een "loop- en sloop" body. Als QCS geen nieuwe heeft wordt het moeilijk in Nederland. Je kan ook nog een paar reparateurs bellen, Japan Camera of zo.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten