F5 verwisselen zoeker

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

F5 verwisselen zoeker

Berichtdoor tonjochems » di okt 30 2012 11:07 pm

Ik wilde mijn zoeker verwisselen van mijn F5.. Echter er is geen beweging te krijgen in de zoeker die op de camera zit.. Bij Nion geweest in Beverwijk en ook die konden er niet snel geen beweging in krijgen. Vertelden mij dat het wel kon maar dat ze dan veel tijd en geld daaraan kwijt waren.. Camera heeft waarschijjnlijk een tik gehad. Iemand een tip hoe ik hem of zelf los krijg, of weet iemand die dat goedkoper kan dan Nikon Beverwijk?
tonjochems



Onderwerp:

Re: F5 verwisselen zoeker

Berichtdoor PaulBerkhout » di okt 30 2012 11:58 pm

De zoeker schuift over een rails en ik denk niet dat daar iets aan blokkeert.
Lijkt mij het ontgrendelknopje te zijn welke niet ver genoeg ingedrukt wordt.
Ik zou daar meer kracht op zetten....

Gr, paul
PaulBerkhout

Clublid
Berichten: 157


Locatie: 't harde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: niet snel geen

Berichtdoor gijs sandberg » wo okt 31 2012 9:27 am

Ton,

Welkom,

Wat bedoel je met deze dubbele onteknning?

Wat ik bij de F5 en sommige andere kamera's moet doen is de zoeker iets indrukken, voordat de ontgrendeling werkt.

re: goedkoper kan da
Neen, in Beverwijk zitten de experts.
Bedenk dat de F5 een professionele kamera is (maar wel op leeftijd).

Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo okt 31 2012 12:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: F5 verwisselen zoeker

Berichtdoor F5 » wo okt 31 2012 12:02 pm

Ben je bij Beverwijk langsgegaan of heb je telefonisch informatie ingewonnen. Ben nl. bang dat als ze de camera daadwerkelijk in handen hebben gehad en daarop de diagnose hebben gesteld dat er mogelijk geen andere opties meer zijn. De F5 is een dijk van een camera en kan (bijna) niet kapot.

Dus al zou hij een tk hebben gehad, zou dit wel op een ongelukkige plek geweest moeten zijn.

Maar de hamvraag hoeveel zijn de kosten als je hem laat repareren ?

Mocht je F5 voor de rest goed functioneren, zou ik de zoeker niet vervangen.

Als de reden is dat hij een klap heeft gehad, waardoor je zoeker ook defect is gegaan.
Tsja, dan wordt het lastiger.

Dan kan het aantrekkelijker zijn om een andere 2e-hands F5 aan te schaffen voor rond de 250-350
F5

Forumlid
Berichten: 110


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: F5 verwisselen zoeker

Berichtdoor tonjochems » za nov 03 2012 4:47 pm

Dank voor de reacties. Net een film teruggekregen. Gelukkig is de camera niet kapot. Het enige wat niet werk is dat ik de zoeker niet meer kan verwisselen. Ik hoor hem wel ontgrendelen, maar kan niet checken of dat volledig is. De zoeker beweegd bijna niet. Zit niet scheef op de rails. Ik vermoed dat het ontgrendel mechanisme niet werkt.
In Beverwijk verteld men mij dat de camera an sich OK is , en de zoeker er met een sloop aktie wel van af kan, maar dat dit eigenlijk niet de kosten waard is.
Mocht er iemand zijn die weet hoe ik toch die zoeker eraf kan krijgen dan hou ik mij aanbevolen.

Gr TON
tonjochems



Onderwerp:

Re: F5 verwisselen zoeker

Berichtdoor tonjochems » za jan 26 2013 11:16 am

Resultaat de zoeker is eraf!!!
tonjochems



Onderwerp:

Re: F5 verwisselen zoeker

Berichtdoor gijs sandberg » za jan 26 2013 12:37 pm

Beste Ton,
Kan je toeliichten hoe dat gelukt is, en of je de zoeker weer op de kamera kan plaatsen?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: F5 verwisselen zoeker

Berichtdoor tonjochems » za jan 26 2013 7:26 pm

Ik heb voorzichtig met een stomp potlood het knopje ingedruktvom de zoeker te ontgrendelen.. De zoeker ging eropeens vanaf.. Heb hem diverse keren erop en eraf gehad nu zonder problemen
tonjochems




Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten