light seals vervangen

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

light seals vervangen

Berichtdoor Markfoto » wo nov 04 2015 10:19 pm

Voor mijn oude analoge, maar natuurlijk goed werkend camera wil ik de lightseals gaan vervangen. Wie weet waar ik die kan kopen/bestellen. Heeft iemand ook ervaringen met lightseal kits?
Markfoto

Clublid
Berichten: 5


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: light seals vervangen

Berichtdoor emdeklerk » do nov 05 2015 4:14 pm

Zeer oude tip van ons destijds zeer bekende lid Nico van Dijk (destijds hier bekend onder de naam nikon.nl): koop bij de ijzerhandel "Deltafix" zelfklevend anti-sliprubber, dat zit per vel van 90 x 100 mm in een verpakking. Daarvan kun je zelf met een scherp hobbymesje en een stalen liniaal strips afsnijden en gebruiken.

Linkje: viewtopic.php?f=2&t=1129&p=7677&hilit=Deltafix#p7677
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: light seals vervangen

Berichtdoor Jaap Driest » vr nov 06 2015 10:50 am

Ik doe het als volgt bij mijn FE/FM-serie:

1. schoonmaken.
Met een bijgeslepen lucifertje de ouwe troep uit de gleuven schrapen. Oude seals zijn meestal kleverige troep geworden.
Achterklep erafhalen en bij het scharnier de oude dichting verwijderen. Meestal met 90% alcohol. Goed schoon en droog maken
Heel voorzichtig de oude spiegeldemping verwijderen. Zorg ervoor dat die ouwe troep niet naar binnen op je matglas, spiegel of prisma valt. Met een houtje of kunststof pincet werken. Niet met ijzer gaan schrapen.

2.
Nieuw spul aanbrengen
Ik heb wel eens een seal-kit uit Amerika laten overkomen, maar daar zitten dus alleen voorgesneden schoonmaakhoutjes en op maat gesneden rubber in.
Rubber kun je gewoon bij de knutselwinkel kopen. Het heet knustelfoam of zo. Ik koop een veel van 2mm dik, kleur zwart.
Snijd met een stalen liniaal en stanleymes een smalle reep van ongeveer 1 à 1,5mm. Die reep die druk je in de geluf op de body waar de oude seal zat. Gewoon erin drukken. Netjes zorgen dat ie net draait. Lijm hoeft niet, want de resten van de ouwe seal zijn nog plakkerig genoeg. Bij de bovenrand uitkijken met het nokje in de sealgoot. Even een stukje open laten..

De dichting op de achterklep doe ik vaak met een stukje zwart fluweelband (even in het naaimandje kijken) en tweezijdige kleeffolie. Ik heb een rol van Sellotape. Ik weet niet hoe makkelijk je het kunt krijgen. Het is eigenlijk alleen een tweezijdige lijmlaag, zonder drager. Misschien bij fotowinkels voor het inplakken van foto's.
Soms gebruik ik ook zelfklevend plakvilt. Werkt ook goed.

Voor de spiegeldemping gebruik ik ook weer knutselfoam. Maar nu snijd ik een reepje van ca 2-3 mm af. Bij een FE/FM is de spiegeldemoing 38mm breed.
Weer hetzelfde plakfolie gebruiken en voorzichtig aanbrengen.

Klaar is kees. Ik heb begin gaat de klept soms wat moeilijk dicht, omdat het foam zich nog moet zetten. Maar dat is na een tijdje verdwenen.

Geen haast hebben en zorgvuldig werken. Zorg vooral dat de ouwe spiegeldemping niet in je camerahuis valt.
Ik heb bij AliBaba een setje met kunststof pincetten gekocht voor $1,99. Die werken prettig.


Succes ermee.

Jaap
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: light seals vervangen

Berichtdoor Frans » vr nov 06 2015 11:53 pm

Ik heb een klein stukje op mijn website geschreven hierover.
http://www.frans-foto.nl/apparatuur.htm#Vervangen%20afdichtingen
Wellicht heb je hier iets aan.
succes
Gebruikersavatar
Frans

Clublid
Berichten: 131


Locatie: Echt
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: light seals vervangen

Berichtdoor Jaap Driest » za nov 07 2015 10:28 am

Handig, Frans.

Ik was vergeten waar ik die set had besteld, dus ik kon de naam niet noemen.
Jij noemde hem gelukkig. Prima set, en het kost je ook de kop niet.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:


Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten