Goudkleurige Nikon F FTn

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Goudkleurige Nikon F FTn

Berichtdoor MHallatu » vr dec 15 2017 11:19 am

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit Forum. Naar aanleiding van een tip van Evert van de Nikon service point om mijn vraag op dit forum te plaatsen (Bedankt!) wil ik jullie vragen of jullie mij iets kunnen vertellen over een camera die ik onlangs heb aangeschaft.

Het betreft een Nikon F met Photomic FTn zoeker met een goud-achtige look uit 1971. Volgens Evert zou de camera waarschijnlijk door een vorige eigenaar zijn gepolijst om het messing bloot te leggen en de goud-look te krijgen. Bij nadere inspectie bleek echter dat de afwerking zodanig was (niet slechts de oppervlakte aan de buitenkant van de camera was gepolijst, maar ook de knoppen en binnenkant) dat het maar de vraag is of het niet gaat om een bijzondere uitvoering. Inmiddels ben ik er achter dat de camera niet is verguld en dat het inderdaad gaat om messing. Ook ben ik tot de ontdekking gekomen dat deze bewerking echter niet gedaan is door een gebruiker, maar door Nikon zelf! Schijnbaar heeft Nikon de camera op deze manier uitgevoerd voor een evenement, en voor zover ik weet is dit de enige Nikon F waarbij ze dat hebben gedaan.

Mijn vragen aan jullie zijn daarom:
1. Is er iemand die mij iets meer over mijn camera kan vertellen?
2. Weet iemand om welk evenement het zou kunnen gaan?
3. Weet iemand of er meerdere camera's bestaan die op deze manier zijn uitgevoerd?

Ik heb een foto van de camera geplaatst op mijn instagram pagina:
https://www.instagram.com/p/BcsCKZJnGRY/

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!

Groeten,
Michael
MHallatu

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Goudkleurige Nikon F FTn

Berichtdoor oud0001 » vr dec 15 2017 11:37 am

oud0001



Onderwerp:

Re: Goudkleurige Nikon F FTn

Berichtdoor MHallatu » vr dec 15 2017 11:57 am

Bedankt voor uw reactie! Die Nikon F ziet er iets anders uit. De Nikon letters op mijn camera zijn wit, bij mij zit er een goudkleurige motordrive bij en het hendeltje van mijn zelfontspanner is geheel niet goudkleurig. Ik zal even contact opnemen met de persoon van de website, als ik het goed begrijp heeft hij de camera niet meer in zijn bezit.
MHallatu

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Goudkleurige Nikon F FTn

Berichtdoor gijs sandberg » vr dec 15 2017 12:36 pm

Michael,
Welkom.
Aan jouw ene foto te zien is het een stukje huisvlijt...
De boven- en onder-kappen zijn metalig, maar het zwart rondom het leer is zwart.
De witte Nikon lettering doen mij denken dat het prisma zwart is geweest.
Zoek ook eens op eBay op Nikon Gold, daar duiken regelmatig huis-bewerkte exemplaren op.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Goudkleurige Nikon F FTn

Berichtdoor MHallatu » vr dec 15 2017 3:52 pm

Bedankt voor uw reactie. Ik ben er inmiddels achter dat de camera inderdaad zwart was van origine, maar zoals ik schreef, schijnt het dat Nikon deze camera zo heeft uitgevoerd voor een evenement/promotie.

Kunt u mij vertellen hoe u tot uw conclusie komt aan de hand van de zwarte lijsten? Als dit inderdaad de enige camera is die zo is uitgevoerd, en de enige (contra-)referenties zijn inderdaad huisvlijt, dan begrijp ik niet waarom de camera zonder meer als huisvlijt zou moeten worden aangemerkt. Bovendien, als er inderdaad geen andere camera's zo zijn uitgevoerd, dan zijn er überhaupt geen referenties.
Daarmee wil ik niet pretenderen dat het een bijzondere camera is, maar het strookt niet met de geschiedenis van de camera die mij bekend is, en ik probeer zo kritisch mogelijk te zijn.
Het lijkt er op dat de camera niet bedoeld is als een soort van speciale uitvoering, maar dat de marketingafdeling van Nikon destijds toevalligerwijs een dergelijke uitvoering nodig had, en heeft besloten om een zwarte Nikon F aan te passen voor hun marketingdoel.

Hoe dan ook, de camera is gekocht voor het gebruik, dus in feite maakt het niet heel veel uit, maar ik hoop dat de geschiedenis van de camera door iemand kan worden bevestigd omdat het toch wel enigszins apart is!
MHallatu

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Goudkleurige Nikon F FTn

Berichtdoor EdvandeZilver » vr dec 15 2017 10:23 pm

Het serienummer van de camera zou ook uit kunnen wijzen of het een jubileumuitgave is geweest.
Op de site van Richard de Stouts kun je 'n hoop info vinden over de F http://www.destoutz.ch/nikon-f.html
Bijvoorbeeld jaartallen: http://www.destoutz.ch/typ_production_data_f.html
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goudkleurige Nikon F FTn

Berichtdoor Marten » za dec 16 2017 12:17 pm

Heeft u hier al gekeken?
https://www.google.nl/search?q=nikon+f+ ... 60&bih=560

Is dit dezelfde?

eBay
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Goudkleurige Nikon F FTn

Berichtdoor MHallatu » za dec 16 2017 8:00 pm

Dank voor uw reacties. Het is geen jubileumuitgave, dat blijkt uit het gewone serienummer. Zoals gezegd, het is een aangepaste zwarte Nikon F FTn. De vraag is daarom of Nikon het zodanig heeft bewerkt. Volgens het bij mij bekende verhaal is dat namelijk het geval. Het is niet direct voor de hand liggend dat Nikon iets dergelijks heeft gedaan, maar uit praktische overwegingen ook zeker niet ondenkbaar.
MHallatu

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Goudkleurige Nikon F FTn

Berichtdoor Marten » zo dec 17 2017 8:35 am

Deze staat op Marktplaats
Het zal iets met de Kerst te maken hebben.

Afbeelding

https://link.marktplaats.nl/m1235707633
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Goudkleurige Nikon F FTn

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo dec 17 2017 12:50 pm

Nikon heeft meerdere keren camera's voor een speciaal doel, of voor een speciale eigenaar, gemaakt. Vanuit de fabriek. Zo is er ergens op de Noordpool een aangepaste F3 Uemura camera. De eigenaar is met de camera vertrokken en wordt met de camera sindsdien vermist.

Afbeelding

Op de maan liggen nog voor de NASA aangepaste F3's, zonder film. De camera's waren te zwaar om mee terug te nemen. De personen waar ik het vroeger aan kon vragen, zijn in 2016 allen ontslagen, helaas.
Ik ga er vanuit, met name omdat het zwart nog zichtbaar is, dat het om amateur huisvlijt gaat. En je ziet geen goud, maar bras. Er is ook professionele huisvlijt. Daarbij wordt een oud chrome exemplaar, door een oud medewerker van Nikon, helemaal gestript, en geheel zwart gemaakt. Dan wordt het wel erg moeilijk om te achterhalen of de camera origineel is. De zwart-schilders zijn door Nikon ontslagen, toen een machine hun werk overnam.
Andere oplossingen, koop het 3 delige boek over de F. Of biedt je camera aan bij Sukiya Camera http://www.sukiya.co.jp/index.php, of loop even langs hun Nikon House Ginza.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten