Beginnen met analoog, de F65

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Beginnen met analoog, de F65

Berichtdoor jazzbassman » vr dec 20 2019 11:16 am

Alweer een tijdje bezig met fotografie en het leek me leuk om weer eens analoog te fotograferen. Beetje jeugdsentiment en de spanning "zijn ze gelukt?" en "waar heb ik dat nou gefotografeerd?" is toch ook leuk. Maar het hoofddoel is eigenlijk om op den duur analoog zwart-wit te fotograferen want dat vind ik toch wel erg mooi.

Maar dan wel als aanvulling op de digitale fotografie, dus liefst met hergebruik van de objectieven die ik al had. 

Zoals gebruikelijk eerst maar eens wat rondgesnuffeld op dit prachtige Nikon forum.
Kwam daar het volgende linkje tegen:
https://www.nikonians.org/reviews/nikon-slr-camera-and-lens-compatibility

Mooi overzicht dus even opgezocht welke camera's er werken met AF-S en VR. Dan blijft er niet heel veel meer over. Kwam dus op het volgende lijstje: F5, F6, F65, F75, F80 en de F100

Dat beperkt de zoektocht dus behoorlijk.
Nu is de F65 duidelijk de goedkoopste en dus ook de meest voorkomende op Marktplaats, dus al snel een deal kunnen maken voor een F65 met  Nikkor AF 28-80mm f/3.5-5.6G objectief en 7 rolletjes film voor slechts 20 Euro.

Rolletjes zwaar over de datum maar dat mag de pret niet drukken.
Eerst op zoek naar batterijen, dat bleek heel eenvoudig. Twee CR2 batterijtjes, zijn gewoon nog te koop bij de Hema.
Even lopen prutsen, zat al een rolletje in maar die transporteerde niet dus die maar weg gegooid.
Tweede rolletje even lopen proberen maar het werkte allemaal prima dus daarna het volgende rolletje erin voor het een echte test.

Omdat ik gewend ben aan een digitale camera was ik benieuwd naar het gebruiks gemak. Naar mijn idee  is dat bij deze camera prima in orde. Ik vergelijk het dan vooral met m'n D5100. De F65 kent gewoon de PSAM standen. Digitaal gebruik ik vaak de A stand en dat werkt ook prima met het draaiwieltje om het diafragma in te stellen. De sluitertijden komen gevoelsmatig overeen.
Het filmtransport gaat ook geheel automatisch. Rolletje inleggen op de tandwieltjes en als het klepje dicht gaat dan wordt de film meteen ingespoeld. Na iedere foto wordt er ook automatisch doorgespoelt. 
De camera bepaalt door het rolletje dat er in zit zelf de ISO. Dat is op zich een nadeel want, als je met een rolletje dat over de datum is schiet, is het juist handiger om wat te kunnen overbelichten. Gelukkig heeft de camera ook een belichtingscorrectie instelling die net zo werkt als op m'n digitale camera dus met een extra knopje en het draaiwieltje. Camera blijft de instelling onthouden en de instelling is ook zichtbaar op het display.
Wat alleen wel wennen is dat je niet meteen je foto's kan terugkijken maar dat is ook wel weer leuk dat het weer een verrassing is als het rolletje afgedrukt is.

Het fijne van dit model is toch wel de ondersteuning van AF-S objectieven waardoor ik alles van m'n digitale spullen ook meteen analoog kan gebruiken. Overigens is de F65 met meer oudere objectieven compatible maar omdat ik hoofdzakelijk toch digitaal werk is het niet zinvol om spullen aan te schaffen die ik dan weer niet op beide camera's te gebruiken.

Inmiddels een paar rolletjes vol geschoten. Blijkbaar heeft de camera wel volle batterijen nodig want als hij half leeg aangeeft dan blijft de sluiter hangen. Kan natuurlijk ook een ouderdoms kwaaltje zijn natuurlijk. Maar via een bepaalde chinese wegshop zijn goede en goedkope batterijen te krijgen dus probleem snel opgelost.
 
Gebruikersavatar
jazzbassman

Clublid
Berichten: 190


Locatie: Brabant
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnen met analoog, de F65

Berichtdoor pveenstra » vr dec 20 2019 12:24 pm

Leuk experiment! Hoe waren de resultaten? Geen lichtlekkage te zien bijvoorbeeld?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginnen met analoog, de F65

Berichtdoor jazzbassman » vr dec 20 2019 12:51 pm

Nee de foto's waren keurig. Blijft kwaliteits spul natuurlijk ook al is het wat ouder.
Gebruikersavatar
jazzbassman

Clublid
Berichten: 190


Locatie: Brabant
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Beginnen met analoog, de F65

Berichtdoor Gerard de Zwaan » za dec 21 2019 8:29 am

Ik heb zelf ook een F65, ik heb het naast mijn D7200. Het is me opgevallen dat je naast een lege fotorolletje ook en volle batterijen moet hebben. De F65 blijft een mooie camera om af en toe mee te fotograferen.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1461


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten