Beginners instellingen

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Berichtdoor dragon2 » ma feb 18 2008 9:19 pm

Yvof schreef:Voor mijn vrouw zou dat inderdaad beter zijn, maar niet voor mij. Ik wil een betere camera dan de D40x


En een D80 dan? Heeft alle pret-settings maar heeft niet de nadelen van een d4ox en je kunt er ook heel lang mee vooruit als je het pret-settings stadium al voorbij bent.
dragon2



Onderwerp:

Berichtdoor EelcoD7100 » ma feb 18 2008 11:29 pm

dragon2 schreef:
Yvof schreef:Voor mijn vrouw zou dat inderdaad beter zijn, maar niet voor mij. Ik wil een betere camera dan de D40x


En een D80 dan? Heeft alle pret-settings maar heeft niet de nadelen van een d4ox en je kunt er ook heel lang mee vooruit als je het pret-settings stadium al voorbij bent.


Hélemaal mee eens.... :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp
Gebruikersavatar
EelcoD7100

Forumlid
Berichten: 5028


Locatie: Dronten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » di feb 19 2008 8:38 am

palone schreef:D80

(zie ook onderschrift)

Da's dan wel verwarrend, want je topic gaat over instellingen van de D300 en je plaatst het ook in het D300-subforum, daarop was mijn antwoord ook gericht. Ik ken de D80 niet, dus daar waag ik me niet aan.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor palone » di feb 19 2008 9:19 am

@Marnix - Klopt wat je zegt. Ik heb alleen gereageerd op de instellingen in de PSAM-stand ed icm het gebruik door een persoon die alleen de ontspanknop gebruikt. Ik vraag me dan echt af of je dan betere foto's krijgt.

gr,

Patrick
palone



Onderwerp:

Berichtdoor Yvof » di feb 19 2008 11:22 am

Mijn topic gaat oko inderdaad over de instellingen op de D300. ik ben ook van plan om hiervoor te gaan.
De D80 heb ik eerst ook naar gekeken maar toen kwam de D300 uit .......
Ik wil ook niet een camera aanschaffen die al lang op de markt is en die binnenkort waarschijnlijk vervangen wordt voor een ander model. Als de D90 nu uit was gekomen was het waarschijnlijk een ander verhaal.

Ook heb ik veelal gelezen dat Nikon met de D300 nu pas de kwaliteit haalt die Canon al langer haalt. Dus dan zou ik beter voor een Canon kunnen kiezen terwijl ik liever een Nikon heb.

Wat de instellingen betreft heb ik wel het gevoel dat ook mijn vrouw met de instellingen op Auto mooiere foto's kan maken dan met onze huidige camera. Dus heb ik tot nu toe wel een goed gevoel over.

Zijn er misschien nog andere instellingen die nog niet besproken zijn?
Yvof



Onderwerp:

Berichtdoor palone » di feb 19 2008 11:32 am

OFF TOPIC

Yvof schreef:Ook heb ik veelal gelezen dat Nikon met de D300 nu pas de kwaliteit haalt die Canon al langer haalt. Dus dan zou ik beter voor een Canon kunnen kiezen terwijl ik liever een nikon heb.


Daar beweer je nog al eens iets"! :o

En anders je vrouw zo enthousiast maken dat je later een eigen D300 moet aanschaffen.
palone



Onderwerp:

Berichtdoor Yvof » di feb 19 2008 12:50 pm

Ik beweer het niet maar heb het in meerdere reviews gelezen. Misschien kunnen jullie het tegendeel bewijzen maar daar moet denk ik een ander draadje voor komen dan.
Yvof



Onderwerp:

Berichtdoor Roelof » di feb 19 2008 6:38 pm

Yvo,

In je startbericht geef je aan dat je je volledig in de fotografie wilt storten. Dat is leuk, maar je moet je daar ook bij realiseren dat dat ook in kan gaan houden dat je flink gaat investeren in spullen. Vooral als je begint met een 17-200 en je tot de ontdekking komt dat die eigenlijk niet biedt wat je verwacht.
Ook vraag je je af of je vrouw met de D300 op 'auto' kan werken. Ongelukkigerwijs heeft de D200 geen echte 'auto' stand. Hij heeft alleen maar een 'P' (programma stand, waar je vrouw prima mee uit de voeten zal kunnen, zolang jij je iedere keer maar realiseert dat je vrouw de volgende is die de camera zou kunnen gebruiken en dus stapels settings (bracketing, belichtingscorrectie, lichtmeting, scherpstelmethode, ISO waarde, etc) gewetensvol terugzet naar de stand die jouw vrouw verwacht.
Eigenlijkbeteknt dit dus niet zo zeer dat jouw vrouw niet met de D300 zou kunnen werken, maar dat jullie niet met dezelfde camera zouden moeten werken, omdat jij gaat zitten prutsen en uitproberen en je verwacht dat je vrouw daar niet mee om kan gaan. Dit gaat alleen maar goed als de camera waarmee je werkt een echte 'Auto' stand heeft. Bij Nikon vervalt de 'Auto' stand bij camera's boven de D80.
Kortom, als jij met een D300 wilt fotograferen dan zou ik voor je vrouw een andere camera uitkiezen als ik jou was. Welke camera dat zou moeten worden ligt aan jullie wensen. Ik zou zeker aan de D40 denken in dat geval (ik heb hem ook voor erbij,) die is lekker compact, maakt mooie foto's en is (voor een dSLR) heel betaalbaar. En het mooie is dat je iedere serieuze lens van Nikon ook op de D40 kunt gebruiken.
De extra kosten? Neem die maar voor lief. 't Wordt echt niet je grootste uitgave. :-)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Yvof » di feb 19 2008 8:01 pm

Roelof,

Bedankt voor je antwoord, ik zal er nog eens een nachtje over slapen. Er is toch ook de mogelijkheid tot 48 persoonlijke instellingen? Dan kan je toch een instelling maken met alles auto? Of is dat te simpel gedacht?

Ik heb inderdaad gelezen dat de 18-200VR lens niet de beste is maar wel makkelijk is om mee te nemen. Zou jij iets anders adviseren om mee te beginnen?

Groeten,

Yvo
Yvof



Onderwerp:

Berichtdoor Roelof » wo feb 20 2008 11:46 am

Iets te simpel gedacht, want dingen als lichtmeting, autofocus, Mirror Up, Livebeeld, etc blijf je instellen met knopjes op de camera.

En de 18-200? Tsja, ik heb er wel eens over gedacht om hem als standaardobjectief aan te schaffen voor mijn D40, dan is een compacte lens wel leuk. (En dan zou hij waarschijnlijk ook wel eens op een van mijn andere camera's gezet worden.)

En met welke objectieven beginnen. Dat is een rotvraag, die beantwoordt iedereen anders. :-)
Wat fotografeer je nu en wat is je budget.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Dozy » wo feb 20 2008 12:00 pm

De D300 heeft ook 4 persoonlijke instellingen. In het display op de bovenzijde zie je ergens 2 keer een A staan.
De ene is voor de map waar die z'n foto's in wegschrijft (als ik het goed zeg).
De ander is voor je persoonlijke instellings setting. Ik weet niet in hoeverre dit doorwerkt op standaard instellingen zoals belichtingscompensatie etc. Echter werkt het wel op knop toewijzingen. Zo heb ik de AF niet meer op de ontspanknop ingesteld maar op de AF-ON knop. Wanneer ik nu de persoonlijke instelling weer op een andere zet zijn de instellingen weer ''gewoon''.
Dozy



Onderwerp:

Berichtdoor Mike-Nikon » wo feb 20 2008 3:03 pm

Je koopt geen D300 om hem vervolgens op de P stand te zetten.
Je koopt ook geen D300 omdat het wel stoer staat.
Je koopt ook geen D300 als je de basis van fotografie nog niet onder de knie hebt (diafragma en scherpte....sluitertijd en beweging.)
En je koopt geen 18-200 als je een D300 hebt.

Vindt persoonlijk de lens iets te min voor de body.

Koop 2 keer een D80 en leer daar eens goed op te werken en dan kun je later altijd nog de D500 kopen.
Want dan ben je al wel weer een paar jaartjes verder.
Canon EOS-1D X Mark II met Canon EF 14-24mm f/2,8L USM.
Maar dan van Nikon......
Gebruikersavatar
Mike-Nikon

Forumlid
Berichten: 1913


Locatie: Rosevalley
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor dragon2 » wo feb 20 2008 3:08 pm

Mee eens.... Voor een beginner (je vrouw) lijkt een D300 me ook helemaal niks, en makkelijk mee te nemen is ie ook niet echt... De D80 is echt een prima camera voor zowel beginners als gevorderden, ik ken wereldklasse cameramensen die D80's gebruiken. Ik denk dat je daar allebei een heel stuk gelukkiger van wordt en dan gebruik je 'm tenminste!
dragon2



Onderwerp:

Berichtdoor Nikonijn » wo feb 20 2008 5:42 pm

De D300 heeft ook 4 persoonlijke instellingen. In het display op de bovenzijde zie je ergens 2 keer een A staan.
De ene is voor de map waar die z'n foto's in wegschrijft (als ik het goed zeg).


tsjonge jonge jonge, zo te zien begrijp je er helemaal (gebava) niets van!
:roll:
Leg de camera eens voor je neus, pak de handleiding en lees die eens goed door, dan weet je wat er onder die 2 AAs verborgen staat. :wink:
www.harrysegers.nl D3+D300+D750 AF-S 14-24/2.8; AF-S 17-35/2.8; AF-S 28-70/2.8; AF-S 70-200 VR/2.8; AF-D 50/1.8; AF-S 105 2.8 VR; TC17EII; Dr-5; SB 900; SB 800; Pixma_Pro9000; B&W case 61; NX2; iMAC 27" i7 en MacBookPro i5 17" 8GB
Nikonijn

Forumlid
Berichten: 308


Locatie: Roermond
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beginners instellingen

Berichtdoor Mieke53 » do feb 21 2008 12:28 am

Yvof schreef:Hallo,

Ik ben van plan zeer binnenkort een Nikon D300 te kopen samen met een Nikkor 18-200 VR lens. Nu ben ik een redelijk beginner maar wil me vol in de fotografie storten en ben ook van plan een aantal cursussen (of opleiding) te storten. Ik weet hoe een aantal van jullie hier over denken, dat je eerst met een simpele camera moet beginnen, maar ik begin het liefst met een mooie camera zodat ik voorlopig hier mee vooruit kan.

Voor mezelf ben ik niet bang want ik weet dat ik de camera wel snel onder de knie zal krijgen. Alleen mijn vrouw wil er ook wel foto's mee kunnen maken van bv onze dochter en andere huis tuin en keuken foto's. Mijn vraag is dus, wanneer alles op Auto staat, wat is de kwaliteit van deze foto's? Kunnen deze door de bocht?

Welke instellingen zouden jullie adviseren?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Met vriendelijke groet, Yvo


Beste Yvo,
Lees net dit topic, zit met het zelfde dilemma, heb alleen nog maar analoog gefotografeerd. Maar wil ook volledig inzet geven om er voor te gaan.
Wil ook meteen mooi toestel en goede lens kopen.
Maar........................ en de adviesgevers hebben wel een punt:
De D80 zou eigenlijk om te beginnen voor ons beter zijn.
We willen eigenlijk allebei Nikon
Ik zou best een stap minder willen doen als daar ook liveview op zou zitten.
Maar ook ik heb een partner die er ook wel eens een foto mee zou willen schieten.
Ik zou ook denken: ik geef hem wel een leuke camera waar hij zijn gang mee kan gaan.
Die 18-200 lens is mooi en zie ik bij diverse fotowinkels op de D300 zitten. Maar eigenlijk is ie beter voor de D80 heb ik begrepen.
De D300 verdient beter.
Dus ik ben benieuwd wat je gaat doen, want ik weet het nog niet.
Vanmiddag even een foto blad doorgekeken met een test van de D300.
Ik dacht Foto en Video.
Staat duidelijk bij -punten: niet voor beginners, teveel keuzemogelijkheden.
Maar hiermee zeg ik niet dat je het niet in de vingers zou kunnen krijgen hoor. Je wilt ook misschien de professionele kant op, dan prima zou ik denken.
Het zou je alleen kunnen demotiveren als er niet uitkomt wat je verwacht.
Als er dus een D90 uit zou komen met liveview en een leuke lens zou ik meteen om zijn.

Of we moeten naar de 40D van de Canon. Maar deze is volgens mij beter dan de D80(D80 heeft meer ruis) maar minder dan de D300(D300 heeft minder ruis)
D 300 heeft ook prachtig schermpje. En voor mij dus prachtige uitvinding.
Maar................. Nikon heeft ook z´n prijs.
Ik hou van Nikon maar de eerste camera met liveview is dus de D300.

Ben benieuwd wat je gaan doen.


Vr.gr. Noortje
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten