Beginners instellingen

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Berichtdoor Yvof » do feb 21 2008 7:36 am

Hoi Noortje,

Ik zit inderdaad met hetzelfde dilemma en denk er op dezelfde manier over als jij.

Het grotere en heldere LCD scherm vind ik top en liveview lijkt me oko handig. En wat ruis betreft zal het me in het begin nog niet zoveel uitmaken maar als ik wat verder ben denk ik wel. Ook ben niet van plan na twee jaar weer een andere body er bij te kopen.

Een D80 zou op het moment ook beter bij mij passen maar deze loopt al even mee en zou binnenkort wel eens een upgrade kunnen verwachten, dat vind ik al een reden om geen D80 te kopen en wachten lijkt me ook niet echt een optie. Dan kom je automatisch bij de D300. Dat je in het begin niet de meest optimale foto's maakt (niet alles uit je camera haalt wat er in zit) vind ik in ijn geval niet zo erg. Het zal in ieder geval een stuk beter zijn dan mijn compact camera.

Ik kan inderdaad ook naar Canon gaan kijken alleen vind ik de Nikon veel meer uitstralen en lijkt hij me beter te bedienen.

Dus al met al moeilijk. Misschien moet ik op zoek gaan naar mensen die een D300 hebben aangeschafd met weinig kennis op het gebied van digitale fotografie, om te kijken wat hun resultaten en ervaringen zijn met de D300.

Wat lens betreft vind ik het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat een 18-200 lens te min zou zijn voor de D300. Er zijn genoeg mensen die de D300 hebben aangeschaft met een allround lens. De kwaliteit is inderdaad iets minder daarom twijfel ik of ik bv een 18-70 er bij moet nemen ipv, deze schijnt iets beter te zijn, maar zal voor vele ook te min zijn.

Al met al een moeilijke keuze.

Groeten,

Yvo
Yvof



Onderwerp:

Re: Beginners instellingen

Berichtdoor fremitus » do feb 21 2008 12:40 pm

Yvof schreef:Voor mezelf ben ik niet bang want ik weet dat ik de camera wel snel onder de knie zal krijgen. Alleen mijn vrouw.....

Mijn advies: Neem de D300. En voor je vrouw een D40 kit. (met een polsbandje :wink: )
Al die verhalen van "geen beginners camera"...
Hoe hebben al die vroegere fotografen het dan geleerd? Zat niet eens een aan/uit knop op. Geen PSAM. Groene standen. Niets. Met vallen en opstaan.
En dàt zal ongetwijfeld gebeuren met een D300.
Hoop alleen dat je bij het vallen de D300 niet beschadigd hoewel deze wèl het meest tegen een stootje bestand is.
Niets mis met een D80 trouwens. Maar als je dan na een poos de camera beheerst, ga je toch met een schuin oog kijken naar de D300. Had ik toen toch maar..... Zeker omdat je het nu al overweegt (en dus de fin. middelen hebt).
fremitus



Onderwerp:

Berichtdoor Mieke53 » do feb 21 2008 9:41 pm

Yvof schreef:Hoi Noortje,

Ik zit inderdaad met hetzelfde dilemma en denk er op dezelfde manier over als jij.

Het grotere en heldere LCD scherm vind ik top en liveview lijkt me oko handig. En wat ruis betreft zal het me in het begin nog niet zoveel uitmaken maar als ik wat verder ben denk ik wel. Ook ben niet van plan na twee jaar weer een andere body er bij te kopen.

Een D80 zou op het moment ook beter bij mij passen maar deze loopt al even mee en zou binnenkort wel eens een upgrade kunnen verwachten, dat vind ik al een reden om geen D80 te kopen en wachten lijkt me ook niet echt een optie. Dan kom je automatisch bij de D300. Dat je in het begin niet de meest optimale foto's maakt (niet alles uit je camera haalt wat er in zit) vind ik in ijn geval niet zo erg. Het zal in ieder geval een stuk beter zijn dan mijn compact camera.

Ik kan inderdaad ook naar Canon gaan kijken alleen vind ik de Nikon veel meer uitstralen en lijkt hij me beter te bedienen.

Dus al met al moeilijk. Misschien moet ik op zoek gaan naar mensen die een D300 hebben aangeschafd met weinig kennis op het gebied van digitale fotografie, om te kijken wat hun resultaten en ervaringen zijn met de D300.

Wat lens betreft vind ik het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat een 18-200 lens te min zou zijn voor de D300. Er zijn genoeg mensen die de D300 hebben aangeschaft met een allround lens. De kwaliteit is inderdaad iets minder daarom twijfel ik of ik bv een 18-70 er bij moet nemen ipv, deze schijnt iets beter te zijn, maar zal voor vele ook te min zijn.

Al met al een moeilijke keuze.

Groeten,

Yvo



Hoi Yvo,

Ik denk dat die 18-200 het goed doet op die D300. In veel fotowinkels zit ie er op.
Maar wat ik bedoelde te zeggen is en niet minderwaardig bedoeld:
met deze camera is een lichtsterke(re) lens een extra verwenning voor de camera, (en dat zie je op de foto´s) maar dat wil niet zeggen dat je resultaten niet goed zijn met die 18-200. In tegendeel!
Op dit moment zijn wij (lees: jij en ik en nog veel andere met ons) nog geen miereneukers omdat we nog maar net beginnen. Maar ook wij worden waarschijnlijk miereneukers als we zien wat de ene lens en de andere op die D300 doet.
Maar als jij denkt, en dat denk ik ook: die 18-200 is voor mij prima om mee te beginnen en het is een allrounder, nou, gewoon doen!

Ik heb vandaag toch de knoop doorgehakt om voor de D300 te gaan.

Voornamelijk vanwege al zijn mooie specificaties, waaronder liveview, minder ruis(nog minder dan de D80), en noem nog maar wat op.
Hij komt in elke test er goed af.

Minpunt volgens een aantal bladen: veel instellingen waar de beginner gek van zou kunnen worden.
Maar we hoeven toch niet in een keer volleerd te zijn?
Dan doen we het in stapjes. Zie het bericht hierboven van de man die zegt: vroeger moesten we toch ook alles uitvinden?
Misschien blijkt het wel een uitdaging te zijn juist alles uit te vinden.

En dan is er hier ook nog een prachtig forum waar iedereen elkaar helpt.
En als die lens achteraf toch niet zo blijkt te zijn als we dachten dan gooien we hem weer in de verkoop. Nikon is geliefd. Zul je wat op toeleggen maar je hebt dan wel die ervaring.

Ook ik was bang voor al die instellingen. Zou ik het wel onthouden, ik ben niet zo technisch enz. enz.
Maar met zo´n camera moet je dus wel op pad. Want dan leer je ervan.
En waar ik het wel mee eens ben met de vorige sprekers: en niet om minderwaardig te zijn, maar een goeie Fuji of Panasonic FZ18 erbij voor je partner is een mooie aanvulling.(voor de snapshotfoto´s)
Want ook ik denk: met z´n tweeën zo´n ding willen hebben kan problemen geven. :cry:

Bij de V&D zaterdag(alleen zaterdag) 360,00 Euro voor de Panasonic ZF 18) nederlands model dacht ik) Staat op dit moment als nr. 2 van meeste verkochte kleinbeeld megazoom camera. Maar is wel een extra beslag op de portomonnee.
Maar dat moet je er maar voor over hebben. :wink:

Dus nogmaals: minderwaardig wilde ik allerminst zijn over de D300, maar ik begrijp wel wat "ze" bedoelen.
Maar voorlopig kun met die 18-200 leuk vooruit.
Ook die 18-70 leuke lens hoor. Maar is maar wat je er mee wilt.
Geen architectuur willen schieten want ik denk dat je dan wat tekort komt.
Maar ook hier kun je je creativiteit laten gelden.

Volgens de test die ik gelezen heb moet de 40D zijn meerdere erkennen in ruis, LCD scherm, beeldkwaliteit, in de D300, maar op de kleuren moet de Nikon D300 inleveren.
Nikon kleuren schijnen wat koeler te zijn. Maar OK: PS is er ook nog:

Het bedienen van het menu? Daar lopen de meningen over uiteen.
De een zegt: Canon is veel makkelijker en de ander zegt Nikon is logischer in zijn menu.

Ik heb nog 2 oude lenzen en ik ga proberen daar wat mee te doen.
135 mm 3:5 en 50 mm 1:8. 30 jaar oud. De een zegt: gooi ze maar weg(bij wijze van sprken dan) de ander zegt: ik maak nog hele platen met die lenzen. :o
Tja, veel mensen veel meningen.

Vanaf nu ga ik sparen voor een mooie lichtsterke lens maar in die tussentijd kan ik mooi oefenen met mijn oudjes.

Nog 1 ding: pak het niet te strak op dat "minnetjes" want deze mensen zijn gewoon wat kritischer dan wij. Wij worden dat over een tijdje ook.

Je kunt nooit in 1x daar zijn waar je wilt, dat heet ontwikkeling.

Sterkte met de beslissing. Ik lees het nog wel.

Weet niet waar je woont, maar Topdeals in Zeist heeft de D300 voor 1588 E


Gr.
Noortje
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Yvof » do feb 21 2008 10:30 pm

Hoi Noortje,

Ik denk dat ik toch ook voor de D300 ga met een 17-200 lens. Weet dat er betere te koop zijn maar wil eerst nog ontdekken naar wat voor betere lens mijn voorkeur uit gaat. Het is logisch dat je kritisch wordt naarmate je meer ervaring krijgt maar het is juist de kunst om te kijken naar welke lens het beste bij een bepaalde persoon past.

Ik woon in dezelfde plaats als jou zie ik, gaan hem in zeist halen of in Urk (cameranu).

Ik ga nog even over de lens nadenken. Je hoort het nog van me. Succes het aankopen van je pracht D300.

Groet, Yvo
Yvof



Onderwerp:

Berichtdoor Mieke53 » do feb 21 2008 11:27 pm

Yvof schreef:Hoi Noortje,

Ik denk dat ik toch ook voor de D300 ga met een 17-200 lens. Weet dat er betere te koop zijn maar wil eerst nog ontdekken naar wat voor betere lens mijn voorkeur uit gaat. Het is logisch dat je kritisch wordt naarmate je meer ervaring krijgt maar het is juist de kunst om te kijken naar welke lens het beste bij een bepaalde persoon past.

Ik woon in dezelfde plaats als jou zie ik, gaan hem in zeist halen of in Urk (cameranu).

Ik ga nog even over de lens nadenken. Je hoort het nog van me. Succes het aankopen van je pracht D300.

Groet, Yvo



Doen!!!!
En lekker genieten van dat nieuwe ding.
Had bewust even mijn woonplaats in het profiel gezet, want ik zag dat je ook in Houten woont.
Al lid van een fotoclub?
We gaan een 2e oprichten.

Hoor wel waar je D300 gekocht heb.
MM Utrecht heeft hem voor 1659 staan.
Kun je hem ook wel voor 1588 krijgen denk ik.
Maar is niet echte fotozaak.
Urk is mij te ver weg voor geval van garantie.
Let ook even op de pixelgarantie(dode of warme pixels of weet ik veel)
Er is een verzekering van 50 tot 60 Euro per jaar waar ie voor echt ALLES verzekerd is. Zelfs laten vallen in de Amsterdamse gracht.
Moet je willen, maar vraag het even na.

Gr.

Noortje
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Yvof » vr feb 22 2008 8:19 am

Wanneer de verzekering maar 50 of 60 euro is, lijkt me dit zeker de moeite waard.

MM is niet echt een fotozaak inderdaad maar als je weet wat je wilt maakt het volgens mij niet veel uit. MM is groot en met garantie enzo lijkt het me wel een voordeel. Dit heb ik in het verleden al eens ondervonden. Als ze hem meegeven voor 1588 lijkt het me een goede deal. Zal me ook even concentreren in de voorwaarden van topdeals.

Wanneer ga jij hem aanschaffen Noortje?

Gr, Yvo
Yvof



Onderwerp:

Berichtdoor Mieke53 » vr feb 22 2008 9:39 pm

Yvof schreef:Wanneer de verzekering maar 50 of 60 euro is, lijkt me dit zeker de moeite waard.

MM is niet echt een fotozaak inderdaad maar als je weet wat je wilt maakt het volgens mij niet veel uit. MM is groot en met garantie enzo lijkt het me wel een voordeel. Dit heb ik in het verleden al eens ondervonden. Als ze hem meegeven voor 1588 lijkt het me een goede deal. Zal me ook even concentreren in de voorwaarden van topdeals.

Wanneer ga jij hem aanschaffen Noortje?

Gr, Yvo


Als alles meezit: morgen. Waarschijnlijk in Zeist.
Bij MM hadden ze genoeg in de vitrines liggen.(maandag dan wel he?)
Wel op letten dat je een ongeopende doos krijgt.
Service kan niet meer zijn dan wat je van een MM kan verwachten.
Misschien dat ik hem daarom wel bij Topdeals koop.
Heb ik goede dingen van gehoord.
Maar zoals wij aan het treinlijntje zitten is Utrecht ook wel wat waard.
(Zouden we met zijn tweeën een deal kunnen maken?)

En: verzekering is per jaar he?
Kan voor maximaal 3 jaar.
Maar lees inderdaad even de voorwaarden van zo´n verzekering na.
1e jaar is ie meestal tegen van alles verzekerd. Behalve laten vallen natuurlijk.
Opletten op de pixels he?
Daar kun je volgens mij ook een verz. op doen.
Maar ook daar zitten voorwaarden aan vast.

Hoor wel.

Noortje
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Yvof » vr feb 22 2008 11:13 pm

Noortje vind ik een goed idee. Misschien kunnen we er nog wat extra korting uit halen. Ik heb alleen wel een aantal voorwaarden,
Capture NX moet er bij zitten (staat wel op hun site dat hij er bij zit), wil een nederlandse handleiding er bij (is volgens mij ook het geval bij topdeals) en ga voor de set met 18200VR.
Kan je die verzekering jaarlijks verlengen?
Yvof



Onderwerp:

Berichtdoor Mieke53 » za feb 23 2008 12:16 am

Yvof schreef:Noortje vind ik een goed idee. Misschien kunnen we er nog wat extra korting uit halen. Ik heb alleen wel een aantal voorwaarden,
Capture NX moet er bij zitten (staat wel op hun site dat hij er bij zit), wil een nederlandse handleiding er bij (is volgens mij ook het geval bij topdeals) en ga voor de set met 18200VR.
Kan je die verzekering jaarlijks verlengen?


Het verhaal verzekeringen heb ik opgedaan bij foto Boekhorst van de Lijnmarkt in Utrecht. Dus niet bij Top deals. Maar over het algemeen weten ze vaak wel van dit soort verzekeringen.
Capture zit er volgens mij ook bij. Ned. model is het volgens mij ook nog.(voor de zekerheid kan ik nog mailen.)
We wachten even af op nog meer aanmeldingen.
Ik neem een weekje voor evt. reacties.

Mijn e mail adres: noortje535383@hotmail.com

Handiger om even dingen af te spreken en te communiceren.

Hoor het wel.

Gr.

Mieke
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Mieke53 » za feb 23 2008 12:25 am

Yvof schreef:Noortje vind ik een goed idee. Misschien kunnen we er nog wat extra korting uit halen. Ik heb alleen wel een aantal voorwaarden,
Capture NX moet er bij zitten (staat wel op hun site dat hij er bij zit), wil een nederlandse handleiding er bij (is volgens mij ook het geval bij topdeals) en ga voor de set met 18200VR.
Kan je die verzekering jaarlijks verlengen?


Nog even dit:

Volgens mij is de verzekering voor maximaal 3 jaar.
En volgens mij wordt de verz. prijs bepaalt a.d.h. van de aanschafprijs.
Bij deze fotovakhandel was de verzekeringsprijs gebaseerd op een D300 met 18-200 lens. Maar helaas was hij 200 Euro totaal duurder. Dat is toch 440 guldentjes. Dat was voor mij een reden om verder te shoppen.
Zowel Patent als Boekhorst wilden niet meegaan met de MM prijs in Utrecht.
Het betekent concreet dat daardoor je verz. premie waarschijnlijk iets lager zal uitvallen als je hem bij Topdeals koopt. Maar dat zien we wel.
Waarschijnlijk betere service bij de vakhandel zeggen ze, maar waar komen we terecht als er iets aan mankeert? Juist ja, bij de Nikon.

Ik ga dus voor de laagste prijs.
Maar ik kan me wel voorstellen dat anderen daar anders over denken.

Gr.

Noortje
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Beginners instellingen

Berichtdoor Mieke53 » za feb 23 2008 12:27 am

fremitus schreef:
Yvof schreef:Voor mezelf ben ik niet bang want ik weet dat ik de camera wel snel onder de knie zal krijgen. Alleen mijn vrouw.....

Mijn advies: Neem de D300. En voor je vrouw een D40 kit. (met een polsbandje :wink: )
Al die verhalen van "geen beginners camera"...
Hoe hebben al die vroegere fotografen het dan geleerd? Zat niet eens een aan/uit knop op. Geen PSAM. Groene standen. Niets. Met vallen en opstaan.
En dàt zal ongetwijfeld gebeuren met een D300.
Hoop alleen dat je bij het vallen de D300 niet beschadigd hoewel deze wèl het meest tegen een stootje bestand is.
Niets mis met een D80 trouwens. Maar als je dan na een poos de camera beheerst, ga je toch met een schuin oog kijken naar de D300. Had ik toen toch maar..... Zeker omdat je het nu al overweegt (en dus de fin. middelen hebt).


Lekker nuchter advies MET HUMOR. Houd ik van

Bedankt.

Gr.

Noortje
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Dozy » za feb 23 2008 3:32 am

Ik heb mijn D300 met 18-200 bij de fotoklein gehaald halverwege januari, tijdens hun t.e.a.b. aanbieding en het setje met UV filter(B+W) en 4 GB CF IV kaartje voor € 2350.

Overigens is dit ook mijn eerste digitale SLR hiervoor enkel wat gespeelt met een analoge Canon. Ik was ook te ongeduldig voor de opvolger van de D80, en die paar honderd extra maakt ook niet zoveel uit.
Qua lenzen wil ik t.z.t. ook wel wat beter, maar dat komt nog wel. Het is wel een ideale beginners lens in ieder geval.

Succes alvast!

Groeten,

Dozy
Dozy



Onderwerp:

Berichtdoor Kaatje » za feb 23 2008 11:19 am

Even over verzekeren, ik heb mijn spul bij interpolis verzekerd (kan bijv via de rabobank) in een kostbaarheden-polis. Je betaald per maand een paar euro en je bent wel verzekerd tegen bijvoorbeeld het laten vallen van je camera. De verzekeringspakketjes die in de winkels worden verkocht bieden veel minder dekking en zijn over het algemeen duurder. Voor alleen mijn D300 body was ik iets van 2 euro per maand kwijt. Nu krijgen we wel korting op polissen bij interpolis, maar ook als het wat duurder uit zou vallen..... Kijk en vergelijk goed! Ik had uitgerekend dat ik voor alleen al de kosten van de verzekering veel minder kwijt was in 3 jaar dan bij die pakketjes van oa de MM! En de polisvoorwaarden waren vele malen gunstiger!

Groet,
Erica
Kaatje



Onderwerp:

Berichtdoor Yvof » za feb 23 2008 11:59 am

Hoi Erica,

Dat komt mooi uit, ik zit al bij interpolis, zal eens naar de voorwaarden kijken.

Groet,

Yvo
Yvof



Onderwerp:

Berichtdoor Mieke53 » za feb 23 2008 1:06 pm

Dozy schreef:Ik heb mijn D300 met 18-200 bij de fotoklein gehaald halverwege januari, tijdens hun t.e.a.b. aanbieding en het setje met UV filter(B+W) en 4 GB CF IV kaartje voor € 2350.

Overigens is dit ook mijn eerste digitale SLR hiervoor enkel wat gespeelt met een analoge Canon. Ik was ook te ongeduldig voor de opvolger van de D80, en die paar honderd extra maakt ook niet zoveel uit.
Qua lenzen wil ik t.z.t. ook wel wat beter, maar dat komt nog wel. Het is wel een ideale beginners lens in ieder geval.

Succes alvast!

Groeten,

Dozy


Prima deal gemaakt hoor.
In januari waren ze allemaal nog een stuk duurder. En je moet maar denken: wat je vandaag koopt is morgen verouderd.
Je zult zien dat er na de D80 een D90 uitkomt met liveview. Zou ik ook prima hebben gevonden maar weet niet of er zoiets al snel uitkomt.
Tja, dan kun je wachten...............
Maar je maakt op den duur een keuze, anders koop je nooit iets.
En voor een beginnende digitaler heb je een superset gekocht.
Lens wordt verschillend over gedacht.
Maar als je dit als een beginnerslens ziet om te ontdekken waar je interesse ligt? Helemaal niets mis mee.
En er zijn hier genoeg mensen op het forum die prima vergrotingen maken met die 18-200. Maar zoals met alles: ervaring is het beste.
En wat de een niet zo mooi vind vindt de ander prachtig.
Maar meten is weten en dat is tegenwoordig wel eens irritant.

Bij helder en mooi weer maakt ie hele mooie opnames. Bij wat slechter weer lever je misschien wat in.
Maar niettemin, je zult er maar "beginnen".
:wink:

Vr.gr.

Noortje
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten