D800(E) en D810 tips en trucs

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor a90 » zo nov 23 2014 11:45 pm

Iemand misschien een idee ?

Als ik foto's inlees in NEF in Lightroom dan ziet het er eigenlijk niet uit en moet ik flink aan de bak om er nog iets van te maken.

View NX is al beter en Capture NX-D nog weer iets beter.

Wat doe ik verkeerd ? :?:

Afbeelding
Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor Marten » ma nov 24 2014 9:02 am

Wat bedoel je met "ziet er niet uit"?
Niet scherp of verkeerde kleuren of te weinig contrast of.... Doe even de exif data erbij.
Welke picture control gebruik je? (Nikon software neemt die over)

Goed te lezen trouwens dat steeds meer mensen de wondere wereld van de D800(E) - D810 ontdekken.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor philippe » ma nov 24 2014 9:54 am

NEF, zoals ingelezen door LightRoom, is eigenlijk een weergave van het brute materiaal (NEF = RAW = ruw), zonder dat een of andere 'picture control dinges' zijn invloed laat gelden.
Eigenlijk, en nu vertel ik waarschijnlijk iets wat de jongsten onder jullie niet meer beseffen, kan je het vergelijken met een negatief dat nog moet ontwikkeld en afgedrukt worden.
Overigens vertelt de naam alles: vroeger was het de (analoge-) donkere kamer oftewel 'Darkroom' nu is er de digitale versie 'Lightroom' genaamd, "what's in the name"...
Maar in essentie is het werk net het zelfde gebleven, vetrekken van een Ontwikkelbaar Latend Beeld, nu RAW genaamd, om te eindigen in een afbeelding mooi om aan te zien.

Het is nu eenmaal zo dat je nog altijd moet 'werken' om een (goed-) resultaat te bereiken.
Er is wel software die het (soms) voor je doet, maar als je echt diep wilt gaan, dan gebruik je een app zoals LR en doe het zelf.

Maar niets of niemand zal of mag jou ten euvel duiden hoe je het doet, als je er zelf maar mee kunt leven...
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor Marten » ma nov 24 2014 10:37 am

philippe schreef:.... als je er zelf maar mee kunt leven...

En dat laatste is dus niet het geval, gezien de vraag van A90.
Dus?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor Jur » ma nov 24 2014 10:53 am

Vergeet niet dat NX-D alle camera-instellingen weergeeft; o.a. hoge ISO ruis-reductie. Lightroom doet dat niet, maar je kunt een preset maken waarin ook een default voor de ruisreductie is opgenomen.Het voorbeeld van A90 is duidelijk bij een relatief hoge ISO-waarde geschoten en ook nog eens op 100% bekeken. Geen wonder dus dat er in de LR weergave nogal wat meer ruis is te zien.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor philippe » ma nov 24 2014 11:48 am

Marten schreef:
philippe schreef:.... als je er zelf maar mee kunt leven...

En dat laatste is dus niet het geval, gezien de vraag van A90.
Dus?



"Dus?": werken maar... :wink2:
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor Flandria » ma nov 24 2014 1:45 pm

Ik gebruik Adobe's DNG Converter, voordat ik de beelden in Ps inlees.
Vertrouwd en werkt als een speer.
Flandria



Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor JaapV » ma nov 24 2014 9:38 pm

Nu doet A90 al wat langer iets met fotootjes dan de meesten op dit forum. Sterker nog: hij (of zij) heeft hier al menige newbie voorzien van raad en daad.

Zijn (of (haar) vraag verbaast mij dus nogal. Niet in het minst vanwege de weinig verhelderende formulering. Ik aarzel dus om mij te verstouten hierop een (poging tot) antwoord te geven.
Maar vooruit: behalve de al gedane gissing m.b.t. ruis, zou witbalans niet hét antwoord zijn? Ik bedoel, dat kan in alle drie de genoemde progjes best wat oplossen, lijkt me.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor a90 » ma nov 24 2014 9:56 pm

Allereerst allen dank voor de reacties.

Het gaat mij met name om de onbekendheid met Lightroom waartoe ik mij veroordeeld voelde na het verlaten door Nikon van Capture NX (D810). Ik begrijp denk ik prima wat de parameters zijn binnen de software en of het nu Capture, Photoshop of Lightroom is, ik vind mijn weg wel en krijg uiteindelijk alles wel toonbaar..

Wat mij alleen opvalt is dat RAW beelden vanuit de camera rechtstreeks geopend in NX-D er al best aardig uitzien terwijl dezelfde beelden in Lightroom, om kort te gaan, niet toonbaar zijn. Ik moet dan flink aan de bak om een foto weer enigszins weer toonbaar te krijgen, terwijl geopend in NX-D ik er al bijna ben.

Ik ben dus inderdaad op zoek naar zoiets als presets in Lightroom (hierboven genoemd) waarmee de foto's er wat toonbaarder uitzien. Ik zal laten weten als ik wat heb gevonden.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor Marten » ma nov 24 2014 11:00 pm

Ik ben wel benieuwd hoe eea er uit ziet als je de 810 bestanden toch in NX2 laadt, ook al wordt de 810 niet meer ondersteund.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor a90 » ma nov 24 2014 11:17 pm

Dat gaat goed hoor, gewoon via NX-D, rechtermuis en openen in Capture NX2. NX-D maakt dan ter plekke een TIFF en stuurt die naar Capture. Proberen te openen in Capture rechtstreeks geeft een foutmelding.

Werkt als een trein maar dat is niet zo vreemd want iedere TIFF werkt nu eenmaal. Capture herkent de foto dan ook niet meer als een NIkon NEF maar als TIFF (een verzameling willekeurige pixels)

Dit is wel een mooi voorbeeld. 2 x een onbewerkte NEF. Links geopend in NX-D en als TIFF doorgestuurd aan PS. Rechts de foto geopend in Lightroom en doorgestuurd aan dezelfde PS. En ik heb voorbeelden waar het nog erger is. Toch maar eens goed die presets induiken, grrr.

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor JaapV » ma nov 24 2014 11:30 pm

Over die presets: kijk even naar het draadje na dit berichtje van mij
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor a90 » ma nov 24 2014 11:42 pm

Ik zat hem al door te lezen Jaap, waarvoor dank.

Wat een gedoe eigenlijk. Die foto komt best knap uit de NEF tevoorschijn in View NX of Capture NX-D. Gewoon inlezen die hap in Lightroom zou ik zeggen...

Ik heb van de week iets van 190.000 foto's in Lightroom ingelezen van ongeveer 15 of 20 verschillende camera's van de laatste 10 jaar waaronder zeker 8 jaar RAW files. Die zijn dus allemaal weer gereset van hun instellingen naar de kale RAW files toe in Lightroom. Kan ik een beetje achteraf alles weer gaan opknappen uit de D70, D2x, D3, D3x tijd etc..Die foto's zijn soms 10 jaar oud en alle camera instellingen zijn dus nu niet langer bruikbaar, lekker handig.

Het zal de vooruitgang zijn en alles wordt beter enzo, zucht...
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor Skippy » ma nov 24 2014 11:45 pm

De Lightroom foto bevat zo te zien meer detail doordat (m.i. mooier) minder ruisonderdrukking is toegepast. Ik vind de getoonde Lightroom foto een betere basis voor verdere nabewerking.
Will je niet de NEF ergens neerzetten Michael?
Skippy

Moderator
Berichten: 11742


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor a90 » di nov 25 2014 12:11 am

Hi Skippy,

Ik ben het niet met je oneens maar als je er 150 à 175 te verwerken hebt dan is het handig als de basis alvast voldoende is. Per foto wat kleine correcties op belichting, contrast, scherpte, crop en door naar de volgende.

Uiteraard is er van deze foto iets heel moois te maken maar snelheid is ook een ding wat mij betreft.

Ik zal de nef morgen voor je klaarzetten.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten