CHA error in D700

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

CHA error in D700

Berichtdoor HetFotoAtelier » do dec 03 2009 9:32 pm

Dag allen,

Probleem met m'n d700 ! :arrow:
Hij geeft nu sinds vanmiddag met al mijn kaartjes een CHA knipperend error :oohh:
Aan de kaartjes lig het niet denk ik want die doen het wel met mijn D3x :!:
Is hier een "vuiltje aan de lucht" en weet iemand een tip :idea: , of moet de body naar Nikon toe?
Alvast dank,
Peter
Gebruikersavatar
HetFotoAtelier

Forumlid
Berichten: 168


Locatie: Utrecht
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CHA error in D700

Berichtdoor ReneG » do dec 03 2009 10:04 pm

Ik had het gisteren zelf ook op mijn D90 en heb het toen even opgezocht (google op Nikon dslr CHA en je vindt massa's berichten). Vanochtend had ik het weer, toen de boel geherformatteerd in camera en nu is het (hopelijk) weg.

CHA error geeft aan dat er een probleem is met het lezen van de kaart. Meestal ligt het aan de formattering. Procedures die ik op fora vond zeggen:
1. Camera aan en uit zetten.
2. 2-knops format.
3. Als dat niet werkt, formatteren via het menu (dat is blijkbaar een wat grondigere format).
4. Als dat niet werkt, de boel schoonmaken (kaartjes checken, kijken of er vuil zit en (dat werd op verschillende plekken aangeraden) het kaartcompartiment uitblazen met een blaaspeer. Of dat laatste verstandig is weet ik niet, geen idee hoe goed het daarbinnen is gesealed...
5. Als dat niet werkt is de kaart defect óf is er een pinnetje afgebroken of verbogen in je camera... en dan gaat het geld kosten.

Aangezien je het met alle kaartjes hebt vrees ik het ergste... :?
Laatst gewijzigd door ReneG op do dec 03 2009 11:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5056


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CHA error in D700

Berichtdoor HetFotoAtelier » do dec 03 2009 10:19 pm

:cry:
Gebruikersavatar
HetFotoAtelier

Forumlid
Berichten: 168


Locatie: Utrecht
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CHA error in D700

Berichtdoor Marten » do dec 03 2009 10:26 pm

Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CHA error in D700

Berichtdoor Brenzef » vr dec 04 2009 5:31 am

Welke kaartjes gebruik je? (type en capaciteit)?
Gebruikersavatar
Brenzef

Forumlid
Berichten: 1801


Locatie: ISS Spacestation
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CHA error in D700

Berichtdoor HetFotoAtelier » vr dec 04 2009 8:18 am

Ik gebruik alleen de sandisk extreem IV kaartjes van 2 Gb en de Lexar WA kaartjes van 1 Gb :|
Gebruikersavatar
HetFotoAtelier

Forumlid
Berichten: 168


Locatie: Utrecht
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CHA error in D700

Berichtdoor Brenzef » vr dec 04 2009 8:58 am

Volgens deze link moeten die idd werken. http://support.nikontech.com/app/answer ... rds---d700
Al naar contacjes gekeken?
Of.... zijn de kaartjes onderhand niet defect? (klinkt niet waarschijnlijk met meerdere kaartjes)
Als eens een nieuw kaartje geprobeerd?
Gebruikersavatar
Brenzef

Forumlid
Berichten: 1801


Locatie: ISS Spacestation
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: CHA error in D700

Berichtdoor gongon » vr dec 04 2009 10:57 am

ReneG schreef:Ik had het gisteren zelf ook op mijn D90 en heb het toen even opgezocht (google op Nikon dslr CHA en je vindt massa's berichten). Vanochtend had ik het weer, toen de boel geherformatteerd in camera en nu is het (hopelijk) weg.

CHA error geeft aan dat er een probleem is met het lezen van de kaart. Meestal ligt het aan de formattering. Procedures die ik op fora vond zeggen:
1. Camera aan en uit zetten.
2. 2-knops format.
3. Als dat niet werkt, formatteren via het menu (dat is blijkbaar een wat grondigere format).
4. Als dat niet werkt, de boel schoonmaken (kaartjes checken, kijken of er vuil zit en (dat werd op verschillende plekken aangeraden) het kaartcompartiment uitblazen met een blaaspeer. Of dat laatste verstandig is weet ik niet, geen idee hoe goed het daarbinnen is gesealed...
5. Als dat niet werkt is de kaart defect óf is er een pinnetje afgebroken of verbogen in je camera... en dan gaat het geld kosten.

Aangezien je het met alle kaartjes hebt vrees ik het ergste... :?


Zou best kunnen dat er een pinnetje verbogen is.
Ik kreeg de D200 al met verbogen pinnetjes en kon mooi zelf de reparatie betalen. kreeg inderdaad steeds een CHA error toen ik de camera voor het eerst aanzette. Daarom zet ik mijn foto`s via het kabeltje over op mijn computer.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Gebruikersavatar
gongon

Clublid
Berichten: 3513


Locatie: Onder de rook van Rotterdam.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: CHA error in D700

Berichtdoor ReneG » vr dec 04 2009 11:07 am

gongon schreef:
ReneG schreef:Ik had het gisteren zelf ook op mijn D90 en heb het toen even opgezocht (google op Nikon dslr CHA en je vindt massa's berichten). Vanochtend had ik het weer, toen de boel geherformatteerd in camera en nu is het (hopelijk) weg.

CHA error geeft aan dat er een probleem is met het lezen van de kaart. Meestal ligt het aan de formattering. Procedures die ik op fora vond zeggen:
1. Camera aan en uit zetten.
2. 2-knops format.
3. Als dat niet werkt, formatteren via het menu (dat is blijkbaar een wat grondigere format).
4. Als dat niet werkt, de boel schoonmaken (kaartjes checken, kijken of er vuil zit en (dat werd op verschillende plekken aangeraden) het kaartcompartiment uitblazen met een blaaspeer. Of dat laatste verstandig is weet ik niet, geen idee hoe goed het daarbinnen is gesealed...
5. Als dat niet werkt is de kaart defect óf is er een pinnetje afgebroken of verbogen in je camera... en dan gaat het geld kosten.

Aangezien je het met alle kaartjes hebt vrees ik het ergste... :?


Zou best kunnen dat er een pinnetje verbogen is.
Ik kreeg de D200 al met verbogen pinnetjes en kon mooi zelf de reparatie betalen. kreeg inderdaad steeds een CHA error toen ik de camera voor het eerst aanzette. Daarom zet ik mijn foto`s via het kabeltje over op mijn computer.


Ik denk er ook over om het voortaan maar weer zo te doen na mijn zoektocht van gisteren, ik kwam dit probleem wel erg vaak tegen (al zal het gros er waarschijnlijk geen last van). Dan duurt het maar wat langer...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5056


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CHA error in D700

Berichtdoor gongon » vr dec 04 2009 11:13 am

Ik denk er ook over om het voortaan maar weer zo te doen na mijn zoektocht van gisteren, ik kwam dit probleem wel erg vaak tegen (al zal het gros er waarschijnlijk geen last van). Dan duurt het maar wat langer...


Vind ik niet erg dat het wat langer duurt, als ik een verbogen pinnetje zou krijgen duurt het nog veel langer voordat ik weer foto`s kan maken met mijn D200. Plus dat het dan een dure grap word, ik was voor de reparatie toen 131 euro kwijt en dat was dan zonder de kosten die KE anders er nog bij zouden rekenen.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Gebruikersavatar
gongon

Clublid
Berichten: 3513


Locatie: Onder de rook van Rotterdam.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: CHA error in D700

Berichtdoor Witkee » vr dec 04 2009 11:15 am

Ik heb met een ander merk camera ook al eens een kapot kaartslot gehad :x , sindsdien gaat het kaartje er bij mij zo min mogelijk in en uit!
Witkee



Onderwerp:

Re: CHA error in D700

Berichtdoor gongon » vr dec 04 2009 11:20 am

Witkee schreef:Ik heb met een ander merk camera ook al eens een kapot kaartslot gehad :x , sindsdien gaat het kaartje er bij mij zo min mogelijk in en uit!



Met mijn Pentax heb ik nooit een kapot kaartslot gehad, daar haalde ik het kaartje er altijd uit om de foto`s op de computer te zetten. Maar sinds de D200 al bij aankoop verbogen pinnetjes had komen bij mij de kaartjes er niet meer uit. Denk er dan ook over om nu voor de D3 maar 16gb kaarten te kopen, moet over een paar maanden een bruiloft doen en wil dan geen kaarten wisselen.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Gebruikersavatar
gongon

Clublid
Berichten: 3513


Locatie: Onder de rook van Rotterdam.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: CHA error in D700

Berichtdoor Phillip » vr dec 04 2009 11:46 am

Hoi,
Zou ik echt niet doen, zeker niet bij een bruiloft of andere eenmalige gebeurtenissen.
Je zal zien dat het dan net fout gaat. Toch beter van meerdere kaartjes van 4gb te gebruiken (vlgs mij).
Wees gewoon voorzichtig met het inbrengen, nooit forceren en dan gaat het meestal wel goed.
Ik heb het alleszins nog nooit voorgehad en ik verwissel (heel) veel bij mijn D300.
Grtjs,
Phillip
Nikon D3S, Nikkor 24-70 f2.8, Nikkor70-200 f2.8VR,Nikkor 105 micro f2.8, Nikkor 28-300/3.5-5.6,SB800
Gebruikersavatar
Phillip

Forumlid
Berichten: 46



Onderwerp:

Re: CHA error in D700

Berichtdoor HetFotoAtelier » vr dec 04 2009 12:51 pm

Precies! zou ik ook niet doen, zo'n grote kaart van 16 Gb.
Ik heb alleen maar max 2 Gb kaarten en gebruik bij een grote opdracht dus diverse kaarten.
Dan spreidt je volgens mij toch meer het risico.

Overigens doet mijn d700 cardreader het nog steeds niet, ligt dus niet aan mijn kaartjes want die
doen het wél in de D3x. De D700 doet het wél gewoon zonder kaartje (demomodus) en met
cameracontrol pro werkt hij ook gewoon goed.
Ook alle pootjes gecheckt en niets te vinden :(
:shock: en dat is dus :shock: m'n eerste nikon reparatie :shock: in de 30 jaar dat ik met Nikon
werk (mij hoor je dus vérder niet klagen mr.nikon :wink2: )
Dat gaan we vanmiddag vieren met een fles wijn :D
Gebruikersavatar
HetFotoAtelier

Forumlid
Berichten: 168


Locatie: Utrecht
Contacteer:

Onderwerp:

Re: CHA error in D700

Berichtdoor Tom » vr dec 04 2009 1:28 pm

Al een keer stevig geblazen in het slot? Laatste poging, maar wie weet.
Tom

Forumlid
Berichten: 2625




Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten