accu's wisselen body / mb-d10

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

accu's wisselen body / mb-d10

Berichtdoor Dirk Hompes » ma jul 26 2010 2:25 pm

Hallo allemaal,
Is er een mogelijkheid om de 2 accu's aan elkaar te koppelen zoals b.v. met de D100. Nu met de D700 kan ik wel aangeven welke accu eerst gebruikt mag worden, maar als deze leeg is, kan ik niet meer in het menu komen om te wisselen. Het gevolg is, dat ik de accu's moet wisselen uit body en mb-d10 om weer verder te gaan. Zo ervaar ik de mb-d10 als opslag/meeneemruimte voor een accu én natuurlijk voor staande opnames. Maar "dubbele stroom" lijkt mij veel logischer en professioneler. Of zie ik nu iets over het hoofd .....
Graag een reactie,
groet Dirk
Dirk Hompes



Onderwerp:

Re: accu's wisselen body / mb-d10

Berichtdoor Cees » ma jul 26 2010 3:14 pm

De handleiding geeft inderdaad geen duidelijke informatie. Ik zou opletten dat de batterij in de MB-D10 niet helemaal leeg is voordat je verdergaat met fotograferen, zodat je dus nog kunt wisselen in het menu.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: accu's wisselen body / mb-d10

Berichtdoor Jur » ma jul 26 2010 3:24 pm

Ik snap het probleem in het geheel niet. :?:

Ik gebruik een MB-D10 in combinatie met een D300 en een D700 en stel daarbij in dat eerst de accu in de MB-D10 wordt gebruikt. Zodra deze accu leeg is schakelt de camera vanzelf over naar de accu in de camera. Probeer maar eens door de camera eerst te gebruiken met een accu in de MB-D10 en deze daarna er even uit te halen. Of heb ik de vraag niet goed begrepen?
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: accu's wisselen body / mb-d10

Berichtdoor Dirk Hompes » ma jul 26 2010 3:30 pm

Hallo Jur,

Dank je voor je reactie.
En daar zit nu juist de kneep; de camera schakelt niet vanzelf over op een andere accu. Dat verwachtte ik echter wel en lijkt mij ook de meest logische werking van 2 accu's. Bij mij gaat de camera uit en moet ik dus de accu's wisselen. Of is dit ook in het uitgebreide menu in te stellen ?

Groet van Dirk
Dirk Hompes



Onderwerp:

Re: accu's wisselen body / mb-d10

Berichtdoor Jur » ma jul 26 2010 3:52 pm

Dirk,

Het zou echt moeten werken zoals door mij beschreven. Meestal heb ik de MB-D10 onder de D300 zitten, maar ik heb het voor alle zekerheid net ook nog even met de D700 uitgeprobeerd. Werking OK!

E.e.a. is conform de beschrijving in het D700 handboek:
Afbeelding

N.B. Gebruik je originele Nikon accu's?
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: accu's wisselen body / mb-d10

Berichtdoor Corbr » ma jul 26 2010 4:03 pm

Druk eens op de info toets naast je beeldschermpje. Je ziet dan beide accu's aangegeven. De accu die in gebruik is, is donker, de accu die niet in gebruik is is licht grijs. Ook geeft het d.m.v. blokjes aan hoe vol de accu's nog zijn.

gr
Cor
Gebruikersavatar
Corbr

Forumlid
Berichten: 190


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: accu's wisselen body / mb-d10

Berichtdoor Dirk Hompes » ma jul 26 2010 8:30 pm

Hallo Jur en Cor,

Dank jullie wel voor het meedenken en reageren.
Ik zal het vanavond nog eens uitproberen volgens jullie aanwijzingen én met de gebruiksaanwijzing in de hand.
Jullie horen van mij hoe het dan gaat.

Groet van Dirk
Dirk Hompes



Onderwerp:

Re: accu's wisselen body / mb-d10

Berichtdoor Dirk Hompes » ma jul 26 2010 8:53 pm

...een vervolg op het testen:

alles wat jullie melden (en de gebruiksaanwijzing) wordt door de camera aangegeven.
Oftewel: alles werkt !
Maar, ...wat ik vorige week -op vakantie- merkte was: als één accu leeg is, wordt de stroomvoorziening niet -automatisch- overgenomen door de ander.
Ik zal de camera vanavond aan laten (accu leeg laten lopen) en kijken of deze overschakelt naar de andere accu.

Groet van Dirk
Dirk Hompes



Onderwerp:

Re: accu's wisselen body / mb-d10

Berichtdoor Johan » ma jul 26 2010 10:00 pm

Ik denk dat je beter liveview kunt aanzetten dan, bij het alleen aanlaten van de camera zonder een foto te maken ben je zo een paar weken verder ;)
Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5
Gebruikersavatar
Johan

Forumlid
Berichten: 283


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: accu's wisselen body / mb-d10

Berichtdoor Bookkeeper » ma jul 26 2010 11:18 pm

met mijn combinatie D700 en MB-10 heb ik dit probleem niet... eerst de MB-10 daarna de D700 en de omschakeling gaat automatisch....
Bookkeeper



Onderwerp:

Re: accu's wisselen body / mb-d10

Berichtdoor Corbr » di jul 27 2010 9:05 am

Dirk

Waar ik ook nog aan dacht, heb je er EN-EL3E accu's met 3 contacten in zitten? Accu's zonder de laatste E zulllen mogelijk niet omschakelen, omdat ze het middencontact missen.

gr
Cor
Gebruikersavatar
Corbr

Forumlid
Berichten: 190


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: accu's wisselen body / mb-d10

Berichtdoor Tom » wo jul 28 2010 11:12 am

Originele Nikon accu's kopen. Ik ervaar hetzelfde met neppers.

Snelle workaround: de accu in de grip kan je er omgekeerd in leggen, zodat hij netjes opgeborgen is maar niet gebruikt wordt. Als je dan de grip-accu als eerste zet kun je 'm snel lostrekken als het nodig is.
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: accu's wisselen body / mb-d10

Berichtdoor Johan » wo jul 28 2010 3:35 pm

Ik heb een nepaccu in m'n MB-D10 zitten en die werkt prima hoor. Eerst gaat die leeg, daarna m'n body. Andersom heb ik het nooit getest, maar ik sloop liever eerst een neppe accu dan een originele :)
Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5
Gebruikersavatar
Johan

Forumlid
Berichten: 283


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: accu's wisselen body / mb-d10

Berichtdoor Tom » wo jul 28 2010 5:27 pm

Johan schreef:Ik heb een nepaccu in m'n MB-D10 zitten en die werkt prima hoor.

Nep en nep is dan ook niet gelijk. Nikon en Nikon zou dat wel moeten zijn...

:)
Tom

Forumlid
Berichten: 2622



Onderwerp:

Re: accu's wisselen body / mb-d10

Berichtdoor Johan » wo jul 28 2010 8:16 pm

Wat bedoel je daarmee? In de body zit een Nikon accu, in de grip een namaak.
Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5
Gebruikersavatar
Johan

Forumlid
Berichten: 283


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten