D700 perikelen

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor Léon Obers » do feb 17 2011 12:56 am

JaapV schreef:Léon had mij daar ook al eens op gewezen. Alleen moet je het dan bovenin zoeken, in Aanpassen > Licht. Rechts gaat dan niet meer. 8)

In Capture NX2 kun je zelfs met "Selectiepenseel" de D-Lighting plaatselijk toepassen, als je dat zou willen, of verlopend met "Selectieverloop".
Nog eventueel aangevuld met een "Lasso" selectie om het strak binnen contouren te houden bij het inpoetsen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor Skippy » do feb 17 2011 8:37 am

Léon Obers schreef:
gewoon peter schreef:Verder mag je Dlighting op 1 zetten, want als die op 0 staat kun je er niets meer aan doen in de nabewerking.

Nee hoor, dat werkt in de nabewerking ook.


Klopt, althans voor D-lighting. Niet voor Active D-lighting, als je die in de camera niet aanzet kun je 'm achteraf in NX2 niet meer activeren. D-lighting en Active D-lighting worden vaak verwisseld.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor Jur » do feb 17 2011 10:17 am

gewoon peter schreef:Marcel, ik fotografeer al ruim 40 jaar met spotmeting (Asahi Pentax spotmatic}.


Dat is sterk!! De Asahi Pentax Spotmatic beschikte, anders dan de naam deed vermoeden, helemaal niet over spotmeting, maar alleen volledige integraalmeting!! Ik heb zelf een aantal Spotmatics (Spotmatic en Spotmatic F) gehad en er staat hier nog steeds een exemplaar in de vitrine. Fijn cameraatje overigens....
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor Léon Obers » do feb 17 2011 10:52 am

Skippy schreef:Klopt, althans voor D-lighting. Niet voor Active D-lighting, als je die in de camera niet aanzet kun je 'm achteraf in NX2 niet meer activeren. D-lighting en Active D-lighting worden vaak verwisseld.

Maar er zit praktisch gezien nauwelijks verschil in de functionaliteit. Het enige verschil is dat de camera onder sommige "extreme" omstandigheden de belichting iets aanpast in gekozen sluitertijd/diafragma. Die interactie is overigens per cameramodel verschillend is al gebleken op fora, waar dit ter sprake kwam.
De kleine verschillen waar je doorgaans mee te maken hebt, worden normaal gesproken volledig in de rek die je hebt bij RAW-bewerking verdisconteerd. Dus merk je er praktisch gezien niks van in het eindresultaat.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor Skippy » do feb 17 2011 12:14 pm

Léon Obers schreef:
Skippy schreef:Klopt, althans voor D-lighting. Niet voor Active D-lighting, als je die in de camera niet aanzet kun je 'm achteraf in NX2 niet meer activeren. D-lighting en Active D-lighting worden vaak verwisseld.

Maar er zit praktisch gezien nauwelijks verschil in de functionaliteit. Het enige verschil is dat de camera onder sommige "extreme" omstandigheden de belichting iets aanpast in gekozen sluitertijd/diafragma. Die interactie is overigens per cameramodel verschillend is al gebleken op fora, waar dit ter sprake kwam.
De kleine verschillen waar je doorgaans mee te maken hebt, worden normaal gesproken volledig in de rek die je hebt bij RAW-bewerking verdisconteerd. Dus merk je er praktisch gezien niks van in het eindresultaat.


Active D-lighting past in het NEF-bestand de belichting en curve aan. Wat eenmaal door Active D-lighting is aangepast valt niet meer "terug" te corrigeren. Dat vind ik een groot verschil met achteraf D-lighting toepassen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor Léon Obers » do feb 17 2011 12:18 pm

Skippy schreef:Active D-lighting past in het NEF-bestand de belichting en curve aan. Wat eenmaal door Active D-lighting is aangepast valt niet meer "terug" te corrigeren. Dat vind ik een groot verschil met achteraf D-lighting toepassen.

RAW is RAW, curve wordt niet aangepast in het traject voordat data als RAW wordt weggeschreven. Het gebeurd erna, heeft enkel betrekking op JPG-bestanden die uit de camera komen.
Alleen belichting kan onder sommige omstandigheden iets afwijken, wat dan dus wel in de RAW data terugkomt. In de meeste gevallen is dat niet eens een 1/3 stop. En is kennelijk camera afhankelijk. Op NikonGear.com zijn daar zeer uitvoerige testen mee gedaan, wat de verschillen zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor melkman » do feb 17 2011 1:17 pm

Genoeg reakties!

- Mijn pakketkeuze blijft Lightroom, NX2 werkt op mijn macbookpro (mei 2010) niet echt lekker soepel, misschien dat ik voor lastige gevallen toch daarop terugval, maar voor de rest blijf ik in Lightroom. Als LR echt een stuk minder was dan NX2 of Aperture, dan was dat op het internet wel een keer naar boven gekomen. Misschien dat in sommige gevallen NX2 net iets meer uit een nef kan halen, maar ik ga er vanuit dat dat om niet significante dingen zal gaan.
- Mijn startpunt voor het bewerken van een nef wordt nu toch neutral i.p.v. standard. Dat geeft inderdaad een beter startpunt.
- Ik moet op de een of ander manier toch mijn beeldschermen zien te calibreren. Dat mijn mbpro te blauw is, had ik wel gezien, maar ik geloof dat mijn cinema display echt te warm is. Als iemand nog een goede niet dure oplossing heeft (kan ik iets lenen van iemand in Grun?) dan hou ik me aanbevolen.

- Ik blijf nog het nog steeds lastig vinden dat de 2 ge-uploade beelden er zo brak uitkomen. Als ik van beide foto's een jpg scheit (ik weet best dat ik in jpg/raw het e.e.a. kan aanpassen), dan moet dat zonder al te veel problemen kunnen. Er zou een redelijke foto uit moeten komen. Dat is voor mijn gevoel in deze gevallen niet mogelijk. Ik zou niet weten hoe ik mijn instellingen zou moeten tweaken om dat voor elkaar te krijgen. Ik wil ook eens 'zorgeloos' kunnen fotograferen (moet daar redelijk blind van op aan kunnen). Ik wil toch eigenlijk meer tijd in fotograferen stoppen dan in een expert worden in LR/NX2/Aperture/Capture.
- Ik wil nog steeds mijn camera wel eens naast die van een ander houden (en foto's maken!)

Sta nog steeds open voor suggesties. 'Vroeger' (pre-D700) pakte ik met veel plezier mijn Rolleiflex-2-oog of de mamiya (met een hele fijne lichtmeter) en ging lekker knippen. Nu ben ik van tevoren al een beetje chagrijnig en vrees het resultaat. Een matige jpg of een nef waar ik aan blijf sleutelen. En dat vind ik jammer, daarvoor vind ik fotograferen te leuk. Maar ik ben het spoor een beetje bijster.....

Groet,

Erik
Laatst gewijzigd door melkman op do feb 17 2011 7:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor yzf1kr » do feb 17 2011 2:22 pm

Is het niet mogelijk om dmv Tethering (dus je toestel bedienen vanuit Lightroom) foto’s te direct naar je Macbook te openen.
Zo ver ik weet kan Lightroom dat heel goed.

Maak een foto, met alle instellingen op neutraal, en bekijk dan wat je niet bevalt.
Pas dit aan in je camera en doe het opnieuw. Volgens mij kan je zo wel vrij snel de je camera zo instellen dat de foto’s er redelijk naar jouw smaak uit komen.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor henkk » do feb 17 2011 8:50 pm

google eens op Nikon D700 setup guide.
Dan vind je voor vier verschillende soorten fotografie aanbevolen instellingen.
Ik ben er te eigenwijs voor maar als je wil proberen hoe het beter kan, zijn dit goede vertrekpunten.
Succes! Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor melkman » do feb 17 2011 9:17 pm

@henk

Bedankt, ik zal eens even gaan kijken!

Erik
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor Tobias » vr feb 18 2011 9:46 am

melkman schreef:Genoeg reakties!
NX2 werkt op mijn macbookpro (mei 2010) niet echt lekker soepel

Het waarom is me niet duidelijk. Zowel op mijn macbook pro, imac, windows flaptop en pc werkt NX2 prima.

melkman schreef: Ik moet op de een of ander manier toch mijn beeldschermen zien te calibreren. Dat mijn mbpro te blauw is, had ik wel gezien, maar ik geloof dat mijn cinema display echt te warm is. Als iemand nog een goede niet dure oplossing heeft

Spyder express! Je monitor kalibreren is een vereiste. Ander blijft het een schot voor de boeg.

melkman schreef: 'Vroeger' (pre-D700) pakte ik met veel plezier mijn Rolleiflex-2-oog of de mamiya (met een hele fijne lichtmeter) en ging lekker knippen. Nu ben ik van tevoren al een beetje chagrijnig en vrees het resultaat. Een matige jpg of een nef waar ik aan blijf sleutelen. En dat vind ik jammer, daarvoor vind ik fotograferen te leuk. Maar ik ben het spoor een beetje bijster.....


Wellicht ligt hier de sleutel. Zelf ook met een Rollieflex gewerkt en dat is een camera zonder toeters en bellen, echter nauwkeurig de juiste belichting instellen was nodig om tot resultaten te komen. Dat moet met de huidige camera's ook in het digi tijdperk.

Waar veel gebruikers tegenwoordig op stuk lopen is dat ze niet het besef hebben wat er allemaal in de digitale camera gebeurd en wat er allemaal mogelijk (en onmogelijk) is. De meest voorkomende fout is een kostbare camera kopen met alles er op en eraan en verwachten dat de opnames er vanzelf uit rollen. Met als gevolg teleurstellende resultaten.

De huidige digitale camera - in het segment waar de meeste forumleden zich mee bedienen - zijn hoogwaardige en zeer gecompliceerde technische hoogstandjes. Net zo gecompliceerd als een computer. Ondanks die mooie techniek en complexiteit zijn het eigenlijk "domme" dingen, die hele rare en onbetrouwbare resultaten kunnen geven als je niet de juiste commando's of configuratie geeft.

Het klinkt allemaal wat belerend maar mijn tip is. Ga eerst aan de slag met een neutrale instelling en toestel op M. Speel vervolgens met je AF en vergelijk als je handmatig scherp stel Back of front focus regel het met je fijn instelling. Daarna A en S uitproberen. Speel met actieve D lightning blader eens door je menu en test elke instelling eens uit. Zo kan ik we een uur of wat door gaan.

Het testen kost niets in tegenstelling tot de tijd dat we nog op emulsies waren aangewezen. Op deze manier en op geen enkele andere leer je stap voor stap de techniek om je heen eigen te maken. De tijd van een lichtmeter, een paar rolletjes emulsie en een camera en knippen maar is voorbij zodra je je op het digitale pad begeeft.

De keuze om Lightroom als bewerking prog te gebruiken zou zeker niet mijn voorkeur zijn maar als je vanuit een goed ingestelde camera en gekalibreerd scherm prima resultaten boekt zou het me om het even zijn.
Tobias



Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor melkman » vr feb 18 2011 10:43 am

Met het risico mijn eigen topic te laten ontsporen, maar waarom zou Lightroom zoveel minder zijn dan NX2? Ik kan daar niet zoveel over vinden op het net....

Groet,

Erik
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor Patrick » vr feb 18 2011 10:50 am

melkman schreef:Met het risico mijn eigen topic te laten ontsporen, maar waarom zou Lightroom zoveel minder zijn dan NX2? Ik kan daar niet zoveel over vinden op het net....

Lightroom is helemaal niet minder dan Capture NX. Zeker versie 3 niet. Maar het is een programma dat in feite niet alles "begrijpt" dat in het NEF bestand staat. Nikon weet dat natuurlijk wel. Vandaar dat je met Capture NX over het algemeen al direct begint met een beter plaatje. Hier heeft versie 3 van Lightroom naar ik begrepen heb goede stappen gemaakt.

Verder heeft Capture NX een manier van werken die ik persoonlijk geweldig vind. Enige nadelen voor mij zijn de relatieve traagheid, de interface waar ze wel eens aan mogen sleutelen en de kloontool waar ik wel eens ruzie mee heb.

Maar er zijn meer dan uitstekende resultaten met beide te bereiken!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor JanR » vr feb 18 2011 11:32 am

Tobias schreef:

Wellicht ligt hier de sleutel. Zelf ook met een Rollieflex gewerkt en dat is een camera zonder toeters en bellen, echter nauwkeurig de juiste belichting instellen was nodig om tot resultaten te komen. Dat moet met de huidige camera's ook in het digi tijdperk.

Waar veel gebruikers tegenwoordig op stuk lopen is dat ze niet het besef hebben wat er allemaal in de digitale camera gebeurd en wat er allemaal mogelijk (en onmogelijk) is. De meest voorkomende fout is een kostbare camera kopen met alles er op en eraan en verwachten dat de opnames er vanzelf uit rollen. Met als gevolg teleurstellende resultaten.


Daar ben ik het niet mee eens, er is inderdaad een boel mogelijk, maar de opnames zouden op een automatische stand al behoorlijke kwaliteit moeten hebben.
Anders zou je als fabrikant geen instapcamera's maken. Die zijn echt voor een groter publiek. En dat de mogelijkheden op een D700 dan enorm zijn doet daar in eerste instantie niets aan af.

Tobias schreef: De huidige digitale camera - in het segment waar de meeste forumleden zich mee bedienen - zijn hoogwaardige en zeer gecompliceerde technische hoogstandjes. Net zo gecompliceerd als een computer. Ondanks die mooie techniek en complexiteit zijn het eigenlijk "domme" dingen, die hele rare en onbetrouwbare resultaten kunnen geven als je niet de juiste commando's of configuratie geeft.


Ja dat kan, maar gaat voor een heleboel standaard situaties niet echt op. Daar kun je in de automatiekstanden toch echt goede resultaten behalen.


Tobias schreef:Het klinkt allemaal wat belerend maar mijn tip is. Ga eerst aan de slag met een neutrale instelling en toestel op M. Speel vervolgens met je AF en vergelijk als je handmatig scherp stel Back of front focus regel het met je fijn instelling. Daarna A en S uitproberen. Speel met actieve D lightning blader eens door je menu en test elke instelling eens uit. Zo kan ik we een uur of wat door gaan.


Lijkt mij voor een beginner niet echt handig, ik zou beginnen met de P stand, aan de camera wennen, hoe reageert alles ( AF, D-lightning etc ) waar zitten de knoppen wat heeft waar invloed op, als je dan ook nog rekening moet houden met de belichting dan probeer je wel heel veel ineens. Kijk dan naar je foto's, wat vind je er niet goed aan. Daarna zou ik met A en S beginnen. Dan heb je invloed op 1 variabele, als je daardoorheen bent weet je redelijk wat de camera zou kunnen, daarna is M handig om de opname echt helemaal naar je hand te zetten. En neem je gebruikershandleiding mee of als er al een goed boek op de markt is van jouw camera zou ik die aanschaf ook overwegen

Maar al met al het onder de knie krijgen van de camera en zijn mogelijkheden, zal een ieder waarschijnlijk op zijn eigen manier oplossen.
Een beginnerscursus zou ik ook zeker overwegen.

Tobias schreef: Het testen kost niets in tegenstelling tot de tijd dat we nog op emulsies waren aangewezen. Op deze manier en op geen enkele andere leer je stap voor stap de techniek om je heen eigen te maken. De tijd van een lichtmeter, een paar rolletjes emulsie en een camera en knippen maar is voorbij zodra je je op het digitale pad begeeft.


Nou het kost bijna niets, veel tijd moet je jezelf gunnen om de foto's te bekijken en te beoordelen om van bewerken nog maar niet te spreken.

Tobias schreef:De keuze om Lightroom als bewerking prog te gebruiken zou zeker niet mijn voorkeur zijn maar als je vanuit een goed ingestelde camera en gekalibreerd scherm prima resultaten boekt zou het me om het even zijn.


Het is maar aan welk programma je gewend bent. Ik vind persoonlijk NX2 helemaal niks, en dan heb ik het niet over de kwaliteit van het programma maar over de bediening, ik vind dan persoonlijk LR 3 ook intuïtiever werken. Moet ook eerlijk zeggen dat ik me in NX2 ook niet verdiep, wellicht een cursusje een keer???
Zelf gebruik ik DxO die heeft volgens mij nog de beste RAW converter op NX2 na ( maar ja dat is Nikon eigen )
Maar LR 3 heeft een enorme inhaalslag gemaakt. En is zeer goed bruikbaar
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D700 perikelen

Berichtdoor melkman » vr feb 18 2011 11:50 am

Hoewel in NX2 ook zeker niet verkeerd vind, de interface is wel erg archaïsch en de snelheid matig (maar dar zijn de meningen over verdeeld). Misschien moet in NX2 weer een kans geven. Het was trouwens wel het eerste pakket waar ik mee ging werken, toen op een tragere mac en dat was voor mij de aanleiding om nar LR te gaan (ook omdat het een prettige manier is om je bibliotheek te beheren). Hopelijk komt er eens een NX3.....

Nu kan ik me wel indenken dat nikon als beste weet wat er in hun eigen nef'jes gebeurt, hoe zit het dan met dng's? Dit zou dan in LR of NX toch gelijk moeten zijn?


Groet,

Erik
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten