Vertekening D300s en 35mm 1,8G

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: Vertekening D300s en 35mm 1,8G

Berichtdoor Patrick » ma mar 05 2012 12:43 pm

Daarbij nog toegevoegd dat een beetje vertekening voor de meeste plaatjes helemaal niet eens zichtbaar is. Het beeld wordt met dit soort correcties echt niet scherper, dus alleen doen als het echt nodig is!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vertekening D300s en 35mm 1,8G

Berichtdoor JaapV » ma mar 05 2012 1:05 pm

Is het ook niet zo dat elke in-camera bewerking van een NEF alleen maar kan resulteren in een JPG? Verder kun je bijvoorbeeld in de D90 maar één van de (weinige) mogelijke bewerkingen kiezen. Schiet niet op als je daarna nog meer zou willen bewerken. Ik gebruik ze echt nooit.

Als je toch al vanaf NEF bewerkingen doet, kun je net zo goed meteen de vertekening aanpakken. Op de computer dus.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vertekening D300s en 35mm 1,8G

Berichtdoor Jur » ma mar 05 2012 1:23 pm

JaapV schreef:Is het ook niet zo dat elke in-camera bewerking van een NEF alleen maar kan resulteren in een JPG?


In camera's als de D700 en D5100 zit de vertekeningscorrectie ook in het Opnamemenu en wordt dus gewoon op de NEF uitgevoerd.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vertekening D300s en 35mm 1,8G

Berichtdoor oud0001 » di mar 06 2012 11:51 pm

Ik heb de probeerversie gedownload en geinstalleerd en kan zeggen dat het wel ff wennen is.
Uiteraard de vertekeningscorrectie geprobeerd en ben daar wel over te spreken.

Ik fotografeer niet veel gebouwen laat staan met de 35mm maar soms heb je een recht voorwerp wat er dan krom bij staat.
Dan is het toch prettiger als dit ook recht wordt weergegeven.

Ik heb nog 57 dagen om verder te proberen. Het gevolg zal aanschaffen zijn.

Mijn dank voor alle input in dit draadje. Ik ben er helemaal uit. :)
oud0001



Onderwerp:

Re: Vertekening D300s en 35mm 1,8G

Berichtdoor Melliw » di mar 06 2012 11:59 pm

LR4 geen optie?
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.
Gebruikersavatar
Melliw

Clublid
Berichten: 2346


Locatie: IJsselmuiden
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vertekening D300s en 35mm 1,8G

Berichtdoor oud0001 » wo mar 07 2012 12:19 am

Wa kos da?
oud0001



Onderwerp:

Re: Vertekening D300s en 35mm 1,8G

Berichtdoor flitslicht » wo mar 07 2012 12:20 am

'k heb nog een tweedehands versie 3 voor je liggen, slechts €900 :mrgreen:

Nee, versie 4 is €100 of zo.
flitslicht



Onderwerp:

Re: Vertekening D300s en 35mm 1,8G

Berichtdoor oud0001 » wo mar 07 2012 12:36 am

Dank je,
Heb zelf net ff gekeken. Kost 129,-'
De beta versie is gratis maar dan mot ik me registreren en volgens hun voorwaarden mogen ze die gaan verstrekken aan derden. Daar heb ik dan weer ff geen zin in.

Ben wel benieuwd hoe het in elkaar steekt.
oud0001



Onderwerp:

Re: Vertekening D300s en 35mm 1,8G

Berichtdoor ArendV » wo mar 07 2012 8:44 am

Je krijgt erg veel voor die 129 Euro vind ik, ik heb nog bijna het dubbele voor LR3 betaalt (de upgrade is nu gelukkig ook heel betaalbaar).
Ook zitten er nu lensprofielen van Tokina's in LR4 waaronder mijn 12-24.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vertekening D300s en 35mm 1,8G

Berichtdoor oud0001 » wo mar 07 2012 9:03 am

Mogelijk krijg je heel veel voor dat geld maar, voordat je een programma koopt is het wel handig het eerst eens uitvoerig te kunnen besnuffelen. Als ik daar voor eerst mijn persoonsgegevens beschikbaar moet stellen en toestemming moet geven dat deze aan derden worden verstrekt, zelfs aan de overkant van de grooote plas, dan gaat het em niet worden.
Dat vind ik geen slimme aktie van Adobe. Dat houdt me tegen.

Nikon daarintegen geeft je gewoon 60 dagen om CNX2 uit te proberen zonder gedoe. Dat is veel beter.
Die ben ik dan ook uitvoerig aan het besnuffelen. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Vertekening D300s en 35mm 1,8G

Berichtdoor ArendV » wo mar 07 2012 9:27 am

@ Tuihanti, ik neem aan dat je deze opmerking bedoelt.
Inwoners van de EU: u stemt ermee in dat uw persoonlijke gegevens naar landen buiten de EU worden overgedragen en door Adobe worden bewaard in de kantoren van Adobe of de kantoren van de vertrouwde leveranciers van Adobe in de volgende landen: de Verenigde Staten, Canada, India, Argentinië en de Filippijnen. Als u geen toestemming geeft, kunt u de software niet downloaden.


Dit wordt door Adobe gebruikt om te zorgen dat de support centers - contractors en dus extern - hun werk kunnen doen.
Een paar weken geleden had ik een probleem bij het installeren van Photoshop Elements op mijn nieuwe PC. Ik kon meteen een chatsessie met India starten en binnen 5 minuten was mijn probleem opgelost (zij zullen toch een aantal persoonlijke gegevens moeten hebben om de identiteit van klanten te kunnen verifieren).
Maar ieder moet zijn eigen keuzes hierin maken, voor mij geen probleem en dus een voordeel bij de support.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vertekening D300s en 35mm 1,8G

Berichtdoor oud0001 » wo mar 07 2012 11:48 am

Klopt maar, als je ff doorleest zie je ook dat er allerhanden reclame prul je kant op gaat komen.
Ook dat staat vermeldt. Hoe het ook zij is het gewoon jammer want als je het programma koopt heb je dat niet.
oud0001




Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten