Problemen D700 + flitser

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Problemen D700 + flitser

Berichtdoor Ome Jan » wo jul 18 2012 10:29 am

Sinds twee weken heb ik problemen met mijn D700. Als ik mijn flitser erop geschoven heb (SB-900 of SB-910) dan begint de flitser af en toe spontaan een serie kleine lichtpulsjes af te geven.
Het lijkt een beetje op de flitsjes die je krijgt als je de flitser gebruikt als continue licht of bij scherptedieptecontrole.
Maar ook verschuiven de functies op de flitser bijvoorbeeld van TTL BL naar A of valt gedeeltelijk weg. Wat nog erger is, ik kan dus niet afdrukken omdat de flitser niet klaar is.
Het maakt niet uit welke flitser ik gebruik want ik heb alle 4 flitsers die ik heb geprobeerd en ze hebben het allemaal hetzelfde probleem; het ligt dus niet aan de flitser maar aan de camera.

Ik ben hiermee naar Konijnenberg geweest en daar hebben ze de flitsschoen wat aangeknepen, omdat volgens hen de hotshoe van de camera dan teveel ruimte aan de flitser laat.
Maar tot nu toe heeft de actie van Konijnenberg niet geholpen.

En alsof dit nog niet genoeg is, afgelopen vrijdag was ik aan het fotograferen zonder flits buiten in de A-stand en opeens had ik een aantal overbelichte foto's omdat de sluitertijd opeens naar 1/250 zakte.
Ik ken mijn camera en weet wat ik doe maar dit is niet normaal. Ik fotografeerde op f4 en iedereen weet dat je dan op klaarlichte dag ISO 200 ongeveer rond de 1/800 of hoger zit.
Daarbij moet je aardig wat moeite doen om een overbelichte foto te krijgen in de A-stand.

De foto's heb ik wel gemaakt met de flitser op de camera maar deze stond uit maar volgens de metagegevens in Lightroom stond de flitser aan!!

Ik gebruik mijn camera wel veel maar hij is niet ouder dan 1 jaar, heb hem nooit laten vallen oid.
Wie weet wat hier aan de hand is of beter nog hoe het op te lossen?
Gebruikersavatar
Ome Jan

Forumlid
Berichten: 553


Locatie: Twente

Onderwerp:

Re: Problemen D700 + flitser

Berichtdoor ReneG » wo jul 18 2012 10:37 am

Misschien een probleem met de contacten? Bij speling op de flitsschoen kan ik me wel iets voorstellen, maar zijn de contacten al eens gereinigd?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Problemen D700 + flitser

Berichtdoor emdeklerk » wo jul 18 2012 10:41 am

Had soortgelijk probleem (spontaan flitsen afgeven) met F90 + SB27 als ik niet zowel camera als flitser geheel UIT zette tijdens het opzetten van de flitser.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Problemen D700 + flitser

Berichtdoor Ome Jan » wo jul 18 2012 10:58 am

Flitsschoen al meerdere keren grondig schoongemaakt maar schijnt niet te helpen

@ emdeklerk situatie is tijdens bruiloft, dan zet ik de avond ervoor al mijn flitser op de camera en komt er 's avonds pas weer af
als ik dan moet flitsen gaat de flitser aan (camera staat aan) en dan gaat het een tijdje goed maar dan zo opeens gaat hij weer spontaan flitsen.
Flitser uit camera uit en daarna weer aan kan het soms weer een tijdje goed gaan maar probleem blijft zich voordoen
Gebruikersavatar
Ome Jan

Forumlid
Berichten: 553


Locatie: Twente

Onderwerp:

Re: Problemen D700 + flitser

Berichtdoor Léon Obers » wo jul 18 2012 11:14 am

Ome Jan schreef:Het lijkt een beetje op de flitsjes die je krijgt als je de flitser gebruikt als continue licht of bij scherptedieptecontrole.

Wat nog erger is, ik kan dus niet afdrukken omdat de flitser niet klaar is.

Per ongeluk instelling "flits rode ogen reductie" ingesteld?
Dan krijg je een aantal flitsen voorafgaand aan het ontspannen, en zit er een vertraging in het ontspan moment van de eigenlijke opname.

Wel erg rigoureus om zonder de oorzaak te kennen al meteen de flitsschoen "krapper te knijpen".
Je hebt meerdere flitsers gebruikt die hetzelfde doen. Probeer ook de interne flitser van de D700 eens.
Dan omzeil je de eventuele problemen van slechte contacten van de flitsschoen.
Als die interne flitser hetzelfde doet, heb je dus geen probleem met middencontact en externe flitsers.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Problemen D700 + flitser

Berichtdoor Hans Braakhuis » do jul 19 2012 7:26 am

Per ongeluk de Scherptedieptecontroleknop ingedrukt?
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Problemen D700 + flitser

Berichtdoor Ome Jan » wo sep 19 2012 4:55 pm

De camera is naar Nikon Beverwijk geweest, men heeft daar de flitsschoen vervangen, viel nog net binnen de garantie.
De problemen lijken te zijn opgelost.
Gebruikersavatar
Ome Jan

Forumlid
Berichten: 553


Locatie: Twente

Onderwerp:

Re: Problemen D700 + flitser

Berichtdoor Léon Obers » wo sep 19 2012 7:03 pm

Maar ja, of het probleem als oorzaak dan was voortgekomen uit het samenknijpen van het flitsschoentje of dat het probleem er al was voor die actie, blijft daarin onduidelijk. Maakt niet uit, je hebt in ieder geval nu weer een werkende camera. Succes. :wink2:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Problemen D700 + flitser

Berichtdoor JosK » vr sep 27 2013 3:19 pm

Ondanks oude thread, bij mij zelfde laken een pak. Heeft niets te maken met de buitenkant van de flitsschoen, maar eerder de aansturing van de flitsschoen zelf. Woensdag weer een hoop getetter en zelfs dat de camera buiten werking treedt. Ik kon de ontspanknop niet meer gebruiken, pas weer na uit- en aanschakelen.

Tevens merk ik op dat de D700 icm de 70-200 2.8 enorm overbelicht. Iets wat pas bij behoorlijke compensatie vermindert.

Ik wil het voorleggen bij Nikon Service, maar misschien is de tijd daar om na 120K shots een vervanger te gaan zoeken...
klijnfotografie.com
Gebruikersavatar
JosK

Forumlid
Berichten: 298


Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten