Vraagje over beeldinstellingen

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Vraagje over beeldinstellingen

Berichtdoor André » do aug 16 2012 1:55 pm

Ik zat vanochtend eens rustig te pielen met de instellingen van mijn D800 met de handleiding erbij en zag dat je de beeldinstelling zo kunt instellen dat hij een cropfactor gaat aannemen. Je kunt dan kiezen tussen een formaat met een cropfactor van 1,2 of 1,5 (en nog een geloof ik). Ik bedoel dus NIET de automatische DX stand, die de camera aanneemt als er een DX lens op zit.

Klopt het dat als ik kies voor de 1,5 stand dat de camera ook daadwerkelijk een vergelijkbaar DX resultaat gaat geven en dus ook alleen maar het middelste gedeelte van de sensor en dus ook alleen het centrum van de lens gebruikt ??

Ik vraag dit omdat het me al een paar keer is voorgekomen dat ik dacht, had ik nu maar een langere lens bij me. Als mij dit weer overkomt kan dit natuurlijk een "kunstmatige" oplossing zijn. Natuurlijk koop je hier geen FF voor, maar het is natuurlijk wel een soort van oplossing.

(Natuurlijk kun je ook later een uitsnede maken, maar ik denk toch dat de camera op factor 1,5 zetten een beter resultaat geeft)
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraagje over beeldinstellingen

Berichtdoor yzf1kr » do aug 16 2012 2:03 pm

Waarom zou het een beter resultaat geven als de camera het doet?
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Vraagje over beeldinstellingen

Berichtdoor george013 » do aug 16 2012 2:48 pm

Het blijft dezelfde sensor.
George
george013



Onderwerp:

Re: Vraagje over beeldinstellingen

Berichtdoor Jur » do aug 16 2012 2:48 pm

André schreef:Klopt het dat als ik kies voor de 1,5 stand dat de camera ook daadwerkelijk een vergelijkbaar DX resultaat gaat geven en dus ook alleen maar het middelste gedeelte van de sensor en dus ook alleen het centrum van de lens gebruikt ??


Dat klopt inderdaad; probeer maar uit! Dit geldt eveneens voor de 1,2x en 5:4 beelduitsnedes. Voor mij is het voordeel van het instellen op een 1,5x of 1,2x beelduitsnede dat de opnamebuffer groter wordt, het max. aantal beeldjes/sec groter wordt en de omvang van de bestanden afneemt. Dat is wel handig bij bijvoorbeeld het fotograferen van vliegtuigen in de vlucht en dergelijke onderwerpen.
De kwaliteit van de bestanden wijzigt verder niet; het resultaat van croppen vooraf in de camera en achteraf bij de beeldbewerking blijft hetzelfde.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraagje over beeldinstellingen

Berichtdoor André » do aug 16 2012 3:34 pm

yzf1kr schreef:Waarom zou het een beter resultaat geven als de camera het doet?


Dat zou ik dus niet weten, vandaar ook de vraag
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraagje over beeldinstellingen

Berichtdoor tpas » do aug 16 2012 4:23 pm

Ik zie maar 1 voordeel om het de camera te laten doen: je krijgt kleinere bestanden (vermoed ik). Ik zou zelf gewoon later in de nabewerking croppen.
D700; D80 ; Nikkor 60mm Micro f/2.8 ; Nikkor 85 f/1.8; Nikkor 16-35 f/4.0; Nikkor 24-70 f/2.8 ; Nikkor 70-200 VRII f/2.8 ; Nikkor TC2.0 III; Nikon SB910,SB600; MB-D10 ; Manfrotto 055XPROB met 498RC2; Feisol CM-1471
Gebruikersavatar
tpas

Forumlid
Berichten: 200



Onderwerp:

Re: ik denk toch dat

Berichtdoor gijs sandberg » do aug 16 2012 6:39 pm

Beste Andre,

Ik denk van niet, maar ik heb geen D800,
maar er zijn waarschijnlijk andere voordelen: de kamera hoeft minder beeldpunten te registreren en verwerken, dat kan sneller zijn.
Bovendien is het RAW bestand kleiner.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraagje over beeldinstellingen

Berichtdoor Jur » do aug 16 2012 7:03 pm

Beste mensen,

Met alle respect, maar met "denk ik" en "vermoed ik" schieten we niet zo veel op. Kijk gewoon naar de specificaties van de D800 in de handleiding!

Bijvoorbeeld:
FX formaat, NEF compressie zonder verlies 14-bits, bestandsgrootte ongeveer 41,3 MB, buffer 17, max 4 bps
DX formaat, NEF compressie zonder verlies, 14-bits, bestandsgrootte ongeveer 18,6 MB, buffer 29, max 5 bps (met MB-D12 en EN-EL18 6 bps)

Voor mij zijn de prestaties van de D800 in DX formaat (ruim 15 MP) voldoende om ook mijn D300 te vervangen.

Mvrgr.,
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraagje over beeldinstellingen

Berichtdoor iJoost » do aug 16 2012 7:36 pm

Hij cropt. Precies hetzelfde als wat je in de nabewerking doet. Dus als je geheugenkaart bijna vol is en je echt moet "bezuinigen" is het een optie, zou ik zeggen. Maar in alle andere gevallen doe ik het wel achteraf. ;-)

Hij geeft de crop trouwens ook weer in de zoeker. Met een rood verlicht lijntje. Of, als je het rood verlichten van de autofocus sensor indicatie uitzet, zelfs door het buitengebied donkergrijs en onscherp te maken. Dat laatste is wel een heel fraaie manier.

Bijna jammer dat ik er nooit gebruik van zal maken. ;-)
iJoost



Onderwerp:

Re: Vraagje over beeldinstellingen

Berichtdoor slinger » vr aug 17 2012 6:12 pm

Mijn vraag is gerelateerd aan dit topic.

Is het ook mogelijk om met de D800 in RAW foto's te maken met bijvoorbeeld 12 MP en tegelijk in Full Frame (dus een lagere resolutie dan de 36 MP die het apparaat aankan). Ik overweeg om deze camera aan te schaffen, maar zit niet te wachten op bestanden die mijn computer niet kan behappen. Mogelijk moet ik wachten op de D600, want de D700 is alweer lastig te verkrijgen, en is o.a. bij Konijnenberg al uit de collectie genomen.
slinger

Forumlid
Berichten: 28



Onderwerp:

Re: Vraagje over beeldinstellingen

Berichtdoor Jur » vr aug 17 2012 6:53 pm

slinger schreef:Mijn vraag is gerelateerd aan dit topic.

Is het ook mogelijk om met de D800 in RAW foto's te maken met bijvoorbeeld 12 MP en tegelijk in Full Frame (dus een lagere resolutie dan de 36 MP die het apparaat aankan).


Nee, met de D800 in RAW is dat niet mogelijk. Wil je fullframe èn kleinere bestanden, ben je aangewezen op JPEG.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraagje over beeldinstellingen

Berichtdoor André » vr aug 17 2012 11:19 pm

Toch houd me nog een vraag (of eigenlijk een theorie) bezig. Er wordt gezegd dat de D800 met non-top glas (laat ik als puur willekeurig voorbeeld mijn tamron 70-300 nemen) de foutjes van de lens veel sneller laat zien. Ook is het een bekend gegeven dat de wat mindere lenzen in het centrum over het algemeen gewoon goed zijn maar aan de randen minder, en dat ze dus de foutjes goed laat zien op foto's gemaakt met de D800. Als ik de camera nu instel op cropfactor 1.5, zal de lens en de sensor dus niets doen met het gebied wat buiten het centrum ligt, en dus de lensfoutjes in dit gebied niet laten zien.

Met deze theorie in mijn achterhoofd, zou ik toch denken dat het wel degelijk uitmaakt of ik in de camera al crop (lees : uitsluitend het centrum gebruiken) of laler op de computer crop (lees : foto is gemaakt met het volledige glas gebied)

Heb ik gelijk, of heb ik last van de warmte en praat ik dus wartaal. (Wat ik overigens ook regelmatig doe als het NIET warm is)
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraagje over beeldinstellingen

Berichtdoor iJoost » vr aug 17 2012 11:52 pm

Als je achteraf cropt gooi, je net als wanneer je in de camera cropt, de gebieden waar de lensfouten wat eerder zichtbaar zijn (meer naar de rand van het beeld wat de lens projecteert) ook gewoon weg. Maakt geen enkel verschil.

Ik denk dat je verwarring eruit voortkomt dat je even uit het oog verloren bent dat elk puntje uit het beeld door de gehele lens gevormd wordt en niet door een klein deel ervan. Als dat niet zou was zou je bij diafragmeren de randen van het beeld kwijtraken. Dat is natuurlijk niet zo. Het hele beeld wordt er donkerder van.
iJoost



Onderwerp:

Re: Vraagje over beeldinstellingen

Berichtdoor JaapV » za aug 18 2012 12:32 am

Ik lees dit met toch wel enige verbazing. Compact camera's werden (of misschien zelfs wel "worden") verkocht met onder meer het fantastische :roll: exclusieve verkoopargument "10 x DIGITALE ZOOM!!!"
Dit is niets anders, maar er wordt nu wéér bewonderend naar gekeken :o

Wat mis ik?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraagje over beeldinstellingen

Berichtdoor george013 » za aug 18 2012 9:27 am

André schreef:Toch houd me nog een vraag (of eigenlijk een theorie) bezig. Er wordt gezegd dat de D800 met non-top glas (laat ik als puur willekeurig voorbeeld mijn tamron 70-300 nemen) de foutjes van de lens veel sneller laat zien. Ook is het een bekend gegeven dat de wat mindere lenzen in het centrum over het algemeen gewoon goed zijn maar aan de randen minder, en dat ze dus de foutjes goed laat zien op foto's gemaakt met de D800. Als ik de camera nu instel op cropfactor 1.5, zal de lens en de sensor dus niets doen met het gebied wat buiten het centrum ligt, en dus de lensfoutjes in dit gebied niet laten zien.

Met deze theorie in mijn achterhoofd, zou ik toch denken dat het wel degelijk uitmaakt of ik in de camera al crop (lees : uitsluitend het centrum gebruiken) of laler op de computer crop (lees : foto is gemaakt met het volledige glas gebied)

Heb ik gelijk, of heb ik last van de warmte en praat ik dus wartaal. (Wat ik overigens ook regelmatig doe als het NIET warm is)


De voorkeur voor een betere lens komt voort uit de pixelgrootte van je sensor. Een afwijking van een lichtkegel die bij de D700 binnen 1 sensorpixel zou vallen, valt nu binnen 2 sensorpixels. Welke foto je ook neemt met deze of een andere camera, je gebruikt de aanwezige sensor.
George
george013




Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten