Twijfel, over scherpte, nu met "Leon" waarde

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor lock » wo sep 05 2012 8:17 pm

George, ik weet wat je bedoelt. Toch zijn die pixels op zich niet een probleem. Je kunt ze ook in je voordeel gebruiken. De discussie die ik al een tijdje met mijn fotovrienden voer gaat mij over die onscherpte. De een heeft er last van, de ander totaal niet. Heel maf. Ik heb het zelf geprobeerd en ik moet zeggen dat het effect behoorlijk wisselt met:
-gewicht van de lens
-duur van de fotosessie
-de gebruikte brandpuntsafstand

Eergisteren de nieuwe D800 met 50 mm 1.4 uitgeprobeerd (via de MM geregeld....).
De camera heeft een behoorlijke afwijking op de meest linkse sensor. Maar ik kon op 1/40 prima scherpe foto's maken. Ik ben gewend om met zware lenzen te werken op de D300, dus dan leer je vanzelf hoe je het beste stabiel blijft. Want of je nu VR hebt of niet, stabiliteit van de camera en lens komt elke foto ten goede.
Maar één van mijn fotomaatjes gebruikt voor de 50 mm stevast 1/100. Anders 'is het bagger'.

Ik wil daarom wel eens zien in een objectieve test of de sluitertijd op de D800 inderdaad zoveel sneller moet zijn dan op een camera met minder pixels. En, wat de rol van techniek hierin kan spelen.
Zou een leuk onderwerp kunnen zijn voor een meting van mensen met een D800 ?
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor André » wo sep 05 2012 8:32 pm

George,

Ik heb het al meerdere malen in andere topic's uitgelegd dat ik de D800 gekozen heb omdat deze 100 gram lichter is. het waarom die 100 gram voor mij zoveel meer uitmaakt dan voor een ander ga ik niet nogmaals uitleggen dat staat al in andere topics en ik heb ook geen zin om in ieder topic mijn problematiek weer aan te halen. Ik bedoel dit niet vervelend naar jouw toe, maar ik hoop dat je me begrijpt. Voor mij waren die 36m pixels echt de minst belangrijke reden om een D800 te kopen. Als hij "slechts" 12m of 16m pixels had gehad, had ik dat ruim voldoende gevonden. Ik druk eigenlijk nooit foto's af. Ook een van de redenen dat ik mijn Epson R3000 heb verkocht. Stond bijna 1 jaar op de plank en had wel 4 afdrukken gemaakt.

Ik ga komend weekend eens lekker aan de gang met de geleende 24-70 en volgende week maar eens een afspraak met chipclean maken om mijn glaswerk te calibreren.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor george013 » wo sep 05 2012 9:17 pm

@Andre,
Ik bedoel niets persoonlijks, ik heb ook totaal geen persoonlijke noot gebruikt. Het gaat mij om de camera en waarom mensen deze aanschaffen terwijl ze al een goede camera hebben. Bij jou is de overweging tot aanschaf een andere geweest als van anderen, maar ik begrijp hem. Voor mij hoef je je niet te verontschuldigen. Zou ook fout zijn.
George
george013



Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor John Hoenen » wo sep 05 2012 11:20 pm

Hoi, André,

Je hebt al diverse mogelijkheden aangeboord en uitgespit en ook al diverse adviezen gekregen.
Mede omdat je met diverse objectieven i.c.m. met je D800 niet tevreden bent, moet je het misschien ook niet eens gaan zoeken bij het downscalen naar 1024? hoe zijn de originele bestanden?
De foto's uit dat ding moeten gewoon retescherp zijn, ik schrik me elke keer wezeloos als ik een 100% crop op mijn 27" scherm bekijk.
Toevallig had Wopper Wim een soortgelijk probleem, een dijk van een D700 met top objectieven, maar de foto's op het forum zijn/waren wollig.
Ik ben er samen met hem in gedoken en het probleem bleek in het verkleinen te liggen.....

viewtopic.php?f=34&t=42548

Het is maar een tip. :wink2:


Gr. John.
Gebruikersavatar
John Hoenen

Forumlid
Berichten: 4510


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor Léon Obers » wo sep 05 2012 11:31 pm

Bij verkleinen moet je ook altijd wat extra verscherping gebruiken om tot een goede indruk van een foto te kunnen komen.
Een goede verscherpingstechniek bepaalt voor een belangrijk deel hoe de kwaliteiten van een beeld eruit gehaald worden, wat er misschien bij opname wel inzit, maar er niet uitkomt zonder goede processing. Voorop gesteld dat je geen problemen hebt met verkeerde scherpstelling en teveel beweging door lichamelijke beperkingen. Vandaar ook de eerdere tip om vanaf statief een test te doen.
Zie o.a.: viewtopic.php?f=17&t=24194
(Klik de voorbeelden met foto's wel apart aan tot 100%, mocht het in het forumvenster niet optimaal eruit komen).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo sep 05 2012 11:39 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor André » wo sep 05 2012 11:33 pm

John,

Ik heb mijn bestanden (zeker de laatste 2 van de kater) op 100% bekeken in view NX en in Capture NX en daar lijken ze best wel scherp, dus misschien heb je gelijk dat het probleem in het verkleinen zit, maar wat zou ik dan verkeerd moeten doen. Ik selecteer een NEF bestand in Capture NX, maak een uitsnede en pas vervolgens de grootte aan. Als laatste stap pas ik wat USM toe, meestal niet al te veel (10/15/0) Zo deed ik het met foto's uit de D700 en nu dus ook met de D800. Maar als je wilt kan ik een paar NEF bestanden voor je klaarzetten in dropbox zodat je zelf de foto's eens op 100% kunt beoordelen.

Voor alle duidelijkheid, ik ben nog niet wanhopig hoor, en de sleepkabel van mijn auto ligt nog steeds in de kofferbak van de auto en hangt (nog) niet in het trapgat.

Mijn eerste stap is nu komend weekend eens met hoge sluitertijden en/of statief veel gaan testen, en mijn 2e stap is de boel laten calibreren. Misschien een controle laten doen in beverwijk, want ik moet eerlijk bekennen dat het bekende focusprobleem wat mogelijk ook in mijn camera zou kunnen zitten me twijfel oplevert.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor John Hoenen » wo sep 05 2012 11:39 pm

André schreef:John,

Ik heb mijn bestanden (zeker de laatste 2 van de kater) op 100% bekeken in view NX en in Capture NX en daar lijken ze best wel scherp, dus misschien heb je gelijk dat het probleem in het verkleinen zit, maar wat zou ik dan verkeerd moeten doen. Ik selecteer een NEF bestand in Capture NX, maak een uitsnede en pas vervolgens de grootte aan. Als laatste stap pas ik wat USM toe, meestal niet al te veel (10/15/0) Zo deed ik het met foto's uit de D700 en nu dus ook met de D800. Maar als je wilt kan ik een paar NEF bestanden voor je klaarzetten in dropbox zodat je zelf de foto's eens op 100% kunt beoordelen.

Voor alle duidelijkheid, ik ben nog niet wanhopig hoor, en de sleepkabel van mijn auto ligt nog steeds in de kofferbak van de auto en hangt (nog) niet in het trapgat.

Mijn eerste stap is nu komend weekend eens met hoge sluitertijden en/of statief veel gaan testen, en mijn 2e stap is de boel laten calibreren. Misschien een controle laten doen in beverwijk, want ik moet eerlijk bekennen dat het bekende focusprobleem wat mogelijk ook in mijn camera zou kunnen zitten me twijfel oplevert.



Stuur me eens dropboxje André
Gebruikersavatar
John Hoenen

Forumlid
Berichten: 4510


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor André » wo sep 05 2012 11:51 pm

Ik zal morgenmiddag wat foto's maken John, ik kan je natuurlijk de kater foto's wel doorsturen, maar die zijn zoals Rene al aangeeft totaal niet objectief te beoordelen door de zeer geringe scherpte diepte, maar als je die juist wel wilt bekijken hoor ik dat wel van je en zet ik ze zo dadelijk even klaar.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor John Hoenen » wo sep 05 2012 11:54 pm

André schreef:Ik zal morgenmiddag wat foto's maken John, ik kan je natuurlijk de kater foto's wel doorsturen, maar die zijn zoals Rene al aangeeft totaal niet objectief te beoordelen door de zeer geringe scherpte diepte, maar als je die juist wel wilt bekijken hoor ik dat wel van je en zet ik ze zo dadelijk even klaar.



Laat maar komen , de geringe scherptediepte is inherent aan de D800, ik ben er wel blij mee :wink2:
Kan wel pas morgenavond er naar kijken, dus doe maar rustig aan.
Gebruikersavatar
John Hoenen

Forumlid
Berichten: 4510


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor André » wo sep 05 2012 11:57 pm

Okee John, ik maak morgen wat nieuwe foto's en zal ook de kater foto's klaarzetten in dropbox. Ik zal je de linken wel via een PB doorgeven.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor André » do sep 06 2012 12:03 am

Léon Obers schreef:Bij verkleinen moet je ook altijd wat extra verscherping gebruiken om tot een goede indruk van een foto te kunnen komen.
Een goede verscherpingstechniek bepaalt voor een belangrijk deel hoe de kwaliteiten van een beeld eruit gehaald worden, wat er misschien bij opname wel inzit, maar er niet uitkomt zonder goede processing. Voorop gesteld dat je geen problemen hebt met verkeerde scherpstelling en teveel beweging door lichamelijke beperkingen. Vandaar ook de eerdere tip om vanaf statief een test te doen.
Zie o.a.: viewtopic.php?f=17&t=24194
(Klik de voorbeelden met foto's wel apart aan tot 100%, mocht het in het forumvenster niet optimaal eruit komen).


Leon,

Heb de link even bekeken, maar dat gaat me op dit tijdstip even een beetje te veel dwarrelen. Morgen met een fris en geschoren hoofd eens rustig bekijken en er proberen vat op te krijgen.

Tot zover, iedereen hartstikke bedankt voor de reacties, tips, en suggesties. Ik kan er weer wat mee. (En als het allemaal bevredigend is, zou die 24-70 zomaar eens een blijvertje kunnen worden :mryellow: :mryellow: :mryellow: )
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor Patrick » do sep 06 2012 12:19 am

Ik zou het zeker (deels) zoeken in je verkleinmethode. Ook gezien het draadje met je foto's in de dierentuin van Amersfoort. Ik heb toen een NEF van je "behandeld". Onbedoeld niet helemaal dezelfde foto als die jij had neergezet, maar toch; het verschil in de hoeveelheid details is enorm. Zie nog eens even in dit draadje...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor André » do sep 06 2012 12:28 am

Jouw bewerking ziet er inderdaad stukken beter uit Patrick, daar valt geen discussie over te voeren. Maar het grote deel van jouw bewerking heeft toch niets met verkleinen te maken. Nogmaals, ik maak een uitsnede, verklein deze naar 1024 over de lange zijde en pas een beetje USM toe. Wat zou ik daar dan verkeerd aan doen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor Patrick » do sep 06 2012 12:43 am

André schreef:Jouw bewerking ziet er inderdaad stukken beter uit Patrick, daar valt geen discussie over te voeren. Maar het grote deel van jouw bewerking heeft toch niets met verkleinen te maken. Nogmaals, ik maak een uitsnede, verklein deze naar 1024 over de lange zijde en pas een beetje USM toe. Wat zou ik daar dan verkeerd aan doen.

Waardoor denk jij dat het komt dat in mijn verkleining zoveel meer details zit André? Jij hebt beide bestanden daar. Is het beest op in het bestand dat ik heb ontvangen veel scherper als je kijkt op 100%?

Wat ik trouwens gedaan heb is niets ingewikkelds hoor. Het is de standaard verscherping voor op het scherm in Lightroom. Ook de verscherping in Lightroom zelf bij het inlezen is niets aan gebeurd meen ik. Ik zou dat even moeten kijken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor André » do sep 06 2012 12:49 am

Waardoor denk jij dat het komt dat in mijn verkleining zoveel meer details zit Andre


Ik heb echt geen idee door welke bewerking jij zoveel detail in de foto hebt gekregen Patrick.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten