Twijfel, over scherpte, nu met "Leon" waarde

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel over scherpte

Berichtdoor Patrick » do sep 06 2012 1:06 am

André schreef:
Waardoor denk jij dat het komt dat in mijn verkleining zoveel meer details zit Andre

Ik heb echt geen idee door welke bewerking jij zoveel detail in de foto hebt gekregen Patrick.

Ik heb echt geen idee door welke bewerking jij zoveel detail in de foto hebt verloren...
Patrick Flickr Nikon D700 en diverse Fujifilm camera's met veel te veel glas
Patrick

Technisch Beheerder

Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor André » do sep 06 2012 8:04 am

Ojee Patrick, we gaan toch geen ruzie krijgen ??? :cry: :cry: :cry:

Maar okee, nogmaals, Foto geopend met NX2 (Niet in lightroom dus, daar moet ik nog mee gaan starten), eerst even het histogram goed gezet. (Rechter pijltje iets naar links verzet, tot aan het punt waar het "gebergte" begint, en het zelfde met het linker pijntje, overigens hoef ik dit ook heel vaak niet eens te doen, weet dus ook niet 100% zeker of dat bij de lynx foto ook is gebeurt). Daarna een uitsnede gemaakt. Vervolgens het formaat van de uitsnede over de lange zijde op 1024 gezet (uiteraard past de korte zijde zich automatisch in verhouding ook aan, naar 682 geloof ik) Als laatste stap USM toegepast (Intensiteit 10, straal 15 en drempel op 0 laten staan). Als laatste stap opgeslagen als JPG in 100% kwaliteit.

Dat is echt alles. Het zou heel misschien kunnen dat de contrast iets heb verhoogd en/of de helderheid. Ik weet echt niet precies uit mijn hoofd of dat bij deze lynx ook is gebeurt.

Kun je hier wat meer mee ???
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
André

Forumlid

Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor george013 » do sep 06 2012 8:16 am

Hoe groot is de uitsnede tov het origineel?
George
george013

Onderwerp:

Berichtdoor André » do sep 06 2012 8:42 am

George, Het orgineel is 7360 x 4912 en de uitsnede is (verkleind) 1024 x 682.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

André

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor george013 » do sep 06 2012 9:05 am

Ik bedoel de onverkleinde uitsnede. Ik probeer gewoon een beeld te krijgen van wat je gedaan hebt.
Ik weet niet meer of het al aan de orde is geweest, maar schiet jij RAW of JPG? Verder kan ik je er niet echt mee helpen maar wil wel af en toe een vraag stellen ter verduidelijking voor mij en eventueel anderen.
George.
george013

Onderwerp:

Berichtdoor André » do sep 06 2012 9:23 am

Snap ik George, waardeer ik ook van je. Hoe groot de originele uitsnede was, weet ik echt niet meer, ik vermoed als het even op het oog bekijk dat de uitsnede "orgineel" over de lange zijde ergens tussen de 1750 en de 2500 pixels heeft gezeten. Ik kan natuurlijk de uitsnede globaal even opnieuw maken om het wat exacter aan te geven.

André

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Léon Obers » do sep 06 2012 9:42 am

André schreef:Als laatste stap USM toegepast (Intensiteit 10, straal 15 en drempel op 0 laten staan).

Dat zijn ook helemaal verkeerde waarden voor intensiteit en straal.
Verscherping is een gereedschap waarbij je de "halo" zo klein mogelijk moet houden, ofwel de straal zo klein mogelijk. Je past de sterkte dan verder aan met intensiteit. Die kan daarbij veel hoger zijn om die kleine randscherpte te accentueren.

Default staat de straal van Capture NX op 5. Dat is een waarde die al erg "hoog" is. Zelf gebruik ik meestal een waarde van 3. Alleen bij erg hoge ISO wat hoger omdat het beeld daarvan wat grover is. Bij verkleining gebruik ik zelfs ook wel waarden van 2. Alleen staat daar dan een intensiteit tegenover die echt aanzienlijk hoger is als 10, misschien wel 50. Maar als je daarbij met variabelen in de dekking werkt (default op 100%) die je naar beneden schuift, apart voor lichte partijen en apart voor donkere partijen, kom ik aan een intensiteit bovenaan in het menu nog wel hoger uit, 70 of 80%.

In het draadje waar ik eerder naar verwees: viewtopic.php?p=344360#p344360

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon Obers

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor André » do sep 06 2012 10:02 am

Phoe Leon, misschien moet ik maar stoppen met de hobby, of terug naar een compact camera :mryellow: :mryellow: :mryellow:

Ik snap hier werkelijk geen mallemoer van. Ligt echt niet aan jouw uitleg, die is ongetwijfeld uitstekend, maar ik denk dat mijn achtergrondkennis en "zicht" op bewerking echt dramatisch is. Ik klooi echt maar een beetje "op het oog" en die waarde die ik gebruik hen ik ooit als tip van een forumlid gekregen. Weet niet meer van wie, en als ik wist zou ik denk ik de naam ook niet vermelden, als deze waarde zo extreem verkeerd zijn. Op het oog lijken deze waarde in vergelijking met het orgineel (voor de stap USM bedoel ik) er altijd heel behoorlijk uit te zien, maar blijkbaar kijk of beoordeel ik gewoon niet goed.

Tijd voor een goede en vooral lange workshop zou ik zeggen. (Dus niet in 2 uurtjes lightroom of NX2 door jassen maar echt 2 dagdelen flink aan de bak met het creeren van een goede workflow)

André

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » do sep 06 2012 1:31 pm

André schreef:Ojee Patrick, we gaan toch geen ruzie krijgen ??? :cry: :cry: :cry:

Ben je mal? Ik vond het wel geinig om jouw zin in iets aangepaste vorm te gebruiken. :wink:

Ik denk dat we een onderdeel van het probleem inmiddels hebben; je verscherpwaarden zijn niet goed gekozen. Zo komen we volgens mij verder!

Je foto was trouwens geschoten in DX mode volgens mij, dus zeker geen 7300+ pixels breed!
Patrick Flickr Nikon D700 en diverse Fujifilm camera's met veel te veel glas
Patrick

Technisch Beheerder

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor André » do sep 06 2012 5:00 pm

Volgens mij bedoelde George de kater foto's, die waren in FX mode geschoten.

André

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Jaap_van_Ekris » do sep 06 2012 5:20 pm

lock schreef:Ik wil daarom wel eens zien in een objectieve test of de sluitertijd op de D800 inderdaad zoveel sneller moet zijn dan op een camera met minder pixels. En, wat de rol van techniek hierin kan spelen. Zou een leuk onderwerp kunnen zijn voor een meting van mensen met een D800 ?
Mijn ervaring is dat je het eerder verknald: als je slordig werkt (meestal bij mij de eerste 10 foto's op een dag) dan zie je dat op pixelniveau. En als je regelmatig verwent wordt met vlijmscherp werk dan valt dat stiekum toch op dat die scherpte er niet in zit. Als ik eenmaal mijn rust gevonden heb en lekker werk maakt het niet zoveel uit en doet de techniek (zware lenzen met goede ondersteuning) het werk. Ik heb mijn D800e meestal op 1/brandpuntsafstand staan bij telewerk, en bij de groothoeken durf ik zelfs tot 1/2xbrandpuntsafstand te gaan...

Jaap
Jaap_van_Ekris

Onderwerp:

Berichtdoor Dave Verkuijl » do sep 06 2012 5:49 pm

Even 3 pagina's doorgebladerd en zag volgens het punt sweetspot nog niet. In de curve van de 24-70 zit deze overal en op elk diafragma boven een critische waarde waardoor deze overal bruikbaar is. Maar er is nog steeds een sweetspot in en met zo een sensor worden de details ook iet belangrijker. Gaat niet alles uitmaken maar alle beetjes helpen nietwaar.
Dave Verkuijl

Onderwerp:

Berichtdoor André » vr sep 07 2012 9:30 am

sweetspot

Uhhhh, welke pot ?????

André

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor a vgastel » vr sep 07 2012 10:15 am

andre
Geen snoep pot :)
Lees deze eens waar de lens op zijn scherpst is.
http://photo.net/nikon-camera-forum/00a6sm
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
a vgastel

Clublid

Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Twijfel, over scherpte, nu met "Leon" waarde

Berichtdoor André » za sep 08 2012 9:27 am

Op verzoek even de foto's opnieuw bewerkt met de waarde in de richting die Leon als advies gaf. Op het eerste gezicht lijkt er niet zo heel veel verschil. (Het lijkt ook wel een beetje of er bij het wegschrijven naar JPG, ik schrijf dus na bewerking mijn foto vanuit Capture een keer weg als NEF en een keer als JPG met compressie 100, dus hoogste kwaliteit behouden) weer wat van de verscherping verloren gaat). Maar als je goed kijkt zit er wel degelijk een hele verbetering in. Toch ????? :cry: :cry: :cry:

André

Forumlid

Contacteer:

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”