D800 en Belichtingscorrectie (Capture NX2)

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

D800 en Belichtingscorrectie (Capture NX2)

Berichtdoor ernstvangulden » vr sep 07 2012 7:57 pm

Beste forumleden,

Na wat zoekwerk op het forum (ben hier voor het eerst) heb ik helaas het antwoord niet kunnen vinden. Wie o wie helpt?

Sinds zeer kort heb ik een D800. Bij het maken van de foto's in het begin was de "belichtingscorrectie" in de .NEF files aan te passen in Capture NX2. Op een één of andere manier heb ik een instelling aangepast, waardoor deze correctie niet meer mogelijk is. De regel met "belichtingscorrectie" blijft licht grijs, terwijl de overige ("Contrast", "Hoge lichten", ...) wel aan te passen zijn.

De vragen liggen dan ook voor de hand:
1) Hoe kan ik de instelling in de camera aanpassen, zodanig, dat ik de "belichtingscorrectie" gewoon op de PC kan corrigeren en
2) Is het mogelijk de oude NEF-bestanden aan te passen, zodanig, dat de "belichtingscorrectie" gewoon weer kan op een eoa manier

Ik hoor graag wat er mogelijk/onmogelijk is.

Alvast dank,
Ernst van Gulden
ernstvangulden



Onderwerp:

Re: D800 en Belichtingscorrectie (Capture NX2)

Berichtdoor Audion » vr sep 07 2012 8:09 pm

Bij mijn weten werkt belichtingscorrectie (Exposure Compensation) alleen bij RAW (.NEF) beelden, niet bij .JPEG beelden... Kan het zijn dat je per ongeluk de jpeg-versie van hetzelfde beeld geopend hebt...?
Audion

Forumlid
Berichten: 137


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800 en Belichtingscorrectie (Capture NX2)

Berichtdoor ernstvangulden » vr sep 07 2012 8:31 pm

Beste Audion,
100% zeker van niet. Op de PC zijn het NEF bestanden. Kan ik een voorbeeld op het forum zetten / mailen?
Als ik trouwens een aangepast bestand (hoge lichten bijvoorbeeld) wil opslaan krijg ik ook een foutmelding met "Waarschuwing [7]" erin :?:
Groeten, Ernst
ernstvangulden



Onderwerp:

Re: D800 en Belichtingscorrectie (Capture NX2)

Berichtdoor Audion » vr sep 07 2012 8:37 pm

ernstvangulden schreef:Beste Audion,
100% zeker van niet. Op de PC zijn het NEF bestanden. Kan ik een voorbeeld op het forum zetten / mailen?
Als ik trouwens een aangepast bestand (hoge lichten bijvoorbeeld) wil opslaan krijg ik ook een foutmelding met "Waarschuwing [7]" erin :?:
Groeten, Ernst

Ernst,

Welke versie heb je van CaptureNX2 en hoe komen je beelden op je computer terecht, soms per Nikon's Transfer? In dat geval zou je de laatste versie van Nikon's ViewNX (2.5 voor Mac's en 2.5.1 voor PC's) moeten downloaden en de beelden opnieuw moeten binnenhalen via die nieuwste ViewNX...

Greetz,
Audion
Audion

Forumlid
Berichten: 137


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800 en Belichtingscorrectie (Capture NX2)

Berichtdoor ernstvangulden » vr sep 07 2012 8:53 pm

Audion,
Even kijken... Ik heb de volgende zaken: Transfer versie 1.5.3 en NX2 versie 2.3.2. Updates zijn er nadien niet.
Het rare is dat bij levering van de camera de eerste foto's WEL te bewerken zijn en daarna niet. Ik weet denk ik zeker te weten, dat ik wat veranderd heb, maar wat???
Ernst
ernstvangulden



Onderwerp:

Re: D800 en Belichtingscorrectie (Capture NX2)

Berichtdoor Audion » vr sep 07 2012 8:58 pm

ernstvangulden schreef:Audion,
Even kijken... Ik heb de volgende zaken: Transfer versie 1.5.3 en NX2 versie 2.3.2. Updates zijn er nadien niet.
Het rare is dat bij levering van de camera de eerste foto's WEL te bewerken zijn en daarna niet. Ik weet denk ik zeker te weten, dat ik wat veranderd heb, maar wat???
Ernst

Ernst,

Voor een D800 heb je toch echt een nieuwere versie van ViewNX nodig, maar nog belangrijker van Transfer. Haal beiden hier op:

https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/53746 voor een PC!

Greetz,
Audion
Audion

Forumlid
Berichten: 137


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800 en Belichtingscorrectie (Capture NX2)

Berichtdoor Audion » vr sep 07 2012 9:05 pm

En als je dan toch bezig bent, CaptureNX2 zit momenteel op versie 2.3.4:

https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/53820

Greetz,
Audion
Audion

Forumlid
Berichten: 137


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800 en Belichtingscorrectie (Capture NX2)

Berichtdoor ernstvangulden » vr sep 07 2012 9:24 pm

Beste Audion,
Ik heb alles gedownload en geïnstalleerd. Blijven de vragen nog open. De eerste paar beelden gingen goed en kan ik bewerken, de rest niet meer... Wie o wie?
Groeten,
Ernst
ernstvangulden



Onderwerp:

Re: D800 en Belichtingscorrectie (Capture NX2)

Berichtdoor henkk » vr sep 07 2012 9:52 pm

Je zit kennelijk in het menu 'snel herstellen'. Kun je de belichting wel aanpassen via 'nieuwe stap' > licht? en dan de submenus daarbij?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4956


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 en Belichtingscorrectie (Capture NX2)

Berichtdoor ernstvangulden » za sep 08 2012 11:14 am

Dat lukt deels wel. Ik kan hierbij de instellingen wel aanpassen maar het gaat mis bij de "belichtingscorrectie" (zit er niet in) en het opslaan. Ik krijg hier weer "Waarschuwing [7]" ook al doe ik "opslaan als". Opslaan lukt dus niet.
ernstvangulden



Onderwerp:

Re: D800 en Belichtingscorrectie (Capture NX2)

Berichtdoor Léon Obers » za sep 08 2012 1:03 pm

ernstvangulden schreef:Dat lukt deels wel. Ik kan hierbij de instellingen wel aanpassen maar het gaat mis bij de "belichtingscorrectie" (zit er niet in) en het opslaan. Ik krijg hier weer "Waarschuwing [7]" ook al doe ik "opslaan als". Opslaan lukt dus niet.

De-installeer heel de handel eens van Nikon. Alle software etc. Haal er nog een Cleaner overheen:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/49885

Installeer dan alles opnieuw, meteen alle laatste softwareversies, voor zover "volledig" anders de laatste volledige versies en dan de updates erachteraan:

ViewNX 2.5.1 volledige versie: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/53746

CNX2 - v.2.3 Volledige versie: http://nikonimglib.com/cnx2/index_nl_eur.html#os-windows
CNX2 - v.2.3.2 update (erachteraan 1): https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/52204
CNX2 - v.2.3.4 update (erachteraan 2): https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/53820
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D800 en Belichtingscorrectie (Capture NX2)

Berichtdoor ernstvangulden » za sep 08 2012 9:30 pm

Ik heb dit gedaan en het Transfereren werkt! Dank.

Heb nu de volgende issues:
- hoe krijg ik de bestanden goed (anders dan recovery van kaart).
- ik ben de Nikon Transfer-mappen ineens kwijt (ook de backup).
Weet iemand raad?
ernstvangulden



Onderwerp:

Re: D800 en Belichtingscorrectie (Capture NX2)

Berichtdoor Léon Obers » zo sep 09 2012 1:10 am

ernstvangulden schreef:- hoe krijg ik de bestanden goed (anders dan recovery van kaart).

Wat bedoel je met "bestanden goed" ?
ernstvangulden schreef:- ik ben de Nikon Transfer-mappen ineens kwijt (ook de backup).

Heb je die met de-installeren van de eerder software dan ook weggehaald?
Zou normaal geen onderdeel moeten vormen van een de-installatie. Kijk via de Windows verkenner of die mappen gewoon aanwezig zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D800 en Belichtingscorrectie (Capture NX2)

Berichtdoor ernstvangulden » zo sep 09 2012 9:42 am

Beste Leon,

Met de eerste opmerking bedoel ik de getransfereerde bestanden. Deze staan verminkt, zonder belichtingscorrectie mogelijkheid, op mijn pc. Ook met de nieuwe inrichting is de belichtingscorrectie van probleemfotos niet te benaderen. Nieuwe fotos gaan wel goed. De vraag is: hoe kan ik deze foto weer goed krijgen?

Bij het 2e punt heeft de nieuwe inrichting de oude mappen klaarblijkelijk ook weggegooid. Inmiddlels heb ik een backup teruggehaald, maar de mappen, waarnaar de transfersoftware verwees zijn weg.

Greten en dank voor de vele tips,
Ernst
ernstvangulden



Onderwerp:

Re: D800 en Belichtingscorrectie (Capture NX2)

Berichtdoor Léon Obers » zo sep 09 2012 10:21 am

ernstvangulden schreef:Nieuwe fotos gaan wel goed. De vraag is: hoe kan ik deze foto weer goed krijgen?

De originele bestanden (kopieën ervan) van de oudere opnamen waar je problemen mee hebt erbij halen, en die bewerken.
Mocht je al veel opnamen hebben bewerkt, dan oude en kopie bij elkaar in Capture zetten en van de oude opname, de bewerkingslijst die nog wel intact is kopiëren en overzetten op de ander.

ernstvangulden schreef:maar de mappen, waarnaar de transfersoftware verwees zijn weg.

Vreemd. Er blijft dan niets anders over dan nieuwe te maken.

Voor recovery van bestanden op harddisks, kan ik je R-studio aanbevelen:
http://www.r-studio.com/
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 9 gasten