loslatende rubbers op de body van D700

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

loslatende rubbers op de body van D700

Berichtdoor Henk van Ballegooij » wo sep 19 2012 11:18 pm

Wie heeft er net als ik ooit last gehad van loslatende rubber op de body van de D700?
Links voor onder de aansluiting voor flitser en onder andere GPS laat het rubber los en ook aan de rechts laat het rubber op de achterkant los. Dat is met name lastig omdat je daar vaak met je duim een van de instelwieltjes wilt bedienen en dan blijft "hangen"

Het euvel is opgetreden tijdens mijn vakantie in Vietnam waar de temperaturen soms erg hoog waren. Maar dat zou met een dergelijke camera toch geen problemen moeten opleveren.

Kan de rubber ongestraft zelf geplakt of gelijmd worden met een of andere lijm?
Of is het verstandiger de camera op te sturen naar Nikon ter reparatie?


Groet
Henk van Ballegooij
Groet
Henk van Ballegooij
Gebruikersavatar
Henk van Ballegooij

Clublid
Berichten: 3


Locatie: Geffen
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: loslatende rubbers op de body van D700

Berichtdoor Ed Post » wo sep 19 2012 11:26 pm

Ik heb daar zelf met een oudere camera ook wel eens last van gehad.
Poging tot plakken gedaan, maar dat werd toch niet mooi.
Voor mij is de beste oplossing nieuw rubber te laten plakken door Nikon in Beverwijk.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: loslatende rubbers op de body van D700

Berichtdoor ArendV » wo sep 19 2012 11:28 pm

Even bekend Nikon probleem. Niet proberen weer vast te lijmen, maar nieuw rubber bestellen.
http://www.nikonservice.nl/shop/index.php?cPath=28_29_66_82&osCsid=189181a3e19c744ab5189dec2303fa4f
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: loslatende rubbers op de body van D700

Berichtdoor MarcvanZuylen » do sep 20 2012 11:15 pm

Hoort dat bij de garantie? Ook bij mijn D700 laten diverse rubbers los (achterzijde aan de rechterkant), maar ook het rubber om de 24.-70mm zit al zo los dat ik het gewoon rond kan draaien.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: loslatende rubbers op de body van D700

Berichtdoor henkk » do sep 20 2012 11:26 pm

Als er nog garantie is, naar leverancier gaan.
Anders helpt secondelijm, alleen langs de rand. Sindsdien zit de zaak prima vast.
De voorraad van Nikon..nl op sommige onderdelen is regelmatig 0. Zo zijn er nu kennelijk geen handgrepen (en ik vind € 29 wel een dikke prijs ...).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: loslatende rubbers op de body van D700

Berichtdoor iJoost » do sep 20 2012 11:57 pm

Bestel gewoon de nieuwe rubbers bij de onderdelen webshop van Nikon. Met een beetje zorg kun je dat best zelf doen. Ik heb het destijds ook gedaan bij mij D200 en dat was weer als nieuw.
iJoost



Onderwerp:

Re: loslatende rubbers op de body van D700

Berichtdoor ReneG » vr sep 21 2012 12:03 am

Secondenlijm zou ik voor de reparatie niet gebruiken, dat kan de rubbers aantasten. Er zijn speciale lijmen die geschikt zijn om rubber of plastic te lijmen. Als Nikon geen nieuwe rubbers heeft even naar een speciaalzaak en de juiste lijm uitzoeken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Online
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: loslatende rubbers op de body van D700

Berichtdoor MarcvanZuylen » vr sep 21 2012 7:28 pm

henkk schreef:Als er nog garantie is, naar leverancier gaan..


Camera is 1,5 jaar oud, mag toch aannemen dat dit door Nikon vergoed wordt bij een camera van bijna € 2.000 van 1,5 jaar oud. Lijkt me meer een 'constructie-fout' (verkeerde lijm).
En ook mijn 24-70 is 1,5 jaar oud, en daar 'lubbert' de rubberen ring zo erg dat het lijkt alsof hij van de lens af wil lopen. Ook daarvan ben ik van mening dat dit bij dit soort producten niet mag gebeuren na 1,5 jaar tijd.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: loslatende rubbers op de body van D700

Berichtdoor Léon Obers » vr sep 21 2012 9:57 pm

Over dat rubber wordt al jaren geschreven. Het is nog steeds hetzelfde euvel in al die jaren. Men heeft het smoesje dat het zweet van Europese mensen een andere samenstelling zou hebben als van Aziatische mensen, waar het op afgestemd zou zijn. Dat het daarom problemen geeft "hier". Maar ook in Azië klagen ze al jarenlang over loslatende rubbers. Leg je er maar bij neer. Nikon luistert toch niet.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: loslatende rubbers op de body van D700

Berichtdoor henkk » vr sep 21 2012 10:06 pm

Garantie op bij Nikon geregistreerd spul is meen ik 2 jaar dus ga die inroepen, lijkt mij. Mijn 20 jaar oude f4s heeft dit probleem nooit gehad. Een nieuwe set rubbers voor alles wat min of meer los zit zou mij € 56'50 kosten en wellicht verzendkosten, als het al allemaal leverbaar zou zijn, quod non. Vooralsnog zit het met een beetje secondelijm ook echt blijvend vast. Het is gewoon verkeerd materiaalverbruik van Nikon.

Het zweetverhaal is dezelfde onzin als dat de Japanse sneeuw geen Europese ski's zou velen. Quatsch!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: loslatende rubbers op de body van D700

Berichtdoor MarcvanZuylen » za sep 22 2012 1:54 pm

Heb jaren met een D300 en de 18-200 gefotografeerd, eigenlijk nooit last van dit probleem gehad. De portemonee open getrokken en de D700 en 24-70 gekocht en ik heb bij beide dat de rubbers loslaten. Ik zal eens met Nikon Beverwijk contact opnemen. Ik hou jullie op de hoogte.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: loslatende rubbers op de body van D700

Berichtdoor JacTrum » zo sep 23 2012 12:00 am

Ik ben benieuwd Landerd. Ik heb voor het rubber achter (waar je met je duim zit) bij Nikon een nieuw rubber besteld en zelf vastgeplakt. 't Is een karweitje van niks, maar wel een ergernis. Nu blijkt ook een groter rubber, aan de voorkant van de handgreep, los te zitten en op mijn 2.8-24-70 lubbert het rubber van de zoomring. Ik ben het met iedereen eens die zegt dat dat toch niet zou moeten kunnen! Ik ben dus benieuwd naar de reactie van het Nikon service centrum.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910
Gebruikersavatar
JacTrum

Clublid
Berichten: 4374


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: loslatende rubbers op de body van D700

Berichtdoor iJoost » zo sep 23 2012 11:07 am

Helemaal mee eens dat het niet hoort te gebeuren.

Maar als het gebeurt, kies dan voor een goede oplossing. Niet zelf gaan prutsen met superlijm want het gaat niet alleen om het vastplakken. Die rubbers zijn ook vervormd/uitgerekt, dat is de oorzaak waardoor ze loskomen. Gewoon vervangen. Dan zit het weer netjes.

En inderdaad ook benieuwd wat de reactie van Nikon is. Je wilt als serieuze camera leverancier toch niet het imago van "de rubbers laten altijd los".
iJoost



Onderwerp:

Re: loslatende rubbers op de body van D700

Berichtdoor MarcvanZuylen » zo sep 23 2012 9:13 pm

Ben ik dan de eerste die dit bij Nikon neerlegt? Je gaat toch geen € 3.500 uitgeven aan apparatuur om dan na 1,5 jaar te accepteren dat er fabricagefouten naar voren komen. Als bij je auto na 1,5 de rubbers van de ramen lekken ga je die toch ook niet zelf vervangen?. Kijk, als ik de enige was met dit probleem dan zou ik me nog voor kunnen stellen dat ik iets verkeerd doe in mijn gebruik met de body en de lens, maar als dit een meer voorkomend probleem is, dan is het gebruikte materiaal gewoon niet goed, en dat valt mijn inziens gewoon onder de garantie.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: loslatende rubbers op de body van D700

Berichtdoor iJoost » ma sep 24 2012 12:04 am

Bij mijn D200 was het na 4 jaar ongeveer. En dat vind ik ook te vroeg. Maar ik had geen zin in gedoe en heb gewoon een herstelsetje besteld. Keuzes...

Overigens is garantie niet beperkt tot twee jaar. De regel is "conformiteit". Dus wat je van een product voor een bepaalde prijs mag verwachten. Alleen ligt de bewijslast bij de consument na die twee jaar.
iJoost




Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten