Geheugenkaart 32GB in D700

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Geheugenkaart 32GB in D700

Berichtdoor KvP » za okt 20 2012 1:16 pm

Ik wil een extra CF kaart aanschaffen voor mijn D700.
Heeft er iemand ervaring mee of 32GB goed werkt, of kan ik het beter bij 16GB houden?
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F
Gebruikersavatar
KvP

Forumlid
Berichten: 2473


Locatie: Asten
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart 32GB in D700

Berichtdoor Remco v/d Sanden » za okt 20 2012 1:40 pm

Ik zou het persoonlijk altijd bij max 16gb kaarten houden. Als er ooit iets zou gebeuren en er gaat wat mis dan ben je 32gb aan foto's kwijt... Ik werk veel liever met 8 en 16 gb kaartjes, dan is het even wisselen voor bepaalden dingen en verder op een ander kaartje, maar hoef ik niet bang te zijn dat ik een hele reportage verspeel als er 1 kaartje defect gaat.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart 32GB in D700

Berichtdoor Patrick » za okt 20 2012 1:46 pm

Ik schiet met een enkel 8GB kaartje. Ik heb nog wel een 2GB mee, maar die heb ik in de praktijk nooit nodig. En dan heb ik het toch over iets van 600 foto's die daar op passen. meer dan 2000 foto's op een kaartje zou ik niet willen. Veel te veel risico.

Grotere kaartjes zou ik wel willen als ik een D800 of D600 zou hebben.

P.S. Het lijkt wellicht erg weinig, maar tot voor een half jaar had ik een D300s met twee slots. Toen had ik er een tweede 8GB kaartje bij in de SD-sleuf.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart 32GB in D700

Berichtdoor KvP » za okt 20 2012 2:02 pm

Bedankt voor jullie reacties.
Maar ik wil weten of een D700 compatibel is met 32GB kaartjes
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F
Gebruikersavatar
KvP

Forumlid
Berichten: 2473


Locatie: Asten
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart 32GB in D700

Berichtdoor Remco v/d Sanden » za okt 20 2012 2:13 pm

Even in je boekje kijken :D

Met de laatste firmware kan je t/m 64GB gaan ( v1.02 ) , daarvoor kon je al tot 32GB werken.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart 32GB in D700

Berichtdoor Jur » za okt 20 2012 2:35 pm

Je kunt in de D700, volgens de meest recente opgave van Nikon, CF kaarten gebruiken tot 64 GB. KLIK

D3, D3S, D3X, D300S and D700 (CF)
Make Model GB
SanDisk
Standard - SDCFB 1 2 4 - - - -
Ultra II - SDCFH 1 2 4 8 - - -
Extreme III - SDCFX3 1 2 4 8 16 - -
Extreme IV - SDCFX4 - 2 4 8 16 - -
Extreme - SDCFX - - - 8 16 32 -
Extreme Pro - SDCFXP - - - - 16 32 64
Lexar Media
Platinum II 60 x - - 4 - - - -
Platinum II 80 x 1 2 4 8 16 - -
Professional 133 x 1 2 4 - - - -
Professional 233 x - 2 4 8 - - -
Professional UDMA 300 x - 2 4 8 16 - -


Zelf heb ik tot nu toe in de D700 voornamelijk 8 en 16GB kaarten gebruikt. In de D800 gebruik ik nu ook 32GB.
Laatst gewijzigd door Jur op za okt 20 2012 2:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart 32GB in D700

Berichtdoor KvP » za okt 20 2012 2:36 pm

Remco v/d Sanden schreef:Even in je boekje kijken :.

weet ik Remco, maar mijn openingsvraag is of er iemand ervaring mee heeft :D
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F
Gebruikersavatar
KvP

Forumlid
Berichten: 2473


Locatie: Asten
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart 32GB in D700

Berichtdoor Sharkey » za okt 20 2012 2:44 pm

KvP schreef:
Remco v/d Sanden schreef:Even in je boekje kijken :.

weet ik Remco, maar mijn openingsvraag is of er iemand ervaring mee heeft :D

Ja ik !!
Gebruikte 2 Sandisk Extreme 32B (60GB/s) en één Transcend CF 32 GB 400x in mijn D700.
De Transcend zorgde echter voor (grote) vertragingen, de Sandisk werkte vlekkeloos.
Deze grote kaarten indertijd aangeschaft vanwege €/GB verhouding.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart 32GB in D700

Berichtdoor Jaap_van_Ekris » za okt 20 2012 2:51 pm

KvP schreef:Bedankt voor jullie reacties.
Maar ik wil weten of een D700 compatibel is met 32GB kaartjes

Heb er 1 jaar mee gewerkt, zonder problemen.

Jaap
Jaap_van_Ekris



Onderwerp:

Re: Geheugenkaart 32GB in D700

Berichtdoor JohanRimmelzwaan » ma okt 22 2012 10:44 pm

Ik gebruik al 2 jaar Transcend 32 GB 400x CF kaartjes voor de D700. Daarmee heb ik 1 klein probleempje.
De laatste pakweg 50 foto's worden niet goed of moeizaam weggeschreven, dus wel eens een halve foto, of ik krijg de foto niet weggeschreven naar de pc of de foto is gewoon zwart.
Ik weet dit. Dus als de teller rond de 50 aangeeft haal ik het kaartje er uit en plaats gewoon een nieuwe.
Wel heb ik de indruk dat de laatste paar honderd foto's wat trager weggeschreven worden, wat ik overigens alleen merk als ik met CH werk en dan nog na zeker 20 opnamen.
Een ander praktisch probleempje is bij een leeg 32 GB kaartje dat de teller van mijn D700 niet hoger gaat als 1500* , dat zou minstens 1800 tot 2000 moeten zijn.
Pas als ik zo'n 300/400 foto's gemaakt heb gaat de teller werken.
Als ik opnieuw zou moeten aanschaffen dan zouden het 16GB kaartjes zijn want die blijven wel tot de laatste foto goed werken is mijn ervaring.
Met Nikon heb ik hierover in het verleden meerdere malen overleg gehad maar het antwoord luidde; Transcend hebben we niet getest en we gaan met testen tot 8GB.
Ga je hoger dan is dat eigen risico volgens Nikon.
Mijn ervaring, 32GB werkt uitstekend mits je een paar kleine beperkingen zoals hierboven geschreven accepteert.

Johan R.
JohanRimmelzwaan

Clublid
Berichten: 22


Locatie: Honselersdijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart 32GB in D700

Berichtdoor Léon Obers » di okt 23 2012 3:20 am

Mogelijk duidt dit eerder op fouten van je kaartje dan dat een camera niet met 32 Gb kaartjes overweg kan. Gewoon een rottig kaartje waar de geheugenplaatsen van kapot zijn. Of als je geluk hebt ligt het probleem eenvoudiger, een corrupte FAT-tabel. Formatteer het kaartje eens, eerst via een cardreader op de PC (met FAT32), en daarna nog eens met de formatteerfunctie van je camera. Controleer bij het formatteren op je PC of je ook het volledige geheugen ter beschikking hebt. (Capaciteit van je kaartje).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart 32GB in D700

Berichtdoor Gideon R » di okt 23 2012 10:06 am

Ik gebruik een 32GB Sandisk Extreme / 60MB/s / UDMA kaartje zonder enige problemen.
Gideon R



Onderwerp:

Re: Geheugenkaart 32GB in D700

Berichtdoor JosK » wo nov 07 2012 10:12 pm

Remco v/d Sanden schreef:Ik zou het persoonlijk altijd bij max 16gb kaarten houden. Als er ooit iets zou gebeuren en er gaat wat mis dan ben je 32gb aan foto's kwijt... Ik werk veel liever met 8 en 16 gb kaartjes, dan is het even wisselen voor bepaalden dingen en verder op een ander kaartje, maar hoef ik niet bang te zijn dat ik een hele reportage verspeel als er 1 kaartje defect gaat.


Dat is de reden dat ik nog steeds met 80 GB harddisks werk ipv 1TB schijven. Want als ie crasht ben je meteen zoveel kwijt ;-)

De kans dat een goed kaartje (zie approved lijstje) stuk gaat waardoor je reportage verknald is, is volgens mij net zo groot als wanneer je door een Err niet meer verder kan met je D700...
klijnfotografie.com
Gebruikersavatar
JosK

Forumlid
Berichten: 298


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart 32GB in D700

Berichtdoor drnjstj » do nov 08 2012 10:56 am

Ik zou wel eens willen weten de kans een kaartje kapot gaat tov een kaartje kwijt raken.
Als je een hele grote kaart koopt hoef je niet te wisselen en raak je hem ook niet kwijt.
drnjstj

Clublid
Berichten: 498


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Geheugenkaart 32GB in D700

Berichtdoor Patrick » do nov 08 2012 11:01 am

JosK schreef:Dat is de reden dat ik nog steeds met 80 GB harddisks werk ipv 1TB schijven. Want als ie crasht ben je meteen zoveel kwijt ;-)

Dat lijkt me vreselijk onhandig. Ik werk met 2 1TB schijven als backups. Eentje staat thuis, eentje ligt ergens ander. Dat naast de werkversie. Het meeste heb ik dus drie maal. Makkelijk bij te houden doordat het in het geheel maar om drie schijven gaat.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten