D800 Jippie

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: D800 Jippie

Berichtdoor Jos » ma dec 03 2012 5:27 pm

Mooi!
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 Jippie

Berichtdoor Kees D3s » ma dec 03 2012 9:54 pm

Marten schreef:Niks bijzonders, een stop onderbelichten om die stemmige sfeer te krijgen die bij een kerk hoort.


Mooi in balans, zoals het zijn moet.

En dat met zo'n oude D3 :wink:
Kees D3s

Forumlid
Berichten: 67



Onderwerp:

Re: D800 Jippie

Berichtdoor Jos » ma dec 10 2012 9:00 pm

Ik vond nog dit. Gezien mijn 'klacht' wel treffend...

I should also mention the D800's metering system, like many Nikon DSLRs before it, remains strangely fooled by very bright scenes. When shooting my standard outdoor test scene under the bright conditions of Queenstown New Zealand, I found the D800 could over-exposure by as much as one stop. Cameralabs' contributor Ken McMahon has also noticed the same thing when shooting around Cornwall UK. Once you know about it, you can of course dial-in some exposure compensation, but really why should you when it's not an issue for any other camera I've tested?


http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_D800/verdict.shtml
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 Jippie

Berichtdoor JaapV » ma dec 10 2012 9:44 pm

Jos schreef:Ik vond nog dit. Gezien mijn 'klacht' wel treffend...

I should also mention the D800's metering system, like many Nikon DSLRs before it, remains strangely fooled by very bright scenes. When shooting my standard outdoor test scene under the bright conditions of Queenstown New Zealand, I found the D800 could over-exposure by as much as one stop. Cameralabs' contributor Ken McMahon has also noticed the same thing when shooting around Cornwall UK. Once you know about it, you can of course dial-in some exposure compensation, but really why should you when it's not an issue for any other camera I've tested?


http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_D800/verdict.shtml

Jemig! Zou je er dan tóch kijk op hebben? :wink2: :lol:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 Jippie

Berichtdoor Marten » di dec 11 2012 8:57 am

JaapV schreef:
I should also mention the D800's metering system, like many Nikon DSLRs before it, remains strangely fooled by very bright scenes.

Jemig! Zou je er dan tóch kijk op hebben? :wink2: :lol:

Misschien wel, maar niet vanwege deze quote.
Als er al sprake zou zijn van onjuiste belichting dan is dat blijkbaar niet specifiek voor de D800.

Los daarvan: iedere lichtmeter heeft het wel eens moeilijk. Het is hulpmiddel voor de fotograaf.
Zelf nadenken blijft nog steeds noodzakelijk.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800 Jippie

Berichtdoor Skippy » di dec 11 2012 9:19 am

Marten schreef:
JaapV schreef:
I should also mention the D800's metering system, like many Nikon DSLRs before it, remains strangely fooled by very bright scenes.

Jemig! Zou je er dan tóch kijk op hebben? :wink2: :lol:

Misschien wel, maar niet vanwege deze quote.
Als er al sprake zou zijn van onjuiste belichting dan is dat blijkbaar niet specifiek voor de D800.

Los daarvan: iedere lichtmeter heeft het wel eens moeilijk. Het is hulpmiddel voor de fotograaf.
Zelf nadenken blijft nog steeds noodzakelijk.

Hear, hear! Helemaal mee eens Marten.
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 Jippie

Berichtdoor Jos » di dec 11 2012 8:42 pm

Zelf nadenken blijft nog steeds noodzakelijk.


Helemaal mee eens. Ik moet zeggen dat de D800 een behoorlijk steile leercurve heeft, komende van de D300, maar dat vind ik juist leuk. Gisteren eens aan het experimenteren geweest met uit de hand en op statief, met en zonder Mup. Wat dat uitmaakt! Uit de hand geen schijn van kans bij het donkere weer. Onscherpte all over de place (downsizen naar lagere resoluties helpt wel, trouwens). Op statief al veel beter, maar ragscherp met Mup. Dat wordt veel fotograferen met de afstandskabel en Mup, dus vaker het statief mee. Volgende week een shoot in Wijk bij Duurstede. Kunnen we weer oefenen.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 Jippie

Berichtdoor JaapV » wo dec 12 2012 2:00 pm

Jos schreef:(...)
Ik moet zeggen dat de D800 een behoorlijk steile leercurve heeft, komende van de D300, maar dat vind ik juist leuk.
(...)

En vanuit mijn D90 nóg meer! :o
Maar dat klopt wel precies met wat Thom Hogan erover zegt in zijn D800-D800E review. Hij raadt zelfs de gemiddelde D90-gebruiker af om naar de D800 over te stappen, maar ik ben fijn eigenwijs geweest :lol:
Thom Hogan schreef:* Consumer DX DSLR owner that's upgrading (D40, D40x, D50, D60, D70, D70s, D80, D90, D3000, D3100, D5000, D5100). No. The D800 is not the camera you seek. Either look closely at the D7000 or wait. Yes, I know some of you think you need FX (no, you don't). But even if that were true, I don't think the D800 is the right step forward. Wait and see what the D600 is like.
* Prosumer DSLR owner (D100, D200, D300, D700 user). The D800 is definitely the next camera up in that lineup, so if you're truly a user in this category, it's probably the right choice (for now; the upcoming D600 may also be a good choice for you). But note this is a big step forward for you. You will be taxed in a lot of different areas, and you'll need to remove all the sloppiness in your shooting habits. You may need some different lenses. You may need a better support system. You may need more storage or RAM or even a complete computer upgrade. Thus, this is not a step to be taken lightly, even if it is the right step for you.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 Jippie

Berichtdoor Jos » vr dec 14 2012 11:19 am

Als er al sprake zou zijn van onjuiste belichting dan is dat blijkbaar niet specifiek voor de D800.


Van onjuiste belichting heb ik niet gesproken. Ik zei al: je kan behoorlijk in de min compenseren, voordat de donkere delen dichtlopen. Mijn D300 had dat niet, die maakte de donkere delen navenant donkerder bij het compenseren. Ik moet daar bij de D800 even aan wennen. De camera heeft een ander karakter, niet meer, niet minder. het op de juiste manier belichten van een kerkinterieur is ook lastig, de contrasten kunnen enorm zijn. De platen van de OLV-Kerk in Breda zijn verder prima te noemen, maar wel met een compensatie van -1.0 / -1.3.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 Jippie

Berichtdoor FotoTuur » di jan 01 2013 10:07 pm

Jos schreef:
Zelf nadenken blijft nog steeds noodzakelijk.


Helemaal mee eens. Ik moet zeggen dat de D800 een behoorlijk steile leercurve heeft, komende van de D300, maar dat vind ik juist leuk. Gisteren eens aan het experimenteren geweest met uit de hand en op statief, met en zonder Mup. Wat dat uitmaakt! Uit de hand geen schijn van kans bij het donkere weer. Onscherpte all over de place (downsizen naar lagere resoluties helpt wel, trouwens). Op statief al veel beter, maar ragscherp met Mup. Dat wordt veel fotograferen met de afstandskabel en Mup, dus vaker het statief mee. Volgende week een shoot in Wijk bij Duurstede. Kunnen we weer oefenen.


Wacht even, je beweert dat de spiegel trillingen (dus onscherpte) veroorzaakt maar dat verhaal geldt toch nog niet met uit de hand fotograferen? Ervan uitgaande dat je nog schepe foto's uit de hand maakt tot ca. 1/30ste
En verder zeg je dat downsizen helpt. Je downsized dan al in de camera? Dus bij een afdruk wordt bijv. een 24MP afbeeldng (ipv een 36MP) gegenereerd.

Wat gebeurt er überhaupt met de beeldkwaliteit als je standaard al je foto's ge-downsized neemt. Als al die goeie eigenschapen van de D800 graag in je foto's wilt terugzien maar dat je die data-flow en resolutie wel; enigzins kan missen.
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
FotoTuur

Forumlid
Berichten: 98


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800 Jippie

Berichtdoor Meesterbas » wo jan 02 2013 12:43 am

Heb met mijn D600 ook 'last' van lichte foto's. Belicht vaker onder, dan dat de correctie uitstaat.
www.basphotonic.nl | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G
Gebruikersavatar
Meesterbas

Forumlid
Berichten: 152


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D800 Jippie

Berichtdoor george013 » wo jan 02 2013 11:11 am

Jos schreef:
Als er al sprake zou zijn van onjuiste belichting dan is dat blijkbaar niet specifiek voor de D800.


Van onjuiste belichting heb ik niet gesproken. Ik zei al: je kan behoorlijk in de min compenseren, voordat de donkere delen dichtlopen. Mijn D300 had dat niet, die maakte de donkere delen navenant donkerder bij het compenseren. Ik moet daar bij de D800 even aan wennen. De camera heeft een ander karakter, niet meer, niet minder. het op de juiste manier belichten van een kerkinterieur is ook lastig, de contrasten kunnen enorm zijn. De platen van de OLV-Kerk in Breda zijn verder prima te noemen, maar wel met een compensatie van -1.0 / -1.3.


Dit kan mi alleen te maken hebben met wel of geen ADL. Vergeet niet dat ADL ook je belichting aanpast.. De camera richt zich meer op de lichtere delen door aanpassing van je diafragma of sluitertijd en corrigeert daarna de donkere delen softwarematig. ADL kun je in de nabewerking ook niet uitzetten, behalve dan ev. het softwarematige gedeelte. De belichting blijft hetzelfde. Al je getoonde foto's hebben ADL aan staan.
Mocht je nog een keer naar die plek toegaan, zou je een testje kunnen doen: zonder ADL en met verschillende waardes voor ADL. Vanaf statief.

George
george013



Onderwerp:

Re: D800 Jippie

Berichtdoor Meesterbas » wo jan 02 2013 11:48 am

Kan ik uit jouw bericht opmaken dat ADL tevens wordt toegepast bij RAW, gezien je aangeeft dat diafragma en/of sluitertijd worden aangepast? Dergelijke aanpassingen verricht ik het liefst achteraf. Omdat ik in RAW schiet, zet ik ADL maar uit.
Laatst gewijzigd door Meesterbas op wo jan 02 2013 3:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
www.basphotonic.nl | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G
Gebruikersavatar
Meesterbas

Forumlid
Berichten: 152


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D800 Jippie

Berichtdoor george013 » wo jan 02 2013 12:22 pm

Ik weet niet of je met e-mail mijn reactie bedoeldt.
ADL beinvloedt de belichting, hardwarematig, dus ook je RAW. Daarom kun je het ook niet aan zetten in de nabewerking, alleen D-lighting sec. Zet je ADL uit in de nabewerking, dan alleen de softwarematige correcties.
Er is hier eerder een uitgebreid draadje over geweest.
George
george013



Onderwerp:

Re: D800 Jippie

Berichtdoor Meesterbas » wo jan 02 2013 3:39 pm

Ik bedoelde bericht inderdaad :) Dank voor je antwoord. Zal 's op zoek naar dat onderwerp.
www.basphotonic.nl | concert, people & more

Nikon D600 + MB-D14 grip
Nikon Speedlight SB-700
Nikkor AF-S 85 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 50 mm f/1.4 G
Nikkor AF-S 28 mm f/1.8 G
Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8 G
Gebruikersavatar
Meesterbas

Forumlid
Berichten: 152


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten