Hoekzoeker DR-5

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Hoekzoeker DR-5

Berichtdoor robblanken » ma dec 31 2012 1:01 pm

Onlangs heb ik een D800 aangeschaft en omdat ik veel macro doe, ook een hoekzoeker (DR-5). De bevestiging van de hoekzoeker is wel omslachtig. Eerst oculair verwijderen (gaat soms erg moeilijk) en dan de hoekzoeker middels adapterring erop schroeven. De adapterring van de hoekzoeker bevat geen beschermglaasje, dus als je even de hoekzoeker eraf draait om gewoon door het oculair te kijken kan er mogelijk vuil in de camera komen. Is er een alternatief voor de adapterring van de DR-5 waar je de hoekzoeker op kunt bevestigen en die je gewoon op de D800 kunt laten zitten ipv het oculair wat standaard op de camera zit? Het liefst iets met een beschermglaasje en een rubber oogkapje.
Vriendelijke groet
Rob Blanken
robblanken

Forumlid
Berichten: 3


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoekzoeker DR-5

Berichtdoor emdeklerk » ma dec 31 2012 1:10 pm

Het is niet meer dan normaal dat de hoekzoeker c.q. adapter in de plaats komt van het oculairglaasje. Gewoon een kwestie van voorzichtig monteren.

Ik ben het wel met je eens dat Nikon wat meer uniformiteit had kunnen nastreven waar het gaat om monteren van zoeker-accessoires. Ringetje zus, adaptertje zo...
Nikon als maker van camerasystemen onwaardig.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Hoekzoeker DR-5

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma dec 31 2012 2:01 pm

Denk dat het beschermglaasje er voor dient dat je geen vette vingers in je oculair krijgt. Er kan natuurlijk wat stof tijdens het verwisselen in het oculair geraken, doch dat zal zeer beperkt zijn als je maar geen hoekzoeker monteert op het winderige strand.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoekzoeker DR-5

Berichtdoor robblanken » ma dec 31 2012 5:16 pm

emdeklerk schreef:Het is niet meer dan normaal dat de hoekzoeker c.q. adapter in de plaats komt van het oculairglaasje. Gewoon een kwestie van voorzichtig monteren.

Ik ben het wel met je eens dat Nikon wat meer uniformiteit had kunnen nastreven waar het gaat om monteren van zoeker-accessoires. Ringetje zus, adaptertje zo...
Nikon als maker van camerasystemen onwaardig.


Het zou makkelijk zijn als de adapterring een beschermglaasje had en je er een rubber oogkapje op kon monteren. Dan hoef je bij al dan niet gebruiken van de hoekzoeker niet telkens de adapterring te vervangen door het oculair. Kan niet al te ingewikkeld zijn voor een hoezoeker van 200 euro. De adaterring zit soms erg vast, Nikon levert er zelfs een sleuteltje bij om de ring bij vastzitten toch te kunnen verwijderen!
robblanken

Forumlid
Berichten: 3


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoekzoeker DR-5

Berichtdoor emdeklerk » ma dec 31 2012 5:32 pm

a.) je wilt geen extra glaasje tussen camera en hoekzoeker (reflecties)
b.) wees blij dat die adapter zo goed vast zit dat je een sleuteltje nodig hebt.

Maar nogmaals: ook naar mijn mening heeft Nikon niet alles heel handig opgelost.
Ik moet om de F2-hoekzoeker op de F90 te gebruiken ook weer eerst een adaptertje ertussen schroeven, na het oculairglas van de F90 te hebben verwijderd.

Doe mij dan maar een F / F2 / F3 / F4 / F5 met die sublieme, fameuze en kristalheldere 6x loepzoeker in combinatie met een B- of D- of E-matglas...
Maar ja, tijden veranderen en ik zal wel een oude z**kerd zijn...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Hoekzoeker DR-5

Berichtdoor Will » za jan 12 2013 8:32 pm

Ze kunnen het wel bij Nikon, want als je een D90 hebt met een DR-6 is het eenvoudig oogstukje er af en de hoekzoeker er op schuiven. Maar ja, sinds begin deze week heb ik ook een D800 en dus niks meer aan de hoekzoeker DR-6. Dan maar door de knietjes.
Will

Forumlid
Berichten: 18


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoekzoeker DR-5

Berichtdoor Mark Verheijen » za jan 12 2013 8:44 pm

Is er hier ook iemand die geen D800 heeft...?
Mark Verheijen



Onderwerp:

Re: Hoekzoeker DR-5

Berichtdoor JanR » zo jan 13 2013 11:55 am

Ja
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoekzoeker DR-5

Berichtdoor Dorus » zo jan 13 2013 12:25 pm

JanR schreef:Ja


+1
Groet, Dorus

D200 met AF-S Nikkor 18-200mm 1:3.5-5.6 G ED
Dorus

Forumlid
Berichten: 107


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoekzoeker DR-5

Berichtdoor John Jansen » zo jan 13 2013 12:30 pm

Ik doe ook veel macro werk,de hoekzoeker is inderdaad lastig te monteren,ik weet natuurlijk niet WAT je veel fotografeert maar ik werk de laatste tijd met de D800e veel in liveview is echt super ook wat betreft scherpstellen.dan maar wat vaker door de knieën.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoekzoeker DR-5

Berichtdoor pjotrgj1943 » wo jan 23 2013 12:51 pm

ik had bij m'n D300 ook de hoekzoeker DR-5 en heb achteraf spijt dat ik die bij inruil van de D300, toen ik de D800 kocht, ook heb ingeruild. De DR-5 en DR-6 zijn m.i. identiek behoudens de occulairaansluiting. Het lijkt me zeker niet onmogelijk de occulairaanlsuiting van de DR-5 te veranderen in die voor de DR-6. Als dat zo is dan kost het niet zoveel als bij de D800 een nieuwe hoekzoeker kopen. Heeft iemand al zoiets gedaan?
pjotrgj1943



Onderwerp:

Hoekzoeker DR-5 en DR-6

Berichtdoor jacques1 » ma feb 04 2013 5:06 pm

Re: Hoekzoeker Nikon dr-5 en 6.
door jacques1 » do okt 25 2012 3:17 pm

Léon Obers schreef:
Helaas heb ik het draadje niet eerder gelezen, maar ik betwijfel ten zeerste of dat plastic DK-22 adaptertje wel past op de DR-5 hoekzoeker? De inschroef doorsnede van die adapter is namelijk een doorsnede zoals vroeger gebruikt werd op een Nikkormat en Nikon FM(2). Dat is niet de doorsnede van het ronde oculair van de tegenwoordige professionele modellen camera's.
Zie het volgende bericht en vervolgreacties waar de verschillen in detail uiteen worden gezet: viewtopic.php?p=274511#p274511

Of het moet zijn dat een DR-5 hoekzoeker is afgestemd op de kleinere inschroefmaat van oude analoge camera´s en er direct een DK-1 verloopringetje wordt bijgeleverd, om de kleinere ronde inschroefmaat op het grotere ronde camera oculair te krijgen. Vraag me af of Nikon zover terug gaat met een compatibiliteit van accessoires als een hoekzoeker.



Leon, ik heb dit setje besteld bij calumet, welke eerst bij Nikon navraag deed en mij hierna terugbelde.
De winkelier vertelde mij dat als het niet past, ik deze set gewoon niet hoefde af te nemen.
Ik ga ervan uit dat dit een nette overeenkomst is.
Zogauw ik meer weet vertel ik het hier.
Mvg, Jacques


Vandaag de hoekzoeker dr-5 met de dk-22 opgehaald. En inderdaad Leon , voor de Nikon d300 moet je eerst het dk-1verloopringetje eraf halen van de hoekzoeker voordat je het dk-22 adaptertje erop kan schroeven, daarna plaats je het geheel op de camera.
Zonder de dk-22 maar met het dk-1 ringetje past deze op mijn d800 .
Ik blij, mijn vrouw blij, dus totaal 1 hoekzoeker nodig voor beide camera's.

jacques1
 
Berichten: 47
Geregistreerd: wo mei 12 2010 4:02 pm
Woonplaats: Vlaardingen
Mijn foto's bewerken toegestaan: Ja
Omhoog
Gebruikersavatar
jacques1

Forumlid
Berichten: 73


Locatie: Vlaardingen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoekzoeker DR-5

Berichtdoor Gobert » ma feb 04 2013 5:10 pm

emdeklerk schreef:a.) je wilt geen extra glaasje tussen camera en hoekzoeker (reflecties)
b.) wees blij dat die adapter zo goed vast zit dat je een sleuteltje nodig hebt.

Maar nogmaals: ook naar mijn mening heeft Nikon niet alles heel handig opgelost.
Ik moet om de F2-hoekzoeker op de F90 te gebruiken ook weer eerst een adaptertje ertussen schroeven, na het oculairglas van de F90 te hebben verwijderd.

Doe mij dan maar een F / F2 / F3 / F4 / F5 met die sublieme, fameuze en kristalheldere 6x loepzoeker in combinatie met een B- of D- of E-matglas...
Maar ja, tijden veranderen en ik zal wel een oude z**kerd zijn...

Neu, valt wel mee. Ben het met je eens.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Gebruikersavatar
Gobert

Clublid
Berichten: 1619


Locatie: Omgeving Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoekzoeker DR-5

Berichtdoor fotopatrique » za feb 09 2013 3:27 pm

Net een DR-5 binnengekregen. Enthousiast aan de slag gegaan en geprobeerd het adapterringetje te monteren. Maar dan moet je eerst een ringetje demonteren van de camera. Heb een D700. Ik krijg dat echter met geen mogelijkheid los! Een halve slag en verder houdt het op. Wie o wie kan me helpen? Ik ga er vooralsnog van uit dat ik geen "waterpomptang" nodig heb!!
fotopatrique



Onderwerp:

Re: Hoekzoeker DR-5

Berichtdoor dotcat » di feb 12 2013 3:58 pm

Eerst je oculair dichtzetten met het schuifje, hierdoor zet je de vergrendeling van het ringetje los.
zie topic http://dev.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=20&t=39064
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten