D800(E) en D810 tips en trucs

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor JaapV » di nov 25 2014 12:53 am

De belangrijkste reden waarom ik vijf jaar geleden met Nikon DSLRs ben verder gegaan was de uitstekende op de eigen NEFs toegespitste software. Een soort twee-eenheid.
Zijn we dan mooi klaar mee. Ok, CNX2 werkt nog met mijn D800, maar het voelt niet meer prettig aan. En over NX-D ben ik al helemaal niet te spreken.
"I'm getting too old for this shit". :crazy:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor Marten » wo nov 26 2014 6:03 pm

Hoe staat het met het inhijsen van D810 bestanden in Lightroom?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor a90 » wo nov 26 2014 7:50 pm

Gaat prima, je bent alleen alle settings van de camera kwijt en hebt een kale RAW foto.

Werkt verder wel prettig, sinds de korte tijd dat ik Lightroom gebruik (een klein maandje nu) ben ik er wel enthousiast over alleen de beelden heb ik nog niet zoals ik ze hebben wil. Het zal een kwestie van wennen zijn verwacht ik, Adobe maakt natuurlijk geen slecht spul.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor JaapV » wo nov 26 2014 10:41 pm

Zomaar even ter vergelijking en als checklist: welke onderdelen heb je standaard aangevinkt staan bij het importeren van nefjes?
En met welke instellingen?

Ik heb nog niet het lef gehad om meer aan te vinken dan
a) Lenscorrecties, en dan "profiel inschakelen" en "kleurafwijking verwijderen" en
b) Camerakalibratie, met daarin als profiel "Camera Standard", omdat ik dat gemiddeld toch vaker toepas dan "Camera Neutral" of "Camera Portrait".
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor CaptainHook » wo nov 26 2014 10:50 pm

Ik gebruikte en gebruik nog steeds ViewNX2 als RAW converter voor m'n NEF files.

Dat deed ik al met de D100, de D200, de D700 en nu al weer twee jaar met de D800E. Bevalt eigenlijk prima.

Heb de RAW converters van Adobe (LR en PS) wel eens geprobeerd en ook met RawTherapee wat geëxperimenteerd. Maar die vind ik allemaal veels te 'lastig' werken. Te veel gedoe.

En ik ben zelf zeer content, nog steeds, met wat voor een resultaten dat gratis ViewNX2 levert! :thumbup:
ViewNX2 is bij mij de bestandsviewer en het startpunt voor verdere nabewerkingen, zoals met PTGui of PS CS6.

Waarom moeilijk doen, als het makkelijk(er) kan? :think:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor JaapV » wo nov 26 2014 11:28 pm

Dat kan ik me goed voorstellen als je al een flink aantal jaren met Photoshop gewerkt hebt.

Voor mij ligt dat anders. Ik ben op "redelijk gevorderde" leeftijd met digitaal begonnen en ik ben pas vijf jaar bezig met NEF, via View- en Capture NX2. Tegen die achtergrond blijkt PS op dit moment voor mij een ondoorgrondelijk ding te zijn. Wel ben ik het met je eens dat ViewNX2 prima is als RAW converter, maar compleet onvoldoende voor de bewerkingen die dan nog nodig zijn voor tenminste 25% van de foto's die ik wil bewaren.

Dus tegen de achtergrond van de onzekere toekomst van CaptureNX2 (en de vermoedelijk geleidelijk afnemende leercapaciteit van mijn brein...) was een snelle en complete overstap nodig, met een niet al te steile leercurve. Ik denk dat Lightroom daarin voorziet. En zolang ik voor de wat subtielere en lokale kleuraanpassingen nog kan terugvallen op CNX2, zoveel te beter.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor ArendV » wo dec 03 2014 11:05 am

Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor Marten » wo dec 03 2014 11:35 am

Mooi om te zien dat er altijd weer mensen zijn die zich niet voor één gat laten vangen en een oplossing bedenken.
Let wel: dit tooltje is (nu alleen nog) voor de eén na laatste versie van CNX2, nl. 2.4.6
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor CaptainHook » wo dec 03 2014 11:46 am

zie ook hier: viewtopic.php?f=17&t=58604
Zowel D750 als D810. :)
CaptainHook



Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor Marten » di dec 16 2014 9:24 am

Bericht van Nikon over het omkatten van een D800........

https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/63158
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor Flandria » di dec 16 2014 11:22 am

Tja, heel toepasselijk voor dit draadje (tips en trucs) volgende stap is een D800 inhoud in een D810 behuizing?
Hou je nog wat extra centen over bij een verkoop...
Leuk zo'n universele behuizing, niet?
Flandria



Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor Marten » di dec 16 2014 12:38 pm

De behuizing van de D810 verschilt behoorlijk met die van de D800(E). Het zal dus niet zo makkelijk zijn daar hetzelfde geintje mee uit te halen.
Maar sommige mensen zijn héél inventief als het om "geld verdienen" gaat.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor Marten » ma jan 12 2015 12:38 pm

Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor JaapV » ma jan 12 2015 4:18 pm

Omdat ik die niet bezit, heb ik het gedeelte over de D810 niet bekeken.
Het deel D800(E) kende ik al minstens een jaar, denk ik. Er staan zeker vele waardevolle tips in. Maar is het sindsdien nog ergens aangepast, zover jij weet?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800(E) en D810 tips en trucs

Berichtdoor Marten » ma jan 12 2015 4:49 pm

Beide delen waren voor mij nieuw. Het lijkt mij onaannemelijk dat het D800(E) nog is aangepast.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten