Spot op de sensor?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Spot op de sensor?

Berichtdoor Gert Wagelaar » zo sep 16 2007 11:41 pm

Zins enkele weken een rare transparante spot op de foto's, in het midden bovenaan de foto, is dit een stofje op de sensor of meerdere defecte pixels. Wie het weet mag het zeggen, ook graag de oplossing.

[left]http://farm2.static.flickr.com/1360/1392940403_4d673658f6.jpg[/left]

[left]http://farm2.static.flickr.com/1251/1392941423_8b99e9aa42.jpg[/left]
Gert Wagelaar



Onderwerp:

Berichtdoor a90 » zo sep 16 2007 11:47 pm

Het ziet eruit als een stofje. Blaasbalgje erdoor en klaar ben je (meestal dan)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor remoss » zo sep 16 2007 11:54 pm

Lijkt mij ook een stofje
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Gert Wagelaar » ma sep 17 2007 12:04 am

Heren, het is de spot, het transparante rondje, bovenaan, iets van het midden, niet een punt bij de gordijnrail, dat is een schroef van de gordijnrail....
Gert Wagelaar



Onderwerp:

Berichtdoor Chi-Kit » ma sep 17 2007 12:13 am

Stofje is dat. Had ik net ook geconstateert bij mijn D40x. Spiegel omhoog, even blaasbalgen (je zag duidelijk een stofje) en weg is stofje. Nu weer vlekvrije foto's.

Gert, Uiteraard zit dat stofje bij jou als je tegen de sensor aankijkt ongeveer ter midden onderaan.
Chi-Kit



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » ma sep 17 2007 12:16 am

Stof op de sensor.
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor Diddlbiker » ma sep 17 2007 1:55 am

Stof. Blaasbalg, als dat niet helpt, Copperhill (sommigen zeggen Duct-tape maar daar geloof ik niet zo in)
Diddlbiker



Onderwerp:

Berichtdoor Aart » ma sep 17 2007 7:59 am

Je kan het verwijderen met visble dust.
http://www.visibledust.com/

Je heb een dry versie en een versie met swaps.
De laaste gebruik ik niet. Ik gebruik de dry versie.
Alleen je moet uit kijken met de sensor(lees ik van anderen, sensor schijnt gevoelig tezijn)

Je kan het bij konijnenberg op internet bestellen. Makkelijk en na een aantal keer heb je het er al uit.


groetjes,

aart
Aart

Forumlid
Berichten: 454


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma sep 17 2007 8:16 am

Van Nikon support:

Professionele digitale camera's van Nikon zijn ontworpen om te worden gebruikt met verwisselbare objectieven. Hierdoor kan in de loop der tijd stof of ander los materiaal van buitenaf in de camera terechtkomen wanneer u objectieven verwijdert of verwisselt. Eenmaal in de camera kan dit stof blijven plakken aan het laagdoorlaatfilter en zo zichtbaar worden in foto's die onder bepaalde omstandigheden zijn genomen. Nikon raadt fotografen daarom aan de normale voorzorgsmaatregelen te nemen, zoals geen objectieven verwisselen in een stoffige omgeving, de objectiefaansluiting op de camera omlaag houden tijdens het verwisselen van objectieven en de cameradop te plaatsen wanneer u een tijdje geen objectieven gebruikt. Verwijder ook regelmatig los stof in de objectiefopening van de camera met een blaasbalgje en laat de camera regelmatig reinigen en controleren door Nikon Service.
Het is echter onvermijdelijk dat op sommige foto's stof zichtbaar is. Met het oog hierop heeft Nikon een nieuwe technologie ontwikkeld in Nikon Capture 4, 'Image Dust Off' (Stofverwijdering) genaamd, die een oplossing voor dit probleem vormt.


Kijk zelf even verder bij Nikon hoe je dat dan doet, en dan wordt dat plekje op het plafond weer bijgewerkt.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » ma sep 17 2007 11:46 pm

Mijn advies is een giotto gebruiken en als het stofje er dan nog zit gewoon negeren en in PS wegwerken.
Zo heb je een stofje en zo is hij weer weg.
Sorry dat ik het zeg maar al die dure schoonmaakmiddelen worden bij bosjes gekocht en het helpt geen Fli**er.
Ja het stofje waar het om ging is weg maar een paar dagen later zit er weer 1
Ik heb nog nooit een sensor laten reinigen en niemand zal ooit een vlekje bij mij vinden.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Peet » za sep 29 2007 10:21 pm

Olle_griese, wat bedoel je met een "giotto",heb zelf wat stofjes opgelopen tijdens mijn vakantie op kreta,en kan wel iets gebruiken wat werkt om ze weg te krijgen.
D-camera, met glas op diversen F. 's

Iedereen heeft een horloge,ik heb de tijd.
Gebruikersavatar
Peet

Forumlid
Berichten: 119


Locatie: Landgraaf

Onderwerp:

Berichtdoor lennardp » za sep 29 2007 10:29 pm

Hans Braakhuis schreef:Van Nikon support:

en de cameradop te plaatsen wanneer u een tijdje geen objectieven gebruikt.



wanneer gebruik je je camera nou niet? zouden ze bij nikon toch moeten weten!! ;)
lennardp



Onderwerp:

Berichtdoor iJoost » za sep 29 2007 11:25 pm

Peet schreef:Olle_griese, wat bedoel je met een "giotto",heb zelf wat stofjes opgelopen tijdens mijn vakantie op kreta,en kan wel iets gebruiken wat werkt om ze weg te krijgen.


Zo een:

http://images.google.nl/images?q=giotto%20air%20rocket
Laatst gewijzigd door iJoost op za sep 29 2007 11:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
iJoost



Onderwerp:

Berichtdoor a90 » za sep 29 2007 11:27 pm

Dit bedoelt Olle met een Giotto

Een blaasbalgje

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Slewey » za sep 29 2007 11:32 pm

Is er verschil tussen zo een blaasbalgje of een met zo'n "kwastje", zoals deze;
Afbeelding
Je blaast met beide toch gewoon lucht naar de sensor om het stofje/vuiltje weg te blazen?
Of kan zo'n kwastje kwaad op de sensor? Ik weet niet hoe gevoelig die bijvoorbeeld is? :oops:
Slewey




Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jan en Yuul en 40 gasten