Autofocus volgt onderwerp niet

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Autofocus volgt onderwerp niet

Berichtdoor rob ijsselstein » ma mei 26 2014 9:52 am

Hallo,

Heb net mijn tweede D800. Alles ingesteld naar eigen smaak. Nu probeer ik de dynamische scherpstelling, maar de focusautomaat volgt het onderwerp niet, zoals ik dat vroeger wel zag. Ik heb mijn belichtingsauatomaat op sluitertijdvoorkeuze, de scherpstelling op AF-C, en bij voorbeeld 9 scherpstelpunten of meer. Mijn AF-Lock on staat op normaal (tijd om op onderwerp gefocust te blijven. Als ik lock op een onderwerp, en het onderwerp beweegt langzaam, of als ik mijn camera langzaam beweeg, volgt het scherpstelpunt niet het onderwerp. Op de 3D-stand werkt het wel. Als ik focus op een onderwerp en dan de camera wegbeweeg, blijft de camera het focuspunt op mijn onderwerp kiezen. Heeft iemand een idee waarom het niet werkt in de 9, 21 en 51 beeldpuntstanden?

Rob
rob ijsselstein

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Autofocus volgt onderwerp niet

Berichtdoor lock » ma mei 26 2014 10:57 pm

Je bedoelt dat je niet meer ziet dat het ingestelde scherpstelpunt 'verandert' in de dynamic modes ?


Lock
lock

Forumlid
Berichten: 827


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Autofocus volgt onderwerp niet

Berichtdoor rob ijsselstein » wo mei 28 2014 11:02 am

Ja. In de 3d dynamische scherpstelling (focus) zie ik, dat als het onderwerp in het beeld verschuift, andere scherpstelpunten actief worden. Dat herinner ik me ook van een jaar geleden met de 9, 21, en 51 punt-instelling; als ik de ontspanknop half indruk, stelt de camera scherp op wat er zich bevindt in mijn geselecteerde scherpstelpunt; als het onderwerp beweegt, moeten andere punten dat overnemen om de focus vast te houden. Focus volgt onderwerp. Zo lang de ontspanknop half ingedrukt blijft. Nu zie ik dat niet gebeuren. Twee mogelijkheden zie ik: óf ik heb mijn instellingen niet goed, óf mijn software is niet goed (update van de software met de nieuwe A1.10 en B1.10 heeft hieraan niets veranderd).
Is er iemand die ervaring heeft met het laten volgen van onderwerpen (sport bij voorbeeld) via het dynamische scherpstelsysteem?
rob ijsselstein

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Autofocus volgt onderwerp niet

Berichtdoor CaptainHook » wo mei 28 2014 11:13 am

Als je twee D800's hebt, kun je natuurlijk ook de instellingen van de ene downloaden en weer laden in de andere, dan weet je zeker dat ze gelijk zijn. :idea:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Autofocus volgt onderwerp niet

Berichtdoor rob ijsselstein » wo mei 28 2014 11:18 am

Tsja. Mijn oude D800 is gestolen. Ik heb nu dus een gloednieuwe.
rob ijsselstein

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Autofocus volgt onderwerp niet

Berichtdoor MauritsD » wo mei 28 2014 11:48 am

Dat volgen zie je in de zoeker volgens mij alleen in 3D mode en niet in 9, 21 en 51 punts.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Autofocus volgt onderwerp niet

Berichtdoor rob ijsselstein » wo mei 28 2014 11:52 am

Is mogelijk. Hoe dan ook, na een seconde stelt de camera scherp op datgene wat er in het oorspronkelijke scherpstelpunt te zien is. De focusautomaat volgt dus het onderwerp niet.
rob ijsselstein

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Autofocus volgt onderwerp niet

Berichtdoor JDPix » wo mei 28 2014 3:18 pm

MauritsD schreef:Dat volgen zie je in de zoeker volgens mij alleen in 3D mode en niet in 9, 21 en 51 punts.


Bij mijn D600 is dat inderdaad ook zo.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 702


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofocus volgt onderwerp niet

Berichtdoor rob ijsselstein » wo mei 28 2014 3:26 pm

OK. Dus in die situaties moet ik het onderwerp wel degelijk zelf in het scherpstelpunt houden. Dat is ook ongeveer wat Nikon zelf zegt. Dan neem ik aan dat er wel continu scherpgesteld wordt, dus als het onderwerp naar mij toe beweegt dat hij dat wel bijhoudt. Andere conclusie is dus dat de 3D instelling wezenlijk anders werkt.
Dank voor alle reacties! Ik ga het weer eens echt uitproberen.
rob ijsselstein

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Autofocus volgt onderwerp niet

Berichtdoor ReneG » wo mei 28 2014 3:39 pm

Correct. Samenvattend:

- Alleen bij 3D 'volgen' de scherpstelpunten het onderwerp (mits ze het herkennen).
- In de andere meerpunts-modi mag de camera uitwijken naar een omliggend scherpstelpunt (en doet dat ook), maar dat zie je niet terug in de zoeker. Mogelijk wel in de nabewerking mits een scherpstelpunt wordt weergegeven, maar daar let ik niet op (foto is dan al gemaakt).
- En inderdaad, bij AF-C de camera doorlopend blijven scherpstellen op het gekozen scherpstelpunt. Welk punt dat is hangt af van de bovenstaande instellingen. Let wel op, mogelijk is er een korte pauze voor het scherpstellen hervat indien AF Lock-on is ingesteld. Bij snel bewegende onderwerpen zet ik dat dan ook meestal uit.
- Nog een andere opmerking: De AF is wat langzamer in de 3D modus. De camera moet dan wat meer rekenen. Maar dat valt op zich wel mee.
Laatst gewijzigd door Cyrus op wo mei 28 2014 3:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten