D 200 niet meer bruikbaar,verouderd?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

D 200 niet meer bruikbaar,verouderd?

Berichtdoor L.Cavalier » za nov 08 2014 5:06 pm

Omdat ik regelmatig lees dat de D200 totaal verouderd is ,voorbijgestreefd is enz.
Heb ik eens dezelfde foto's genomen met een D3200,en D200, op beide body's de Micro Nikkor 105/2.8 VR gebruikt op f8.
Beide foto's op dezelfde manier in LR wat aangescherpt en sterk uitgesneden.
Gezien het grote verschil in megapixels zou er theoretisch een duidelijk zichtbaar verschil moeten zijn dacht ik.
Op het Eizo scherm was na het naast elkaar zetten van beide bestanden door mij en mijn zoon niet te zien met welk toestel de foto gemaakt was :o .

Er zou toch een duidelijk zichtbaar verschil moeten zijn, of is dit enkel op een afgedrukte foto op groot formaat te zien?
Als ik zie op Photozone.dat het oplossend vermogen van de Nikkor AFS 17/55 2.8 op 24mm f5.6 op de D200 2160 is en op een D7000 2764 is wat een verschil van 604 lijnen MEER is.
Ik veronderstel dat de sensor van de D3200 dezelfde is als van de D7000.
Mogelijk heb ik geen goed onderwerp gebruikt namelijk een kartonnen verpakking met teksten wat afbeeldingen

Voorlopig zal ik de D200 nog niet op rust zetten, de bouw en het gebruiksconfort ten opzichte van de D3200 /D7000 blijven doorslaggevend.
Mogelijk komt er ooit een D400....
Mvg.
Gebruikersavatar
L.Cavalier

Forumlid
Berichten: 161


Locatie: Kapellen

Onderwerp:

Re: D 200 niet meer bruikbaar,verouderd?

Berichtdoor Marten » za nov 08 2014 5:15 pm

De D200 is natuurlijk nog steeds prima bruikbaar.
Het was mijn eerste digitale camera. Oerdegelijk. Het verschil in megapixels is, als je geen al te grote uitsneden of vergrotingen maakt, nauwelijks van belang.
Alleen de ISO/ruis prestaties blijven achter bij die van de tegenwoordige sensoren. Maar daar heb je op lage ISO's natuurlijk helemaal geen last van.
Het dynamisch bereik is ook minder dan "tegenwoordig". Onder normale omstandigheden is dat allemaal geen probleem.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D 200 niet meer bruikbaar,verouderd?

Berichtdoor Ludo » za nov 08 2014 6:01 pm

Een jaar of twee geleden ben ik weer begonnen met fotograferen met een spiegelreflexcamera, en heb een D3100 aangeschaft.
Toen ik een half jaartje later eens mocht spelen met de D200 van een bevriend fotograaf, was ik om en ben op zoek
gegaan naar een D200 met weinig clicks, en.......... die heb ik gevonden !
Vanaf dat moment is de D3100 geen dag meer uit de kast geweest, en heb ik er op mijn beurt een vriend blij mee gemaakt,
die zich het fotograferen eigen wilde maken.
Tuurlijk ben ik, qua sensor, een stap terug in de tijd gegaan, maar ik heb geen dag spijt gehad van mijn keuze: de D200 heeft
mijns inziens 'karakter'....
Ding is gebouwd als een tank, en de tegenvallende ISO/ruis prestaties neem ik graag voor lief.
Met vriendelijke groet,
Ludo


Fotografeert met Nikon digitaal en -analoog > Flickr
Gebruikersavatar
Ludo

Socialmedia
Berichten: 1212


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D 200 niet meer bruikbaar,verouderd?

Berichtdoor JurjenF » za nov 08 2014 6:25 pm

De D200 is en blijft een goede camera. Ik heb deze verkocht omdat de directe vervanger (D7100) gewoon een heel ander bedien concept heeft. Dat werkt bij mij in ieder geval niet. En ja, de iso prestaties lopen echt (ver) achter de nieuwe(re) generatie camera's. Deze discussie is al veelvuldig en eindeloos gehouden/herhaald : het is en bijft jammer dat Nikon geen directe vervanger heeft gemaakt van de D200/300 serie. Die zou je direct naast de prof modellen kunnen gebruiken zonder weer te wennen aan de andere setting van de knoppen etc..
En k mis nog steeds de af knop naast de ael knop....(werkt toch anders als de dedicated knop rechts onder).
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D 200 niet meer bruikbaar,verouderd?

Berichtdoor Patrick » za nov 08 2014 7:21 pm

Je kan wel verschillen in kleuren zien neem ik aan. De D200 heeft een CCD en de D3200 een CMOS sensor. Die reageren toch anders...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D 200 niet meer bruikbaar,verouderd?

Berichtdoor JanJacob » za nov 08 2014 7:51 pm

Dat klopt Patrick. Al hebben ze wat minder dynamisch bereik, zijn die CCD's vaak wel wat scherper tekenend. Mij bevalt de kleurweergave van de 6mp sensoren uit die tijd (bijvoorbeeld uit de D40) nog steeds.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D 200 niet meer bruikbaar,verouderd?

Berichtdoor Tzigane » za nov 08 2014 10:56 pm

Ik zou niet meer durven te fotograferen met zo'n "oud-barrel".
Niet dat ik nu de modernste camera heb, ik gebruik een eveneens reeds voorbij gestreefde D700, maar op het moment dat je op meer dan ISO 400 gaat werken of onder lastige lichtomstandigheden gaat werken komen de tekortkomingen van de D200 wel heel snel naar voren. Tuurlijk, goed belicht/scherpgesteld bij basis-ISO ga je het verschil niet zien natuurlijk. Dat is ook niet waar de vooruitgang zit.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D 200 niet meer bruikbaar,verouderd?

Berichtdoor Ed Post » zo nov 09 2014 12:30 am

Ik pak hem toch ook nog wel eens hoor.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D 200 niet meer bruikbaar,verouderd?

Berichtdoor a vgastel » zo nov 09 2014 9:20 am

Als je de iso niet nodig hebt bij dit toestel dan is het een fijne camera ,zeer zeker als ik zie wat twan met de d200 heeft vastgelegd.

Dat klopt helemaal.
Tzigane
Tuurlijk, goed belicht/scherpgesteld bij basis-ISO ga je het verschil niet zien natuurlijk
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D 200 niet meer bruikbaar,verouderd?

Berichtdoor CaptainHook » zo nov 09 2014 9:30 am

Ben ooit begonnen met de D100, daarna een aantal jaren de D200, vervolgens de D700 en nu dan de D800E.

D200 niet meer bruikbaar? Tja, ik heb nog steeds prima beeldmateriaal, gemaakt met de D200 (en D100). Maar ik zie wel degelijk de kwaliteitsverschillen! In casu resolutie en vooral dynamisch bereik. M.a.w. gelet op het feit wat er NU aan beeldvastleggend materiaal beschikbaar is, is de D200 niet onbruikbaar, maar wel verouderd. :think:

En dat heeft niks te maken met hoge of lage ISO gevoeligheden. Ook bij de standaard waardes als b.v. ISO 200 zie je heel duidelijk de verschillen.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: D 200 niet meer bruikbaar,verouderd?

Berichtdoor gebu » vr okt 06 2017 3:07 pm

Ik heb jaren geleden ook een D200 gehad en nu een D800, die is uiteraard wat beter, maar de D200 foto's zien nog steeds wat mij betreft prima uit.
gebu

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D 200 niet meer bruikbaar,verouderd?

Berichtdoor becas » vr okt 06 2017 4:33 pm

Dit draadje was 3 jaar oud!
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten