Onderbelichting

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Onderbelichting

Berichtdoor Marten » za mei 13 2006 3:49 pm

Ik merk dat ik met mijn D200 vaak vrij donkere beelden krijg als ik de belichting op de automaat heb staan (P) en de witbalans eveneens op Auto. Het betreft meestal opnamen met schaduwpartijen. Zonpartijen zijn meestal goed belicht. Ik sla op in NEF

Ik las elders op dit forum dat dit vaker voorkomt, sterker, dat het een bewuste keuze is van Nikon om goed doortekende partijen te krijgen. Beter overbelicht dan onderbelicht, zou de gedachte zijn.
Waarop ik dan denk: Beter goed belicht....

Ik kan dat in de nabewerking natuurlijk oplossen met het vergroten van de helderheid, maar zou toch de opnamen graag iets lichter hebben.
Moet ik dan bv. een halve stop overbelichten? En wat zijn daar de nadelen dan weer van?
Of zijn er andere oplossingen?
groeten,
Marten
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor luc » za mei 13 2006 5:14 pm

Bij de D70(s) lossen we dit deels op door een custom curve in de camera te laden in geval van JPG. je zou kunnen proberen om dezelfde curve op je D200 NEF files los te laten en te kijken wat het effect hier van is op je afbeeldingen. Als je gewoon het geheel 1 stop verhoogt ga je de hoge lichten overbelichten waardoor weer detail verloren kan gaan. ik denk niet dat dat de bedoeling is. Ook kan het voorkomen dat je beeldscherm gewoon niet helemaal goed staat ingesteld en vaak blijkt dan dat afdrukken er wel gewoon netjes belicht uitkomen..

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Mark D » za mei 13 2006 9:43 pm

Zijn die curve's ook bij een D50 te laden?
Mark D



Onderwerp:

Berichtdoor ML » zo mei 14 2006 11:32 am

Ik heb ook gemerkt dat het beeldscharmpje van mijn D200 de foto's veel lichter weergaf dan wanneer ik ze op de PC bekijk. Het beeldscharm contrast naar de laagste stand zetten heeft iets geholpen. Wat nog beter is om gewoon de curves te beoordelen. De D200 laat dan de (witte) helderheidscurve zien en de losse curves voor de drie kleurkanalen. Hierop kan je goed zien of de belichting goed is. Verder ben ik het wel eens met de opvatting om beter te 'onderbelichten' dan gegevens kwijt te raken met overbelichte delen. Eenmaal geklipte hoge lichten krijg je nooit meer terug. Als je in NEF werkt kun je achteraf nog heel wat bijstellen en dat is alleen maar prettig. Succes
ML



Onderwerp:

Berichtdoor roel » zo mei 14 2006 12:10 pm

Voor een redelijke beeldscherminstelling kan het handig zijn om een digitale foto groter te laten afdrukken en die naast je monitor te plakken. Vervolgens bij goed licht dezelfde foto op de monitor zetten en de instellingen van je monitor (niet van de foto...) aanpassen, zodat ze er gelijk uitzien. Dit wat belichting èn kleurweergave betreft. Dit is geen perfecte calibratie, maar wel een relatief makkelijke en goedkope.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Jos » zo mei 14 2006 7:38 pm

Het is mij ook wel opgevallen dat de ene raw convertor de plaatjes lichter op het scherm zet dan andere. Photoshop heeft een 'donkere'convertor, Nikons capture is een 'lichtere'
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten