D800 met sensorbeschadiging

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

D800 met sensorbeschadiging

Berichtdoor ben seelt » ma dec 29 2014 10:57 pm

Vandaag heb ik het gedaan: er zat een speck op mijn sensor die moest eraf, want ik moet eerdaags op reis.
Ik schiet uit (vraag niet hoe) en er zit een flinke kras op sensor en ik werd een beetje gek. Beverwijk plaatst er voor ± de halve camerawaarde wel een nieuwe in, maar.... kan het ook anders? Een beetje voordeliger dus. Heeft iemand daar een idee over. Dat zou niet verkeerd zijn.
Zie hopelijk wat hier. Groet allen.
Ben.
ben seelt

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800 met sensorbeschadiging

Berichtdoor Patrick » ma dec 29 2014 11:24 pm

Wat heb je gebruikt?

Wat zie je nu oude foto's?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 met sensorbeschadiging

Berichtdoor ATOR » ma dec 29 2014 11:34 pm

Auw!!! :frown:

Je kunt hier het filter wat voor je sensor zit laten vervangen, dat is namelijk het enige wat beschadigd is. Met een prijskaartje van $650 nog niet goedkoop maar wel een stuk vriendelijker dan €1600.

Ik heb persoonlijk geen ervaring met dit bedrijf maar ze zijn al een tijd actief, vooral in de infrarood conversie scene.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 met sensorbeschadiging

Berichtdoor a90 » di dec 30 2014 8:58 am

Weet je zeker dat het een kras is ? Ik heb wel eens een veeg gehad in de vorm van een kras.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800 met sensorbeschadiging

Berichtdoor Léon Obers » di dec 30 2014 9:21 am

"Ik schiet uit (vraag niet hoe) en er zit een flinke kras op sensor...."

Waarmee schiet je uit? Heb je een schroevendraaier of zo gebruikt om je sensor schoon te maken?
Als het een standaard "swab" is of ander vergelijkbaar accessoire om sensors schoon te maken, kan ik me namelijk niet voorstellen dat je daarmee een flinke kras zou kunnen trekken. Zo zacht is het glaasje van een sensor nu ook weer niet.

Een streep trekken omdat je met een nat schoonmaakmiddel te vaak over de sensor trekt, wat lelijk als veeg opdroogt wat @a90 oppert, lijkt me eerder aan de hand. Je kunt dat controleren door nogmaals de sensor nat schoon te maken, maar in dwarsrichting van de veeg.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D800 met sensorbeschadiging

Berichtdoor Marten » di dec 30 2014 9:56 am

Als het een veeg is, laat hem dan dit keer schoonmaken (..)
Chipclean of Beverwijk.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800 met sensorbeschadiging

Berichtdoor Vincent » di dec 30 2014 10:02 am

Of gewoon meer oefenen. Sensor schoonmaken is wat mij betreft een basistechniek die iedereen die op locatie/vakantie lenzen wisselt zou moeten beheersen.

Een ongelukje bij lenzen wisselen op vakantie kan zo gebeurd zijn en ergens midden in een regenwoud, op een tropisch eiland, bovenop een berg, desnoods in een all inclusive hotel in Turkijke of op safari is ook geen beverwijk of chipclean in de buurt... Het is allemaal geen rocketscience hoor...
Laatst gewijzigd door Cyrus op di dec 30 2014 11:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 met sensorbeschadiging

Berichtdoor philippe » di dec 30 2014 10:08 am

Wellicht te laat, maar deze: http://www.pentaxforums.com/accessoryre ... -ick1.html schiet niet uit (is me nog nooit overkomen).
Maar probeer het eens, want is het maar een veeg zoals a90 zegt, heb je nog een kans…


PS: sorry admin, het is inderdaad een link naar een 'andere' website, en dat hebben jullie niet graag, maar ik zag geen andere mogelijkheid. :( Overigens is het een soortgenoot… :)
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 met sensorbeschadiging

Berichtdoor Cookie1397 » di dec 30 2014 10:31 am

philippe schreef:PS: sorry admin, het is inderdaad een link naar een 'andere' website, en dat hebben jullie niet graag


Waaraan heb je deze uitspraak ontleed ? :frown:
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D800 met sensorbeschadiging

Berichtdoor jfbat » di dec 30 2014 12:24 pm

djunclesam schreef:Of gewoon meer oefenen. Sensor schoonmaken is wat mij betreft een basistechniek die iedereen die op locatie/vakantie lenzen wisselt zou moeten beheersen.

Een ongelukje bij lenzen wisselen op vakantie kan zo gebeurd zijn en ergens midden in een regenwoud, op een tropisch eiland, bovenop een berg, desnoods in een all inclusive hotel in Turkijke of op safari is ook geen beverwijk of chipclean in de buurt... Het is allemaal geen rocketscience hoor...

Tsja, en bij het schoonmaken is een ongelukje ook zo gebeurd. Nee, dit soort dingen, daar vertrouw ik mezelf niet goed genoeg in, zeker niet op een "vreemde" locatie. Als dat betekent dat ik een deel van de vakantie met m'n iPhone moet fotograferen, is het maar zo. Shit happens. ;)

Het zou wat anders zijn als ik er mijn brood mee zou verdienen of de reis heel specifiek voor het fotograferen zou zijn geboekt, maar dan zou ik denk ik sowieso een back-up camera regelen.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: D800 met sensorbeschadiging

Berichtdoor Natalia » di dec 30 2014 12:56 pm

Was het een vastzittende speck dan? Want bij een loszittende is de reinigingsstand van de D800 toch genoeg? (blz 395, 396, 397 van de handleiding)
Balen zeg!
Gebruikersavatar
Natalia

Forumlid
Berichten: 59


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D800 met sensorbeschadiging

Berichtdoor Léon Obers » di dec 30 2014 1:23 pm

Misschien maar beter afwachten wat er echt aan de hand is en in hoeverre er beschadiging is.
Van de TS had ik een PB gekregen. Hij stuurt de camera op om na te kijken, en sensor schoon te maken.

Onfortuinlijk had hij de verkeerde instelling gebruikt om een sensor schoon te maken: "Bulb" voor lange tijden.
Tijdens schoonmaken met een dustpicker ging de sluiter dicht en klapte de spiegel naar beneden.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D800 met sensorbeschadiging

Berichtdoor Cyrus » di dec 30 2014 1:45 pm

Uh-oh.... dat is vermoedelijk dan wel meer schade dan een krasje...

Precies waar ik zelf bang voor ben, daarom laat ik de sensor van mijn dSLR altijd in Beverwijk poetsen als stof zich niet met een blaasbalg laat verwijderen.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 met sensorbeschadiging

Berichtdoor Vincent » di dec 30 2014 3:35 pm

Cyrus schreef:Precies waar ik zelf bang voor ben,


EIgenlijk was TS gewoon 'een beetje dom' :wink: . Er is één duidelijke menu optie om de sensor te reinigen en als je het dan op een andere/verkeerde manier doet dan is het eerder een gebruikersfout dan dat het schoonmaken van de sensor gevaarlijk is. Dan is lensen wisselen ook gevaarlijk want als je dat verkeerd doet dan kan de schade ook enorm zijn!

Uiteraard moet iedereen het zelf weten of hij/zij zlef zijn camera schoonmaakt of het liever laat doen, maar op deze manier wordt het weer een beetje de bekende bangmakerij. Spiegel en sensor zijn gewoon eenvoudig en veilig zelf schoon te maken zolang je weet wat je doet (dus eerst inlezen/inkijken). Bij chipclean doen ze het allemaal iets beter en netter maar voor die kwaliteit wordt ook een bijbehorende prijs gevraagd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D800 met sensorbeschadiging

Berichtdoor iJoost » di dec 30 2014 4:07 pm

De sensor schoonmaken is één ding, maar de spiegel? Daar zou ik maar mee oppassen...
Die is in tegenstelling tot de sensor (met die filters er nog overheen) heel erg gemakkelijk te beschadigen. Een super zacht kameelharen kwastje is al genoeg om krassen te veroorzaken ('t is een oppervlakte spiegel, er zit geen glas voor zoals bij een normale spiegel). Ik heb de gevolgen gezien, en ik blijf er lekker vanaf. ;-)

'T is trouwens ook veel minder nodig, want stof op de spiegel zie je niet op de foto's (in tegenstelling tot stof op de sensor, de spiegel zit er namelijk helemaal niet tussen als je een foto neemt). Je ziet het zelfs nauwelijks door de zoeker (je kijkt niet naar de spiegel maar naar het matglas, dus wat op de spiegel zit is onscherp).
iJoost




Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten