Opvolger D300?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Opvolger D300?

Berichtdoor Jill. » vr jan 23 2015 11:26 pm

Ik zit er al een jaar tegen aan te hikken, maar nu moet het er dan toch maar van komen. Een opvolger vinden voor mijn D300. Heb een hele tijd terug al een topic geopend, maar deze is inmiddels zo verouderd dat ik opnieuw de vraag neerzet.
Ik fotografeer vooral veel paarden, snel bewegende dieren op enige afstand dus. Ik heb eigenlijk maar 1 objectief die ik veel gebruik, de Nikkor 70-200 2.8.

De voorkeur gaat uit naar een DX camera vanwege de cropfunctie. Ik zat zelf te kijken naar een D7100, dit is ook de prijsklasse waar ik in zoek. Ik lees op internet een beetje tegenstrijdige berichten, de één beweerd dat het een goede opvolger is, terwijl de ander weer zegt dat de D300 op meerdere punten toch nog superieur is.

Wat denken jullie? Of raden jullie een andere body aan?
Jill.

Forumlid
Berichten: 36



Onderwerp:

Re: Opvolger D300?

Berichtdoor JanJacob » za jan 24 2015 12:31 am

Op zich kun je de D7100 een upgrade van de D300 noemen. Hij heeft een betere sensor en een doorontwikkelde versie van de autofocus van de D300. Waar je echter erg aan zult moeten wennen, is het verschil in bouwkwaliteit. Hoe goed de plastics tegenwoordig ook zijn, ze geven niet het zekere gevoel dat de magnesium body's geven.

De D800 is, als je die bouwkwaliteit heel belangrijk vindt, misschien wel de betere keuze. Hij is dan wel FX, maar wanneer je de beelden DX cropt (dat kan in de camera ingesteld worden) houd je nog altijd 15,3 mp over. Meer dan je D300 heeft.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opvolger D300?

Berichtdoor Cees » za jan 24 2015 9:22 am

Ik vraag me af waarom je die cropfunctie zo belangrijk vindt. Het geeft alleen de beeld uitsnede van een 'langer' objectief, dat kun je ook bereiken door zelf achteraf te croppen, waarbij je dan nog de mogelijkheid hebt om zelf je uitsnede te bepalen.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opvolger D300?

Berichtdoor Patrick » za jan 24 2015 10:14 am

Waarom zou je iemand een FX camera aanpraten als die persoon zelf al aangeeft dat daar de voorkeur naar uitgaat. :think:

De D7100 is de meest logische keus.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opvolger D300?

Berichtdoor Cees » za jan 24 2015 10:17 am

Ik praat niemand een Fx aan, heb alleen een vraag gesteld.....
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opvolger D300?

Berichtdoor Ingmar » za jan 24 2015 10:24 am

Het voordeel bij het in-camera croppen is dan wel dat de af-punten een groter deel van het beeld bestrijken, maar goed kan me ook voorstellen dat er andere argumenten meespelen zoals hierboven zijn aangegeven. Hier een link met de belangrijkste verschillen.
http://snapsort.com/compare/Nikon-D7100-vs-Nikon_D300
Grts,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opvolger D300?

Berichtdoor Peter » za jan 24 2015 11:08 am

Het verschil in bouwkwaliteit vind ik persoonlijk dramatisch. Maar goed, plastic is tegenwoordig blijkbaar helemaal in.
Het is maar net waar je de body voor gaat gebruiken. Ben je veel buiten , door weer en wind, dan wist ik het wel.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7767


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opvolger D300?

Berichtdoor Michele » za jan 24 2015 3:20 pm

Ook belangrijk: Hoeveel objectieven bezit je? Zelf heb ik dezelfde overweging gemaakt, want mijn D2X-en en D300 werden eigenlijk te oud en dienden vervangen te worden, maar wat koop je dan? Mijn voornaamste tak van fotografie is sport en daarom vind ik crop wel lekker.

Heb bijna een jaar getwijfeld om volledig over te stappen op de Fuji X-T1 en sinds de Photokina ook de Canon EOS 7D mk II in de lijst opgenomen. Dat is de camera die Nikon dus niet bouwt maar die ik direct zou aanschaffen als ze 'm zouden uitbrengen. Een D7100 / D610 /D750 heeft de revue gepasseerd maar ik vind ze niet prettig werken / in de hand liggen in vergelijking met een D300 / D2X. De D800 is me te langzaam voor dit werk en de D810 vind ik nog te duur.

Uiteindelijk besloten dat mijn lange glas me te lief is om te lozen en daarom niet naar Fuji of Canon te gaan (stiekum ook de hoop op toch nog een D400 ergens in de toekomst.........). Daarom een gebruikte D3X gekocht als vervanger van de D2X-en. Bediening is praktisch identiek en in cropmodus levert die camera nog steeds 10 MP voor sport, maar de FF sensor maakt voor overig werk meer mogelijk qua groothoek. Enige objectief dat vervangen diende te worden was mijn 17-55mm f/2.8. Daar komt een 24-70 of 28-70 voor in de plaats, eventueel met een losse 18-35 oid als extraatje.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opvolger D300?

Berichtdoor Jumpjiving » za jan 24 2015 4:30 pm

Begrijpelijke keuze
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opvolger D300?

Berichtdoor Remco v/d Sanden » za jan 24 2015 7:39 pm

Peter schreef:Het verschil in bouwkwaliteit vind ik persoonlijk dramatisch. Maar goed, plastic is tegenwoordig blijkbaar helemaal in.
Het is maar net waar je de body voor gaat gebruiken. Ben je veel buiten , door weer en wind, dan wist ik het wel.

Het is natuurlijk vooral hetgeen zich tussen de oren afspeelt. We weten immers allemaal dat er veel "plastics" zijn ( kunststoffen/composieten is een betere naam ) welke vele malen beter zijn dan metalen. Alleen spookt bij velen nog steeds door het hoofd "plastic = tupperware=rommel" Terwijl het in zaken als luchtvaart, racerij en ruimtevaart al jarenlang word toegepast.


Carbon is immers dan ook Plastic...
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opvolger D300?

Berichtdoor JanJacob » za jan 24 2015 7:54 pm

Ja, en toch... Ik heb mezelf er overheen gezet dat mijn D600 goeddeels plastic is en een te ondiepe grip heeft voor een serieuze camera, omdat hij zich in beeldkwaliteit genoeg onderscheidt. Toch vind ik de Canon 7D (van een vriend) een prettigere camera en mis ik de bouwkwaliteit die ik in de Sony A700 en Pentax K7 wel vond.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opvolger D300?

Berichtdoor Peter » za jan 24 2015 8:50 pm

Remco

wellicht zit het tussen me oren, dat kan :wink:
maar na een dag in de sneeuw gelopen te hebben heb ik toch meer vertrouwen in een pro body dan een plastic omhulsel.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik niet het type ben dat gelijk het spul droog loopt te poetsen.
Bijkomend is dat ik de grip van bijv. de D7100 gewoon niet mijn ding is.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7767


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opvolger D300?

Berichtdoor Remco v/d Sanden » za jan 24 2015 9:16 pm

Ach, als ik ( in mijn geval ) de D750 vergelijk met m'n D700 zit daar idd verschil in. Maar ik denk dat het aan het eind van de dag allemaal wel zal meevallen. Grote voordelen vind ik het beduidend mindere gewicht. Dat scheelt echt veel als je er een hele dag mee moet rondlopen. De greep vindt ik juist prima, en had ik het gewicht al gezegd ;)
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opvolger D300?

Berichtdoor Peter » za jan 24 2015 9:51 pm

Mijn reactie was primair op (slecht) weer condities gericht.
Als het gewicht teveel is ?, verkeerd ingekocht :D
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7767


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opvolger D300?

Berichtdoor Remco v/d Sanden » za jan 24 2015 10:01 pm

Peter schreef:Mijn reactie was primair op (slecht) weer condities gericht.
Als het gewicht teveel is ?, verkeerd ingekocht :D

Ben ik niet bang voor qua weer.

En vereerd ingekocht, snap niet wat ik met die opmerking moet.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten