Aanschaf van Nikon D300S

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: Aanschaf van Nikon D300S

Berichtdoor ReneG » wo apr 15 2015 9:28 pm

Ik heb een D3100, D7100 en D300s en gebruik ze door elkaar. Voor natuurfotografie/roofvogels/vliegtuigen etc. gebruik ik nog altijd de D300s. En al helemaal als ik in de regen/modder of andere slechte omstandigheden fotografeer. Niet omdat ik eraan gehecht ben, maar simpelweg omdat hij het beter doet dan de andere camera's. Vooral qua AF, ook dan is hij beter dan die van de D7100. Ook qua buffer. En dat is vaak heel wat belangrijker dan ISO ruis of Megapixels. Ja de D300s legt het af t.o.v. de andere genoemde camera's qua ruis (al valt dat mee, de D7100 is maar net een stop beter). En ja je kunt ietsje minder croppen met een 12MP camera dan met een 24MP camera. Maar op alle andere fronten is en blijft hij beter. Als de keus een D3200 of een 2e hands D300s is, is die helemaal makkelijk. D300s. No contest.

Daar moet ik wel bij opmerken dat ik niet weet wat je ervaringsniveau is. Een D300s is qua bediening zeker geen instapcamera (gaan 'auto' standen of zo), enige kennis van fotografie en techniek is wel vereist.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf van Nikon D300S

Berichtdoor henkk » wo apr 15 2015 9:40 pm

kom op, in stand P en met AF-area moet iedereen er toch goede foto's mee kunnen maken ...
Heb zelf net ook AF-area ingezet om een piepklein bloempje toch scherp te krijgen zonder op m'n buik te moeten gaan liggen dus waarom niet?
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4956


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf van Nikon D300S

Berichtdoor stouten » do apr 16 2015 4:20 pm

Matthijs schreef:
gijs sandberg schreef:Matthijs,
re: in handen / proberen.
Vooral doen, dan voel je direct dat een D300(s) anders ontworpen is (voor een andere richtprijs en doelgroep).
De D3nnn serie is in de Nikon range de instapcamera.
Groeeten, Gijs


En voor welke doelen is de D300S dan vooral bedoeld?



De D300(s) is een semi PRO de D3xxx is een eenvoudige INSTAP reflex

Ik fotografeer nu 6 jaar met een D300 en hoef nog steeds geen andere simpelweg omdat ik heel erg tevreden met de resultaten ben.
Nikon Z7 Nikon 24-70 4S - Nikon D800- Sigma 24-105 ART - Nikon D7500 - Sigma 15-30EX- Sigma 17-70 OS-
Sigma 150-600 sport - Sigma 105 F2.8 macro OS HSM-
Triopo flitsers
Velbon tripod- Redged tripod- Monfrotto tripod
Redged monopod
stouten

Forumlid
Berichten: 163


Locatie: Den Burg Texel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aanschaf van Nikon D300S

Berichtdoor ReneG » do apr 16 2015 4:33 pm

henkk schreef:kom op, in stand P en met AF-area moet iedereen er toch goede foto's mee kunnen maken ...
Heb zelf net ook AF-area ingezet om een piepklein bloempje toch scherp te krijgen zonder op m'n buik te moeten gaan liggen dus waarom niet?
Groet, Henk


Voor een bloemetje misschien wel (al zou ik daar helemaal geen AF Area standen voor gebruiken) maar TS heeft het over een 150-500. Die gebruik je meestal niet voor bloemetjes... bij vogels in de vlucht wordt het een heel ander verhaal...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf van Nikon D300S

Berichtdoor Matthijs » do apr 16 2015 4:34 pm

Hartelijk dank voor jullie snelle reacties!!

Ik kan dus het beste voor de D300S gaan. Maar als ik het goed begrijp zit er geen "auto" stand op?

Ik ga vanavond kijken en waarschijnlijk neem ik hem mee :)
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf van Nikon D300S

Berichtdoor Vincent » do apr 16 2015 4:35 pm

Ik vind nog steeds dat mensen wel er gemakkelijk voorbij gaan aan het feit dat er een verschil is tussen een camera aanschaffen die je nog niet hebt, of een camera houden die je al wel hebt...

Ik kan zo nog een hoop camera's noemen waarmee je prima foto's kunt maken incheck omstandigheden maar die ik toch niet keer zou adviseren als je hem nog niet hebt. De d300s is er daar een van.

Los daarvan heeft TS nog steeds niet verteld wat hij voornamelijk wil gaan fotograferen. Dat kan ook een behoorlijk verschil maken in het geadviseerde toestel :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf van Nikon D300S

Berichtdoor Matthijs » do apr 16 2015 4:37 pm

Matthijs schreef:Bedankt voor jullie snelle reacties!!

Ik wil deze camera vooral gebruiken voor natuur/vogel fotografie. Ik heb daarop een 150-500MM Sigma DG APO HSM OPTICAL STABILIZER 1:5-6.3. Past die daarop en is hij daar geschikt voor?

Ik vind veel opties wel belangrijk. Zoals panorama, zwart/wit, HDR ect.

Ik ben niet veel gewend qua fotoapparatuur, ik heb zelf altijd de Nikon D3000 gehad maar dat was een slome en bracht een beetje kleurloze foto's op. Daarom leek deze wel voor mij geschikt. Maar op jullie aanraden dus niet echt...

Maar hij is wel beter dan de Nikon D3000?


:)
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf van Nikon D300S

Berichtdoor Vincent » do apr 16 2015 5:18 pm

Excuus, overheen gelezen. Mijn fout :wink:

Bij vogelfotografie zijn mega pixels toch altijd wel fijn en in de meeste gevallen is de AF dan minder belangrijk omdat ze danwel stil zitten, dan wel op relatief grote afstand vliegen en je scherptediepte daardoor fors is. Maar de nieuwere consumer bodies hebben prima AF!

Ga je niet in weer en wind buiten staan en heb je 4/500 euro wilt besteden dan zou IK persoonlijk voor bijvoorbeeld een D5200 (nieuw) of D5300 (gebruikt) gaan...

Ik zou de d300s alleen nog kopen als je ECHt de fps en/of weathersealing nodig hebt. Veel mensen roepen wel dat ze dat belangrijk vinden maar blijven met regen toch binnen (en meeste dx objectieven zijn zelf al niet regenbestendig). Pretstanden op een goedkopere body zitten echt niet in de weg...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf van Nikon D300S

Berichtdoor Matthijs » vr apr 17 2015 6:09 pm

Dank voor jullie reacties!!

Ik ben gisterenavond om de NIkon D300S geweest en hij bevalt mij perfect. Scherpte is oke, mocht van mij iets scherper maar ik ben hier meer dan tevreden mee. Ik heb vanmiddag gelijk ééns wat foto's gemaakt en je kunt hele korte sluitertijden gebruiken bij veel licht. Ik had zelf iets van 6400 en dus absoluut geen bewegingsonscherpte.

Kortom; Ik ben dik tevreden :)
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf van Nikon D300S

Berichtdoor Reest » vr apr 17 2015 7:30 pm

:thumbup:
Een tevreden mens telt voor twee.
Ga je een heleboel plezier van beleven.
Groet
Rnus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf van Nikon D300S

Berichtdoor Peter » za apr 18 2015 9:50 pm

Exact

en wat foto's laten zien mag altijd :wink2:
Online
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7775


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf van Nikon D300S

Berichtdoor Matthijs » zo apr 19 2015 9:53 am

Oh sorry, helemaal vergeten. Ik xal vandaag of morgen eventjes een foto plaatsen. :)
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf van Nikon D300S

Berichtdoor gijs sandberg » zo apr 19 2015 10:22 am

Beste Matthijs,
re: mag altijd ...
Dat mag je ook uitleggen als mag wel, hoeft niet.
Ik zou mijn tijd (en het zonnige weer) besteden aan het verkennen van de kamera en wat die allemaal vermag 8)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6825


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aanschaf van Nikon D300S

Berichtdoor Matthijs » zo apr 19 2015 12:12 pm

Inderdaad, ik heb gisteren 3 uur gefotografeerd en eergisteren ook al.. Ik heb er veel plezier aan!

Ik heb nog wel een vraagje: gisteren viel me het op dat als ik de ISO op 500 instel dat hij zelf de ISO gaat bepalen. (Dat is ok bij andere ISO-waardes! ) Bijv. 3200 wat ik helemaal niet wil. :(

Wel heb ik gemerkt dat hij veel licht binnen krijgt. Met een sluitertijd van 1/8000 sec op een normale/zonnige dag, klopt dat wel. De belichtscorrectie staat op +1.
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanschaf van Nikon D300S

Berichtdoor Weekkey » zo apr 19 2015 12:17 pm

Beste Matthijs,

Staat misschien auto-iso ingesteld ?
met vriendelijke groet,
Weekkey
_________________________________________________________________
Z9 met de diverse objectieven
Gebruikersavatar
Weekkey

Clublid
Berichten: 25


Locatie: Leiden


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten