Tegelijk GPS en afstandsbediening voor D700

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Tegelijk GPS en afstandsbediening voor D700

Berichtdoor Markfoto » vr jul 24 2015 7:18 pm

Hoe kan ik zowel GPS en afstandsbediening op D700 10-pins aansluiting maken. Is er een soort dubbele aansluiting mogelijk? Zou mooi zijn.
Markfoto

Clublid
Berichten: 5


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tegelijk GPS en afstandsbediening voor D700

Berichtdoor CaptainHook » vr jul 24 2015 7:20 pm

Er zijn diverse GPS modules te koop die een doorgeluste AB aansluiting hebben. :idea:
Kwestie van ff googlen...
CaptainHook




Onderwerp:

Re: Tegelijk GPS en afstandsbediening voor D700

Berichtdoor JaapV » vr jul 24 2015 9:55 pm

Ik heb zelf een di-GPS en daarop kun je "doorlussen", want achter dat zwarte ronde dekseltje op de voorkant bevindt zich nóg een 10-pins contact.
Maar ik vind dat ding flink onnauwkeurig: viewtopic.php?f=32&t=60435#p777513
Je kunt beter meteen proberen te wennen aan een (gratis) appje op je smartphone (zoals beschreven door Léon Obers), om de logdata daarvan 's avonds naar je computer te uploaden en met een druk op de knop in te voeren in b.v. Lightroom (of ViewNX).
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tegelijk GPS en afstandsbediening voor D700

Berichtdoor Markfoto » wo jul 29 2015 12:01 pm

Oké, bedankt voor alle tips. ik heb een oplossing gevonden.
Markfoto

Clublid
Berichten: 5


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tegelijk GPS en afstandsbediening voor D700

Berichtdoor CaptainHook » wo jul 29 2015 12:54 pm

Mogen wij (= de meelezers) ook weten wat je gevonden oplossing is? :)
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Tegelijk GPS en afstandsbediening voor D700

Berichtdoor JaapV » wo jul 29 2015 3:59 pm

...en ik ben ook wel benieuwd.
Iedereen die op het forum de titel tegenkomt en denkt er wijzer van te worden komt anders een beetje bedrogen uit. :eh:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tegelijk GPS en afstandsbediening voor D700

Berichtdoor Markfoto » wo nov 04 2015 10:38 pm

De oplossing zat in een losse afstandsbediening (kabeltje) dat bij de Aokatec GPS ( http://www.aokatec.com ) geleverd was. Dat werkt perfect en ook deze GPS is vrij snel en nauwkeurig.
Markfoto

Clublid
Berichten: 5


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tegelijk GPS en afstandsbediening voor D700

Berichtdoor JaapV » do nov 05 2015 12:11 am

Lang gewacht, stil gezwegen...
Je zegt "nauwkeurig".
Ik noem mijn apparaatje flink onnauwkeurig en dan bedoel ik dat een serie van 15 foto's, vanuit stilstand geschoten, even zoveel posities op de kaart oplevert, met een spreiding van gemiddeld een meter of 20.
Wat is de nauwkeurigheid van jouw machientje?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tegelijk GPS en afstandsbediening voor D700

Berichtdoor Piepenholleke » do nov 05 2015 9:16 am

Toeval wil dat ook ik aan het zoeken was voor een combi oplossing van mijn vrij recent gekochte GP-1 gecombineerd met mijn draadloze afstandbediening waarbij de hot-shoe vrij moest blijven tbv mijn trigger. Ik had daarbij de keuze tussen een nieuwe kabel afstandsbediening van Nikon te kopen, waarbij ik beperkt zou worden in de afstand tussen mij en mijn camera, of de reeds in mij bezit zijnde draadloze afstandsbediening gebruiken.
De oplossing gevonden in een Y-splitter van Solmeta ( http://gps-camera.eu/en/solmeta-y-cable-splitter )

Solmeta aansluiten op camera, GP-1 alsmede de draadloze afstandsbediening op solmeta contact(-doos). Deze worden aan de camerariem bevestigd. De hot-shoe blijft daarbij vrij voor aansluiten van de trigger voor het off camera flitsen (strobist).

Nadeel: het is een kerstboom maar wanneer van al deze attributen tegelijk gebruik wordt gemaakt, zal het statief ook niet ontbreken.
Voordeel: deze combi is ook te gebruiken op de D300.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tegelijk GPS en afstandsbediening voor D700

Berichtdoor D. Haaksma » do nov 05 2015 10:04 am

Nauwkeurig !

Daar zeg je zoiets.

O.a. voor Natuurmonumenten verricht ik inventarisaties.
Vorig jaar kwam ik in gesprek met een van de beheerders van de organisatie.
Deze had net als ik een ingeschakelde Garmin 60Csx bij zich.
Zelfde kaart, zelfde apparaat. Die dingen even naast elkaar gehouden ook nadat we ze even de tijd gegund hadden om zich "thuis" te voelen.
Resultaat wisselend tussen de 23 - 32 meter verschil.
Licht bebosde omgeving, struiken en hier en daar een boom.

Anderzijds op een stuk natuurontwikkeling houd ik de voortschrijding van de begroeiing bij.
Eens in de drie jaar loop ik daarbij een aantal plots af van 10 x 30 meter.
Op de N-W hoek van een dergelijke plot staat een nauwelijks zichtbaar paaltje net boven de grond uit te kijken.
Na drie jaar de coördinaten ingegeven en de Garmin bracht mij op net iets meer dan 2 meter bij het paaltje.
Maar volgens mij is dit meer uitzondering als regel.

Ik heb het idee dat deze voor de consumentenmarkt uitgebrachte GPSapparatuur een ingebouwde foutmarche geven.
Los daarvan ga ik nooit op pad zonder mijn GPS en goede topografische kaart voor het betreffende land.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tegelijk GPS en afstandsbediening voor D700

Berichtdoor ReneG » do nov 05 2015 10:18 am

Ik heb zelf ook een 60CSx, maar die van mij is normaal gesproken altijd nauwkeurig tot binnen 2-3 meter... Alleen in zwaar beboste omgeving loopt dat op tot een meter of 4-5 max. Ik doe wel eens aan geocaching en dan is het wel handig als je een accuraat apparaat hebt. Ik gebruik hem echter zelden tot nooit voor foto-tagging.

Nu is native GPS tot 15 meter nauwkeuring (DGPS gaat to 5 meter maar was nog geen gemeengoed toen de 60CSx werd uitgebracht). Ik vraag me dus af of je misschien de WAAS/EGNOS functie niet hebt geactiveerd (staat meen ik default uit)? Als je de grondstations bijschakelt wordt de positiebepaling aanmerkelijk nauwkeuriger. In tegenstelling tot eerdere modellen ondersteunt de 60CSx dat wel. GPS met WAAS/EGNOS is normaal nauwkeurig tot +/- 3 meter of beter.

Zie: http://www.gps.nl/waas-egnos.html
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tegelijk GPS en afstandsbediening voor D700

Berichtdoor D. Haaksma » do nov 05 2015 10:34 am

de WAAS/EGNOS functie staat bij mij wel aan.
Het zou kunnen dat deze bij de medewerker van Natuurmonumenten niet aan stond.
Zou dat het verschil verklaren?
In ieder geval wel dat ik mijn plots wel goed uitlas.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tegelijk GPS en afstandsbediening voor D700

Berichtdoor ReneG » do nov 05 2015 11:39 am

Dat is goed mogelijk. Ik heb dat wel eens met een collega Geocacher vergeleken (ook een 60CSx) en die had WAAS/EGNOS uitgezet en stond op de hei 20 meter verder dan ik (ik stond overigens op exact de juiste plek). WAAS/EGNOS is een factor 3-5 nauwkeuriger dan native GPS. DGPS zit daar ergens tussenin maar wordt zoals eerder gezegd niet ondersteund door de 60CSx.

In de natuur is die van mij bijna altijd accuraat. Alleen in centra met hoge gebouwen krijgt hij het moeilijk (het WAAS/EGNOS signaal komt uiteindelijk ook via een ondersteunende satelliet, die is alleen in staat om je positie nauwkeuriger te bepalen aan de hand van de grondstations waarvan de lokatie exact bekend is).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten