Lightroom 6 detecteert camera niet (tethered)

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Lightroom 6 detecteert camera niet (tethered)

Berichtdoor DIJK! » vr okt 30 2015 10:09 am

Hallo allemaal,

Ik heb een paar dagen geleden lightroom 6 aangeschaft en wil daarmee ook tethered fotograferen, alleen krijg ik steeds de melding dat er geen camera te detecteren is. Heeft iemand hier ervaring mee of een tip/truc? (ik kon binnen het forum geen vraag hierover vinden).

Ik gebruik:

D810
Macbook pro 2014 met usb 3
Tether tools USB 3.0 kabel
Nieuwste firmware op de d810
Ik heb een leeg kaartje in de camera al geprobeerd, rechtstreeks aansluiten met meegeleverde usb kabel van nikon, het aansluiten via een 2.0 USB hub. En contact gezocht gehad met de verkoper, maar daar kwam ik ook niet verder mee.

Foto's importeren rechtstreeks uit de camera is geen probleem, de trial versie van Capture One pakt wel gelijk.

Of adviseren jullie sowieso een ander programma voor tethered fotograferen?

Groet, Alwin
DIJK!

Forumlid
Berichten: 15


Locatie: Meppel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom 6 detecteert camera niet (tethered)

Berichtdoor emvdb » vr okt 30 2015 11:11 am

Alwin,
Zover ik weet is Tethering (via Lightroom) in El Capitan op dit moment niet mogelijk (voor Nikon en Leica). Ik ga er vanuit dat je dit OS op je MacBook hebt draaien.
Adobe en Apple werken aan een oplossing.
Gebruikersavatar
emvdb

Clublid
Berichten: 30


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom 6 detecteert camera niet (tethered)

Berichtdoor rgv » vr okt 30 2015 11:37 am

de pc opnieuw opstarten met camera al aangesloten werkt wel eens, ik heb zelfde probleem in windows 7
rgv

Clublid
Berichten: 137


Locatie: Culemborg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom 6 detecteert camera niet (tethered)

Berichtdoor DIJK! » vr okt 30 2015 12:12 pm

Hallo emvdb,

Bedankt! dat verklaart het dan, dat OS heb ik inderdaad op de Macbook draaien. Ik heb me suf gezocht maar nergens iets over kunnen lezen. (overigens niet expliciet naar El Capitan en lightroom). Was je er zelf ook tegenaan gelopen?

@rgv, bedankt, ik heb dat inderdaad ook geprobeerd maar bracht geen soelaas.
DIJK!

Forumlid
Berichten: 15


Locatie: Meppel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom 6 detecteert camera niet (tethered)

Berichtdoor gijs sandberg » vr okt 30 2015 12:17 pm

Beste D,
Ik ben geen Mac of LR gebruiker, maar proef dat je klem zat in een driehoek tussen Adobe (LR) , Apple (MacOS) en Nikon.
Een tip: in geval van updates van een besturingssyeteem, verschijnen er bij makers van de toepassingen (e.g. Lightroom) vaak berichten omtrent compatibiliteit.
Een voorbeeld bij Nikon, over Windows 10:
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/65107
Sommigen wachten met een update van besturingssysteem tot ze dat soort berichten gezien hebben omtrent de belangrijkste toepassingen die ze gebruiken.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op vr okt 30 2015 12:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom 6 detecteert camera niet (tethered)

Berichtdoor Bravo053 » vr okt 30 2015 12:17 pm

Tethering with Nikon and Leica cameras
Tethering Nikon and Leica cameras using Lightroom CC 2015 and Lightroom 6 is not currently supported on El Capitan.

Adobe recommends that customers who rely on Lightroom for tethering Nikon and Leica cameras do not upgrade to El Capitan at this time.

The engineering team at Adobe is working with our partners to correct this issue and provide compatibility in the future.

https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/li ... 10-11.html
Gebruikersavatar
Bravo053

Forumlid
Berichten: 64


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom 6 detecteert camera niet (tethered)

Berichtdoor DIJK! » vr okt 30 2015 12:28 pm

Beste Gijs en Bravo,

Bedankt voor de tips, inderdaad zat ik klem in die driehoek Gijs, omdat ik El Capitan al had geïnstalleerd en Lightroom pas sinds 3 dagen was dat het enige waar ik dus niet aan gedacht heb. Goeie tip om inderdaad vanaf nu rekening te houden met het installeren van OS updates en de comptabiliteit met de software van fotobewerking. Les geleerd en bedankt voor de snelle reacties! Wellicht ga ik dan voor nu even terug naar een voorgaande OS.

Groet Alwin
DIJK!

Forumlid
Berichten: 15


Locatie: Meppel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom 6 detecteert camera niet (tethered)

Berichtdoor emvdb » vr okt 30 2015 12:55 pm

DIJK! schreef:Hallo emvdb,
Bedankt! dat verklaart het dan, dat OS heb ik inderdaad op de Macbook draaien. Ik heb me suf gezocht maar nergens iets over kunnen lezen. (overigens niet expliciet naar El Capitan en lightroom). Was je er zelf ook tegenaan gelopen?


Ik ben er zelf niet tegenaan gelopen (ik gebruik het zelf niet), maar las vrij snel nadat El Capitan officieel uitkwam dat er wat problemen waren (die er in de laatste beta van El Capitan niet waren). Niet alleen Adobe Lightroom had problemen, ook Office 2016 was een probleemgeval. Soms is het inderdaad erg handig om te wachten met updates (ook LR 6.2 is niet helemaal lekker), soms zitter er nieuwe functies in die je graag wilt gebruiken, en dan maak je een afweging.
Verder zie ik trouwens ook veel fotografen die Capture One Pro gebruiken (puur vanwege tethering).

Groeten, Erwin
Gebruikersavatar
emvdb

Clublid
Berichten: 30


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom 6 detecteert camera niet (tethered)

Berichtdoor ATOR » vr okt 30 2015 1:42 pm

Je zou zolang een trial versie van Nikon Camera Control Pro of Control My Nikon kunnen proberen. Met LR kun je dan via File->Auto Import de folder waarin je tethered foto's opgeslagen worden als Watched Folder ingeven en dan importeert LR ze automatisch.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom 6 detecteert camera niet (tethered)

Berichtdoor Jur » vr okt 30 2015 3:11 pm

Is het gratis programma Sofortbild (= voor Mac) geen optie?
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom 6 detecteert camera niet (tethered)

Berichtdoor DIJK! » za okt 31 2015 12:00 pm

Ik heb nu de trial versie van Capture One erop gezet, kan ik in ieder geval een maandje vooruit en alvast een beetje stoeien met tethered. Met een beetje mazzel hebben adobe en apple dan e.e.a. opgelost. Of bevalt Capture One zo goed dat ik daarmee verder ga voor tethered.

@Jur, sofortbild zal wel van hetzelfde last hebben, detecteert de camera ook niet. Terwijl Capture One gelijk als een tiet draait.

Groet Alwin
DIJK!

Forumlid
Berichten: 15


Locatie: Meppel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten