D500

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor iefie » do apr 28 2016 10:34 am

a vgastel schreef:Denk dat je moet gaan kijken wat ga ik er mee fotograferen , is het dat geld waard .


Ja precies, dus gaat het je om beeldkwaliteit dan kun je net zo goed een D7200 houden/kopen.
Gaat het je om snelheid en de manieren waarop je de beeldkwaliteit gaat halen, dan is de D500 weer stuk beter.


mmmm....
toch even de beelden van dpreview gedownload en vergeleken...maar D500 is toch wel een heel stuk beter op 3200 iso
En...OF de D500 is ook een stuk scherper, OF de scherpstelling ligt er iets naast bij de D7200.
ga je heen en weer van de 2 voorbeelden, dan is de D500 beduidend scherper.
Maar zoom je in, dan zie je het niet meer dat de D500 scherper is....
Heeft dat te maken met die 4 mp meer van de D7200
?
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor arjan916 » do apr 28 2016 11:56 am

rbfoto.nl schreef:
mozes schreef:
arjan916 schreef:Zou iemand een linkje kunnen plaatsen waar ik de geadviseerde schrijfsnelheid voor een XQD geheugenkaart kan vinden?
Of de max schrijfsnelheid van de D500 naar de geheugenkaarten.
m.a.w. welke minimale snelheid van de XQD kaart is er nodig om de D500 maximaal te laten presteren (burst)?

Op 't moment heb ik o.a. een 64Gb-95Mb/s SD kaartje die ik erin wil plaatsen voor de (backup) JPEG files.
En de XQD wil ik gaan gebruiken voor de RAW bestanden.

Bus snelheid = UHS-II en gaat dacht ik van 150 tot 300mb/s (sdhcII en sdxcII), exacte waardes zullen wel ergens op de Nikon site te vinden zijn.


Die snelheden zeggen niets over de processor in de camera. Die moet de beelden vanuit de buffer naar de kaart schrijven. En dat is de bepalende factor.

idd, en daar ben ik naar op zoek, maar bij de tchnische specs op de nikon site kom ik die niet tegen.
http://www.nikon.nl/nl_NL/product/digit ... tech_specs
Alles voor de foto.

http://www.arjan916.nl
arjan916

Clublid
Berichten: 260


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor mozes » do apr 28 2016 12:10 pm

Uhm, dat is de bus snelheid van de processor.
UHSII is een standaard.
UHS-II cards have a second row of contacts to provide a 4-lane bus and operate at a maximum 312 MB/s speed. UHS-II cards are reverse compatible with standard SD and UHS-I capable devices, but will operate at lower speed.
http://www.cameramemoryspeed.com/review ... mory-card/

Ik heb gezocht op bus snelheid D500 maar helaas noppa info.
Misschien dat er wat bij de techniche info staat in de manual?
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor JaapV » do apr 28 2016 3:20 pm

Niets over de bus.
Download de D500 handleiding maar en zoek (Ctrl-F) op "buffer".
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor JaapV » do apr 28 2016 4:32 pm

Op voorraad bij Calumet, lees ik net.
Body 2369,00
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Pdrke » do apr 28 2016 6:29 pm

Begrijp niet dat er Nederland verschillende zaken de d500 gewoon uit stock kunnen leveren en dat in Belgie een pre-order nog altijd niet kan geleverd worden :-( Mijn dealer (nikon pro dealer) heeft er 3 binnen gekregen.
Pdrke

Forumlid
Berichten: 10


Locatie: Lovendegem-Belgie
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor gijs sandberg » do apr 28 2016 6:57 pm

Beste P,
re: begrijp niet.
Ik weet ook niet alles, maar houd er rekening mee dat Nikon in Belgie bestuurd wordt door Nikon Frankrijk, en NL vanuit Duitsland.
Daarnaast heeft iedere Dealer/verdeler/winkelier eigen opvattingen over verdeling van eventuele schaarste.
Groeten, Gijs
PS geloof ook niet alles dat je op dealer-websites of het internet in het algemeen leest, als men in een winkel staat is de situatie vaak anders.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Pdrke » do apr 28 2016 7:09 pm

Ik heb vernomen van mijn dealer dat hij er 50 in bestelling had waarvan er 12 reeds in pre-order stonden. Een collega van mij stond 7e op de lijst, ik 11e. Hij heeft de d500 ook nog niet ontvangen.
Wist niet dat Belgie door Frankrijk bestuurd wordt. Thx voor de info.
Het wordt in elk geval problematisch, ik vertrek half mei op reis en had de d500 toch willen meenemen :(
Pdrke

Forumlid
Berichten: 10


Locatie: Lovendegem-Belgie
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor arjan916 » do apr 28 2016 7:50 pm

Vanmiddag heb ik m opgehaald, een eerste indruk gebaseerd op een vergelijk met m'n ouwe vertrouwde D300s.
Ik mis twee veel gebruikte knoppen achterop; keuze(schakelaar) voor scherpstelpunt / dynamisch / vlak en het draai+drukknopje voor belichting (spot/vlak/AE-L/AF-L).
De functies zitten er vast wel ergens ingebouwd en verstopt in de menustructuur, maar een keuze schakelaar is handiger in bediening, blind uit te voeren zonder display nodig te hebben.
Het (kantelbare) scherm is bijzonder duidelijk, veranderen van je focuspunt gaat niet als scherm is uitgeklapt en LV aanstaat.
Waarom er geen beschermglaasje standaard wordt meegeleverd ontgaat me, zat er bij de D300s wel standaard bij...
Geintegreerd (draai)knopje om de zoeker 'dicht' te zetten, handig.
Plus en min knop inzoomteken is gewisseld in positie, wennen.
Al met al vraagt het even gewenning maar het voelt en ziet er net zo prettig uit als de D300s.
Nu tijd om wat plaatjes ermee te gaan schieten ;)
Alles voor de foto.

http://www.arjan916.nl
arjan916

Clublid
Berichten: 260


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor JaapV » do apr 28 2016 9:53 pm

arjan916 schreef:(...) veranderen van je focuspunt gaat niet als scherm is uitgeklapt en LV aanstaat.
(...)

Is het niet zo dat het focuspunt niet verspringt, maar langzaam verschuift bij LV (net als in mijn D800)?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor dutchNNphoto » vr apr 29 2016 12:06 am

Ik dacht uit de handleiding begrepen te hebben dat knop 14 (blz 4 van de handleiding) de keuzeknop van scherpstelpunt was geworden?

mvg
Nico
Door het NAS ondertussen in het gelukkige bezit van een D300, D800 en D500 en glaswerk van 24 tot 500mm (uit te breiden met een tc 1.4/1.7/2.0) en ondertussen een Z9
dutchNNphoto

Clublid
Berichten: 59


Locatie: Houten (Utr)

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor JaapV » vr apr 29 2016 12:09 am

Ik heb niet gekeken... :wink2:
Maar geldt die ook voor LiveView?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor arjan916 » vr apr 29 2016 9:39 pm

Inmiddels wat plaatjes gemaakt, in 't schemerdonker, en op hoge isowaarde is het beeld prima / overtreft verwachting.
Ook wat beter gekeken naar de liveview functie icm uitgeklapt scherm, scherpstellen werkt prima met AF-ON knop.
En verplaatsen van scherpstelpunt terwijl LV actief is werkt goed met zowel knop 14 als 17 (pag 4 handleiding).

Wat (nog) niet werkt is het koppelen van SnapBridge op m'n Samsung S5 Mini aan de D500.
Hopelijk gaat dat wel werken, want het was 1 van de redenen om te upgraden.
Hier een overzichtje van de telefoons waar t wel mee zou moeten werken:
http://connect.dpreview.com/post/799202 ... -availalbe

Later, deze zomer, komt de SnapBridge app beschikbaar voor IOS, k ben benieuwd of het daarbij wel lukt met bijv een Iphone 6S.
Of binnenkort bij de Samsung S7 (Edge) modellen.
Beetje zijspoor, maar nieuwe telefoonkeuze hangt ook af van koppelen met de D500 ;)
Alles voor de foto.

http://www.arjan916.nl
arjan916

Clublid
Berichten: 260


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Patrick » vr apr 29 2016 9:52 pm

Ik heb de D500 gisteren in handen gehad bij KE in Amsterdam tijdens het NCN uitje. Prachtig ding in lijn met de D300. Een verder doorontwikkelde D300, heel duidelijk. Het kantelscherm is handig. Liveview werkt prima wat ik zo zag en je kan ook foto's maken door op het scherm een onderwerp aan te wijzen. Had ik niet verwacht voor een camera als dit.

Vraag is of ik de meerprijs zou willen betalen ten opzichte van de D7200, zeker als je de accessoires mee gaat tellen. In mijn geval: nee. Je moet deze camera vooral kiezen als je de snelheid (en de buffergrootte!) nodig hebt. Die is ronduit indrukwekkend. Of als het prijsverschil je niets uitmaakt natuurlijk. Dan is dit een dijk van een camera. Net als de D300 een soort baby-D3 was is dit een baby-D5.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Ericb » vr apr 29 2016 10:42 pm

arjan916 schreef:I
Wat (nog) niet werkt is het koppelen van SnapBridge op m'n Samsung S5 Mini aan de D500.
Hopelijk gaat dat wel werken, want het was 1 van de redenen om te upgraden.
Hier een overzichtje van de telefoons waar t wel mee zou moeten werken:
http://connect.dpreview.com/post/799202 ... -availalbe


Met mijn Sony Z1 compact werkt het gelukkig prima.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten