D500

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Ericb » vr feb 12 2016 6:59 am

Het gaat mij er niet om dat 489 veel geld is maar het gaat erom wat ik voor dat geld koop. In vergelijking met bv een camera of lens gaat het bij een grip toch echt over een redelijk simpel stuk techniek.
En het is dus geen mierenneuken om de centjes zoals iemand het meent te moeten omschrijven. In vergelijk met een aantal andere grip is deze echt significant duurder. Dat er voldoende clubleden zijn die het geen enkel probleem vinden neemt niet weg dat er ook leden zijn, zie de reacties, die hier anders over denken.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Daniel1975 » vr feb 12 2016 7:33 am

Precies; voor dat geld koop je een stuk plastic, wat knopjes en een heeeeel simpel printplaatje met een chipje. En dan is die prijs gewoon van de zotte.
Iedereen die beetje na kan denken snapt dat. Prima als je het er voor over hebt (vrije keuze in NL, belangrijk!) maar ga dan niet kleinerend doen naar mensen die A. wel dit soort dingen afwegen of B. met moeite hun foto hobby kunnen bekostigen.

En over die topkwaliteit zullen we maar even zwijgen, gezien alle problemen die ze de laatste jaren hebben met nieuwe releases.....
Daniel1975

Forumlid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Patrick » vr feb 12 2016 10:47 am

Wat dat betreft is het fijn dat er keuze is. Tussen verschillende modellen. Maar ook om zaken wel of niet aan te schaffen.

Overigens vind ik het prijskaartje ook bizar hoor.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Vincent » vr feb 12 2016 10:59 am

Opvallend hoe er over luxe producten gesproken wordt alsof het eerste levensbehoeften zijn. Als we het hier nu over de zorg, de pensioenen, de huurprijzen, de prijs van de boodschappen of de benzine hebben dan kijkt echt niemand er raar van op als mensen zich daar heel erg druk over kunnen maken. Zelfs als je er toch niets aan kunt doen.

Maar het gaat om camera's. Luxe producten voor 99% van de leden hier. Als je het niet kunt betalen, of niet wilt betalen, dan koop je het gewoon niet. Punt. Iedereen blij! Dat heeft niets met kleinerend te maken. Maar fotoapparatuur kunnen kopen is geen grondrecht, professionele fotoapparatuur kunnen kopen dus al helemaal niet, al doen sommigen het wel zo voorkomen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor ReneG » vr feb 12 2016 11:14 am

Daniel1975 schreef:Precies; voor dat geld koop je een stuk plastic, wat knopjes en een heeeeel simpel printplaatje met een chipje. En dan is die prijs gewoon van de zotte.
Iedereen die beetje na kan denken snapt dat. Prima als je het er voor over hebt (vrije keuze in NL, belangrijk!) maar ga dan niet kleinerend doen naar mensen die A. wel dit soort dingen afwegen of B. met moeite hun foto hobby kunnen bekostigen.

En over die topkwaliteit zullen we maar even zwijgen, gezien alle problemen die ze de laatste jaren hebben met nieuwe releases.....


Nou dit is toch wel wat kortzichtig. Je beschrijft een grip als een 'supersimpel' iets... nou niet dus. Dat lijkt misschien zo omdat er maar een paar knoppen op zitten. Die grip is nl. niet 'een stukje plastic', wat nagenoeg alle imitatiegrips overigens wel zijn. De originele grip is veelal gemaakt van aanzienlijk betere (en veel duurdere) materialen als magnesium, tegenwoordig mogelijk carbon etc. wat veel duurder is dan het materiaal dat in imitatie-grips wordt gebruikt. De componenten (knoppen, printplaat, accusensors etc.) zijn van beduidend betere kwaliteit. De bouwkwaliteit idem. Dat kun je van die imitatie-grips niet zeggen (maak er maar eens eentje open). En de grip mechanisch (zeker op langere termijn) beter pas/sluitend maken om contact te houden etc. vergt ook meer werk. Om over de aansluiting en levensduur maar niet te spreken. Ik ben er redelijk zeker van dat de toleranties voor speling etc. van de Nikon grips aanzienlijk kleiner zijn dan die van imitatie grips. Want breek me de bek niet open over ellende met imitatie-grips (van storingen tot niet goed herkende originele accu's tot contactproblemen na slijtage etc.

Als dat je de prijs niet waard is, prima hoor, maar ga niet kleinerend lopen doen over mensen die weloverwogen voor betere kwaliteit kiezen. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor ATOR » vr feb 12 2016 11:34 am

Een grip voor de D7200 met dezelfde functionaliteit kost €225, die voor de D810 kost €300. Dan kan ik me voorstellen dat iemand zich even achter de oren krabt als je het prijskaartje van €500 voor een D500 grip ziet. Maakt niet uit waar die grip in de behoeftenpiramide zit of hoeveel geld je hebt.

Dit is geen prijsstijging die je kunt verklaren door "betere kwaliteit", stijgende productiekosten of koersverschillen. Hier is de marge extreem omhoog gegaan.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor ReneG » vr feb 12 2016 12:00 pm

Dat is een aanname. Ik kan me heel wat design veranderingen voorstellen waar je uiterlijk en functioneel weinig tot niets van terugziet, maar die een hogere vraagprijs kunnen veroorzaken (ik heb zelf jaren in productontwikkeling gezeten). Ongetwijfeld zit er een extra opslag, koersverschillen etc. bij. Maar ik weet ook uit ervaring dat de meeste consumenten dit soort beweringen doen ('ze slaan er een slaatje uit', 'ze hebben een gigantische marge') die simpelweg niet waar zijn. Heb ooit meegewerkt aan een consumentenapparaat van tegen de 2000 euro waar alle reviewers en consumenten die ook riepen dat ze er bakken geld aan verdienden en dat het veel te duur was. Waarna diezelfde groep het product overigens en passant wel kocht. In de praktijk werd het apparaat echter met een marge van minder dan 1% verkocht... Het was gewoon zo duur om te maken.

De meeste bedrijven zitten echt niet in de modus 'laten we de consument zoveel mogelijk uitknijpen' (al ken ik wel een paar uitzonderingen). En bij sommige bedrijven zijn de ontwikkelkosten te hoog ja, maar dat is vaak geen opzet maar onkunden. Producten ontwikkelen kost nu eenmaal geld. Alleen zijn bedrijven er vaak niet zo goed in om dat uit te leggen.

En sommige wijzigingen, zoals de keus voor een ander soort materiaal of ontwerpen voor kleinere toleranties kunnen producten ontzettend veel duurder kunnen maken. Soms maak je zelfs mee dat de wijziging van een grondstof of materiaal de prijzen ontzettend omhoog kan jagen. Heb ooit meegemaakt dat een product een factor 2 duurder werd omdat een materiaal dat in productie werd gebruikt een factor 5 duurder was geworden... Of dat hele dure machines vervangen moesten worden, wat de productiekosten omhoog jaagt. Vaak slikken bedrijven dat soort kosten zelf en smeren ze uit over een langere termijn, maar dat is ook niet altijd mogelijk. Maar dat weet een consument niet.

Moraal van mijn verhaal: Hou toch eens op er vanuit te gaan dat bedrijven er op uit zijn je een poot uit te draaien. De enige die er ongelukkig van wordt ben je zelf. De meeste bedrijven willen gewoon een normale, fatsoenlijke marge. En als de prijs je niet bevalt koop je het gewoon niet. Maar ga niet allerlei aannames lopen doen over hoe de prijs van een product tot stand komt.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor ATOR » vr feb 12 2016 3:18 pm

Het heeft niets met "poten uitdraaien" te maken en zo uit de lucht gegrepen is mijn aanname niet. Het verbaast me dat een vergelijkbaar product van Nikon met een magnesium frame met plastic omhulsel, vergelijkbare bedieningsorganen, gemaakt op dezelfde spuitgietmachines met een andere mal erop, met vergelijkbare ontwikkelkosten, zo anders geprijsd is. We hebben het over een grip hier, geen complex product vol vernieuwingen. De prijs van magnesium is de afgelopen jaren zelfs 30% gedaald.

Mocht je gelijk hebben en is de D500 grip prijs zo hoog omdat de ontwikkel- en productiekosten fors hoger zijn dan die van b.v. de D810 grip dan zou ik me ernstig zorgen maken over Nikon. Ik mag hopen dat een bedrijf in een krimpende markt die kosten juist flink omlaag brengt.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor ReneG » vr feb 12 2016 3:26 pm

Dat is precies het punt waar ik me zorgen om maak (Thom Hogan heeft die vraag overigens ook al een paar keer gesteld). Er vanuit gaande dat de de statement die Nikon m.b.t de prijsverhogingen heeft gedaan, gaf feitelijk aan dat ze al jaren inboeten op de marges door uiteenlopende omstandigheden. Ze geven geen details. Maar ik denk bijvoorbeeld aan de enorme schadeposten die ze moeten hebben opgelopen bij de rampen in Japan en Thailand, de minder goed lopende divisies, teruglopende verkoop van compacts, matige prestatie van de 1-serie etc. Dat kan goed in de miljarden lopen den ongetwijfeld is niet alles verzekered en/of gedekt. Dat soort kosten moet je ook meenemen. Het is niet alleen het designen van de behuizing, electronica en software (de grip heeft ook software). Het zijn ook de machines die worden gebruikt en vervangen moeten worden, de reserves die een bedrijf aanhoudt etc. Dat zit allemaal in de kostprijs verwerkt. En ik kan me voorstellen dat die ondertussen op allerlei vlakken aardig in de papieren is opgelopen. Veel van de grote bedrijven die consumentenelectronica verkopen slikken dat soort verliezen een tijd lang en verhogen dan ineens (heeft Canon ook wel eens gedaan) of smeren het uit. Maar de kosten gaan omhoog.

PS: Ik reageerde ook niet zozeer op jouw bericht, maar op de algehele tendens die bij prijsverhogingen altijd ontstaat alsof bedrijven er doorlopend op uit zijn ons als consument een poot uit te draaien. Wat sommige (lees farmaceutische industrie) inderdaad ook wel doen. Maar de meeste bedrijven zijn zo niet.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor signxpress » vr feb 12 2016 3:44 pm

djunclesam schreef:Opvallend hoe er over luxe producten gesproken wordt alsof het eerste levensbehoeften zijn.

Ach Vincent, weet je, we zijn allemaal op ons eigen manier materialistisch.
Zo zijn er veel zaken wat we niet direct nodig hebben en zijn er veel mensen die honger hebben.
Maar ik denk dat dit een heel ander soort van discussie is in mijn beleving :wink:
Persoonlijk denk ik niet dat je ongelijk hebt.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor oud0001 » vr feb 12 2016 4:06 pm

En nu komt het. Het kan mij, als klant, totaal niets schelen welke problemen Nikon heeft.
Als klant wil je domweg waar voor je geld. Als de kostprijs te hoog wordt haakt de klant af.
Dat betekend nog minder units verkopen en nog minder omzet en nog grotere problemen.
Een beetje ondernemer snapt dat.

Beter een kleinere winstmarge en een grotere omzet dan een grotere winstmarge en een kleinere omzet.
De eerste zorgt voor groei en de tweede zorgt voor krimp.
oud0001



Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor signxpress » vr feb 12 2016 4:22 pm

Als de kost prijs te laag wordt, en de kwaliteit gaat zwaar omlaag, dan haak ik ook af.
Mensen vragen vaak waarom iets zo duur is, maar soms moet je eens afvragen waarom is het zo goedkoop.
Maar soms wordt de kostprijs te hoog en blijft het product slecht, helaas is dat vaak ook het geval.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor oud0001 » vr feb 12 2016 4:24 pm

En dan staat er made in China op de onderkant.
oud0001



Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor mozes » vr feb 12 2016 4:29 pm

Tuihanti schreef:En nu komt het. Het kan mij, als klant, totaal niets schelen welke problemen Nikon heeft.
Als klant wil je domweg waar voor je geld. Als de kostprijs te hoog wordt haakt de klant af.
Dat betekend nog minder units verkopen en nog minder omzet en nog grotere problemen.
Een beetje ondernemer snapt dat.

Beter een kleinere winstmarge en een grotere omzet dan een grotere winstmarge en een kleinere omzet.
De eerste zorgt voor groei en de tweede zorgt voor krimp. + kapitaal om te investeren

Maar ik ben het met je eens.
Immers alles naar waarde, ik vermoed een behoorlijke prijs daling zodra de druk er af is, en de eerste vraag in de markt is voorzien.
Nu is het een beetje 'n vraag en aanbod verhaal.

De D7100 bevalt inmiddels zo goed, dat ik er zit te denken om op de D500s te wachten :D
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor JaapV » vr feb 12 2016 4:33 pm

Misschien moet die hier breed uitgedragen wrok over de Nikonprijzen wel gezien worden als een soort betraande smeekbede:
"Nikon, zorg er alsjeblieft voor dat zelfs ik een D500 kan kopen!!" :twisted:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten