D500

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor RenéR » vr mar 04 2016 8:18 am

Ik hoop dat het bericht van Digifoto Pro van 3 maart klopt :)

De Nikon D5 wordt begin april verwacht en gaat naar verwachting rond de € 7100,- kosten. De Nikon D500 verschijnt in maart en is ongeveer € 2370,- .
RenéR

Forumlid
Berichten: 70


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor CaptainHook » vr mar 04 2016 9:30 am

Toch heb ik zo m'n twijfels bij de prijsstelling van de D500. Als je ziet dat de nieuwe Pentax K-1 (notabene FF met dezelfde highres Sony sensor als de D8xxx) een adviesprijs van zelfs onder de 2k euro heeft... :think:

Nikon gaat er wel erg van uit dat de mensen bereid zijn (zo)veel te betalen voor een (merk)naam. :frown:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor ReneG » vr mar 04 2016 10:53 am

Die prijs zakt meestal snel genoeg. Mijn D750 heb ik ook ruim onder de adviesprijs gekocht en dat was niet eens zo lang na introductie.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor CaptainHook » vr mar 04 2016 11:22 am

Prijs zakt ruim?
Nou... als ik zo de prijsontwikkeling van een D750 zie:
Afbeelding
Die prijsdaling is in anderhalf jaar nou niet bepaald fors... :think:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Vincent » vr mar 04 2016 11:40 am

CaptainHook schreef:Toch heb ik zo m'n twijfels bij de prijsstelling van de D500. Als je ziet dat de nieuwe Pentax K-1 (notabene FF met dezelfde highres Sony sensor als de D8xxx) een adviesprijs van zelfs onder de 2k euro heeft... :think:


Is er uberhaubt nog iets positiefs over Nikon te melden de laatste tijd?? :eh:

Sowieso de D500 alleen vergelijken op basis van sensor/megapixels lijkt me vrij onzinnig... Als je zo begint dan zeg ik dat de K-1 wel erg duur is als je zijn max 4,4 fps vergelijkt met de 10 fps van de D500... Dat is mij die paar extra euro's wel waard.

Dat zijn sowieso totaal verschillende camera's dus gaat vrijwel elke vergelijking mank. En 'goedkope' DX bodies heeft Nikon al genoeg in het assoriment. Dan zeurt iedereen al jaren om een pro DX body en vervolgens wordt er weer gezeurd over de prijs...

Als ze gewoon die D5's voor 1500 euro gaan verkopen dan is iedereen blij zeker? :lol:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor CaptainHook » vr mar 04 2016 12:04 pm

:?: Wie heeft het nou weer over positief of negatief? :? (ik niet)
Het is slechts een constatering over de gepubliceerde prijzen. En dat de prijs/prestatieverhouding heel erg een perceptie is, die van persoon tot persoon verschilt. Afhankelijk van wat je belangrijk vindt.

Maar als Nikon de D5 voor 1500 euro zou verkopen, zou dat idd iets heel leuks zijn!

BTW: het zou leuk zijn als er teardowns gemaakt werden van Nikon spullen.
B.v. een Nexus 5 wordt verkocht voor U$ 379, de hardware kosten zijn becijferd op U$ 165 (materiaal + fabricage)
http://electronics360.globalspec.com/ar ... 5x-lg-h790

Of een iPhone 6S. U$ 184 voor onderdelen en fabricage en wordt verkocht voor U$ 649
http://electronics360.globalspec.com/ar ... e-6s-a1688

Dat geeft je een idee van de enorme prijstoeslag voor zaken als marketing en allerlei andere blabla. :crazy:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor arjan916 » vr mar 04 2016 5:38 pm

djunclesam schreef:
CaptainHook schreef:Toch heb ik zo m'n twijfels bij de prijsstelling van de D500. Als je ziet dat de nieuwe Pentax K-1 (notabene FF met dezelfde highres Sony sensor als de D8xxx) een adviesprijs van zelfs onder de 2k euro heeft... :think:


Is er uberhaubt nog iets positiefs over Nikon te melden de laatste tijd?? :eh:

Sowieso de D500 alleen vergelijken op basis van sensor/megapixels lijkt me vrij onzinnig... Als je zo begint dan zeg ik dat de K-1 wel erg duur is als je zijn max 4,4 fps vergelijkt met de 10 fps van de D500... Dat is mij die paar extra euro's wel waard.

Dat zijn sowieso totaal verschillende camera's dus gaat vrijwel elke vergelijking mank. En 'goedkope' DX bodies heeft Nikon al genoeg in het assoriment. Dan zeurt iedereen al jaren om een pro DX body en vervolgens wordt er weer gezeurd over de prijs...

Als ze gewoon die D5's voor 1500 euro gaan verkopen dan is iedereen blij zeker? :lol:

+1
De prijs(indicatie) die er rondwaart voor de D500 body is me geen issue, want ik ga er vanuit dat het een kwalitatief goede body is.
(de grip is een ander verhaal)
En het zou inderdaad heel vreemd zijn als je obv totaal andere specs het vergelijk gaat maken.

als ie voor €1500 aangeboden zou worden .... dan zou ik m'n twijfels hebben of Nikon niet een nieuwe logica in benaming hanteert :)
Alles voor de foto.

http://www.arjan916.nl
arjan916

Clublid
Berichten: 260


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Peter » vr mar 04 2016 10:06 pm

we hebben een draadje over prijzen /stijgingen.
viewtopic.php?f=37&t=62875

Wellicht kan in dit draadje nu gewoon de camera weer worden besproken
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Ericb » za mar 05 2016 9:43 am

Peter, volgens mij is de prijs van deze camera en vooral de prijzen van de accesoires toch echt ook een belangrijk aspect van introductie van de D500.
Volgens mij hoort dat niet thuis in een algemeen stuk over de prijspolitiek van Nikon in zijn algemeenheid.
Kopers moeten zich er van bewust zijn dat bv de grip fors duurder is als vergelijkbare grip voor andere body's en dat bv de nieuwe kaartjes duur in aanschaf zijn.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor midge » za mar 05 2016 1:03 pm

Ik heb laatst bij ringfoto Uden zowel de d500 als de d5 in handen gehad en geprobeerd. Helaas zonder er echt foto's mee te maken. stonden in demomode.
Erg robuust allebei. Ik vergeleek de d500 vooral met m'n eigen camera de d7100. Wat heeft de d500 meer en vindt ik dat voor mij de meerprijs waard.
De AF is stuk sneller, maar een poging om 3d tracking van de wijs te brengen is snel gelukt. Snelheid is super, stille modus stelt niks voor. iso kan ik niet over oordelen maar dit zal een stuk beter zijn dan ik gewend ben. grote buffer.
Al met al voor mij te weinig toegevoegde waarde. Misschien een keer als de prijs gunstiger is.
Gebruikersavatar
midge

Forumlid
Berichten: 163


Locatie: Oss

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor JanJacob » zo mar 06 2016 12:34 am

De prijs is aan de hoge kant, maar je krijgt er wel een compromisloze camera voor. In een tijd waarin 'het nieuwe model' niet altijd meer garant staat voor gigantische stappen voorwaarts (het verschil tussen de D750 en D600 deed me nu niet direct naar de winkel hollen), heeft Nikon hier een tijdbestendige camera neergezet. Dat mag wat kosten. Net als objectieven, waar je snel meer voor betaalt omdat 'je er langer mee doet'. Nu de sensor nog een beetje pokon geven en ik kan geïnteresseerd raken : )
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor John'47 » zo mar 06 2016 8:17 am

@JanJacob

Ook de D500 is niet compromisloos. Niet één camera is dat.
En tijdsbestendig? Mwah, hij kan weer een jaar of 5 mee.
........

Ik verwacht overigens wel dat ik over een half jaar een zal kopen, eerst de kinderziektes afwachten, (waar Nikon tegenwoordig luchtig mee omgaat).

John
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Autofan1985 » ma mar 07 2016 3:06 pm

CaptainHook schreef::?: Wie heeft het nou weer over positief of negatief? :? (ik niet)
Het is slechts een constatering over de gepubliceerde prijzen. En dat de prijs/prestatieverhouding heel erg een perceptie is, die van persoon tot persoon verschilt. Afhankelijk van wat je belangrijk vindt.

Maar als Nikon de D5 voor 1500 euro zou verkopen, zou dat idd iets heel leuks zijn!

BTW: het zou leuk zijn als er teardowns gemaakt werden van Nikon spullen.
B.v. een Nexus 5 wordt verkocht voor U$ 379, de hardware kosten zijn becijferd op U$ 165 (materiaal + fabricage)
http://electronics360.globalspec.com/ar ... 5x-lg-h790

Of een iPhone 6S. U$ 184 voor onderdelen en fabricage en wordt verkocht voor U$ 649
http://electronics360.globalspec.com/ar ... e-6s-a1688

Dat geeft je een idee van de enorme prijstoeslag voor zaken als marketing en allerlei andere blabla. :crazy:

Ehhh, dat betreft de Nexus 5X, een compleet ander toestel dan de Nexus 5. ;) Neemt niet weg dat het verschil tussen de kosten om het te bouwen en de verkoopprijs behoorlijk is, met name bij de iPhone! Al zit daar uiteraard een substantieel deel aan ontwikkelingskosten bij. Daar moet je zeker niet aan voorbij gaan! Tel daarbij op dat iedere schakel in de keten ook een beetje winst wil maken en je gaat erg rap qua verkoopprijs. :) Dus puur roepen dat het verschil marketing en blabla betreft is te zwart-wit!
Nikon D300, Tokina AT-X 11-20 f/2.8 PRO DX, Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD, Nikon MB-D10, Nikon SB-700
Gebruikersavatar
Autofan1985

Clublid
Berichten: 212


Locatie: Ridderkerk
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor CaptainHook » ma mar 07 2016 3:16 pm

ehhh, in de prijs v.d. onderdelen (die vaak specifiek voor een 'merk' ontwikkeld worden), zitten de ontwikkelingskosten... Anders zou de onderdelenleverancier geen winst maken... :wink:
Je bedoelt waarschijnlijk de R&D van b.v. Apple die het geheel ontwerpt en daar vervolgens een OEMer bij zoekt. Maar idd, zo'n hippe, coole Applestore moet ook betaald worden.

Wel duidelijk is dat de opslag, vooral bij 'dure' merknamen FORS is, heel FORS. :think: En die arme werknemers van Foxconn maar zweten om een aifeun in elkaar te knutselen. :lol:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor JaapV » ma mar 07 2016 3:53 pm

Dat heet "verdienmodel", Erik. :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten