D500

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor dutchNNphoto » za jan 09 2016 7:41 pm

Beste Arjan,

als je een body zoekt voor sportfotografie is de 810 misschien niet het meest geschikt. Ik heb zelf een 800 (als opvolger van m'n D300) maar mis de snelheid (D800= ongeveer 5 bps met MB12 net als de D810) en mis de snelheid (D500?).
Vandaar ook de volgende vragen:
- 10bps ook in standaard mode of moet je voor de snelheid ook een grip plaatsen (met een grote accu van D4s)?
- Ook de geheugenkaartjes moeten vervangen worden (D800 gebruikt CF). Nu zag ik dat QXD een snelheid van 1333x heeft, ik dacht 200 mb/s maar SD zit al op 280mb/s maar is per GB voordeliger dacht ik. Kan ik de QXD gebruiken voor de jpg (als backup) en dus kleiner houden en de RAW wegschrijven naar de SD kaart? Of is deze zienswijzen niet geheel compleet?

Mvg
Nico
Door het NAS ondertussen in het gelukkige bezit van een D300, D800 en D500 en glaswerk van 24 tot 500mm (uit te breiden met een tc 1.4/1.7/2.0) en ondertussen een Z9
dutchNNphoto

Clublid
Berichten: 59


Locatie: Houten (Utr)

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor John'47 » za jan 09 2016 8:27 pm

Een D800 heeft twee sleuven, 1 voor CF en 1 voor SD


John
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Ericb » za jan 09 2016 10:43 pm

Volgens Nikon geeft de grip geen extra snelheid bij de D500, 10 fps met en zonder grip.
QXD heeft inmiddels nog hogere snelheden, RAW op QXD en JPEG op de SD kaarten lijkt mij logischer om een zo hoog mogelijke snelheid te krijgen en de buffer zo optimaal mogelijk te gebruiken..
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor John Jansen » za jan 09 2016 10:52 pm

Net als de D 810 heeft de grip geen extra geen snelheid.maar de D 810 geeft genoeg snelheid om vogels ( ijsvogels, velduilen etc.) in de vlucht te kunnen fotograferen en haarscherp. Ook een kwestie van techniek.
Laatst gewijzigd door John Jansen op za jan 09 2016 11:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor JaapV » za jan 09 2016 11:03 pm

@Ericb:
Ik heb van Thom Hogan begrepen dat de firmware (Expeed5 in dit geval dus) de fps-snelheid begrenst.
Topsnelle, dure kaarten geven de camera geen hogere schrijfsnelheid. Mutatis mutandis lijkt me dat de keuze voor 1e of 2e slot voor de snelheid niets - of misschien weinig - uitmaakt.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor bredewoldski » zo jan 10 2016 12:28 am

Je kunt korting krijgen op een pre-order van de D500 :D
Laatst gewijzigd door bredewoldski op zo jan 10 2016 12:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Ericb » zo jan 10 2016 6:55 am

Jaap V, dat heb ik gemist. Lijkt mij eigenlijk niet logisch want dan beperkt je het voordeel van de QXD kaartjes tot het feit dat je robuuster zijn.
We zullen de tests af moeten wachten.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor schippie » zo jan 10 2016 5:49 pm

Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor MauricevdL » ma jan 11 2016 12:38 pm

...en hier nog wat screenshots van 't lcd scherm om indruk te krijgen van de hoge ISO
http://nikonrumors.com/2016/01/11/nikon ... only.aspx/
Gebruikersavatar
MauricevdL

Forumlid
Berichten: 89


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Cyrus » ma jan 11 2016 1:12 pm

Hands-on review Digital Camera World:

I’ve yet to test a full production sample or examine properly any images that I’ve shot with the D500, but my first impressions are very good. I think it’s going to prove a popular camera with serious enthusiast photographers – especially those who shoot lots of sport or wildlife.

Some of this target market may be disappointed that Nikon hasn’t given the D500 the same pixel count (24 million) as its other recent APS-C/DX format SLRs, but the rest of its specification and the autofocus system in particular are very attractive.

My initial shooting indicates that noise is controlled well in the standard sensitivity range (ISO 100-51,200) and even the lower expansion settings, but I’m yet to be convinced that the uppermost setting (ISO 1,640,000) will produce usable results. Time and a full production sample will tell.

Although some may see Nikon’s SnapBridge technology as bit of a gimmick, I think it has the potential to encourage photographers to use their dedicated camera more often instead of their phone.

According to Nikon it will be possible to keep the D500 connected to a smartphone without depleting the battery quickly and to transfer images automatically without filling up the phone’s memory in a flash. This will be essential to the success of the system and I’m looking forward to trying it.


(gehele artikel)
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Léon Obers » di jan 12 2016 6:39 am

ReneG schreef:Oh en eentje die nog niet genoemd is: Automatisch AF calibratie... Ben benieuwd hoe goed dat werkt. Dat zou wel een hele prettige zijn.

Ericb schreef:En als de ingebouwde lenzen calibratie goed werkt waarschijnlijk erg blij.

Het lijkt me dat de Automatisch AF kalibratie erg goed zal werken. Makkelijk en accuraat.
Het is namelijk gerelateerd aan de focus die wordt gedaan met LiveView. Dat is de referentie om de AF kalibratie van de fase-detectie AF module op af te stemmen.
Als je een beetje de achterliggende techniek kent, is bij iedereen duidelijk dat LiveView feitelijk de enig juiste referentie kan zijn, omdat AF daarbij rechtstreeks op de beeldchip wordt uitgevoerd. De automatische AF kalibratie wordt daarmee vergeleken, en elektronisch daarmee in overeenstemming gebracht.

Een ander mogelijk enorm voordeel van de D500 waar ik nog nergens iets over heb gelezen, ook niet in de specs. maar kwam het bij toeval tegen in de vergelijking die @ArendV ons heeft toegereikt.
D500 | D7200 | D300s comparison sheet

Daarin wordt ergens in de opsomming gesproken over Electronic VR
Dat zou suggereren dat de D500 aan boord van de camera "Vibratie Reductie" heeft. Of dat dan een methode is om dat achteraf op vastgelegde beelddata als processing te "her-construeren" of dat het op de beeldsensor zelf wordt toegepast, is me nog niet duidelijk. Gezien ik in de "vluchtigheid" nergens nog iets heb gelezen over VR op de sensor zelf (lijkt me toch een van de speerpunten van zo'n camera, als dat mogelijk zou zijn), vermoed ik een nieuwe achterliggende techniek in de processing van vastgelegde beelddata.
Maar dat soort trucs zullen ongetwijfeld wel besproken worden in uitgebreide reviews die nog volgen, en hoe goed (of minder goed volgens die methode ?) dat zou werken.

EDIT:
Gevonden op de Nikon site::
http://www.nikon.com/about/technology/l ... ilization/

Electronic VR : Detecting blur from the image
This method detects the amount of blurring from the captured image and uses image processing to correct the blurring. It automatically takes two shots, one shot with a small amount of blurring taken at a faster than normal shutter speed, and another shot with a large amount of blurring taken at a normal shutter speed. The trajectory of the blurring is detected from the two shots, and the picture taken at the normal shutter speed is processed to correct the blurring.

*Some camera models use image processing to correct blurring without taking two shots.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di jan 12 2016 6:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Ericb » di jan 12 2016 6:50 am

Leon,

Dat de Kalibratie op die wijze zou gaan werken was me wel duidelijk, ik bedoelde eigenlijk meer dat ik hoop dat het inderdaad makkelijk gaat werken in de praktijk zodat je het ook echt kunt gebruiken. Ik heb uit de spes en summiere beschrijvingen tot nu toe de conclusie getrokken dat de de meetgegevens niet kan opslaan maar dat je iedere keer opnieuw moet kalibreren en dan is een snel toegankelijke natuurlijk we;l belangrijk.

Die VR werkt volgens mij alleen bij video omdat het de pixels gebruikt die net buiten het opgenomen beeld vallen en dat kan alleen in de video cropp mode. De informatie die jij net weergaf heb ik blijkbaar gemist.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Léon Obers » di jan 12 2016 7:01 am

Ericb schreef:Ik heb uit de spes en summiere beschrijvingen tot nu toe de conclusie getrokken dat de de meetgegevens niet kan opslaan maar dat je iedere keer opnieuw moet kalibreren en dan is een snel toegankelijke natuurlijk we;l belangrijk.

De tusssendoor achtereenvolgende "test-opnamen (??)", of naar ik eerder vermoed volledige elektronisch vastgelegde meetresultaten in die kalibratie procedure, zal inderdaad niet worden bewaard. Alleen het eindresultaat als afstelling van een lens als zijnde de AF-kalibratie zelf, neem ik aan zeer beslist van wel. Anders heeft AF-finetuning namelijk geen enkele zin als het erna weer ongedaan (vergeten) zou zou zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Vincent » di jan 12 2016 7:13 am

Léon Obers schreef:Het lijkt me dat de Automatisch AF kalibratie erg goed zal werken. Makkelijk en accuraat.


De theorie is mooi. Maar theorie werkt altijd goed, praktijk wil nog wel eens anders uitpakken :wink:

Kunnen al die ouderwetse Sigma docks gelijk bij het oud vuil :D
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500

Berichtdoor Léon Obers » di jan 12 2016 7:34 am

Dat zit nog, hoe uitgebreid de kalibratie procedure is in zo'n Nikon. :o
Die Sigma methode heeft bijv. verschillende instellingen voor uiteenlopende brandpunten bij een zoomlens. En ook meerdere ijkpunten voor verschillende afstanden.
Ik denk niet dat een "in-camera" fine-tune methode zo uitgebreid en diep ingaat op die kalibratie, maar slechts op één bepaalde afstand (en brandpunt ?) wordt afgestemd.
Maar goed, als het snel even tussendoor gedaan kan worden, naar de gelang de situatie, hoeft dat minder problematisch te zijn dan ik hiervoor suggereer. :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten