nikon d800 en niet tevreden, nu d810?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

nikon d800 en niet tevreden, nu d810?

Berichtdoor Kim1982 » za jan 16 2016 9:07 pm

Hallo Nikon liefhebbers

Ik heb al een geruime tijd de d800, maar ben niet tevreden. Ik vind bij een ietswat hoge iso de ruis onprettig en de scherpte niet optimaal.
Mijn nieuwe fuji xt1 is qua scherpte beter, al is die autofocus nog echt te sloom voor het fotograferen van snel bewegende kinderen.

Wie heeft eerder ook een d800 gehad en is overgestapt? D810 , is dat echt een goede vooruitgang?
Ik had laatst een canon d6 in mijn handen, .. ik ging al bijna overstag haha, maar ... ik heb nu natuurlijk mijn Nikon uitrusting, dus wil liever niet geheel overstappen naar canon.
Maar dan wil ik wel een goede overstap maken naar een beter nikon camera.

Dus maw: welke nikon camera is de Beste wat betreft scherpte, en snelheid (autofocus)

Heel erg bedankt alvast
Kim1982



Onderwerp:

Re: nikon d800 en niet tevreden, nu d810?

Berichtdoor Robert » za jan 16 2016 9:16 pm

Welkom op het forum Kim.

Met een D800 moet je goede foto's kunnen maken. Het is een dijk van een camera.
Je dient dan wel wat voorwaarden in acht te houden om bewegingsonscherpte te voorkomen.
Een andere mogelijkheid is wellicht dat je last hebt van front- of backfocus.
Misschien is het een optie om een voorbeeld foto te plaatsen?
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2638


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikon d800 en niet tevreden, nu d810?

Berichtdoor Highlander » za jan 16 2016 9:25 pm

Welkom op het forum Kim,

Met de D800, moet je echt wel scherpe ruisvrije foto`s kunnen maken.
Wel is het zo dat de D800E en de D810 geen anti-aliasing filter meer hebben dus volgens de test iets scherper zouden moeten zijn.
Maar ik betwijfel of jij en ik dat nu gaan merken ik onze foto`s

Antwoord op jou vraag, de beste,
Dan moet je denken aan een D3S, D4, D4s of de nieuwe D5, maar daar hangen wel hele ander prijskaartjes aan.

En dat van Canon, nooit weer zo denken he :lol:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nikon d800 en niet tevreden, nu d810?

Berichtdoor MarcB » za jan 16 2016 9:32 pm

Ik heb een D800 gehad en ben overgestapt naar de D810 toen ik een hele mooie deal kon maken bij Kamera Express met de Nikon Club avond afgelopen jaar. De scherpte van mijn toestel vond ik ook niet optimaal ondanks dat de objectieven / camera gecalibreerd waren bij Chipclean. Wellicht Shutter shock?

Het eerste wat je opvalt als je de ontspanknop van de D810 indrukt is dat je hem amper hoort. De foto's zijn scherper en de autofocus reageert ook net wat sneller. De D800 is een geweldige camera, de verschillen met de D810 zijn niet zeer groot maar hij is net iets beter.
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikon d800 en niet tevreden, nu d810?

Berichtdoor Kim1982 » za jan 16 2016 9:36 pm

Ik heb zeer scherpte foto's in de studio hoor :) daar is ie perfect voor... maar op het moment dat je in een lichtarme omgeving bent, vind ik de prestaties echt matig.

Ik zie nu al zo'n verschil met die fuji camera, in lichtarme omgeving.. dat is toch wel vreemd.

op mijn 500px site staan veel foto's van mij, maar deze foto was dus bv in een lichtarme omgeving, ik stoor mij aan de ruis + onscherpte.

https://500px.com/photo/111600153/fun-l ... id=7986491
Kim1982



Onderwerp:

Re: nikon d800 en niet tevreden, nu d810?

Berichtdoor Jacob_O » za jan 16 2016 10:11 pm

De eerste winst is allicht te behalen op je instellingen, zoals uit EXIF van de foto in de link blijkt.
Een sluitertijd van 1/6400s lijkt me een beetje overdreven voor het fotograferen van een (bewegend) kind, een ISO waarde van 3200 is dus niet echt nodig.
Door deze waarde te verlagen naar bijv. 200 kom je op een sluitertijd van 1/400s wat me kort genoeg lijkt en zal de ruis een stuk minder zijn.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nikon d800 en niet tevreden, nu d810?

Berichtdoor RogierJ » za jan 16 2016 10:14 pm

Dag Kim
Ik ben ook overgestapt van de d800 naar d810. Erg tevreden over. Maar scherpere foto's? Nee niet echt. Wel snellere af. Ruis wel wat beter. Maar blijft bij hoge iso aanwezig. Alhoewel je dan wel naar 100% vergroting kijkt.
Gr Rogier
Nikon D850
Gebruikersavatar
RogierJ

Clublid
Berichten: 35


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nikon d800 en niet tevreden, nu d810?

Berichtdoor Sandor Gora » za jan 16 2016 10:26 pm

met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikon d800 en niet tevreden, nu d810?

Berichtdoor Patrick » za jan 16 2016 10:36 pm

Dat zijn inderdaad bizarre waarden in die foto! Is dat bewust gedaan? :shock:

De D800 serie us trouwens door het enorme aantal pixels niet direct de beste keuze voor hoge ISO waarden. Maar als je terugschaalt naar een lager aantal pixels, dan kan het toch geen echt probleem zijn?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikon d800 en niet tevreden, nu d810?

Berichtdoor a90 » za jan 16 2016 10:38 pm

RogierJ schreef:Maar scherpere foto's? Nee niet echt


Geen scherpere foto's met de D810 dan met de D800 maar leveren ze nu beiden onscherpe foto's of zijn de foto's van de D800 al zo scherp dat het niet scherper kan door een D810 ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nikon d800 en niet tevreden, nu d810?

Berichtdoor Patrick » za jan 16 2016 10:40 pm

En denk je het verschil te zien als je ze niet naast elkaar vergelijkt?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikon d800 en niet tevreden, nu d810?

Berichtdoor golden-eye » za jan 16 2016 10:42 pm

Een Nikon D750!
"het oog wil ook wat"
Gebruikersavatar
golden-eye

Forumlid
Berichten: 187


Locatie: Noord-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikon d800 en niet tevreden, nu d810?

Berichtdoor John Jansen » za jan 16 2016 10:48 pm

Ik heb de d800e ( zonder anti aliasing filter) gehad ragscherp, met de D810 al een paar keer naar Beverwijk geweest, sensor gejusteerd en spiegels opnieuw af laten stellen, nu ook ragscherp zelfs met vogel ( b.v. vliegende Ijsvogels) fotografie een top apparaat. Maar met donker weer en iso boven de 1600 moet je weten wat je doet( goed belichten) verder tov de D800 iets sneller en een betere AF en een betere buffer, voor de rest weinig verschil.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nikon d800 en niet tevreden, nu d810?

Berichtdoor RogierJ » za jan 16 2016 10:51 pm

a90 schreef:
RogierJ schreef:Maar scherpere foto's? Nee niet echt


Geen scherpere foto's met de D810 dan met de D800 maar leveren ze nu beiden onscherpe foto's of zijn de foto's van de D800 al zo scherp dat het niet scherper kan door een D810 ?


D800 levert al scherpe foto's af. Je moet gaan pixel peepen wil je verschil zien met de 810.
Nikon D850
Gebruikersavatar
RogierJ

Clublid
Berichten: 35


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nikon d800 en niet tevreden, nu d810?

Berichtdoor plincky » za jan 16 2016 11:12 pm

Ik ben van D800 over gegaan naar Fuji X-T1.
Was goed tevreden over de D800 overigens. Er zijn een paar instellingen die even moet uitvogelen en instellen. Zoals ik altijd +80 verscherpen bij RAW. Bv. De ISO van de D800 was ook altijd al prima (vind ik persoonlijk). Als je de foto goed schiet en eventueel verkleind dan ziet de ISO er echt prima uit. Als je naar het web upload verklein de files dan zelf. De meeste programma die ingebouwd zijn in site zijn niet zo heel best in files verkleinen. (Is mijn ervaring)
Maar struikelde op een gegeven moment over de grote files van de D800, en toch ook gewicht en dacht ga gewoon de Fuji proberen.
Fuji X-T1 was prima. Maar ruis is slechter in mijn bevinding, helemaal omdat Fuji de ISO stiekem(of niet) te hoog inzet. Iso 3200 op Fuji is zo'n ISO 2000 bij Nikon DSLR met gelijke instellingen. De focus was bij mij uiteindelijk ook echt het struikelpunt. Vooral bij mindere verlichting en tracking van de Fuji is nog echt onder de maat.
Heb uiteindelijk gekozen voor de D750 welke ertussen zit. 24mp de body is iets kleiner dan de D800. betere ISO dan de D800, en nog betere AF.
Denk niet dat er veel verschil zit tussen de D800 en de D810. Vraag me af of je niet meer kan halen in de nabewerking met de D800.
De foto waar je de ISO niet mooi vind is in mijn ogen gewoon verkeerd geschoten.

Helaas is de Nikon wel weer groter en zwaarder dan de Fuji wat jammer is, maar dat is niet anders. Ben heel erg blij met de D750! De D810 is vast ook prima maar met de D750 heb ik meer dan genoeg.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten