D750 versus D800

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

D750 versus D800

Berichtdoor Tzigane » do mar 24 2016 7:50 pm

Gegroet allemaal,

Wegens het niet meer betrouwbaar zijn van mijn Nikon D3 ben ik op zoek naar een nieuwe primaire camera, als secundair heb ik nog een D700.

Een tijdlang ben ik ontzettend tevreden geweest met de D3/D700 technologie, maar nu ik me wat heb ingelezen is de technologie wel met sprongen vooruitgegaan! Dit zijn geen mobiele telefoons-incrementele-babystapjes.

Ik ben dus aan het overwegen om een modern alternatief aan te schaffen.
De modellen die ik overweeg zijn een D750 en D800

De camera zal gebruikt worden voor bruidsfotografie, portret en fashion.

Nu kan op het internet niet zoveel vinden over hoe deze twee camera's zich vergelijking op het gebied van hoge ISO-waarden. Heeft iemand hier al eens een eerlijke vergelijking gemaakt?
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 versus D800

Berichtdoor gijs sandberg » do mar 24 2016 8:05 pm

Beste T,
Enige opmerkingen bij uw bericht
-als een D3 niet degelijk genoeg is, is een D750 dat zeker niet.
-een D800 wordt al enige tijd niet meer nieuw verkocht
-wat is de relevantie van hoge ISO bij genoemde onderwerpen, die door velen met kunstlicht gefotografeerd worden.
Her en der zijn op het Internet vergelijkingen te vinden , helaas gaan die veelal niet over aspecten als degelijkheid en ergonomie.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 versus D800

Berichtdoor Vincent » do mar 24 2016 8:11 pm

gijs sandberg schreef:-als een D3 niet degelijk genoeg is, is een D750 dat zeker niet.


Hij heeft het over betrouwbaar. Vast in het licht van zijn sluiter probleem dat elders op het forum benoemd is.

-wat is de relevantie van hoge ISO bij genoemde onderwerpen, die door velen met kunstlicht gefotografeerd worden.


Voor bruiloften heb je vaak toch wel hoge iso's nodig. Of je moet tot de groep fotografen behoren die alles minflitsen, niets mis mee maar daar val ik in elk geval niet onder en dan gaat de D3s ook nog wel eens naar 10.000 ISO en hoger...

Bedenk ook dat 36MP tov 24MP nogal in bestandsformaat scheelt. De vraag is ook of jouw hele workflow 36MP bestanden aan kan. Er zijn er al meer die niet veel later de hele PC en storage opstelling hebben moeten upgraden vanwege deze bestanden. Aan de andere kant, kun je ze aan dan kan 36Mp natuurlijk een krachtige tool zijn voor (extreem) grote prints of heftig croppen. Elk nadeel heeft zijn voordeel, of andersom.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 versus D800

Berichtdoor Tzigane » do mar 24 2016 8:22 pm

De sluiter van mijn D3 is aan het overlijden. Kan gebeuren, zeker na veel clicks.
De vervanging hoeft niet nieuw uit de winkel te komen. De D810 ligt buiten het budget, dus een tweedehands D800 is een optie.

De relevantie van hoge ISO waarden bij bruiloften hoef ik denk ik niet toe te lichten. Ik hou niet van flitsen op bruiloften, dus doe alles met bestaand licht en lichtsterke primes.
Voor fashion en portret is juist een groot dynamisch bereik bij basis-ISO belangrijk natuurlijk, maar ik geloof dat de D800 en D750 daar allebei wel degelijk in zijn.


Ik heb een goede pc die grote bestanden aankan, ik werk ook met analoog middenformaat waar 30/40 megapixel bestanden na scannen gewoon is. Voor bruiloften was ik echter wel van plan de 1.2 cropmodus te gebruiken met een D800, zodat de harde schijf niet al te snel volloopt. De meerwaarde van zo'n hoge resolutie is dan ook absoluut afwezig.

De D750 lijkt me wat meer allround, hoewel ik met allebei de camera's wel weg zou kunnen komen bij alles wat ik ermee wil doen. Het enige wat ik nog niet heb kunnen vinden is een degelijke hoge-ISO vergelijking. Wel NEF bestanden uit beide camera's, waarbij ik de D750 erg imposant vind op dat vlak, maar ik zou ze graag eens naast elkaar zien presteren.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 versus D800

Berichtdoor Vincent » do mar 24 2016 8:30 pm

Cropmode schieten om de resolutie laag te houden dan zou ik zeker voor de D750 gaan. Want dat kost je ook beeldhoek!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 versus D800

Berichtdoor Tzigane » do mar 24 2016 8:34 pm

Absoluut waar, maar daar kan ik mee leven. :) Mijn 28mm wordt dan een 33mm, mijn 50 een 60, en de 85mm een 100mm, wat ik helemaal niet verkeerd vind om eerlijk te zijn!
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 versus D800

Berichtdoor ATOR » do mar 24 2016 9:02 pm

Op Dpreview kun je wat ISO prestaties vergelijken.
Het lijkt er daar op dat de D750 ongeveer een stop beter presteert dan de D800. Al zal het terugschalen van de D800's 36MP naar 24MP dat verschil wel kleiner maken.

Jouw conceptfoto's zou ik helemaal niet erg vinden om op 36MP tot in het kleinste detail te kunnen bekijken.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 versus D800

Berichtdoor Tzigane » do mar 24 2016 9:09 pm

Precies! het lijkt me fantastisch om mijn vrije werk op hoge resolutie te fotograferen. Maar als ik dan vervolgens met een D800 aankom op een bruiloft vraag ik me of ik het daarmee ga redden...

en thanks! Die had ik nog niet gevonden, precies wat ik zoek. Jammer dat de D3/D700 er niet meer bijstaan.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 versus D800

Berichtdoor plincky » do mar 24 2016 10:10 pm

Ik kom van de d800 en heb nu de D750.
Ben zeer tevreden over de d750. In ruis echt wel een stukje beter dan de D800. De 24mp van de D750 is voor mij precies goed. De D800 is erg mooi en heb er veel plezier mee gehad, moest wel een half jaartje wennen aan de hoge resolutie met de daarbij komende probleempjes maar na een half jaar had ik hem wel onder controle en was het een perfecte camera.
De bestanden zijn groot en dat ging na 2 jaar toch een beetje tegen staan. Geheugen is dan misschien niet zo prijzig meer maar je workflow is ook wel traag. (Ook met een spliternieuwe top pc.)
Wat ik wel erg jammer vind is dat de d750 niet de pro knoppen lay-out heeft. Dat mis ik echt nog wel eens. Maar hij is wel weer iets kleiner en lichter wat ook wel weer prettig is. En net iets sneller dan de D800.
Laatste puntje is toch wel de AF van de D750 welke echt wel weer iets beter is dan de D800.

Oja, de D750 heeft helaas ook de DK21 opzet oculair (rechthoek)..... die ik alweer kwijt ben bij mijn laatste shoot. :?
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 versus D800

Berichtdoor Tzigane » do mar 24 2016 10:18 pm

Dankje! Daar heb ik wat aan! :)

Ik zit die vergelijkingsbestanden te bestuderen, het valt me op dat de D750 het qua ruis het ongeveer iets minder dan een stop beter doet, maar dat de kleuren van de D800 veel helderder zijn. Het lijkt wel alsof de D800 uberhaupt veel meer kleurinformatie registreert!

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 versus D800

Berichtdoor Tzigane » vr mar 25 2016 12:14 pm

Ook toch nog even meenemen: Een vervanging van mijn huidige d3 is ook een mogelijkheid.

Echter neig ik toch heel erg naar de D800.

Ik print graag groot (minimaal 80cm)
Ik fotografeer graag in tegenlicht, en kan het dynamisch bereik dan goed gebruiken
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 versus D800

Berichtdoor emdeklerk » vr mar 25 2016 12:23 pm

De enige logische vervanging van een D3 lijkt mij een D5.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: D750 versus D800

Berichtdoor Tzigane » vr mar 25 2016 7:44 pm

Als mijn portemonnee geen factor zou zijn zou dat inderdaad logisch zijn. :P
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 versus D800

Berichtdoor Marwo » za mar 26 2016 2:02 am

En als de D810, zoals eerder aangegeven, buiten het budget valt.... Dan is de D5 beslist geen koopje..
Maar hoe staat de D4 in dit zoekplaatje...? Zie hier: http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-camera-s-digitaal/m1034733620-nikon-d4.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
in mijn DoKa zie ik niets...
Gebruikersavatar
Marwo

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Zuid-Beijerland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 versus D800

Berichtdoor Tzigane » za mar 26 2016 8:42 am

Valt er helaas ook ruim buiten, ik zou dan nog liever gaan voor een D3s.
Budget is ongeveer 1500 euro. Daar valt een mooie tweedehands D800 voor te halen, met gemak een nette D3, en met wat pijn en moeite over een paar maanden misschien een D750.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten