Hulp gevraagd bij Upgrade

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Hulp gevraagd bij Upgrade

Berichtdoor foxalert » do jun 30 2016 12:56 pm

Beste mensen,

Momenteel heb ik een Nikon D300, oud beestje, maar werkt nog prima.

Nu wil ik een stap gaan maken door een nieuwe body te kopen. Budget is rond de 750 euro.
Welk model adviseren jullie mij?

2e hands ook geen probleem.

Ik gebruik de camera enkel en alleen voor voetbal.

En aangezien m'n oude NIKKOR 70-300 van 8 jaar oud ook een probleem heeft heb i ook besloten een nieuwe lens te halen. Gezien de tests komt de tamron er gelijkwardig, zo niet beter uit uit de nikkor. Scheelt ook veel in aanschaf.

Mag ik concluderen dat de Tamron AF SP 70-300 F4.0-5.6 Di VC USD een goede keuze is?
Laatst gewijzigd door foxalert op do jun 30 2016 2:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
foxalert

Forumlid
Berichten: 240


Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd bij Upgrade

Berichtdoor foxalert » do jun 30 2016 1:49 pm

Ik ben een beetje gaan snuffelen. Ik heb gevonden de D7200 voor 879 euro nieuw bij rhinocamera. Ken de winkel niet. Is dit betrouwbaar?

Dan zie ik ook de D610. Stuk duurder 1199 euro en ik zie niet zo goed waarom dat verschil zo groot is in prijs. Meer dan 300 euro.
foxalert

Forumlid
Berichten: 240


Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd bij Upgrade

Berichtdoor golden-eye » do jun 30 2016 2:12 pm

Nikon D5500 is een goede vervanger van de D300. Kost nieuw rond de 650 euro.
D610 is fullframe en de D7200 niet. (prijsverschil)
Met Rhinocamera heb ik geen ervaringen.
"het oog wil ook wat"
Gebruikersavatar
golden-eye

Forumlid
Berichten: 187


Locatie: Noord-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd bij Upgrade

Berichtdoor foxalert » do jun 30 2016 2:27 pm

Ja, zag het net inderdaad.

Als ik de 2 body's vergelijk dan ga ik zonder twijfel voor de D7200.
Laatst gewijzigd door Robert op vr jul 01 2016 8:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
foxalert

Forumlid
Berichten: 240


Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd bij Upgrade

Berichtdoor Alex » do jun 30 2016 2:33 pm

Dat de D5500 een vervanger is van de D300 is nogal gewaagd. kwa aantal mP zal het correct zijn ;-))
D300 -> D300s-> D500 is een meer voor de hand liggende uitspraak.

Maar.....alles ligt aan de wensen van de TS; bv aangaande aspect weather sealing ? Bediening / instel mogelijkheden. etc.
Gebruikersavatar
Alex

Clublid
Berichten: 292


Locatie: Krimpen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd bij Upgrade

Berichtdoor foxalert » do jun 30 2016 3:02 pm

Ja daar zeg je wat. Ben niet zo'n insteller. Enige war ik mee speel is sluiter, diafragma en iso. Dan met name als het wat schemerig is.

Ik heb de D300 nu al zeker 5 jaar en ben over het algemeen redelijk tevreden. Dus ik denk dat ik bij heel veel modellen al een stap maak. Echter als ik dan een stap maak, dan het liefst zo groot mogelijk, maar wel binnen budget.

De D500 is ver boven mijn budget van laten we voor het gemak zeggen 1000 euro. Ook 2e hands is deze niet veel goedkoper te krijgen, als die al verkrijgbaar is. Deze valt dus af.

Tot nu toe neig ik naar de D7200, en dan nieuw. Maar wellicht zijn er topmodellen van een paar jaar geleden die 2e hands wellicht interessanter zijn?
Laatst gewijzigd door Robert op vr jul 01 2016 8:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
foxalert

Forumlid
Berichten: 240


Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd bij Upgrade

Berichtdoor becas » do jun 30 2016 4:48 pm

Ik zou zeggen een D7100 of D7200. De D5xxx is qua bediening echt weer een stap achteruit hoor, daar krijg je spijt van.

Tweedehands aanschaffen en dan nog geld overhouden voor een nieuwe Tamron 70-300 VC met 5 jaar garantie. De Nikon 70-300mm zal ook nog wel wat euro's opbrengen bij verkoop.
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd bij Upgrade

Berichtdoor gijs sandberg » do jun 30 2016 5:54 pm

Beste F,
Voor dat budget kan je volgens mij geen stap zetten.
Binnen de DX keuzes en D300 degelijkheid is alleen de (recente) D500 een stap.
Een tweedehands D300S is een mogelijkheid binnen het genoemde budget, maar geen stap.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd bij Upgrade

Berichtdoor foxalert » do jun 30 2016 6:29 pm

De D7200 is toch altijd een stap kijkend naar de sensor? ISO onderdrukking etc? Of heb ik het helemaal verkeerd?
Laatst gewijzigd door Robert op vr jul 01 2016 8:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
foxalert

Forumlid
Berichten: 240


Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd bij Upgrade

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr jul 01 2016 9:22 am

Je D300 had destijds een adviesprijs van 1.999 euro. Met, hetzelfde budget, maak je een vergelijkbare upgrade, en alles is wat duurder geworden.
Met minder budget, kom je minder ver. Je D300 is een professionele camera, met handige knopjes voor WB etc. Die knopjes heeft een amateur camera niet. En moet je steeds het menu in. Ook het gewicht (en dus stevigheid) van een professionele camera is hoger = beter.

Dan wil je een 70-300 vervangen. Waarom? Niet goed meer. En om welke 70-300 heb je het dan. Nikon heeft er twee (gehad)
1 - AF 70-300 f/4-5,6 D ED (lag rond 2006 voor 100 euro in de winkel, nu niet meer leverbaar)
2 - AF-S 70-300 f/4,5-5,6 G ED VR (nog steeds leverbaar en aanmerkelijk beter) prijs en kwaliteit zijn in overeenstemming.
Als je de laatste hebt, die zou ik nooit vervangen als het niet nodig is. Het is een Nikon, die krijg je als amateur niet zo maar stuk. Ken meerdere gebruikers waarvan hun 70-300 AFS nu 9 jaar oud is en het werkt als een tierelier. Heb je versie 1, ach ja, een beetje onbekend merk is tegenwoordig duurder.

Een andere camera. Kijk naar dit overzicht: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon-D-cameras.xls
Haal de kolommen weg die je niet nodig hebt. Als je alleen voetbal fotografeert, dan is 3D tracking fotograferen en een hoog aantal opnamen per seconden (ook wegschrijven, snel kaartje dus) van belang. Je D300 was destijds een van de eerste met 3D tracking, en helaas ken ik geen tests die kijken naar de verbeteringen in de 3D tracking, maar de verschillen zijn grandioos.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd bij Upgrade

Berichtdoor ArendV » vr jul 01 2016 10:59 am

@ foxalert, als ik kijk wat je nu hebt en waar je jouw camera voor gebruikt, dan zou ik als eerste stap een ander objectief kopen en pas als tweede stap een nieuwe camera.
Voor voetbal zou ik naar een tweedehands Nikkor 70-200mm f/2.8 VR 1 kijken. Je moet dan wel iets meer uitgeven dan 750 Euro, maar voor 1000 Euro moet dit lukken. Samen met de D300 een mooi combi voor voetbal.
Als tweede stap zou ik dan sparen voor een nieuwe camera. Natuurlijk is de D7200 een verbetering t.o.v. de D300 bij hoge ISO's maar niet in autofocus. Een lichtsterke telezoom zal de meeste verbetering geven bij jouw fotografie.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd bij Upgrade

Berichtdoor foxalert » vr jul 01 2016 1:38 pm

Hans Braakhuis schreef:Je D300 had destijds een adviesprijs van 1.999 euro. Met, hetzelfde budget, maak je een vergelijkbare upgrade, en alles is wat duurder geworden.
Met minder budget, kom je minder ver. Je D300 is een professionele camera, met handige knopjes voor WB etc. Die knopjes heeft een amateur camera niet. En moet je steeds het menu in. Ook het gewicht (en dus stevigheid) van een professionele camera is hoger = beter.

Dan wil je een 70-300 vervangen. Waarom? Niet goed meer. En om welke 70-300 heb je het dan. Nikon heeft er twee (gehad)
1 - AF 70-300 f/4-5,6 D ED (lag rond 2006 voor 100 euro in de winkel, nu niet meer leverbaar)
2 - AF-S 70-300 f/4,5-5,6 G ED VR (nog steeds leverbaar en aanmerkelijk beter) prijs en kwaliteit zijn in overeenstemming.
Als je de laatste hebt, die zou ik nooit vervangen als het niet nodig is. Het is een Nikon, die krijg je als amateur niet zo maar stuk. Ken meerdere gebruikers waarvan hun 70-300 AFS nu 9 jaar oud is en het werkt als een tierelier. Heb je versie 1, ach ja, een beetje onbekend merk is tegenwoordig duurder.

Een andere camera. Kijk naar dit overzicht: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon-D-cameras.xls
Haal de kolommen weg die je niet nodig hebt. Als je alleen voetbal fotografeert, dan is 3D tracking fotograferen en een hoog aantal opnamen per seconden (ook wegschrijven, snel kaartje dus) van belang. Je D300 was destijds een van de eerste met 3D tracking, en helaas ken ik geen tests die kijken naar de verbeteringen in de 3D tracking, maar de verschillen zijn grandioos.


Hans,

Mag ik je bedanken voor je waardevolle advies en het geweldige bestandje dat je mee stuurde? Hier heb ik echt iets aan gehad. Dus bij deze, dank!

Om eerlijk te zijn heb ik 3d tracking nooit gebruikt omdat ik er niet aan kon wennen. Wellicht een goed idee dit nog eens goed te bekijken. Hoorde overigens van een fotograaf ooit eens deze functie niet te gebruiken. Misschien is dat met de huidige verbeteringen veranderd. Witbalans knopje is inderdaad wel een puntje, maar niet onoverkomelijk. Ik heb besloten te aan voor de D7200. Dit kijkend naar een nieuwere en betere sensor, veel minder ruis bij hoge iso en de extra 1,3 crop. Verder komen beide camera's redelijk overeen. Wellicht maak ik de stap naar de D500 over een jaartje, maar op dit moment heb ik er geen budget voor.

Wat betreft het objectief
Ik heb de 70-300 van Nikkor en die is 7 jaar oud. Heeft ooit een tik gehad en bij indrukken van de focusknop gaat de lens trillen. Dit voor enkele seconden, als je de focusknop vasthoudt dan trilt hij daarna niet meer. Laat je los en ga je weer focussen dan begint hij weer te trillen. Moet gemaakt worden, heeft waarschijnlijk te maken met de VR.

Ben gaan zoeken en de Tamron komt gelijkwaardig uit de test en beter tussen de 200 en 300. Dus vandaar mijn keuze voor de Tamron. Nu hopen dat het ook in de praktijk geldt.
foxalert

Forumlid
Berichten: 240


Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd bij Upgrade

Berichtdoor foxalert » vr jul 01 2016 1:43 pm

ArendV schreef:@ foxalert, als ik kijk wat je nu hebt en waar je jouw camera voor gebruikt, dan zou ik als eerste stap een ander objectief kopen en pas als tweede stap een nieuwe camera.
Voor voetbal zou ik naar een tweedehands Nikkor 70-200mm f/2.8 VR 1 kijken. Je moet dan wel iets meer uitgeven dan 750 Euro, maar voor 1000 Euro moet dit lukken. Samen met de D300 een mooi combi voor voetbal.
Als tweede stap zou ik dan sparen voor een nieuwe camera. Natuurlijk is de D7200 een verbetering t.o.v. de D300 bij hoge ISO's maar niet in autofocus. Een lichtsterke telezoom zal de meeste verbetering geven bij jouw fotografie.


Eén van de dingen waar ik me het meest aan stoor is de weinige crop die ik toe kan passen met de D300. Alleen een verbetering daarin is voor mij al reden om een volgende stap te maken.

Ik heb overwogen naar een 70-200 over te stappen, maar na een paar keer testen werd ik helemaal gek. Puur omdat ik de 200 tot 300 miste.

Denk dat ik met de D7200 in ieder geval voor nu een mooie stap maak, kijkend naar de sensor en hoeveel minder ruis je krijgt bij hoge ISO.
foxalert

Forumlid
Berichten: 240


Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd bij Upgrade

Berichtdoor Jur » vr jul 01 2016 3:14 pm

foxalert schreef:Eén van de dingen waar ik me het meest aan stoor is de weinige crop die ik toe kan passen met de D300. Alleen een verbetering daarin is voor mij al reden om een volgende stap te maken.


Ik vind dat in de paktijk erg meevallen. Onlangs heb ik nog een behoorlijke stapel A3+ afdrukken (48 x 33 cm) gemaakt van stevige crops van D300 foto's, die beslist gezien mogen worden. Onderstaande foto's zijn gemaakt met een D300 met een AF-S f/4 300mm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hulp gevraagd bij Upgrade

Berichtdoor foxalert » za jul 02 2016 5:20 pm

Jur schreef:
foxalert schreef:Eén van de dingen waar ik me het meest aan stoor is de weinige crop die ik toe kan passen met de D300. Alleen een verbetering daarin is voor mij al reden om een volgende stap te maken.


Ik vind dat in de paktijk erg meevallen. Onlangs heb ik nog een behoorlijke stapel A3+ afdrukken (48 x 33 cm) gemaakt van stevige crops van D300 foto's, die beslist gezien mogen worden. Onderstaande foto's zijn gemaakt met een D300 met een AF-S f/4 300mm.


Hele mooie foto's Jur. :thumbup:

Probleem waar ik vaak tegenaan loop is het licht. Op jouw foto's perfect voor lage ISO, maar op het voetbalveld wordt dit al snel anders als het een beetje bewolkt is en er vaak donkere achtergronden zijn. Omdat je eigenlijk een minimale sluitertijd wil van 1/800, (liefst 1/1000), gaat de ISO al snel omhoog. Zeker met een lens van F/4-5.6.
foxalert

Forumlid
Berichten: 240


Ervaringsniveau: *
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten