Ervaringen met alternatieve EN-EL15 voor D500

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Ervaringen met alternatieve EN-EL15 voor D500

Berichtdoor HH nikon » za aug 06 2016 10:19 am

Zijn er al mensen die goede (of slechte) ervaringen hebben opgedaan met alternatieve accu's voor de D500?
Diverse niet originele accu's blijken niet te werken (camera ziet de accu als "leeg" ondanks dat deze volledig opgeladen is).
Thanks,
Hans
No Guts No Glory!
HH nikon

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ervaringen met alternatieve EN-EL15 voor D500

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo aug 07 2016 8:55 am

Heb het afgeleerd om "goedkopere" accu's aan te schaffen. Die zijn me te duur.
De EN-EL15 kost bij Nikon zelf 82 euro. Duurder kan ik ze nog niet vinden. In winkels zijn ze te vinden vanaf 31,02 (tenminste bij m'n zoek actie zojuist)
Een goedkopere alternatief zie ik zo voor rond de 21 euro.
Maar nu de praktijk.
Bij mij gaan originele Nikon accu's 7 tot 10 jaar mee. Ze zitten in backup camera's en werken nog steeds.
De goedkopere vervangers gingen zo rond de 1 tot 2 jaar mee. Veel te duur dus.

http://www.hansbraakhuis.nl/Een-origine ... n-accu.pdf
Hans Braakhuis

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor HH nikon » zo aug 07 2016 9:49 am

Ik heb daarmee dus geheel andere ervaringen...
D300 in 2008 aangeschaft. Direkt (na goede ervaringsberichten hier op dit forum) 2 stuks alternatieve accu's van Photix. Deze drie accu's (1x Nikon en 2x Photix) gebruik ik dus al 8 jaar (!) zeer intensief en ik kan geen enkel onderscheid vaststellen wat betreft capaciteit en levensduur... Ik heb zojuist nog eens gekeken naar de conditieaanduiding in het menu en alledrie de accu's staan een haartje naast de "0" (= new) aanduiding...
Ook geen enkel last van snelle zelfontlading of dergelijke rare zaken. En die accu's kosten destijds iets van 22USD (2 stuks incl verzending uit China) t.o.v. >60 euro voor een originele Nikon.
Hetzelfde verhaal met enkele accu's voor de Panasonic camera's van mijn vrouw. Die dingen vreten redelijk stroom dus ook daarbij twee alternatieve accu's gekocht. Dat was enkele jaren geleden voor de TZ7 en sinds twee jaar voor de TZ? (kan het type even niet nakijken omdat zij op stap is met de camera). Ook daarbij dus geen merkbaar verschil in capaciteit of levensduur.
Het enige verschil dat ik tot nu toe gemerkt heb is het verschil in prijs...
Overigens zou ik wel graag horen (evt. via PB) waar jij een originele Nikon EN-EL15 gezien hebt voor 31,02 euro! De goedkoopste die ik kon vinden zitten toch op +/- 60 euro. Er wordt wel vaak geadverteerd met "Nikon EN-EL15" maar als je dan goed in de beschrijving leest, dan staat er meestal iets van "voor" NIkon maar niet "van" Nikon en betreft het alternatieve accu's.
No Guts No Glory!
HH nikon

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Marten » zo aug 07 2016 9:51 am

Zo'n schitterende camera kopen en dan geen originele accu...Ik snap dat nooit.
Los van de werking, de levensduur etc, denk even aan je garantie.
Marten

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor HH nikon » zo aug 07 2016 10:06 am

Ik hoor graag als je me één geval van een probleem met een camera door het gebruik van een alternatieve accu kunt laten zien.
Ik heb er in ieder geval nog niet van gehoord.
Ik koop de "real deal" als er geen echt goed alternatief bestaat. Als dat er wel is dan hoeft er voor mij beslist niet persé "Nikon" op te staan...
Het zelfde gaat bv op voor de grip. De originele is altijd vrij pittig in prijs.
Voor die D300 kocht ik in 2008 een Meike grip voor +/- 50 of 60 euro. Die ziet EN voelt EN werkt exact als de originele (die ik ook eens een weekje kon proberen). Die grip is sindsdien nauwelijks van de body af geweest en functioneert nog als "nieuw uit de doos". Ik heb dan ook geen seconde geaarzeld toen ik vorige week zag dat Meike nu ook een versie beschikbaar heeft voor de D500... (70 euro thuis geleverd met UPS).
Maar voor het topic (zoals wel vaker is gebeurd in het verleden als het op alternatieve producten aankomt) uitloopt op een discussie "wel of geen alternatieven gebruiken" graag back to; "goed of slechte ervaringen met alternatieve accu's VOOR DE D500".
Ik heb er onlangs besteld maar die werkten niet omdat zij nog niet de juiste chip decoding hadden. Kan even niet het merk terug vinden vandaar dat ik ze niet genoemd heb.
No Guts No Glory!
HH nikon

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor HH nikon » zo aug 07 2016 10:09 am

Overigens zojuist 2x Patona EN-EL15 2e generatie besteld. Deze claimen nu ook te werken voor de D500 en kosten 29 euro p.st.
No Guts No Glory!
HH nikon

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Marten » zo aug 07 2016 10:18 am

HH nikon schreef:Ik hoor graag als je me één geval van een probleem met een camera door het gebruik van een alternatieve accu kunt laten zien.

Ik zou zeggen neem even contact op met Nikon Beverwijk.
Ik wens je veel "Glory" met je nieuwe batterijen.
Marten

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor HH nikon » zo aug 07 2016 10:30 am

Marten schreef:Ik zou zeggen neem even contact op met Nikon Beverwijk.

"wij van WC-eend adviseren..."

Mensen schrijven graag over negatieve ervaringen op het web (meer nog dan positieve). Als er concrete gevallen bekend waren dan zouden ze gemakkelijk te vinden moeten zijn.
No Guts No Glory!
HH nikon

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Willem v D » zo aug 07 2016 2:31 pm

Snap niet dat je bij de aankoop van een camera van 2300 euro nu gaat beknibbelen op een accu.waar 30 euro verschil in zit...
Deze had je ook bij het kopen van de camera er bij kunnen nemen en met de prijs gaan onder handelen waardoor je misschien nog wel goedkoper uit zou zijn.

Zou het om een oudere camera gaan zoals een d90 oid zou ik ook kijken naar een goedkoper alternatief
Maar dat is hier niet het geval.

iig ik ga ook niet al mijn spullen in een schoolrugzak doen omdat deze goedkoper is als een cameratas.
Hoe goed de schooltas ook is
Willem v D

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor AppieHappie » zo aug 07 2016 2:35 pm

Beste HH,

Fijn voor je als accu's zo lang meegaan.
Maar als je een batterijgrip er onder schroeft zul je deze ook wel als eerste gebruiken. Dan is het niet raar als de kleine accu in de camera niet of nauwelijks aangesproken wordt en dus jaren op "nul" blijft staan.
D4s, 2.8/14-24, 3.5/24PC, 2.8/24-70, 1.4/50, 2.8/55, 2.8/105, 2.8/70-200, 5.6/200-500, TC17E, SB-400, SB-800
AppieHappie

Clublid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Peter » zo aug 07 2016 3:41 pm

Marten schreef:Zo'n schitterende camera kopen en dan geen originele accu...Ik snap dat nooit.
Los van de werking, de levensduur etc, denk even aan je garantie.

Wat is origineel?
Nikon maakt helemaal geen accu's.
Die kopen ze in en drukken er een sticker op.

En ineens vinden wij ze origineel
Peter

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor gijs sandberg » zo aug 07 2016 3:55 pm

Peter,
re: wat is origineel
Juist, de producten waar Nikon garantie en support op geeft.
re: aan je garantie.
Juist 2, voor de D500 is al een recall geweest waarbij oudere EN-EL-15 werden omgewisseld, kom daar maar eens om bij derden-leveranciers.
Groeten, Gijs
PS re: bestuursbeleid:
Hoe zit het met vermelden fabrikant/handelsnamen in dit draadje ?
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
gijs sandberg

Clublid

Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Berichtdoor Marten » zo aug 07 2016 4:28 pm

Peter schreef: Wat is origineel? Nikon maakt helemaal geen accu's. Die kopen ze in en drukken er een sticker op.
En ineens vinden wij ze origineel

Misschien moeten we maar eens een discussie starten over de extra verantwoordelijkheden van een forumbeheerder t.a.v. de berichten die hij/zij post.
Peter, origineel zijn die accu's waar Nikon garantie op geeft. Zo eenvoudig is dat. Of wij dat nou logisch vinden of niet.
Marten

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Peter » zo aug 07 2016 4:38 pm

Wat een vreemde opmerking, ik vraag toch ook niet aan niet club leden om hun persoonlijke inbreng op dit forum achterwege te laten. Ik heb mijn eigen verantwoordelijkheid die ik zeer zeker niet aan jouw wens af te leggen.

Het enige wat ik schrijf is dat Nikon geen eigen accu's maakt. Daar vervolgens een sticker op plakken en het is origineel., Nikon verleend er inderdaad garantie op. Meer niet. En wie is dan de daadwerkelijke fabrikant?
Peter

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Peter » zo aug 07 2016 4:44 pm

gijs sandberg schreef:Peter,
PS re: bestuursbeleid:
Hoe zit het met vermelden fabrikant/handelsnamen in dit draadje ?

Het bestuur heeft nimmer uitgesproken dat de naam Nikon niet op dit forum mag worden genoemd.
De mailing die geweest is geeft m.i daarover voldoende duidelijkheid. En het andere genoemde merk lijkt me toch echt geen probleem
Wc eend mag ook wel :wink:
Peter

Clublid

Contacteer:

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”