D700 vs D500

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor Janvis » vr jun 01 2018 7:02 pm

Peter schreef:Of hebben we wel de fotografische kwaliteiten die echt noodzakelijk is om goede foto's te kunnen maken waarbij dure apparatuur het juiste hulpmiddel is ?
Ik niet in ieder geval. Of is het toch het "willen hebben" om ons ego te strelen. Vooral mannen schijnen last te hebben van dit 'verschijnsel' :wink:


Ik denk dat dit de spijker op zijn kop slaat. En ik zal mezelf als voorbeeld nemen waarom ik denk dat dat zo is.

Ik heb nu 1.5 jaar een D7200 waar ik eigenlijk meer dan tevreden mee ben... Toch zegt met grote regelmaat een stemmetje in mijn achterhoofd "De D500 of D850 zijn wel heel erg mooi, die wil ik best graag hebben" Maar als ik dan kijk naar mijn serie van Heiligerlee dan ben ik nog niet eens in staat om consequent de kwaliteit van mijn huidige camera te benutten en te laten zien. Waar zou je dan in Gods naam naar een andere camera gaan kijken??? Juist, omdat het kopen van dingen toch ook een beetje onderdeel is van de hobby, en het is ook de kick van het hebben van de beste DX of FX camera... Je leest alleen maar lovende woorden en de ene recensie nog mooier dan de andere, dan wordt je (of in ieder geval ik) toch een beetje hebberig :angel:

En ach, als iemand zich een D850 kan veroorloven, of zelfs een D5... Wie ben ik dan om het af te keuren??? Als diegene er blij mee is dan kan ik alleen maar blij zijn voor die persoon... Lange tijd had ik daar wat moeite mee omdat ik het niet begreep dat mensen soms zo ver gaan. Maar inmiddels betrap ik mezelf er steeds vaker op dat ik eigenlijk niet veel anders ben :lol:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor Peter » vr jun 01 2018 7:30 pm

Ik wil ook de laatste zijn die zaken afkeurt.
Ieder zijn ding :-)

Alleen stel ik me de vraag van meerwaarde als verschillen nauwelijks zichtbaar zijn.
Het is afhankelijk van je tak van fotografie denk ik.
Mijn macro foto's zijn absoluut mooier van detail en kleur bij mijn D7200 dan bij mijn D90 bijvoorbeeld. Maar daar zit ook pakweg 10 jaar technische ontwikkeling in tussen beide toestellen
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor Nikkormaat » vr jun 01 2018 8:03 pm

Jan Vis schreef
" Maar als ik dan kijk naar mijn serie van Heiligerlee dan ben ik nog niet eens in staat om consequent de kwaliteit van mijn huidige camera te benutten en te laten zien. Waar zou je dan in Gods naam naar een andere camera gaan kijken???
Ik herken mijzelf hier volledig in.
Zolang ik met goed materiaal voor mijzelf nog steeds geen consequent aanvaardbare kwaliteit weet te produceren, ben ik de zwakste schakel in het geheel en is aanschaf van beter materiaal waarschijnlijk weggegooid geld en een bron van frustratie, omdat mijn foto's er niet beter op worden.
Gezegend zijn zij die wel over die vaardigheden beschikken om een stap voorwaarts te kunnen maken. Om jaloers van te worden. Hopelijk baart oefening ook voor mij nog steeds kunst.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor Janvis » vr jun 01 2018 8:07 pm

Nikkormaat schreef:Gezegend zijn zij die wel over die vaardigheden beschikken om een stap voorwaarts te kunnen maken. Om jaloers van te worden. Hopelijk baart oefening ook voor mij nog steeds kunst.


Mooi geschreven :D

Van één ding ben ik overtuigd, oefening baart kunst, ook bij jou en mij :wink:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor Nikkormaat » vr jun 01 2018 8:16 pm

Hoop en wat doorzetting doet leven :prost:
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor Peter » vr jun 01 2018 9:19 pm

het is toch altijd mooi om een leercurve te hebben :-)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor henkk » vr jun 01 2018 9:24 pm

Overigens is het nieuwere spul vergevingsgezinder bijv bij belichtingsfouten. Dus het compenseert de zwakste schakel wel.
En ja, sommigen kunnen meer met een telefoon dan ik met een dslr. Het gaat me ook om de lol.
Gr. Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4938


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor gvdnberg » vr jun 01 2018 9:55 pm

Ik ben benieuwd of de topic strater haar D850 al heeft..........
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor henkk » vr jun 01 2018 10:36 pm

Ik denk dan maar: dat is weer 10 jaar tevredenheid, net als met de d700.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4938


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor Patrick » vr jun 01 2018 11:25 pm

Ik zou persoonlijk kiezen voor zo'n geweldige D810. Tegenwoordig enorm gunstig (voor wat het is) te koop... kost de helft van een D850!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor Peter » vr jun 01 2018 11:35 pm

ja prima apparaat
alleen , het doel he. Dat bepaald alles

voor bijvoorbeeld vogelaars is de D810 een toestel die ze niet snel zullen aanschaffen,
die kiezen voor DX en bij voldoende budget de D500.
Ik heb de D500 een tijdje uitgeprobeerd. Zeldzaam die AF bij vliegende vogels

Voor een portret of landschap, gebouw en noem maar op... heb je toch eigenlijk helemaal geen snelle AF of buffer nodig :-)
Die bewegen toch niet
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor Peter » vr jun 01 2018 11:47 pm

gvdnberg schreef:Ik ben benieuwd of de topic strater haar D850 al heeft..........


denk het niet he, zit al twee jaar bijna tussen het begin van het draadje en nu :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor bcvthul » za jun 02 2018 9:05 am

Ik kan me voorstellen dat iemand die jaren een D700 heeft twijfelt over de (mogelijke) aanschaf van een nieuwe camera.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor gvdnberg » zo jun 03 2018 10:39 am

Dat snap ik, maar omgekeerd komt ook voor!! 4 jaar een D700 en nu naar de D850.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 vs D500

Berichtdoor JBD » zo jun 03 2018 10:42 am

Eigenlijk zou ik de naam van dit draadje moeten veranderen; D850 vs D500. Ik krijg zoveel verschillende adviezen, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik zou ook kunnen gaan (advies) voor de aanschaf van de D500 en de D700 er bij houden. Dan vraag ik me weer af wat het verschil in kwaliteit is. Zeg het maar :(
Gebruikersavatar
JBD

Clublid
Berichten: 1381


Locatie: De Veluwe
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten