Een nieuwe body, D810 of misschien een D820 (nog een gerucht)

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Een nieuwe body, D810 of misschien een D820 (nog een gerucht)

Berichtdoor signxpress » vr okt 21 2016 12:44 pm

Op dit moment heb ik een D5300 met 24mp APS-C
Perfect ding, ik kan er ook leuk foto's mee maken en daarvoor is 24mp genoeg.
Alleen moet ik ook wel eens foto's gebruiken voor groot formaat en dan kom ik pixels tekort, bijvoorbeeld 6 meter breed bij 3 meter hoog wordt niet zoals ik dat wil.
Nu zit ik te kijken naar de D810, deze camera heeft 36mp en is full frame.
Misschien ga ik nu een minder slimme vraag stellen, zoals ik het hebt begrepen is een full frame met dezelfde megapixels als een APS-C vele malen scherper dan de camera met APS-C?
Dus de vooruitgang van 24mp naar 36mp en van APS-C naar full frame is in mijn beleving een behoorlijke vooruitgang, of is dit niet correct?

Een andere vraag, bijvoorbeeld een 35mm objectief, is dit nu 35mm op een APS-C of op een full frame?
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe body, D810 of misschien een D820 (nog een gerucht)

Berichtdoor Jur » vr okt 21 2016 1:05 pm

Een camera met 24MP is in principe op DX en FX formaat even scherp. De detailscherpte van een D810 36MP camera is groter dan dat van een 24MP camera, maar dat heeft niets te maken met het feit dat dit een FX camera betreft.
Voor het maken van extreme vergrotingen zul je gebruiken moeten maken van een goed re-sizing programma en zelfs dan zal de foto op kleine afstand beschouwd minder scherp lijken. Op een juiste kijkafstand zal de scherpte van zo'n grote foto beslist meevallen.

Een 35mm objectief blijft altijd een 35mm objectief, alleen is de beeldhoek daarvan op een full frame camera groter dan op een APS-C camera.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe body, D810 of misschien een D820 (nog een gerucht)

Berichtdoor Janvis » vr okt 21 2016 1:36 pm

Een 35 mm objectief blijft een 35mm objectief. Alleen de beeld uitsnede van een DX camera is gewoon kleiner. Maar op die uitsnede zal het beeld exact hetzelfde zijn als bij de FX camera, alleen mis je dus gewoon de buitenste randen t.o.v. de FX. Maar over het feit of de brandpuntafstand nou wel of niet anders is verschillen de meningen volgens mij sterk want als je er over gaat zoeken op internet kom je soms de meest heftige discussies tegen.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een nieuwe body, D810 of misschien een D820 (nog een gerucht)

Berichtdoor oud0001 » vr okt 21 2016 1:57 pm

Geen nieuwe body maar andere techniek.

Multirow panorama. Geen grenzen aan resolutie. Maak 2 rijen boven elkaar van 4 foto's breed in portret stand geschoten en je hebt een resolutie van een paar honderd megapukkels. ;-)
Laatst gewijzigd door oud0001 op vr okt 21 2016 4:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
oud0001



Onderwerp:

Re: Een nieuwe body, D810 of misschien een D820 (nog een gerucht)

Berichtdoor Marten » vr okt 21 2016 2:30 pm

signxpress schreef:.... is een full frame met dezelfde megapixels als een APS-C vele malen scherper dan de camera met APS-C?
Een andere vraag, bijvoorbeeld een 35mm objectief, is dit nu 35mm op een APS-C of op een full frame?

Niet vele malen scherper, wel iets scherper.
Bij een gelijk aantal megapixels is de pixeldichtheid kleiner op een FF sensor (dichtheid = aantal/oppervlakte) dan op een APS-C sensor. De pixels op een FF sensor kunnen daardoor groter zijn. Dat kan leiden tot minder ruis en dus tot hogere scherpte.
De D810 geeft met bijpassende objectieven een enorme detaillering en is daardoor zeer geschikt voor zeer grote vergrotingen.

Zoals hierboven al is opgemerkt: een 35 mm objectief blijft een 35 mm objectief, waar je hem ook op schroeft. Op een APS-C sensor wordt een kleinere beeldhoek opgevangen zodat 35 mm zich dan gedraagt als een ruime 50mm
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een nieuwe body, D810 of misschien een D820 (nog een gerucht)

Berichtdoor Patrick » vr okt 21 2016 2:59 pm

Waarom zou 24 megapixels niet genoeg zijn? Je gaat het ding toch op een andere DPI printen dan 300 DPI. De kijkafstand tot dat soort grote prints moet je ook meenemen in het geheel. Daarnaast: 36 megapixels is horizontaal en verticaal in pixels niet zoveel meer dan 24 megapixels hoor. Reken het maar eens uit!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe body, D810 of misschien een D820 (nog een gerucht)

Berichtdoor Richard » vr okt 21 2016 4:37 pm

22% vind ik best wel een verschil.

Al rekenend er aan wordt het pixel plaatje niet echt duidelijker tussen effectief en beeldformaat:

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe body, D810 of misschien een D820 (nog een gerucht)

Berichtdoor Patrick » vr okt 21 2016 5:13 pm

Vind je? Ik vind 1344 pixels verdeeld over 6 meter niet zoveel... :-)

En 22% is toch niets schokkends? Het is trouwens ook niet zo dat dat soort prints pas gemaakt kunnen worden sinds we megapixel-monsters als de D8xx hebben!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe body, D810 of misschien een D820 (nog een gerucht)

Berichtdoor Marten » vr okt 21 2016 6:42 pm

Het "vroeger ging het toch ook" argument vind ik nooit zo sterk.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een nieuwe body, D810 of misschien een D820 (nog een gerucht)

Berichtdoor signxpress » vr okt 21 2016 7:03 pm

@Tuihanti, dit is wat ik ook al vaker toepast, alleen met bewegingen wordt het vaak wat lastiger.

Marten schreef:Zoals hierboven al is opgemerkt: een 35 mm objectief blijft een 35 mm objectief, waar je hem ook op schroeft. Op een APS-C sensor wordt een kleinere beeldhoek opgevangen zodat 35 mm zich dan gedraagt als een ruime 50mm

35mm blijft 35mm, maar 35mm op een APS-C gedraagt zich dus een beetje als ±50mm, begrijp ik dat goed zo?

Patrick schreef:Waarom zou 24 megapixels niet genoeg zijn? Je gaat het ding toch op een andere DPI printen dan 300 DPI. De kijkafstand tot dat soort grote prints moet je ook meenemen in het geheel. Daarnaast: 36 megapixels is horizontaal en verticaal in pixels niet zoveel meer dan 24 megapixels hoor. Reken het maar eens uit!

De kijk afstand is dit geval ook zeer dichtbij, 24mp is gewoon te weinig.
Ik heb al het een en het ander geprobeerd de foto te vergroten met verschillende middelen in Photoshop, maar de informatie welke er niet is, is er simpel weg niet, 24mp is gewoon te weinig voor mij.

richhanz schreef:22% vind ik best wel een verschil.
Al rekenend er aan wordt het pixel plaatje niet echt duidelijker tussen effectief en beeldformaat:
Patrick schreef:Vind je? Ik vind 1344 pixels verdeeld over 6 meter niet zoveel... :-)
En 22% is toch niets schokkends? Het is trouwens ook niet zo dat dat soort prints pas gemaakt kunnen worden sinds we megapixel-monsters als de D8xx hebben!


22% is best wel een groot verschil, dit kan net het grote verschil maken.
Ik heb een foto geprobeerd welke was gemaakt met een D810, hiervan heb ik een stuk geprint op 100% en hiermee zou ik mee voor elkaar krijgen wat ik wil.

De D810 gaat het wellicht niet worden, zoals ik al in de kop van dit topic schreef "D810 of misschien een D820 (nog een gerucht)"
Ik las dat er in 2017 een opvolger ging komen, deze komt misschien D820 of D850 te heten, het zijn allemaal geruchten, maar dat er een opvolger komt lijkt mij wel.
In de geruchten wordt er ook gerept over 48mp, 70mp enzovoort, stel dat het 48mp wordt, dan is het natuurlijk geen 22% meer.
De foto welke ik in mijn gedachten hebt voor de grote print kan ik dit jaar toch niet meer maken ben ik bang voor, ik kan dus best wachten op de nieuwe D820 of hoe de opvolger ook mag heten.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe body, D810 of misschien een D820 (nog een gerucht)

Berichtdoor oud0001 » vr okt 21 2016 7:11 pm

Met multirow pano is beweging iets lastiger, vooral als de beweging over meer dan 1 foto gaat.
Dan rest je enkel nog midden of groot formaat, of je accepteert dat je iets wilt dat niet kan en schiet gewoon verder met de D5300.
Een D8** gaat je er ook niet bij helpen zonder te stitchen.
oud0001



Onderwerp:

Re: Een nieuwe body, D810 of misschien een D820 (nog een gerucht)

Berichtdoor Marten » vr okt 21 2016 7:22 pm

signxpress schreef:....35mm blijft 35mm, maar 35mm op een APS-C gedraagt zich dus een beetje als ±50mm, begrijp ik dat goed zo?....

Ja.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een nieuwe body, D810 of misschien een D820 (nog een gerucht)

Berichtdoor jan » vr okt 21 2016 8:26 pm

Misschien eens gaan kijken naar een Phase One.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Online
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4305


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe body, D810 of misschien een D820 (nog een gerucht)

Berichtdoor Richard » vr okt 21 2016 8:57 pm

Die gaat inderdaad tot 100 megapixel. Met een navenante prijs...
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een nieuwe body, D810 of misschien een D820 (nog een gerucht)

Berichtdoor JanJacob » za okt 22 2016 9:00 am

Ik zou wachten op de Fuji GFX 50S.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten