D500 verbetering tov D7100 en D7200

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: D500 verbetering tov D7100 en D7200

Berichtdoor EdvandeZilver » vr dec 23 2016 6:59 pm


Met de adblocker aan geeft Tweakers geen beeld.
Maar het komt er dus op neer dat "hij" bij alle gerenommeerde fotozaken € 1.999,= kost.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 verbetering tov D7100 en D7200

Berichtdoor Huib » zo jan 22 2017 11:39 am

De d500 is zeker een verbetering tov de 7100 en 7200. Snellere AF, meer fps, minder ruis op hogere iso, meer mogelijkheden met fn, video tot 4k, om er maar een aantal te noemen. Het is gewoon een andere camera die je mag rekenen tot de top dx camera's. Ga voor een goed vergelijk naar de nikon site.

Deze week voor het eerste de d500 in handen gehad en voelde weer als vanouds. Sinds lange tijd overweeg ik weer om een nieuwe nikon body aan te schaffen na de d300, d800 en d7000. Meerdere malen overwogen om over te stappen op Sony maar de bulk aan nikon objectieven weerhield me tot nu toe.

Als vogel en natuur fotograaf juich ik de snelheid alleen maar toe en zeker de snelheid van AF. Ga eerst nog testen in combinatie met de 500mm. Het video gebeuren is er ook op vooruitgegaan. Nog niet je van het maar het kan ermee door.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 verbetering tov D7100 en D7200

Berichtdoor GraafFoto » do nov 23 2017 3:14 pm

ik lees overal 'mindere ruis op hogere ISO'.
Hoeveel minder? Ik fotografeer nu met mijn D7100 en ben eens benieuwd.
Zit dit in enkele procenten of in tien(tallen) procenten?
En daarbij heeft de D500 een lager MP-gehalte, 21MP tov 24MP (D7100).
Waar zit 'm dat betere verschil dan in?
Nikon Z6 - FTZ - Sigma 70-200 2.8 Sport - Sigma 150-600 Cont. - Tokina 100mm 2.8 macro - Viltrox 85mm 1.8 (Z-mount) - Nikon 50mm 1.8 AF-S
GraafFoto

Forumlid
Berichten: 91


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 verbetering tov D7100 en D7200

Berichtdoor Janvis » do nov 23 2017 3:46 pm

De verschillen in ruis zijn minimaal, dat houd met pakweg 1 á 2/3de stop wel op, het grootste (en ik denk belangrijkste) verschil tussen de D7200 en D500 zijn snelheid en alles wat daar mee te maken heeft. Dus een grotere buffer, sneller en accurater AF systeem, snellere XQD kaartslot. Een D500 neem je als je veel aan snelle actie fotografie doet, naar mijn mening zijn de verschillen bij andere vormen van fotografie niet heel extreem groot. Althans, ik zie in de echte wereld vergelijkingen de verschillen niet ;-) .

Ow ja, video is ook verbeterd en is van full hd naar 4K gegaan.

Voor iemand die van een D300s komt (of een andere vergelijkbare pro body) speelt natuurlijk de bediening ook nog een belangrijke rol.

Hierbij een foto die ik heb geschoten op ISO5000, Schaduwen naar +100 getrokken en de zwarte tinten naar +20. Belichting gewoon op 0 gelaten. Ik denk dat het voor een crop camera een zeer net resultaat is v.w.b. ruis en denk niet dat er met een D500 extreem veel meer uit te halen is. Als je echt een stap verder wil op gebied van ruis zou ik eerder een D750 overwegen.

Afbeelding
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 verbetering tov D7100 en D7200

Berichtdoor Robert » do nov 23 2017 3:54 pm

Ik vond hier een mooi stukje uitleg over ruis.
Kort gezegd bestaat ruis uit meerdere soorten ruis en zijn een aantal daarvan beïnvloedbaar.
Wat echter heel belangrijk is, maak je foto bij een juiste belichting. Een onderbelichte foto geeft veel ruis bij het oplichten.
Zo zal een juist belichte foto gemaakt met b.v. een D7000 minder ruis bevatten dan een onderbelichte foto gemaakt met de D500.
Minder pixels op de sensor is gunstig tegen ruis, dus daar is de D500 in principe in het voordeel t.o.v. de D7200.
En uiteraard zal een juist belichte foto op de D500 minder ruis bevatten dan de D7000.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 verbetering tov D7100 en D7200

Berichtdoor evelakes » do nov 23 2017 3:58 pm

Ik zou al heel wat shots hebben gemist het is vaak een fractie van een (halve) seconde waar de emotie van het dier (in mijn geval) kan worden vastgelegd in combinatie met een bepaalde houding.
Vergeet daarbij niet dat het superieure focussysteem enorm helpt om de focus daar te leggen waar het nodig is. Natuurlijk speelt de ervaring en kennis ook een grote rol om te anticiperen op dat moment of momenten.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 verbetering tov D7100 en D7200

Berichtdoor Janvis » do nov 23 2017 4:15 pm

Erpeewee schreef:Zo zal een juist belichte foto gemaakt met b.v. een D7000 minder ruis bevatten dan een onderbelichte foto gemaakt met de D500.


Klopt helemaal wat je zegt en heb op facebook al vele malen gezien dat velen daar dan ook de fout in gaan bij het vergelijken. Ik heb daarom ook heel bewust mijn bewerkingen erbij gezet t.a.v. het ophalen van schaduwen en correctie van de belichting.

Een poos geleden was er iemand die vond dat ze met haar D7200 niet graag boven de ISO 800 wou werken en daarom een andere camera wilde hebben. Omdat ik me dat niet kon voorstellen ben ik door gaan vragen en bleek al snel dat haar foto's 9/10 keer onderbelicht waren en dat daarom de belichting vaak flink werd opgehaald. Tsja, dan is een foto die gemaakt is op ISO800 eigenlijk geen echte ISO800 foto meer. Haal je namelijk de belichting 2 stops op dan wordt qua ruis feitelijk een ISO3200 foto en zul hem ook als zodanig moeten behandelen in vergelijkingen.

Wil je dus gaan vergelijken op gebied van ruis is het belangrijk te weten wat er met de belichting is gebeurd in de nabewerking.

@Evelakes, In de situaties waar jij veel in werkt is idd een camera met een superieur AF systeem en hoge fps meer dan welkom. Daar waar ik dan een keer met een paar % geslaagde plaatjes zou thuis komen zal het slagingspercentage met een D500 aanzienlijk hoger liggen :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten