D700 en Bracketing

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

D700 en Bracketing

Berichtdoor stefan75 » ma jun 19 2017 10:18 pm

Ik ben bang dat als ik de manual goed gelezen heb, ik het antwoord al wel weet :huh:

Ik wil gebruik maken van de bracket functie van mijn D700. Ik weet hoe ik met het voorste- en achterste instelwiel de verschillende settings eenvoudig kan aanpassen, en dat ik kan kiezen uit verschillende soorten bracketing zoals exposure en whitebalance etc.
MAAR....
Wat ik heel erg mis ten opzichte van mijn vorige (niet-Nikon) camera is dat ik voor elke opname de ontspanknop in moet drukken.
Ik was gewend dat ik de camera zo in kon stellen dat ik met 1 druk op de ontspanknop de gehele serie van bijv. 3 of 5 foto's kon maken.
Nu moet ik bij houden bij welk shot ik ben of boven op het LCD scherm kijken wat de status is.
Is er een mogelijkheid om deze 1-push bracketing in te schakelen op de D700???
Nikon D4S / D3S / D700 met MB-D10 battery grip * Nikkor AF-S 70-200 f2.8 VRII * Nikkor AF-S 24-70 f2.8 * Nikkor AF-S 50mm f1.4 * 3x SB900
Gebruikersavatar
stefan75

Clublid
Berichten: 67


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D700 en Bracketing

Berichtdoor ReneG » ma jun 19 2017 10:42 pm

Iets dergelijks kan wel, via menu, intervalopname. 1 opname instellen, als bracketing aanstaat vuurt hij in één keer de hele bracketing serie af. Dat is dus niet via de ontspanknop, maar werkt prima. En als je de intervalfunctie hebt ingesteld is het daarna een kwestie van twee drukken om hem te starten, zeker als intervalopname in je voorkeurs/quickmenu staat.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 en Bracketing

Berichtdoor gijs sandberg » ma jun 19 2017 11:30 pm

CH ipv CS ?
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D700 en Bracketing

Berichtdoor stefan75 » di jun 20 2017 7:59 am

gijs sandberg schreef:CH ipv CS ?

Zou een optie zijn echter moet ik de ontspan knop ingedrukt blijven houden en als ik bijv. ingesteld heb op drie foto's blijft hij na die drie ook doorgaan.
En dan kan het achteraf lastig zijn om de juiste foto's van de juiste serie te onderscheiden, zeker als ik de exposure tussen de opname's maar op 1/3 stop heb ingesteld.
Nikon D4S / D3S / D700 met MB-D10 battery grip * Nikkor AF-S 70-200 f2.8 VRII * Nikkor AF-S 24-70 f2.8 * Nikkor AF-S 50mm f1.4 * 3x SB900
Gebruikersavatar
stefan75

Clublid
Berichten: 67


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D700 en Bracketing

Berichtdoor Jur » di jun 20 2017 9:17 am

Heb je CL of CH weleens geprobeerd Stefan?

Nikon D700 Manual - pag. 134
Belichtings- en flitsbracketing
In de stand Enkel beeld en in de zelfontspannerstand wordt één foto gemaakt wanneer de ontspanknop wordt ingedrukt. In de standen Continu laag en Continu hoog wordt de opname onderbroken nadat het aantal foto’s is gemaakt dat is ingesteld in het bracketingprogramma. De opname wordt hervat wanneer de ontspanknop opnieuw wordt ingedrukt.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 en Bracketing

Berichtdoor gijs sandberg » di jun 20 2017 10:33 am

Strefan,
re: achteraf lastig ... 1/3
Ik zou altijd de stapgrootte op 1/1 instellen, de kans dat je toch een kleinere stap nodig hebt is erg klein.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D700 en Bracketing

Berichtdoor Cyrus » di jun 20 2017 10:42 am

Als ik een bracket wil maken met de D700, dan stel ik (uiteraard) de gewenste bracket in, daarna zet ik de camera op CH en vervolgens gebruik ik een afstandbediening (knop ingedrukt houden of vast zetten) of de zelfontspanner op 2 sec.

Bij bracketing staat de camera bij mij in 99% van de gevallen op statief. Als ik een bracket uit de hand schiet, staat de camera ook in CH maar dan vind ik het geen bezwaar om de ontspanknop ingedrukt te houden.

In alle situaties stopt de camera na het ingestelde aantal shots van de bracket.

Overigens: ik heb nog geen enkele NIkon in handen gehad waarbij het bracket automatisch (en zonder kunstgrepen) in één keer wordt uitgevoerd na 1 druk op de ontspanknop. Altijd bovengenoemde work-arounds nodig gehad.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D700 en Bracketing

Berichtdoor stefan75 » wo jun 21 2017 8:21 am

Jur schreef:...In de standen Continu laag en Continu hoog wordt de opname onderbroken nadat het aantal foto’s is gemaakt dat is ingesteld in het bracketingprogramma. De opname wordt hervat wanneer de ontspanknop opnieuw wordt ingedrukt.[/i]

Cyrus schreef:...In alle situaties stopt de camera na het ingestelde aantal shots van de bracket.


Ik had de (Engelse) handleiding er wel bij gehad maar had schijnbaar het stukje gemist dat in de standen CH of CL de opname automatisch stopt na het aantal ingestelde bracket-shots.
Ik heb de camera het meeste op de stand CL staat, af en toe CH als de situatie daar om vraagt, maar omdat ik anders gewend was heb ik denk ik niet door gehad dat de opnames automatisch stoppen.
Ik zal het snel eens uitproberen. Als dit zo werkt dan is het probleem voor mij grotendeels opgelost. Dat ik de ontspanknop ingedrukt moet blijven houden tot de bracket-serie genomen is zie ik niet als een groot probleem. En als het ook goed werkt met de zelf-timer dan hoor je mij helemaal niet meer zeuren! :-)

gijs sandberg schreef:...Ik zou altijd de stapgrootte op 1/1 instellen, de kans dat je toch een kleinere stap nodig hebt is erg klein.


Klopt. Meestal gebruik ik ook wel 1 stop verschil met meestal 3 of 5 opnames in één bracket-serie. Het verschil in opnames is dan wel wat duidelijker te zien.
Vaak 'markeer' ik ook het begin en einde van de bracket-serie door vooraf een foto te maken van mijn hand met 1 vinger en aan het einde een extra foto met mijn hand met twee vingers. Dit heb ik eigenlijk overgenomen van de manier waarop ik panorama's schiet omdat daar vaak met dezelfde belichting etc. het verschil tussen begin en einde van de panorama serie moeilijker te zien is in Lightroom, zeker met alleen de thumbnails.
Nikon D4S / D3S / D700 met MB-D10 battery grip * Nikkor AF-S 70-200 f2.8 VRII * Nikkor AF-S 24-70 f2.8 * Nikkor AF-S 50mm f1.4 * 3x SB900
Gebruikersavatar
stefan75

Clublid
Berichten: 67


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D700 en Bracketing

Berichtdoor ReneG » wo jun 21 2017 1:06 pm

stefan75 schreef:En als het ook goed werkt met de zelf-timer dan hoor je mij helemaal niet meer zeuren! :-)


Of het met de timer werkt weet ik niet, maar zoals eerder gezegd met de interval timer zeker wel. Zoek die functie maar eens op. In combinatie met Cl/Ch en bracketing werkt hij in één keer de hele serie af. Let wel, je hoeft maar 1 foto met 1 interval in te stellen, hij maakt de hele serie dan in één keer. (eventueel kun je belichtingvertraging gebruiken).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten