Niet meer tevreden met Nikon D200

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Niet meer tevreden met Nikon D200

Berichtdoor Martijnvl » ma jul 17 2017 11:57 pm

Beste Lezers,

Mijn D200 heeft nogal veel last van ruis. Meestal ga ik niet verder dan ISO 400, omdat ik anders gewoon al te veel ruis krijg. Echter is het wel gewenst om wat hoger te kunnen. Pas heb ik een evenement gefotografeerd en merkte ik opnieuw dat ik tekort kwam. Tevens merk ik dat mijn foto's minder scherp zijn in vergelijking met andere fotografen. Wat ik graag wil is vooral een hogere ISO - waarde en meer detail. Kortom, ik wil gewoon een stapje vooruit doen. Mijn D200 komt uit 2006 en ik merk dat de techniek al weer een heel stuk verbeterd is, waar ik graag in mee zou willen.

Echter ben ik er nog niet uit wat een goede optie is... Meestal koop ik alles tweedehands, dus dan kom ik meestal al op iets oudere camera's uit. Wellicht wil ik best een stapje terug doen naar een D7000 of D7100. Echter vind ik de D200 vanwege zijn formaat wel erg goed in de hand liggen. Dus neig ik ook naar de D300s of nog een stap professioneler. Tegelijkertijd denk ik erover na om het goed aan te pakken bij de aanschaf van een opvolger, waarbij fx ook een optie zou kunnen zijn.

Afgelopen week werd ik gevraagd om een festival te fotograferen waar ik volmondig op heb toegezegd. Ze boden mij tevens de optie om spullen te huren op hun kosten. Dit komt mij wel erg goed van pas, aangezien ik ook wel iets lichtsterkers kan gebruiken. Omdat mijn D200 zijn beste tijd wel heeft gehad, leek mij dit ook het beste moment een nieuwe investering te doen. Mijn oog is momenteel gevallen op de D700, wat nog binnen mijn budget (ongeveer €550) zou vallen. Ik heb één DX-lens, een 18-70mm f/3.5-4.5 die ik in dat geval gelijk zou willen vervangen voor een Sigma 24-70mm f/2.8.

Ik fotografeer nu voornamelijk van alles, vooral natuur, maar ook van portret tot architectuur. Komende tijd wil ik mij wat meer gaan richten op evenementen / festivals.

Wat zijn jullie ervaringen met een D700 bij evenementen / festivals of hebben jullie nog een andere goede aanrader?

Met vriendelijke groet,
Martijn
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Niet meer tevreden met Nikon D200

Berichtdoor Patrick » di jul 18 2017 1:05 am

De D700 is een geweldige camera en absoluut op alle vlakken je D200 de baas... maar ook een "oude" camera. En je moet direct ook aan anders glas. Ik zou gewoon op DX blijven en de D7100 kiezen. Een enorme stap vooruit op technisch vlak. En prima gebouwd ook. Geen pro model, maar echt voldoende.

Ik zou wel even goed kijken of je objectieven nog goed genoeg zijn voor deze sensor. 24 tegenover 10 megapixels is echt een flink verschil! En ook objectieven zijn de afgelopen jaren echt beter geworden als je binnen dezelfde prijsklasse blijft.

Ik zou trouwens kijken of je een Nikon 17-55/2.8 kan vinden. Prachtige combinatie!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Niet meer tevreden met Nikon D200

Berichtdoor Martijnvl » zo aug 13 2017 10:31 pm

Ik ben inmiddels de trotse bezitter van een D700, dit was voor mij toch de beste keuze.
Aangezien ik verder alleen een 18-70 als DX lens had, was het ook makkelijker over te stappen naar full-frame.

Deze lens stond toch nog op het lijstje om te vervangen, waar ik nu ben aan toegekomen.
Mijn vraag is dan ook wat hiervoor een geschikte vervanger zou zijn. Ik wil sowieso iets lichtsterkers, minimaal f/2.8.
Hiervoor werd al de Nikon 17-55 f/2.8 genoemd, maar gezien mijn budget (max. €350,-) ben ik toch op zoek naar iets anders.
Zelf zat ik te denken aan de Sigma 24-70 f/2.8, iemand hier ervaringen mee?

Andere aanraders zijn ook welkom!
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Niet meer tevreden met Nikon D200

Berichtdoor Skippy » zo aug 13 2017 10:41 pm

Een low-budget alternatief is bijvoorbeeld ook de Tamron 28-75mm f2.8, een wat ouder objectief dat op de 12mp sensor van de D700 goed presteert.
Ik heb een tijdje met plezier met deze combi gefotografeerd, voor foto's zie https://www.flickr.com/photos/lucdeschepper/albums/72157630075343844
Er staan er een paar op Marktplaats te koop. Ik zou dan gaan voor de eerdere en goedkopere versie zonder scherpstelmotor (de D700 heeft een ingebouwde motor).
Laatst gewijzigd door Skippy op zo aug 13 2017 10:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Niet meer tevreden met Nikon D200

Berichtdoor OudjesEric » zo aug 13 2017 10:45 pm

Ha Martijn, ik ben hier net op dit forum aangeschoven als Pentax gebruiker omdat ik van plan ben Nikon te gaan schieten.
Op mijn Pentax K3II (ASP-C) was de Sigma 24-70 f/2.8 een prima lens om die 24 megapixels scherp te vullen.
En op je D700 zal de combinatie ook lekker in de hand liggen.
Wijd open zeker niet superscherp, maar prima bruikbaar...
OudjesEric

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Niet meer tevreden met Nikon D200

Berichtdoor Patrick » di aug 15 2017 12:44 am

De 17-55 is sowieso geen keuze op FX... :-)

Daar is een 24-70 voor. Die is nog duurder.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Niet meer tevreden met Nikon D200

Berichtdoor Martijnvl » do aug 17 2017 2:55 pm

Inmiddels heb ik een oplossing gevonden. Volgende week mag ik een festival fotograferen, dus vandaar dat ik wel wat lichtsterkers kan gebruiken.
Echter mag ik een aantal lenzen huren, waaronder een Nikon 24-70. Daarmee moet ik wel goed uit de voeten kunnen komen.
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Niet meer tevreden met Nikon D200

Berichtdoor Patrick » do aug 17 2017 4:58 pm

Een aantal? Hoeveel denk je nodig te hebben? Een 24-70 is heel allround en is wellicht al genoeg. Of verwacht je ook wat langers nodig te hebben?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Niet meer tevreden met Nikon D200

Berichtdoor Martijnvl » zo aug 20 2017 9:27 pm

Een aantal inderdaad, ze willen graag veel foto's van het publiek en sfeer / overzichtsfoto's. Tussen het publiek neem ik vooral de 24-70 mee eventueel met flitser, daarnaast heb ik een 70-200 2.8 tot mijn beschikking.
Voor de overzichtsfoto's en backstage heb ik nog een 14-24 2.8. Naast mij komt er nog een fotograaf met heel wat meer ervaring op festivals.
Voor mij wel een uitdaging maar wel heel gaaf om te mogen doen!

Overigens heb ik zelf een Sigma 24-70 weten te bemachtigen.
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten