D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor Vincent » vr aug 18 2017 10:51 pm

wiebeterpstra schreef:Punt van het probleem is nu dat de Auto-ISO waarde nu niet dynamisch meegaat wanneer de belichting hier om vraagt!!
[...]
En dit laatste zou het euvel moeten zijn, wat zich blijkbaar niet toont door de zoeker, maar blijkbaar wel 'in de camera', zo blijkt achteraf.


Maar HOE moet de camera weten welke ISO hij moet hebben VOORDAT de hij weet hoeveel flitslicht hij moet (of kan) geven?? En dat weet hij dus pas bij het afdrukken, omdat op dat moment je TTL meting... die ook weer afhankelijk is van de ISO waarde die hij nog moet bepalen :wtf:

Sterker nog, als je de variabele van de flitsoutput weghaalt dan gaat het ook niet werken, omdat je, zelfs bij een Manuele Flits, vooraf niet weet hoeveel licht er op je onderwerp valt, zelfs als je wel weet hoeveel output je geeft. Je kunt met Auto-ISO dus ook geen flitsbelichting goed krijgen bij een vast ingestelde flitsoutput.

Jullie idee is om de camera altijd vooraf de ISO laten kiezen op basis van het aanwezige ambient licht, maar dat wordt een compleet drama natuurlijk. Dan ga je kleine een ruimte uitlichten met een bounce flash op (bijv) ISO 8000 omdat het zo donker is tijdens je deze lichtmeting, en portretten vanaf een meter afstand in dezelfde donkere ruimte ook (immers gelijke ambient). En een grote schouwburg die even donker is ook. En een schoenendoos van binnen die daar even donker is ook...

Dat is het probleem en dat is inherent aan flitsen met auto-iso geactiveerd. Dat kan niet werken en dat heeft ook nooit gewerkt. Daar kom je niet onderuit. Zelfs niet op een D500. Canon camera's hebben daar ook last van trouwens, die kunnen ook niet toveren ;)

Of de huidige implementatie (en vooral documentatie) de beste is daar kun je altijd over discussieren, wat heet, doe een google zoekopdracht en je komt genoeg en pagina's met uitgebreide discussies en/of uitleg tegen. Zowel over Nikon als Canon, en vast ook over de andere merken. Dan vind je ook de andere sites waar TS exact dezelfde vraag gesteld heeft trouwens, en overal deze boodschap kreeg (en dat nergens lijkt te accepteren). Dat is prima natuurlijk, maar op deze manier lijkt het zonde van ieder zijn tijd als je het mij vraagt, dan kan hij beter het advies van Gijs opvolgen en met Nikon zelf afhandelen...

Highlander schreef:Ik heb de SB-700 op de D4 geprobeerd,


Nee, D4 telt niet :mryellow:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor justme » za aug 19 2017 12:31 am

Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor Highlander » za aug 19 2017 9:53 am

Maar het blijft vreemt dat de camera exact 4x de ingestelde iso waarde neemt.
En dat de ingestelde maximale iso waarde, in werkelijkheid de minimale ingestelde iso waarde blijkt te zijn.

Maar als je artikel wat Wiebe aanhaalde leest blijft het een raadsel waarom dat dit zo is.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6484


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor FLATSIX » za aug 19 2017 9:56 am

Chris,
Ik stel het erg op prijs dat U de moeite hebt gedaan om mij te helpen op uw D4. Ikzelf heb naast de nieuwe D500 ook een D7000. Die doet dat ook , nl. 4x de laagste iso-waarde die ingesteld is laten zien en daar kan ik mee leven.
Het verschil is nl. hier dat de D7000 (en waarschijlijk ook uw D4) dan ook daadwerkelijk foto's neemt met waarden van max. rond de getoonde iso van 400.
Dat is niet bij mijn D500 : die toont iso400 en laat U in de waan dat je in de lage ISO-sfeer zit, echter neem je een foto dan kan die op iso 8000 (of de max. ingestelde iso) genomen zijn : daar kan ik echt niet mee leven.
En nogmaals : bij die shoot van een feestje enkele weken terug liet de D500 wél mooi zien in welke ISO-regionen ik vertoefde - dat was voor mij prettig werken - nu doet die dat volgens mij niet meer en scheelt er iets aan het beestje....

Dit kan alleen een andere D500-gebruiker bevestigen door op zijn toestel te kijken wat die doet.

De D500 én D5 zijn beiden nieuwe camera's die enkele nieuwe dingen én eigenaardigheden hebben die vroegere camera's dus niet hebben- daarom mijn aandringen op D500.
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor Vincent » za aug 19 2017 10:07 am

FLATSIX schreef:En nogmaals : bij die shoot van een feestje enkele weken terug liet de D500 wél mooi zien in welke ISO-regionen ik vertoefde


Kun je anders niet een foto plaatsen met EXIF erin (eventueel onderwerp even blurren) van dat feestje, en dan liefst ook nog even een nieuwe maken waarbij het niet werkt?

Dan kunnen we instellingen even naast elkaar leggen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor FLATSIX » za aug 19 2017 10:20 am

Hallo Highlander,
Bedankt om mij te willen helpen. Het verschil tussen uw D4 en mijn D500 zal zijn dat de uwe dan ook foto's neemt van rond de iso400 en de mijne van tussen 400 en 8000. Gisteren nog een test gedaan : laat mij iso400 zien en neemt de foto met flash op iso8000 (mijn max. ingestelde iso-waarde)
Daar kan ik slecht mee leven.... Mijn andere body D7000 laat ook 4x de iso-minimumwaarde van 400 zien, echter die neemt geen foto's in de hoogste iso-regionen, maar rond de getoonde iso400 : daar kan ik wel mee leven.
Anderzijds dacht ik dat enkele weken terug bij een shoot van een feestje mijne D500 wél de iso liet zien waarmee de camera bezig is (en niet een fictieve 400) : flash on of flash of was hier hetzelfde - nu doet die dat niet meer....
Een D500 (en D5) zijn nieuwere camera's met enkele andere menu's en mogelijkheden + gedragingen) - daarom had ik graag bevestiging van een D500-eigenaar....
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor DannySan » za aug 19 2017 11:30 am

djunclesam schreef:
FLATSIX schreef:En nogmaals : bij die shoot van een feestje enkele weken terug liet de D500 wél mooi zien in welke ISO-regionen ik vertoefde


Kun je anders niet een foto plaatsen met EXIF erin (eventueel onderwerp even blurren) van dat feestje, en dan liefst ook nog even een nieuwe maken waarbij het niet werkt?

Dan kunnen we instellingen even naast elkaar leggen.


Eens met bovenstaande :thumbup: :wave:
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3826


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor ATOR » za aug 19 2017 11:32 am

Als er genoeg aanwezig licht is om onder de 4x ingestelde ISO te blijven dan loopt de ISO aanduiding nog wel mee.

Het eigenaardige van jouw probleem zit hem niet in je camera :wink:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor FLATSIX » za aug 19 2017 12:39 pm

Jaja ATOR , goed gezien.
Alleen is dat mijn vraag of mogelijk probleem niet. De camera laat mij ISO400 zien maar achter mijn rug neemt ie foto's op iso8000 - het eigenaardige van dit probleem zit hem dus wel degelijk in de camera. Daarom wil ik het trachten op te lossen door te vragen of een andere D500-gebruiker mij zijn ervaring mededeelt. Is toch een redelijk simpele vraag dacht ik!

Kan een D500-gebruiker mij vertellen wat zijn apparaat doet met auto-iso "on" + flash op "on" en dan zien wat rechts naast het pinkende auto-iso symbool als iso-waarde getoond wordt. (en of die iso wijzigt als naar donkere lichtbron gericht wordt)

Op voorhand mijn dank.
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor Arai » za jun 23 2018 2:01 pm

Beetje laat misschien, Maar mijn D500 met SB700 regeert net zo als die van jou blijft op 400 staan maar kiest een hogere iso waarde bij minder licht en alleen de lagere waarde bij voldoende licht zie je wel in de zoeker !
Overigens bij mijn D7200 werkt het net zo trouwens.

Conclusie... Ik denk niet dat de toestellen stuk zijn maar dat dit de gekozen strategie van Nikon is voor deze instelling.
Arai

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten