D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor FLATSIX » do aug 17 2017 9:04 pm

Ik heb onlangs een feestje gefotografeerd met mijn D500 én de flitser SB700. Alles werkte zeer goed - ik werk op auto-iso (max. 8000 ingesteld) en de isowaarde werd mooi in de zoeker weergegeven en volgde de lichtsterkte. De foto's waren ook goed. Echter vandaag monteer ik de SB700 opnieuw op de camera- en die laat nog maar alleen : iso 400 zien en volgt het licht niet .Bij het veranderen van diafragma in A-stand, ofwel de sluitertijd in S-stand- wijzigt de iso die je in de zoeker ziet totaal niet: die blijft steeds iso400 aangeven (dit is 4x de minimum opgegeven isowaarde 100). De camera neemt wél foto's met hogere isowaarden (andere en veel hogere waarden dan de getoonde 400) Ik heb de camera gereset naar fabrieksinstellingen en dan opnieuw auto-iso op ON gezet + "tonen van isowaarden" (ipv beeldteller) opnieuw ingesteld. Resultaat = nog steeds dezelfde iso400 die dus niet veranderd bij andere instellingen of bij het richten van de camera naar minder of méér licht.... Indien de flitser afgezet wordt of verwijderd dan werkt de auto-iso gewoon goed met aanduiding van de isowaarden volgens het aanwezige licht.
Ik heb echt al alles geprobeerd, maar krijg die auto-iso mét gebruik van flits niet werkend? Wat is hier aan de hand - de camera is 2 maanden oud en ik heb nu een 1200 clicks. Kan iemand met ook een D500 even nazien wat deze doet als auto-iso geactiveerd is en flitser aan op standen A of S of M. Ik vrees dat ik met een groot probleem zit..... :wtf:
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor ReneG » do aug 17 2017 9:19 pm

Een paar algemene zaken (want ik heb geen D500):
- Gaat de flitser wel af?
- Heb je de camera misschien op commander stand staan (al verwacht ik niet dat het dat is)?
- Heb je de contacten schoongemaakt? Vuile contacten willen nog wel eens voor vreemde effecten zorgen. Ook kan het zijn dat er een heel dun laagje vet op de contacten zit 'af fabriek'. Dat is normaal maar heeft bij mij wel eens hele vreemde effecten opgeleverd, in mijn geval bij zowel een flitser als objectief.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor FLATSIX » do aug 17 2017 10:17 pm

Hallo Rene,
Het gaat hier over een brandnieuwe Nikon D500 - 1,5 maand oud en gekoesterd - al 10x minutieus gekuist. De foto's die ik mét flitser maakte op de party waren zeer goed. Ik heb de indruk dat er nu wat onderbelichting is....
De flitser gaat af. De getoonde ISO-waarde in de zoeker (voordat een foto genomen wordt) bedraagt nu constant iso400 (=4x de min.iso ingestelde waarde van 100 - zet ik de min. waarde op bijv. 200 dan toont die iso800). Voorheen op die party zag ik met flitser aan in de zoeker de isowaarde die de camera zou nodig hebben : soms iso 200 - soms iso8000 - maar ik zag het en kon daarop reageren door groter diafragma of langere sluitertijd om de iso lager te krijgen. Nu plots zie ik niets meer, alleen die domme ISO400; IK NEEM DE FOTO EN ZIE ACHTERAF DAT DEZE GENOMEN WERD OP BIJV; ISO 7000! Had ik dat vooraf geweten dan had ik iets gewijzigd - dat heb ik op de party wél kunnen doen.
Dus er klopt iets niet of de camera is stuk. D500 staat niet op commander - dat kan men trouwens niet met een SB700 flitser op een 500 : er zijn geen instelmogelijkheden via de camera, dan moet je een SB5000 kopen.
Graag iemand met ook een D500 die even kijkt wat de camera in de zoeker laat zien als je auto-iso op "aan" zet en "minimum iso op 100" en de flitser op aan zet. Volgt de iso-waarde dan het licht of geeft die gewoon 1 waarde (die 4x de minimum opgegeven isowaarde bedraagt?
Bedankt op voorhand moest er mij iemand dit kunnen melden, nu zit ik er mee in ....
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor Vincent » do aug 17 2017 11:01 pm

Typen met de shift knop ingedrukt staat nogal schreeuwerig en wordt meestal niet zo gewaardeerd en is ook niet nodig lijkt me.

Al de handleiding geraadpleegd op pagina 125??

Automatische instelling ISO-gevoeligheid

Wanneer een flitser wordt gebruikt, zal de langste sluitertijd worden ingesteld op de waarde geselecteerd voor Langste sluitertijd tenzij deze waarde korter is dan Persoonlijke instelling e1 (Flitssynchronisatiesnelheid, pagina 299) of langer is dan Persoonlijke instelling e2 (Langste sluitertijd bij flits, pagina 300), waarbij de waarde geselecteerd voor Persoonlijke instelling e2 in plaats ervan wordt gebruikt. Merk op dat de ISO-gevoeligheid mogelijk automatisch wordt verhoogd wanneer automatische instelling voor ISO-gevoeligheid wordt gebruikt in combinatie met flitsstanden met synchronisatie met lange sluitertijd (beschikbaar voor optionele flitsers; pagina 201), wat mogelijkerwijs voorkomt dat de camera lange sluitertijden selecteert.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor FLATSIX » do aug 17 2017 11:57 pm

Ik heb slechts 1 vraag te stellen aan de eigenaar van een D500 :
-als de AUTO-ISO op "aan" gezet wordt - en de min.iso-waarde op 100 staat

Indien u de camera én de flitser dan aanzet : welke iso-waarde wordt er dan getoond rechts naast de flikkerende : AUTO-ISO ?
Bij mijn toestel is dit dan 400 iso dat wordt getoond - is dit bij U ook zo of een andere iso die verandert als je naar lichter of donkere partijen richt ?

Dit zou ik moeten weten , want ofwel is mijn toestel O.K. - ofwel heeft dat een mankement.

Dank bij voorbaat om mij hiermee te helpen ! :prost:
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor Vincent » vr aug 18 2017 8:20 am

Zo werken alle Nikons sinds pak em beet 2010... Daarom verwijs ik naar de manual, daar staat het probleem al (erg kriptisch) in beschreven.

Je D500 is niet stuk. Je flitser ook niet. Wacht je liever op iemand die tot dezelfde conclusie komt door het te proberen met een D500, prima!

Het is sowieso een onlogische combinatie om A of S te gebruiken ÈN auto-iso ÈN auto flash (ttl) en ook de reden voor jouw 'probleem'/deze werking. Je geeft de camera dan namelijk 3 onbekenden (ISO, flitsvermogen en sluitertijd/diafragma) waarbij heel veel oplossingen mogelijk zijn die dezelfde belichting geven (op jouw meetpunt). Maar nog 'erger', de camera kan dan pas een zinnige ISO waarde berekenen als jouw flitser de pre-flash (TTL meting) heeft gedaan! Voor die pre-flash weet hij immers nog helemaal niet of je wel genoeg flitsvermogen kunt geven om een goede belichting te kunnen geven bij een daarvoor eventueel al gekozen ISO. Je kunt nu dus wel zeggen dat je verwacht dat de ISO 'meeloopt' in je zoeker met het omgevingslicht, maar tegelijkertijd heb je ook tegen de camera gezegd dat de flitser een goede belichting moet geven, die afhankelijk is van dezelfde ISO waarde. De camera kan, met deze instellingen, de ISO waarde dus onmogelijk in je scherm al laten meelopen vòòrdat je die pre-flash hebt gegeven.... Althans, het kan natuurlijk wel, maar dan krijg je het probleem dat de gebruikers voor 2010 hadden, een vele te hoge automatisch gekozen ISO waarde (op basis van het omgevingslicht) bij gebruik van TTL flits.

Als het de vorige keer anders werkte bij jou dan was er een instelling anders. Dan werkte je waarschijnlijk in Manual mode, of je flitser stond op 'slow sync' of je werkte met de pop-up flitser, maar daar gaan we even niet vanuit (auto-iso + flash werkt verschillend bij gebruik van de pop-up tov een hotshoe flitser)(erg verwarrend ja).

De ISO waarde 2 stops (4x) verhogen in je scherm/zoeker is de huidige oplossing van Nikon voor het probleem met de 3 onbekenden. Je hebt zel al aangegeven dat de ISO hoger gekozen wordt als je verder weg in het donker schiet, andersom gaat de ISO ook gewoon omlaag als je heel dichtbij op een witte muur fotografeert.

Dat heeft Nikon op deze manier opgelost, niet helemaal logisch trouwens, en ook niet duidelijk genoeg uitgelegd in de handleiding, maar dit is het. Wil je meer controle, dan moet je de camera zo instellen dat de camera maar 2, of nòg beter, maar 1 onbekende parameter heeft.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor FLATSIX » vr aug 18 2017 10:15 am

De D500 is een nieuw toestel en heeft zijn eigenaardigheden.
Daarom wou ik een gebruiker van een D500 vragen wat zijn bevindingen zijn, dan kan ik ook oordelen en dan blijft het simpel.

Welke D500-gebruiker kan mij aub helpen ?
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor gijs sandberg » vr aug 18 2017 11:07 am

Beste F,
Ik heb geen van beiden voorhanden, maar ik vermoed een fout/inconsistentie in de instellingen.
Mijn advies (zoals zovaak) bel even met Nikon, dat geeft de snelste diagnose,
vanuit Nederland 0900-1callnikon, voor België: www.nikon.be (maar sommige links zijn stuk).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor FLATSIX » vr aug 18 2017 12:03 pm

Ja beste Gijs,
Ik dacht ook dat het instellingen zijn - echter er is niets veranderd door mij + heb alle instellingen krampachtig al voor de 10e maal 1 voor 1 bekeken, alles schijnt normaal.
Met NIKON helpcenter ben ik aan het emailen - is ook niet evident.... het probleem is dikwijls de vraag aandachtig lezen en begrijpen om vervolgens op de vraag te antwoorden....
Nu geeft de camera iso400 aan terwijl hij soms aan iso8000 fotografeert (afhankelijk van het licht natuurlijk) - ik heb nu geen enkele feeling meer met de eventuele isowaarde waarop de camera zinnens is om te werken.
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor gijs sandberg » vr aug 18 2017 1:11 pm

Beste F,
re: feeling
Dit soort verwarring en complicatie is voor velen een reden om auto-iso te vermijden, zeker icm. een flitser.
Ik zou beginnen met de kamera op manual-exposure te zetten.
In andere woorden (om een bekende oude TV serie te citeren): Good luck Jim.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor ReneG » vr aug 18 2017 1:14 pm

Volgens mij heeft djunclesam hierboven exact verklaard waarom je camera de te gebruiken (auto-)ISO waarde vooraf niet kan weergeven. Samengevat: door de combinatie van instellingen die je gebruikt kán de camera vooraf niet weergeven welke ISO waarde hij gaat gebruiken omdat hij dat dan nog niet kán bepalen. Dat kan pas op het moment dat je de foto maakt (of eigenlijk, op het moment dat hij meet met de voorflits van TTL, maar dat is in de praktijk één actie).

Overigens zal je camera op M dit vermoed ik ook niet oplossen. Want ook dan kan hij de hoeveelheid flitslicht nog niet voorspellen omdat de flitser op TTL staat. Dus: Auto-ISO uit óf flitser op manueel. Daarbij heeft het uitschakelen van auto-ISO bij mij de voorkeur, zeker in dynamische situaties zoals feesten waarbij je continue rondloopt en de afstand tot het onderwerp en de lichtomstandigheden wisselen. Dan is een vaste waarde voor de flits meestal niet handig en gaat je auto-ISO als een jojo op en neer.

We hebben geen D500 nodig om dit vast te stellen, dit zou als ik het zo lees op elke modern Nikon zo moeten werken. Zelf gebruik ik auto-ISO overigens nooit I.c.m. met flits, daarom heb ik dit verschijnsel zelf nog nooit gezien. (Daarnaast valt er bij flitsen valt er sowieso veel te zeggen om de camera sowieso op M te zetten, maar dat is een ander verhaal).
Laatst gewijzigd door ReneG op vr aug 18 2017 11:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor FLATSIX » vr aug 18 2017 2:27 pm

Een D500 laat volgens mij normaal wél in de zoeker zien in welke iso-regionen wij vertoeven. Deze info is nuttig zodat ik op voorhand instellingen kan veranderen om de iso te beinvloeden.
Nu plots toont die een vaste waarde van 400iso (4x minimum ingestelde isowaarde van 100) terwijl die opnames maakt tot mijn max.iso ingesteld op 8000 !
Als de camera deze functie biedt en ik wil die gebruiken, dan moet het functioneren zoals het hoort.
De enige oplossing is een andere D500-gebruiker zijn bevinding ivm. auto-iso mét flitser.
FLATSIX

Forumlid
Berichten: 45


Locatie: Heist o/d Berg BELGIUM
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor DannySan » vr aug 18 2017 7:05 pm

Ik weet een hele andere goede oplossing, luisteren (lezen) naar wat de boven je laatste reactie gebruikers hebben geschreven. Zowel djunclesam, als ReneG en gijs sandberg wéten waar ze het over hebben...

Je wilt iets wat geen enkele camera kan, en hoe vaak je ook blijft vragen dat alleen een andere D500 gebruiker dat kán zeggen: dat kán niet.
Dat het een D500 is, wil nog niet zeggen dat je een gedachtenlezende + alwetende + vooraf op magische wijze het licht 'gezien' hebbende + nimmer falende machine hebt gekocht.

Als je 'm zó instelt dat 'ie het nog niet weet, kun je lang wachten voordat je camera je vooraf antwoord gaat geven ;-)
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor justme » vr aug 18 2017 8:24 pm

Als ik minutieus lees zie ik geen problemen in de gewenste instellingen: hij kiest een opnamestand PSAM en Auto-ISO. Daarnaast plaatst hij een willekeurige flitser (sb700 in dit geval) en zet deze in de TTL stand.

Punt van het probleem is nu dat de Auto-ISO waarde nu niet dynamisch meegaat wanneer de belichting hier om vraagt!!

* Dit is overigens sterk afhankelijk van de sluitertijd die hieruit komt, uit welk programma van PSAM dan ook. Die heb je, of is standaard, reeds ingesteld op een bepaalde drempel. Wanneer deze sluitertijd trager wordt dan de ingestelde drempel-sluitertijd zou de ISO moeten verhogen.

En dit laatste zou het euvel moeten zijn, wat zich blijkbaar niet toont door de zoeker, maar blijkbaar wel 'in de camera', zo blijkt achteraf.

Heb helaas geen flitser bij me om dit helemaal na te bootsen, maar heb dan ook geen d500.


Wel vreemd dat je commander menu beperkt is qua instellingen. Dat kan al met een d7000.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 op AUTO-ISO én met flash SB700 = ik heb een probleem !!

Berichtdoor Highlander » vr aug 18 2017 10:47 pm

Hallo Jos,
Ik heb de SB-700 op de D4 geprobeerd, en idd neemt de camera bij opnamestand P met auto ISO een iso waarde die vier keer de maximale ingestelde iso waarde is.
Dus auto iso max iso 100 krijg je in je zoeker iso 400 te zien.
200 ,, ,,, ,, 800 ,, ,,
400 ,, ,, ,, ,, 1600. ,, ,,, enz.
En die waarde die je in de zoeker ziet veranderd niet als de lichtomstandigheden veranderen.
Dus mijn camera en flitser doen het zelfde als die van jou.
Ik hoop dat dit antwoord geeft op jou vraag.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten