NIEUW! de NIKON D850

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor mozes » vr sep 01 2017 10:55 am

zou je ook nog maar een klein beetje twijfelen. :crazy:
a TIFF converted from raw with no changes (1/250s, f/5, ISO 100, strobed)
https://cdn.fstoppers.com/uploads/rawportraitl.zip

Bron: https://fstoppers.com/bts/exclusive-dix ... ing-194187
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor ATOR » vr sep 01 2017 1:38 pm

Bedankt voor de antwoorden :thumbup:

Crop mode heb ik zelf nog nooit gebruikt :D

Het had me handig geleken om één flitser te hebben die je er even snel bij zou kunnen pakken zonder gedoe met extra zender. De Nikon WR-R10 lijkt me niet zo geweldig. De TTL flitsoplossingen met zender van 3rd parties werken veel efficiënter met bediening en aflezing op de zender, hebben een stuk meer dan 3 kanalen en een groter bereik.

Het kunnen maken van macro focus stacks zonder de spiegel en sluiter te gebruiken vind ik een groot voordeel. Met een schuin oog kijk ik wel eens naar een Nikon microscoop objectief maar de gedachte dat je dan al snel 200 foto's per stack nodig hebt en je dus met duizend gestackte foto's je sluiter verslijt hield me tegen. Ik weet ook van time-lapse fotografen dat ze vaak een goedkope camera kopen omdat de sluiter gewoon erg snel op is. Nu kun je je naar hartenlust uitleven zonder de mechanische onderdelen te belasten.

De verbeterde gevoeligheid van AF ben ik ook erg blij mee. Als ik in de (donkere) studio iemand van achteren belicht moet ik vaak een extra flitser met alleen het modeleerlicht aan op het gezicht zetten om te kunnen focussen.

Hopelijk kan ik wi-fi gebruiken met qDslrDashboard, het is erg handig om je camera te kunnen bedienen met je telefoon. Het werkt perfect bij de D7200 en de D750. Bij de huidige snapbridge camera's kan dat alleen via een onhandige work-around.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Ericb » vr sep 01 2017 2:00 pm

De D850 heeft ook een 1:1 modus. Iemand enig idee of je dan met een DX lens gebruik kan maken van het volledige 1:1 beeld?
Met andere woorden, kun je een DX lens ook gewoon op FF gebruiken. Ik zou dan mijn Tamron 10/24 kunnen gebruiken om met 10mm een 1:1 foto op full frame te maken.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor ATOR » vr sep 01 2017 2:12 pm

Je kunt een DX lens op FF gebruiken maar het is dan wel de vraag hoe groot de beeldcirkel van de lens is en wat de beeldkwaliteit van de lens buiten het DX gebied is.

Dit is bijvoorbeeld de Samyang 8mm op FF.
Afbeelding

Zelfs zonder de zonnekap, die hier helaas vast zit, zul je nog donkere randen zien bij een 1:1 crop. Je kunt natuurlijk altijd bij het bewerken zelf een kleinere 1:1 crop maken.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor ArendV » vr sep 01 2017 2:15 pm

@ EricB, ik denk dat de resultaten in de hoeken nog steeds niet geweldig gaan zijn, hier wat resultaten van de Tamron 10-24VC op een Canon FF camera.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Ericb » vr sep 01 2017 2:26 pm

De sensor in de D500 is 23,5 breed, dus net geen 24. Ik zou denken dat de minimale afdekking zowel in de breedte als de hoogte van een DX lens dus 23,5 mm is. Als je een vierkant formaat op ff neemt kom je op 24*24 dat hangt er dus net om. Als ik mijn dx lenzen nog niet verkocht heb voordat de D850 binnen is ga ik wel even experimenteren.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor imaginary_nl » vr sep 01 2017 2:29 pm

De camera herkent een dx objectief automatisch (kun je instellen) en dan wordt het beeldveld dus kleiner.
Camera op fx zetten en toch dx objectief gebruiken? Ik weet niet of dan de gehele sensor gebruikt wordt. Kan het ook niet proberen, want ik heb geen dx glas.
Mocht het wel lukken, dan heb je sterke vignettering/zwarte rand en onscherpte aan de randen.
Wat wil je nou precies?
Fx is voor full frame, dx niet.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Ericb » vr sep 01 2017 3:22 pm

Ik geef het op :-) Nee hoor, niet echt.
Bij het 1:1 formaat op een FF sensor gebruik je niet de hele sensor maar een stuk van 24mm bij 24mm. Ik ben nieuwsgierig hoe het beeld van een 10mm objectief er dan uit gaat zien. De beeldcirkel moet immers groot genoeg zijn om 23,5mm in de breedte of hoogte mogelijk te maken. Nu zijn er DX lenzen waarvan de beeldcirkel groter is dan voor DX stikt noodzakelijk en wellicht gaat dat een op een aardig beeld opleveren. Ik denk aan een opname op 10mm of ik kan de lichtsterkte van mijn Sigma 18/35 1,8 benutten. Het enige dat nodig is om dat te kunnen testen is dat je bij de D850 de automatische instelling op DX als je een DX objectief gebruikt kunt uitschakelen. En dat is dus mijn feitelijke vraag, kun je die automatische DX mode uitschakelen.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor diatoontje » vr sep 01 2017 3:29 pm

Lees ik het nu verkeerd of is het alleen maar verkoop praat:
The 153 densely packed focus points (55 selectable) provide over 130% of the D810’s frame coverage, while 99 cross sensors with powerful detection are optimally distributed.
Zie voorgaand plaatje, ik neem aan dat de zwarte lijn de omtrek van het zoekerbeeld (lees censor) is. Dan zitten de focus punten toch binnen het kader. Hoe kun je dan spreken over 130% frame coverage.
Zijn er deskundigen die hier meer over weten te vertellen (D5-gebruikers)
diatoontje

Forumlid
Berichten: 115


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Jur » vr sep 01 2017 3:30 pm

Je kunt zonder meer een DX objectief gebruiken op een FX-body zonder dat de crop-mode is ingeschakeld. Zoals gezegd hangt het van de grootte van de beeldcirkel van het DX-objectief af welk deel van de FX-sensor wordt gebruikt en hoe de kwaliteit van het beeld aan de randen/hoeken er uit komt te zien.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Jur » vr sep 01 2017 3:46 pm

@diatoontje
Waarschijnlijk wordt bedoeld dat de dekking van de focus points bij de D850 30% groter is dan bij de D810. Met andere woorden: stel de dekking van de D810 = 100%, de dekking van de D850 is in vergelijking daarmee 130%.

Zie overeenkomstige tekst bij de D5 t.o.v. de D4s
Afbeelding
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor diatoontje » vr sep 01 2017 3:59 pm

Bedankt Jur. Het is mij nu duidelijker.
Ik vraag mij alleen af waarom niet het hele zoekerbeeld bedekt kan worden. Er zijn echt wel momenten dat je iets in een bepaalde hoek scherp wil hebben en de rest niet. Nu moet je steeds dat deel naar het bedekte deel van de zoeker halen, scherpstellen, scherpstelknop ingedrukt houden en het beeld weer opnieuw kaderen. Dit duurt langer dan het focuspuntje naar de hoek bewegen, scherpstellen en afdrukken. Er is meer beeld dan alleen het centrum en vlak eromheen.
Maar dit is misschien wel een wens die meer mensen hebben. Voor de D5 als sportcamera lijkt het mij niet nodig, maar voor alle andere vormen van fotografie kan het best nuttig zijn.
diatoontje

Forumlid
Berichten: 115


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor imaginary_nl » vr sep 01 2017 4:14 pm

Zet de camera eens op af-c. Af alleen activeren met af-on knop. Middenste af punt gebruiken.
Nu richten op onderwerp wat scherp moet zijn: af-knop indrukken en loslaten. Nu opnieuw kaderen en afdrukken.
Wil je continue scherpstellen, dan af-knop vasthouden.
Sneller dan dit kun je dit niet instellen!
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor diatoontje » vr sep 01 2017 4:49 pm

Deze laatste reactie slaat niet op datgene wat ik bedoel. Het gaat niet om snelheid maar om accuratesse. Eerst een beeld bepalen en dan om scherp te stellen het beeld weg draaien om te moeten scherpstellen en daarna weer het beeld op de juiste plaats opnieuw instellen.
Dat bedoel ik en daarom zijn ook scherpstelpunten aan de randen van het beeld nuttig. Zie bepaalde middenformaat camera's die dit wel hebben. Het lijkt mij dat die beter hebben nagedacht over de opzet van deze scherpstelpunten.
diatoontje

Forumlid
Berichten: 115


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Janvis » vr sep 01 2017 4:53 pm

Als dekking van de AF over het gehele beeld zo belangrijk is dan zou je ook een D500 kunnen overwegen, die heeft volgens mij nagenoeg 100% dekking.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten