NIEUW! de NIKON D850

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor jan » zo aug 27 2017 8:11 am

bcvthul schreef:@jan: die opmerking van Little Shao is natuurlijk wel een beetje verkooppraat...

Natuurlijk is de nuance dat hij Nikon Ambassador is. Maar na de de presentatie ben ik er wel van overtuigd dat de D850 veel goede eigenschappen van de D810, D750 en D5 in zich verenigd heeft + nog enkele praktische futures en daarmee een begerenswaardige body is.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4304


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Vincent » zo aug 27 2017 8:58 am

bcvthul schreef:@jan: die opmerking van Little Shao is natuurlijk wel een beetje verkooppraat...


Het is precies mijn gedachte die ik eerder al gaf... (bijna) het beste van bijna alle Nikon bodies in èèn! Dat maakt dit ook een geweldig product als je het mij vraagt.

Maar bedenk wel, die combinatie is niet altijd een voordeel. Ik zou niet graag elk sportevenement op louter 45MP schieten. Dat is een enorme extra last in de hele keten. Dan heb je vaak aan 12/16 of 20MP meer dan genoeg. Ik ga daarom dus sowieso niet met alleen maar 850's werken.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Highlander » zo aug 27 2017 9:06 am

Daar heb je dan de drie verschillende raw instellingen voor, kun je zelf kiezen hoeveel MP je nodig hebt.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Marten » zo aug 27 2017 9:07 am

Ken Rockwell zet alles nog eens op een rijtje:
http://www.kenrockwell.com/nikon/d850.htm

En als vanouds, de nuance ontbreekt:
"....the simple fact is that the D850 doesn't cost that much more than the now obsolete D810...."
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Jur » zo aug 27 2017 9:36 am

Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor bcvthul » zo aug 27 2017 10:02 am

Wachten is nu op de manual....

(En daarna op de camera zelf!!)
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor ATOR » zo aug 27 2017 10:14 am

djunclesam schreef:Ik zou niet graag elk sportevenement op louter 45MP schieten. Dat is een enorme extra last in de hele keten. Dan heb je vaak aan 12/16 of 20MP meer dan genoeg. Ik ga daarom dus sowieso niet met alleen maar 850's werken.

Zoals Chris al zei, je kunt uit drie verschillende FX formaat resolutie RAW files kiezen:
- FX (36×24) image area: 8256 × 5504 (L: 45.4 million), 6192 × 4128 (M: 25.5 million), 4128 × 2752 (S: 11.3 million)

Waarschijnlijk gebruiken ze pixel binning, waarbij verschillende pixels gecombineerd worden tot één pixel zodat er geen licht verloren gaat. Deze techniek zorgt er ook voor dat je kunt filmen met gebruik van de hele sensor.

Er zullen heel weinig scenario's zijn waar je niet uit de voeten kunt met een D850.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor TinoK » zo aug 27 2017 11:02 am

Ben benieuwd hoe de 3rd party lenzen zich gaan gedragen op de bijna 47 Mp's :roll:
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor ATOR » zo aug 27 2017 11:43 am

Hoezo third party? Sinds de D800e ben ik juist third party lenzen gaan gebruiken om de maximale resolutie eruit te halen. Gelukkig hebben de laatste Nikon primes ook een erg hoge resolutie.

Je gaat met zoveel MP's wel het onderscheid zien tussen een scherpe lens en een lens met een hoge resolutie. Zeg maar hoe contrastrijk een rand overgang is versus wat het kleinst weer te geven detail is. Of als je MTF spreekt het verschil tussen MTF 10 lines/mm en 30 lines/mm.

Je kunt met verscherping wel het contrast van een rand overgang versterken maar je kunt niet de resolutie verhogen.

Als je een alles in één superzoom op je D850 zet kunt je, na wat verscherping, prima scherpe foto's maken maar je zult niet de 47MP resolutie gebruiken. Waarschijnlijk nog niet eens de helft. Daarvoor heb je echt een hoge resolutie lens nodig.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Janvis » zo aug 27 2017 11:46 am

ATOR schreef:Waarschijnlijk gebruiken ze pixel binning, waarbij verschillende pixels gecombineerd worden tot één pixel zodat er geen licht verloren gaat. Deze techniek zorgt er ook voor dat je kunt filmen met gebruik van de hele sensor.


Als je hem dan instelt op 25.5 Mp, en ik leg mijn vorige vraag er naast... En je gaat dan de vergelijking doen met een andere 24Mp FF camera... Wat zal het verschil dan gaan zijn???? Ik begrijp dat je dan niet de volledige 47Mp van de D850 gebruikt maar in de meeste situatie's is 24 al meer dan genoeg. Daarnaast vind ik het enorme voordeel van die D850 dat, wanneer je hem in DX modus zet en je gebruikt hem bijvoorbeeld i.c.m. tele lenzen, je gewoon nog steeds de resolutie overhoudt van een D500. Ik weet dat deze camera helemaal niet op de markt is gebracht voor de standaard consument en eigenlijk bedoeld is voor de PRO, maar hij trekt toch wel heel erg mijn aandacht.... :oops:

Maar goed, misschien is het beter om de eerste periode maar eens wat praktijk ervaringen af te gaan wachten, voor alsnog is het voornamelijk speculeren en koffiedik kijken.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Richard » zo aug 27 2017 12:16 pm

Tijd voor een NASpirine Jan Willem? :wink:

Hans weet waar je het kan halen: viewtopic.php?f=20&t=45645&p=594525&hilit=naspirine#p594525
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Janvis » zo aug 27 2017 12:21 pm

Hahahah..... Zou geen kwaad kunnen Richard :lol:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Marten » zo aug 27 2017 12:23 pm

Als je overweegt de D850 vaak in de DX modus te gaan gebruiken dan lijkt mij de aanschaf van dit pixelmonster een heroverweging waard.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Janvis » zo aug 27 2017 12:42 pm

Ik weet niet of je reactie aan mij gericht is Marten, maar het is voor mij absoluut nog geen concrete overweging hoor. Het is en blijft een rauw dure camera. Of eigenlijk moet ik zeggen dat ie gewoon veel geld kost, want als je de vergelijking trekt met de D5, waar hij toch best dicht bij staat is ie niet eens extreem duur.

Hij zal absoluut niet enkel in DX modus gebruikt worden door mij persoonlijk, maar het is wel iets wat belangrijk is in de overweging. Bij de meeste FF camera's blijft er niet veel resolutie over in DX modus, daar zit (vind ik) een groot voordeel in de D850 (en eigenlijk in beperktere mate ook in de D810) vooral bij tele werk is er gewoon extreem veel ruimte voor croppen zonder met een onacceptabele resolutie te komen zitten. Tevens is ie door zijn extreem hoge pixeldichtheid net zo geschikt voor macro werk als de cropcamera's. Dus als je alles dan zo naast elkaar legt is het een camera die het beste van alle werelden met elkaar verenigd.
Een super goede AF, snel, grote buffer, hoge pixeldichtheid, ondanks die hoge pixeldichtheid toch goed low light prestaties (althans, dat wordt beweert) Door de grote sensor ook erg geschikt voor landschappen en groothoek werk, ach en zo zijn er nog wel meer dingen.

Ik hoor mezelf nog praten over hoe ik in het begin tegenover de FF camera stond.... En nu zit zelfs ik te kwijlen bij die D850
:angel: ... Hij moet het allemaal nog waar gaan maken natuurlijk, maar ik sluit niet uit dat ik over een x aantal jaar met 1 rondloop... :lol:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Jur » zo aug 27 2017 1:07 pm

"Duur" is ook maar een relatief begrip. Mijn eerste DSLR was in 2005 een D2X, die toen ook al € 5000,- kostte. Vergeleken daarmee, en afgezet tegen de ontwikkeling van de techniek sindsdien, is de D850 eigenlijk "een koopje". :wink:

Ik aarzel nog wel een beetje over de aanschaf van een D850; de D810 vind ik nog steeds een supercamera met een geweldige beeldkwaliteit. Meer dan 36 MP's vind ik eigenlijk niet zo belangrijk, de crop-reserve van een D810 zal in de praktijk echt niet zo heel veel minder zijn dan van een D850. Daar staat tegenover dat de D850 o.a. over nog betere AF- en en High-ISO kwaliteiten beschikt. Je moet dan verder nog wel extra investeren in een aantal dure XQD-kaarten met ditto reader en het gemis aan een ingebouwde "commander flitser" moet ook worden gecompenseerd. Ik wacht nog wel even af, maar zeker is dat ik mijn D810 beslist niet zal wegdoen! :)
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten