Welke 24-70 lens voor D850

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor Dvdende » zo aug 27 2017 7:26 pm

Vanwege de overstap van DX naar FX wil ik een D850 bestellen. Maar aangezien ik nog geen FX lenzen heb moeten die ook over. Ik wil voorlopig starten met een standaard lens (mijn meeste foto's zitten in dit bereik). Ondertussen veel gelezen over de Sigma 2.8 24-70 Art en de Nikor 24-70 2.8 ed VR. Maar de meningen verschillen aardig, de prijs natuurlijk ook maar ik schaf liever direct de beste aan. Wie heeft er ervaring met beide lenzen op een D810?
Laatst gewijzigd door Dvdende op zo aug 27 2017 9:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Dvdende

Forumlid
Berichten: 8


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor Marten » zo aug 27 2017 7:33 pm

Als je he beste wilt: vast brandpunt objectieven.
Een zoom is atijd een consessie.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor Janvis » zo aug 27 2017 7:57 pm

Wat voor lenzen en body heb je nu dan? Doorgaans merk je dat mensen die DX schieten door de jaren heen kwalitatief goed glas hebben verzameld, en 9/10 keer is dat reeds FX glas. Dat maakt op den duur de stap naar FX een stuk kleiner omdat er niet meteen ook nog eens in glas geïnvesteerd hoeft te worden. Daar komt nog eens bij dat de winst qua glas doorgaans grotere kwaliteitswinst oplevert dan een andere body.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor gijs sandberg » zo aug 27 2017 8:08 pm

Beste D,
Nog een niet-zo-nuttige reactie:
re: de meningen verschillen
Helaas, dat zal wel zo blijven.
re: direct de beste
Als je dat aan Nikon liefhebbers vraagt...
(wellicht is de laaste E-VR versie de beste, maar sommigen stellen andere prioriteiten, zoals compatibiliteit met andere DSLR's)
Wellicht iets nuttiger:
Kijk rustig enige katten uit de boom (de kamera is er ook nog niet) en bezoek mogelijk een NCN glasdag of andere bijeenkomst.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor Ger74 » zo aug 27 2017 8:42 pm

De nieuwe Tamron schijnt ook super te zijn.

Groeten Ger.
D750, 85mm 1.8G.
Tamron SP 45mm, Tamron SP 15-30mm, Tokina 100mm 2.8 macro.
Ger74

Forumlid
Berichten: 34


Locatie: Beemster
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor Dvdende » zo aug 27 2017 9:21 pm

Ik heb nu een D7200 met wat DX lenzen en een 50 mm FX lens. Maar de kwaliteit is niet je van het. Met de D850 wil ik wel proberen om het maximale eruit te halen. Vanwege reisfotografie wil ik niet te zwaar bepakt zijn want soms loop ik wel een volle dag rond met mijn rugzak. Vandaar dat ik wil starten met de 24-70 mm maar dan wel een goede. Ik ga mij nog wat verder oriënteren. De Sigma voelde wel heel degelijk aan in de winkel. Ik merkte wel direct dat als je in- en uit zoomt dat er flink wat lucht in- en uitstroomt. Ik weet niet of die lucht ook echt in de lens komt want anders is die van binnen heel snel stoffig.
Dvdende

Forumlid
Berichten: 8


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor Ger74 » zo aug 27 2017 9:51 pm

Sigma heeft soms problemen met focussen.
Schijnt wel super scherp te zijn.
Elke lens en merk heeft z'n voor en z'n nadelen.
Internet en YouTube staan vol met reviews.
Ik ben zelf tevreden over m'n twee Tamrons ook met de beeldstabilisatie.
D750, 85mm 1.8G.
Tamron SP 45mm, Tamron SP 15-30mm, Tokina 100mm 2.8 macro.
Ger74

Forumlid
Berichten: 34


Locatie: Beemster
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor John'47 » zo aug 27 2017 10:06 pm

Als je een D850 koopt ben ik het met Marten eens: vaste brandpunten. Sinds ik op de D8.. serie ben overgestapt is dat voor mij ook onvermijdelijk gebleken. Ik heb een heel stel vaste brandpunten en een Nikkor 14-24 omdat ik daarvoor geen goede Prime kon vinden
Voor het leuk sinds kort een Sigma telezoom, maat ik maak ook vrijwel geen telefoto's
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor TinoK » zo aug 27 2017 11:23 pm

Dvdende schreef:De Sigma voelde wel heel degelijk aan in de winkel. Ik merkte wel direct dat als je in- en uit zoomt dat er flink wat lucht in- en uitstroomt. Ik weet niet of die lucht ook echt in de lens komt want anders is die van binnen heel snel stoffig.


Ik heb geen ervaring met de Sigma omdat ik de 24-70 VR van Nikon heb. Ook deze wordt langer, net zoals de Sigma versie, maar niet zoveel. Dat wat jij merkt aan lucht uit en instroomt merkt bij de Sigma, merk je bij de Nikon niet.
Dat stof in de lens is nu eenmaal zo, maar...........het stof wordt ook het spiegelhuis van de camera ingepompt en dat is minder.
Van beide lenzen is de bouw heel goed.

Er zijn al verschillende topics gewijd aan de VR versie van Nikon:
viewtopic.php?f=25&t=61587
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor ATOR » zo aug 27 2017 11:28 pm

Er is niet echt een beste 24-70, ze hebben allemaal hun sterke maar helaas ook zwakke kanten. Ik heb al een tijd de ouwe Nikon AF-S 24-70 maar zie bij de laatste nieuwe lenzen voor mij geen upgrade. Ze doen sommige dingen beter maar andere slechter. Pas als je duidelijk hebt wat voor jou het belangrijkste is kun je een goede keuze maken. Zit je bijvoorbeeld veel op 24, 50 of juist 70mm, vind je randscherpte belangrijk of juist het centrum.

Hier vind je een Lens Rentals scherpte test van de verschillende 24-70's.

Verder ben ik het eens met wat al een paar keer gezegd is: als je het maximale uit de D850 wilt halen pak je een geweldige prime.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor MartinT » zo aug 27 2017 11:58 pm

gijs sandberg schreef:Wellicht iets nuttiger:
Kijk rustig enige katten uit de boom (de kamera is er ook nog niet) en bezoek mogelijk een NCN glasdag of andere bijeenkomst.
Groeten, Gijs


Ik sluit mij bij het advies van Gijs aan, probeer eens wat lenzen uit op een glasdag.
Ons Jubileumfeest op 7 en 8 oktober is de volgende gelegenheid. Da's niet ver weg en de camera is er toch nog niet.
En even afwachten is sowieso niet onverstandig, er duikt direct na introductie nog wel eens een bug op........ :?
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor Zzyzx » ma aug 28 2017 6:03 am

Dvdende schreef:Ik heb nu een D7200 met wat DX lenzen en een 50 mm FX lens. Maar de kwaliteit is niet je van het.

Ik ben wel nieuwsgierig naar welke DX lenzen je nu specifiek hebt dat je de kwaliteit op een D7200 vindt tegenvallen, en als die 50mm de G versie is dan moeten daar toch hele nette resultaten mee te behalen zijn.

Dvdende schreef:Vanwege reisfotografie wil ik niet te zwaar bepakt zijn want soms loop ik wel een volle dag rond met mijn rugzak..

FX is groter en zwaarder, ik zie daar geen winst voor je.
Zzyzx



Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor oud0001 » ma aug 28 2017 11:39 am

Ik zou minimaal een half jaar tot een jaar wachten om te bezien welke problemen er nog boven komen borrelen. Dan naar de winkel en er de gewenste objectieven zelf op testen. Dit vind ik te duur om dat niet zo te doen, maar als je het missen kunt, ga er voor.

Als een moderne G 50mm prime niet presteert kan dat hoogstens komen door front of back focus. Dan zou ik dat even bijstellen. Het zijn de simpelste objectieven die fabrikanten kunnen maken met de rechter hand op de rug vast gebonden. Op welk vlak presteert die 50mm dan niet goed en welke is het? Er zijn er velen.
oud0001



Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor Dvdende » ma aug 28 2017 5:24 pm

Ik ben nu in het bezit van de volgende lenzen:

Nikkor 50 mm 1.8 D (heeft maximale backfocus correctie op camera)
Nikkor 18-140 mm 3.5-5.6 G ED VR
Sigma 70-300 mm 4-5.6 APO DG

De twee laatste zijn nog van mijn D70 camera welke een jaartje geleden is vervangen door de D7200. Alle lenzen zijn op mijn D7200 gekalibreerd.

De 50 mm is niet echt heel scherp en de Sigma gebruik ik zelden. Nu ik de apparatuur ook zakelijk gebruik wil ik wel de stap naar FX maken en ook naar wat licht sterkere lenzen overstappen. Aangezien de apparatuur zakelijk gekocht wordt is het financieel wat makkelijker om iets meer uit geven. Ik maak nu ook regelmatig foto's op beurzen waar het licht niet altijd even goed is. De ISO kan wel aardig omhoog met de D7200 maar mijn voorkeur gaat toch uit naar minimaal 2.8.

Vanwege de zwaardere D850 had ik in gedachten om voor de reis fotografie met 1 lens te doen, de 24-70. Dan valt het extra gewicht nog enigszins mee. De primes zien er qua specs natuurlijk erg goed uit. Maar tijdens reizen is het wisselen niet altijd even handig en soms ben je dan net te laat.
Dvdende

Forumlid
Berichten: 8


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor John'47 » ma aug 28 2017 6:45 pm

Lenzen hebben meer invloed op het eindresultaat dan de body. Een body uit de D8.. serie is bovendien kritisch ten aanzien van de gebruikte objectieven. Dat wil zeggen dat mindere scherpte opvalt. Lenzen met vast brandpunt leveren zichtbaar scherpere beelden dan zoomlenzen. Mijn advies zou zijn ofwel de D850 met bijvoorbeeld twee of drie Sigma Art vast brandpunt objectieven of de twee zooms 24-70 en 70-200 maar dan op je D7200 die veel minder kritisch reageert
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten