Eerste ervaring met D850

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Eerste ervaring met D850

Berichtdoor RVK » di sep 12 2017 10:53 am

De laatste tijd heb ik met tevredenheid de D750 gebruikt, vooral de beeldkwaliteit (ruis en DR)
beviel goed.
Nu heb ik net de D850 gekregen en was benieuwd of die de D750 beeldkwaliteit ook heeft ondanks 2x zoveel pixels.

De test is eenvoudig, ik fotografeer met beiden een grijstrapje ( contrast ca. 1:80) onder dezelfde omstandigheden en met dezelfde lens.

Beide camera's op dezelfde lichtmeting (op grijskaart) en auto witbalans.

Hiermee een belichting reeks gemaakt van: 0 -1 -2 -3 -4 -5 -6 stop en dat bij Iso 100 400 1600.

Dit is het Iso bereik dat ik zelf hoofdzakelijk gebruik.

Daarna in Capture de RAW beelden omgezet in TIFF met de bijbehorende belichting correctie
(-6 gecorrigeerd met + 5 en dan in PS nog wat opgehaald) met dit als resultaat.

Afbeelding

Iso 100 laat zien dat zelfs -6 nog goed op te halen is, de D750 belicht wat donkerder maar dat was toch al mijn ervaring (gebruik meestal +2/3) , verder zijn de kleuren van de D850 wat koeler.

Afbeelding

Iso 400 laat het zelfde zien alleen is er bij – 6 en D750 wat kleurshift te zien.

Afbeelding

Bij Iso 1600 gaan we verschil zien, bij -5 kunnen beiden nog wel gebruikt worden maar bij -6 is der D850 iets minder (zwart loopt dicht) en de kleur vervaging is groter dan bij D750.

De ruis bij beide camera's lijkt op het eerste gezicht gelijkwaardig.

Al met al ben ik niet ontevreden, gezien het feit dat de D850 2x zoveel pixels heeft als de D750 en het resultaat vrijwel gelijk is. ( -6 belichten is uiteraard aardig extreem)

Opm. bij de originelen zijn de details beter te zien, downsizen en uploaden naar de server geeft wat verlies.

Nu alleen nog door de 380 bladzijden van de handleiding worstelen, en vergeet niet ook de D850 menu gids te downloaden voor een extra 274 bladzijden informatie.

Moet nog veel leren

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor ATOR » di sep 12 2017 12:09 pm

Meten is weten :thumbup:
Het verschil in kleur lijkt me puur een autowitbalans kwestie, het zijn zeker geen coole en warme camera's.

Als kers op het toetje heeft de D850 een echte (geen softwarematige) ISO 64, waarmee je het maximale dynamische bereik uit de sensor haalt.


Mijn eerste indruk na er even mee gespeeld te hebben (vergeleken met een D800E):
Focus Peaking is leuk, zonder in te zoomen kun je perfect zien waar de focus ligt.
De diepere grip houdt veel comfortabeler vast.
Foto's zijn veel beter te beoordelen op de nieuwe display. Op de D800E heb ik regelmatig een foto een aantal maal opnieuw gemaakt omdat ik op het scherm dacht te zien dat hij niet goed scherp was. Om er dan thuis op het computerscherm achter te komen dat ze wel allemaal scherp waren.
Touch screen werkt goed en intuitief, pinch zoom, double tap, net echt.
Het fotograferen zonder ook maar één geluidje te maken is cool. Je hebt nog wel een behoorlijke monitor black-out bij live view fotografie en alleen vrij langzame contrast detect AF. Het is daarin geen Sony A9 zonder blackout en met phase detect AF op de sensor.
Mijn oude EN-EL15 accu's werken, bij de D500 was dat niet zo.
Met de Negative Digitizer kun je een negatief meteen positief zien in live view. Helaas kun je met deze setting niet in RAW fotograferen en heb ik er dus niets aan. Het zou leuk zijn als je gewoon een negatieve RAW file zou kunnen schieten.
De verlichting op de knoppen is cool.
De tilt display is handig en werkt mooi samen met touch AF en shutter. Je kunt de camera hoog boven je hoofd houden en op de display met je duim de plek waar je de focus wilt hebben aanraken en dan focust de camera en drukt meteen af.
De twee extra knoppen op de achterkant zijn welkom, moet er nog even goed voor gaan zitten om alles naar mijn zin in te stellen maar dat komt zeker goed.
Het focus pookje zit op een ergonomisch vriendelijkere plek dan wanneer je de main selector gebruikt om het focus punt te verplaatsen.

Tot zover ben ik erg positief!
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor imaginary_nl » di sep 12 2017 12:37 pm

Hier nog een blij iemand. (Ik vergelijk met mijn D3s).
Gemaakte foto's moet ik nog eens goed bekijken, tot nu toe:
- resolutie is top
- dynamisch bereik is veel hoger
- ruis bij hoge iso (4000+) lijkt wat meer te zijn.
- ik wil een aantal functies (af mode bijvoorbeeld) onder een fn knop, maar dat lukt nog niet zoals ik dat op de D3s heb.
- buffergrootte komt nog niet boven 20 ipv 51 met lossless compressed 14 bit RAW
- auto iso verkleint de buffer naar 15. Vind ik raar.

Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor rovinge » di sep 12 2017 4:57 pm

Gister maandagavond laat binnengekregen terwijl ik 'm nog maar de zondag ervoor besteld heb.

Eerst indrukken zijn goed, zoals eigenlijk wel verwacht na het lezen van vele reviews en opmerkingen.
1) De D850 heeft een software menustructuur die 99% gelijk is aan die van D810 en D5
2) Hij ligt ergonomisch 'lekker in de hand' en over het algemeen kunnen de meeste accesoires van de D810 ook op de D850 gebruikt worden, zoals de Sirui TY-800D quickplate, de orginele D810 batterijen en orginele EH-5b+EP-5b externe stroomvoeding met batterijkoppeling.
3) Buttons en knoppen komen nu meer overeen met die van de D5, hoewel bovenop de draaiknop link de buttons Mode en Qual van mijn omgedraaid hadden mogen worden, zodat de Mode button aan de voorkant zat net zoals bij de D5.
4) De ISO button onder de wijsvinger vind ik een grote plus.
5) Ook blij dat het "Mijn Menu" de optie heeft om geheugenkaarten te formatteren net als de D5; de D810 had dat niet (hoewel je kaartjes gemakkelijk kan formatteren via de twee-button combinatie op de body (met rode letters format)).

Wat werkt (nog) niet met de D850 is
6) tethering via MyControlNikon software (v5.3.0.93),
7) Case AIR Remote afstandbediening (fw 2.423) en
8) Ex-Pro On-The-Move 16000mAh externe draagbare accu met koppeling.
Ik verwacht nog feedback van de fabrikanten op mijn vragen of een update van deze producten de D850 gaan ondersteunen. Dat laatste had ik wel een klein beetje verwacht daar meerdere mensen al aangeven dat third-party accu's niet door de D850 herkend worden.

Foto's, tja dat was al duidelijk door posts van anderen: groter dynamisch bereik en veel meer scherpte/details (bij het inzoomen).

Nu de fps snelheid al rond de 9 ligt en die van de D5 nadert, vraag ik me af of we het zo langzamerhand voortaan met één camera kunnen gaan doen, ipv. een D5 voor sport/actie en een D850 voor landschap, portret en de rest?

Nog een 'openbaring' (voor mij) is dat je de copyright info met het touchscreen direct letter voor letter kan intoetsen, ipv. pijltjes, buttons, Multi-selector één voor één een letter invoeren. De grap is dat de D5 ook een touchscreen heeft, maar daar heb ik alles via de toetsen gedaan.....duh.......

Roel
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring met D850

Berichtdoor Marten » di sep 12 2017 6:17 pm

Interessante verslaglegging van jullie eerste ervaringen.
Dank daarvoor.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor Ericb » di sep 12 2017 7:31 pm

Patrick, ik heb het nog niet echt kunnen testen maar wat betreft de beperking in de buffer die jij noemt, gebruik jij SD kaartjes of XQD kaartjes?
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor Gerdje » di sep 12 2017 9:04 pm

Sorry - maar moet er niet staan Eerste ervAring met D850 in plaats van ervEring ?
Gerdje

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor imaginary_nl » di sep 12 2017 9:25 pm

Ericb schreef:Patrick, ik heb het nog niet echt kunnen testen maar wat betreft de beperking in de buffer die jij noemt, gebruik jij SD kaartjes of XQD kaartjes?


Ik zal meteen maar het hele verhaal neerzetten.

In de specificaties van de D850 staat buffer voor 51 lossless compressed 14 bit RAW.

In mijn beleving (ik heb een nogal technisch beroep en achtergrond) hebben we het hier over een hoeveelheid geheugen in de camera waar beelden tijdelijk worden opgeslagen voordat ze naar een geheugenkaart worden doorgestuurd.
De beschikbare hoeveelheid geheugen om deze foto's op te slaan wordt door hardware bepaald. Verder zijn er een aantal instellingen welke geheugenruimte kosten (ruisreductie, perspectiefcorrectie, etc.). Deze ruimte gaat van de beschikbare ruimte af en het is dus logisch dat de buffergrootte om foto's op te slaan dan kleiner wordt.
Dit is zo op alle toestellen welke ik heb gehad, inclusief de D3s die ik ook nog heb.

De snelheid om deze buffer (First in, First out) te legen hangt af van de snelheid van de kaart, de snelheid welke de bus van het toestel aankan en uiteraard de grootte van de bestanden.

Nu heb ik al discussie op een Nikon forum; daar komt men ook steeds met de opmerking over kaartjes. Hoewel ik dat wel begrijp, heeft dat niets met de buffer van het toestel te maken.
De nuance zit hem in het kunnen opslaan van de beelden in deze tijdelijke ruimte, de snelheid om de gegevens naar het kaartje te kunnen schrijven en hoeveel beelden er achter elkaar kunnen worden gemaakt voordat de snelheid (aantal beelden per seconden) afneemt, omdat de buffer vol is.

Nu denk ik sterk dat de marketingafdeling van Nikon een dikke vinger in de pap heeft gehad. Er wordt waarschijnlijk bedoeld dat je 51 opnamen achter elkaar kunt maken voordat de buffer vol raakt. (De buffer wordt aan de ene kant geleegd naar het kaartje en aan de andere kant gevuld door de camera.)
Aantekening is dat men de snelste XQD kaart gebruikt (de buffer wordt dus heel snel weer geleegd). Maar dit heet "de kluit bedotten"...

In de praktijk zul je dus niet snel "de buffer" vol hebben, maar dat is niet zoals de specificaties doen vermoeden. Die behoren namelijk exact te kloppen. (Zo niet dan zou dat beroepsmatig voldoende zijn om een dergelijk apparaat op de specificaties af te keuren...)

Oh ja, ik gebruik nu een Sandisk Extreme 30MB/s. Een langzame kaart naar huidige maatstaven. Een XQD kaartje geeft overigens nog steeds de "R20" melding, maar zal in de praktijk dus een betere keuze zijn wanneer je flinke series achter elkaar maakt.

Groet,
Patrick
Laatst gewijzigd door imaginary_nl op di sep 12 2017 9:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor Ericb » di sep 12 2017 10:13 pm

Hoi Patrick,

Bedankt voor je uitgebreide toelichting.
Ik begrijp je opmerking over de buffer nu een stuk beter. Ik als gebruiker kijk naar de uiteindelijke beperking die mij dat oplevert. En toevallig gebruik ik hele snelle XQD kaartjes. Daarnaast kan ik mij niet herinneren dat ik in de praktijk ooit een serie van meer dan 20 opnames heb gemaakt en zelf 20 opnames achterelkaar zijn op 1 hand te tellen.
Maar je hebt volkomen gelijk, als Nikon beweert dat de buffer 51 opnames groot is zou je zelfs met het langzaamste kaartje 51 opnamen moeten kunnen maken.

Groet,
Eric
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor Ad B » vr sep 15 2017 12:34 pm

Hoi,

Mijn eerste ervaringen zijn onderweg...
Nou ja, net besteld.
Bij Foto de Vakman, Dirk zei dat ie Donderdag zou arriveren...
Wat zullen de nageltjes kort worden...
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor Richard » vr sep 15 2017 8:37 pm

Kan al vast de nieuwste camera raw versie binnen worden gehaald, deze ondersteund de D850: http://blogs.adobe.com/lightroomjournal ... lable.html
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor Ericb » za sep 16 2017 7:59 pm

Hoi Richard, ik krijg het niet aan de praat. Ik wacht de automatische update wel af. Mijn proefversie van Capture one slikt de bestanden van de D850 zonder problemen.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor John Jansen » za sep 16 2017 10:54 pm

Hi Eric, je kunt ze ook omzetten naar DNG formaat en openen in LR.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor Ericb » za sep 16 2017 10:57 pm

John, bedankt voor de tip.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor bcvthul » wo sep 20 2017 8:13 pm

kort mijn eerste ervaringen (bijna twee weken de D850 in bezit)

- foto's lijken wat aan de donkere kant (histogram laat dit ook zien)
- mijn combinatie D850 en 105mm/f2.8 is fantastisch. Scherpstelling is enorm goed!
- battery-life sucks...(gebruik niet intensief het scherm...), dit vind ik een echte bummer.
- touchscreen gebruik ik nauwelijks
- klapscherm gebruik ik nauwelijks
- scherpstelling in moeilijk (donker) licht is niet altijd goed (maar als scherpstelling goed is, is het wel echt scherp)
- ik merk niet echt groot voordeel van de joystick (in vergelijking met selektor)
- scherpstel gebied (in FX-mode) is beperkt
- dat je beweging-onscheprte eerder zou zien ivm aantal pixels is wat over-done (ik heb het nog niet echt gemerkt)
- even kort met snapbridge gespeeld maar besloten omdat niet te gebruiken
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 57 gasten